Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011

• Antal röstningar
    0

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
klart man ska vara med!
dryga 300 pix för någon som slåss för ens intressen!? ...lite som facket ..inte för att jag är med där men ändå.. Iden är bra:)

Sen kan man tycka vad man vill om vissa kurser, instruktörer mm men på det stora hela så är det inte ens 1 krona om dagen! ...och med tanke på att bilsport mc ger mig 1200kr i rabatt per år för SMC medlemskap så känns det bara dumt att inte betala.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
klart man ska vara med!
dryga 300 pix för någon som slåss för ens intressen!? ...lite som facket ..inte för att jag är med där men ändå.. Iden är bra:)

Sen kan man tycka vad man vill om vissa kurser, instruktörer mm men på det stora hela så är det inte ens 1 krona om dagen! ...och med tanke på att bilsport mc ger mig 1200kr i rabatt per år för SMC medlemskap så känns det bara dumt att inte betala.

375:- kostar årsavgiften, så 1.02:-/dag. ;)

Finns enligt mig ingen godtagbar ursäkt att äga ett 2-hjuligt fordon utan att vara medlem i SMC förutom ren och skär dumhet.
Att jämföra med facket är ju bara dumt då facket är politiskt vinklat där dessutom pamparna som roffar åt sig och själva blivit vad det från början skulle motarbeta...

Oavsett hur, vad och varför man kör någon typ av MC finns SMC där och jobbar för din rätt att fortsätta. Jag bävar inför den dagen de inte finns där längre.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det säger ju inte så mycket...både du & jag har ju framtiden bakom oss, så att säga:D

// B

Fövisso men SMC kommer nog ha svårt att hinna ifatt mig trots att jag är gammal...

Jag sa upp mig via mail och bad dem aldrig mer höra av sig.

Nu är ju jag en tjurig jävel när jag sätter den sidan till och städar bort skit som inte är något att ha.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
klart man ska vara med!
dryga 300 pix för någon som slåss för ens intressen!? ...lite som facket ..inte för att jag är med där men ändå
.. Iden är bra:)

Vad duktig och solidarisk du är, helt utan vinstintresse.

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Förmodligen kommer jag att vara med även i år trots att jag inte utnyttjar en enda krona av de rabatter som det ger.
Jag kommer inte att köra någon storbanekurs med smc i år som det ser ut.
De kurserna jag var intresserad av infaller då jag ej har någon möjlighet till ledigt från jobbet, trist men så är det!

Dock så tycker jag att det är bra att smc finns! Även jag kör 99% på bana och önskar och tror att det även är för sådana som mig som smc företräder.

Nu lite konstruktiv kritik (även riktad till mig själv:va då jag är medlem):

Smc måste bli bättre på att ta till sig kritik, även om den inte är konstruktiv.
Att vända taggarna utåt och ta andras åsikter personligt gynnar nog inte vårat intresse.

Information till sporthojsåkare om vad smc gör för dem är otroligt viktigt! Tex bullerproblem på svenska banor, vad gör smc i den frågan?
Hur ska man få ner olyckstatistiken bland sporthojar?
Om ni frågar mig så är det enkelt, jobba för att fler kör på bana istället för allmän väg!

Det är svårt att nå ut till folk, man måste synas för att finnas.
Dela ut broschyrer där mycket människor rör sig, marknader, mässor mm.

Jag försöker värva alla hojåkare jag möter till att komma på en bankörning/kurs och jag vet att det är svårt men jag har lyckats i åtminståne (stavning?) ett fall.

Kommer inte på något mer just nu.

Mvh/Henrik

Smagatusk

Guest
"Guns don't kill people, people do."

Visst är finns det en sanning i det, men vad är då enklare? Att ta bort beteendet eller att förbjuda sporthojen? Givetvis är det enklare att förbjuda "tillhygget". :rolleyes:

Det där var så korkat så du fick ett plus i ren och skär sarkasm.

Om det vore enklare att förbjuda "tillhygget" så hade det nog varit gjort redan innan försäkringspremien höjdes till skyarna.

Kostnaden att äga en sporthoj är väl bevis nog för att de försöker få bort beteendet innan de fimpar själva hojen?

Smagatusk

Guest
:huvet

Du har förstås all rätt att tycka och betala eller inte betala för precis vad du vill.. men det där argumentet känns så jävla typiskt för en del folk. Och tyvärr så verkar många av dem vara just sporthojsåkare.

Om man även läser lite på smc's sidor ibland så ser man ju rätt tydligt att de har många politiska "uppdrag".. en lobbyorganisation helt enkelt.
En sådan organisation gynnas alltid av flera medlemmar.

Nu kanske du inte bryr dig alls om gatåkande, det har jag ingen aning om. Men jag är ganska övertygad om att många här inne precis som dig inte betalar för att de "inte får ut nåt av det".. Samma personer kommer sen sitta och grina och undra vad f*n som hände när sporthojar förbjuds, varenda väg är räfflad på alla olika ledder osv.. och tycka att "någon" borde göra nåt..

Sen tycker jag fortf. att det är konstigt att man har råd att äga en sporthoj men inte kan avvara 400:- eller vad det nu är på ett år för en god sak.. vafan, det är ju inte ens en halv kväll på krogen rent ekonomiskt..

Ekonomin är för mig ett problem. Kanske inte 400 spänn, men om jag känner att jag inte får nå´t tillbaka ser jag ingen anledning att sponsra. Tänk efter själv, alla grejer som du känner för... Du skulle säkert hitta föreningar som engagerar sig i var kategori du förespråkar. Är du medlem i alla?

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Orka läsa hela tråden! Som flera troligen redan sagt är jag glad att SMC finns där och tar hand om dom frågor som hojåkarna undrar över och beabetar våra styrande.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ajaj, låter som ett duktigt klavertramp av någon någonstans någon gång. Jag kan i så fall bara beklaga, och kanske möjligen ana mig till anledningen:näsblod Provat att PM:a Dansken?

...Jag sa upp mig via mail och bad dem aldrig mer höra av sig...

Annars är det intressant att följa resonemangen i tråden. Den huvudsakliga anledningen till att jag är och förblir medlem är väl, precis som många säger, att SMC är en i europeiska sammanhang mycket stark, ideell organisation som efter bästa förmåga och med tillgängliga medel försöker jobba för och främja motorcykelns ställning i trafiken på nationell såväl som internationell nivå.

Och - för att vara en ideell organisation så tycker jag faktiskt att man får rätt mycket gjort! På SMC:s hemsida hittar Ni som är seriöst intresserade en hel del information om vad man arbetar med, kontakta gärna de som företräder Er lokalt (finns länkar på hemsidan till varje distrikt) om Ni vill veta mer om verksamheten i Er närhet.

School-verksamheten är väl för de flesta av oss den del som är lättast att komma i kontakt med. Vi som är engagerade där hoppas och tror att vi gör någon skillnad och insats i alla fall, både vad gäller färdighet men också vad gäller inställning och risktänk.

Baksidan med all ideell verksamhet - är just att den är ideell och därför starkt beroende av vilka människor som har lust, energi och tid nog att engagera sig. Som Jesper skrev så finns det hur stora möjligheter som helst att dra sitt strå till stacken, bara man hör av sig och anmäler sitt intresse! Därför är det möjligen lite sorgligt att så många väljer att stå bredvid, SH-åkare behövs mer än någonsin för att hålla liv och vitalitet i debatt och verksamhet.

Jag tänker köra hoj i många år till. Just nu är det mest kurs och bana, jag vet däremot inte hur det ser ut om ytterligare fem, tio eller tjugo år. Men när jag väl är där vill jag fortfarande att mc som fordonsslag ska ha bästa möjliga förutsättningar. Och just därför skulle jag vara medlem om än jag inte såg några omedelbara personliga fördelar i det korta perspektivet.

Men det är mitt personliga val, erfarenhet som resulterat i insikten att kortsiktighet ibland blir rätt förödande i det långa loppet.

Mina 2p, och god fortsättning på Er:)

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor