Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011


  • Antal röstningar
    0

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ditt argument köper jag fullt ut eftersom du har svart på vitt att du sparar pengar på att sponsra SMC, men i mitt fall som inte kör gata finns det överhuvudtaget ingen anledning att gå med.

Sporthojförare som är med pga att det är det mest "moraliskt rätta" att göra förstår jag mig inte alls på. Finns det ingen som för talan för gatåkare med sporthojar så finns det heller ingen anledning att lägga krutet på den kategorin heller.

Jag kan försäkra dig att det som det tänks mest på av SMC:s inblandade människor på riksnivå är just sporthojar. Dels är ju Generaldirektören själv sporthojsåkare, dels är det flera i styrelsen som kör sporthoj och dels består hela SMC School av sporthojsförare.

Det största bekymret för att alla dessa människor är att slåss för att få behålla sporthojen som fordon samtidigt som människor som du snackar en massa skit om att inte göra det "moraliskt rätta". SMC jobbar hårt för sporthojen. Hela kursverksamheten kommer ur ett motdrag för att myndigheterna inte skulle "förbjuda" sporthojen.

Det är vi som kollektiv som kraschar, buskör och beter oss som svin som gör att alla som INTE kör sporhoj får upp ögonen för detta, det är vi själva som skapat problemet. Det är jääääävligt svårt för SMC att motivera för försäkringsbolag, Trafikverket, polis och trafikutskott VARFÖR det överhuvudtaget skall finnas en hojtyp som är 10% av kollektivet men utgör nästan 50% av olyckorna.

När du säger att det inte finns någon som för SH-folkets talan så har du ju ingen som helst koll. Tror du att alla dessa människor inom SMC, på höga nivåer, skiter i oss som kör sporthoj när de själva älskar detta fordon och kör både bana och gata med sporthoj? Tror du att alla som jobbar på SMC är BMW-skägg som bara kör på E4:an och runt små röda koner på en parkeringsplats?

Personligen tvivlar jag på att vi har möjlighet att köra sporthoj snart och då talar jag inte om förbud. Detta "problem" kommer enkelt att lösas genom att fler bolag gör som Bilsport&MC och bara försäkrar "icke-sporthoj". När alla bolag upptäcker att Bilsport&MC tjänar pengar på sitt koncept så kommer de att göra likadant.
De kommer givetvis att "erbjuda" försäkringar för sporthojar men till sådana priser att en normal människa inte har råd, sen är problemet löst för alla inblandade än för oss själva, grattis!
Det finns inget självändamål med att ha sporthojsförare som kunder. Om en kundgrupp är olönsam så skippar man den.

Tänk om du skulle ta och engagera dig för sporthojen genom att gå med i SMC och börja jobba för att vi skall kunna köra sporthoj i framtiden? Istället för att sitta här och kasta skit på alla dessa människor som i det tysta slåss med blodiga naglar för att det ÖVERHUVUDTAGET skall finnas kvar sporthojar om några mycket få år...

...och det enda de får höra är någon nisse som inte har någon som helst koll och sitter och bladdrar på ett forum om att "Minsann ingen för våran talan..." hur kul tror du att det är?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
....Jag bor i skövde.
pratade först med nån på kanslit som hänvisade mig till nån som hade hand om västra götaland.
Kommer inte ihåg namn såhär på rak arm..

Ge mig ett PM med telefon ditt telefon nummer vid tillfälle - ska grotta lite i om man kan hitta någon vettig lösning. Jag var typ nästan i din sits för 6-7 år sedan, och ganska nära att slänga in handduken. Sen, med några polera kom vi på att det faktisk var vi medlem, som var ägare av SMC. Vi tog för ambition att gokartbana körninger sku vara på flera ställen.. och det gick faktisk ganska så bra, sen!

.... Finns det ingen som för talan för gatåkare med sporthojar så finns det heller ingen anledning att lägga krutet på den kategorin heller.

Flera besluts fattare, myndighetspersoner, forskare och annat gott folk bl. a försäkringsbranchen, kommer senare i januari på "Transportforum" att få ta del en studie - vart nästan hälften av alla svar är från sporthojs folket. Upptakts pressrelease några timmar gammal.

Hälften av MC dödsolyckorna är från 10% av MC kollektivet, dvs sporthojer. Bilden är från SMCs två dagars session i sommers, vart man hade folk från Trafikverket, Transportstyrelsen, STR, Rikspolisen, Försäkringsbolagen, forskare, mf., ute på MC och känna lösgruset på vägen. Samt som deltagere på en SMC kurs på Gelleråsen.
- Och ja, alla vett att jag kör sporthoj - och ska man diskuera sporthojer, då ger jag mig inte - sporthoj är bästa hojen!
 

Bifogat

  • IMG_4624.jpg
    IMG_4624.jpg
    40.1 KB · Visningar: 136
  • Gilla
Reaktioner: #46

Smagatusk

Guest
Jag kan försäkra dig att det som det tänks mest på av SMC:s inblandade människor på riksnivå är just sporthojar.

Det är väl bra jävla korkat i så fall med tanke på att vi utgör kanske 10% av hojåkar-Sverige?
Hur ska du nu kunna ge svar till de 90% procenten som åker touringhojar eller andra glidarmaskiner, att de fortfarande ska vara med och betala till folk "som bryr sig mest om sporthojar"?

Det största bekymret för att alla dessa människor är att slåss för att få behålla sporthojen som fordon samtidigt som människor som du snackar en massa skit om att inte göra det "moraliskt rätta". SMC jobbar hårt för sporthojen. Hela kursverksamheten kommer ur ett motdrag för att myndigheterna inte skulle "förbjuda" sporthojen.

Återigen, största inkomsten kommer från glidarna, och enligt dig läggs krutet på 10% av hojåkarna (sporthojarna). Kanske ännu färre som faktiskt är med och betalar till SMC? Och varför skulle glidarna bry sig om sporthojarna? Vi hälsar ju inte ens på varandra?

Det är vi som kollektiv som kraschar, buskör och beter oss som svin som gör att alla som INTE kör sporhoj får upp ögonen för detta, det är vi själva som skapat problemet. Det är jääääävligt svårt för SMC att motivera för försäkringsbolag, Trafikverket, polis och trafikutskott VARFÖR det överhuvudtaget skall finnas en hojtyp som är 10% av kollektivet men utgör nästan 50% av olyckorna.

Då jag endast kör bana, tillhör jag inte dem som kraschar i trafiken. Och nu vill jag verkligen ha svar på en fråga; Varför lägger SMC så mycket resurser som du säger, på en kategori som konsekvent missköter sig?

När du säger att det inte finns någon som för SH-folkets talan så har du ju ingen som helst koll.

Kul att du väljer att citera just mig när jag var duktig puck-trea i den frågan.

Tänk om du skulle ta och engagera dig för sporthojen genom att gå med i SMC och börja jobba för att vi skall kunna köra sporthoj i framtiden? Istället för att sitta här och kasta skit på alla dessa människor som i det tysta slåss med blodiga naglar för att det ÖVERHUVUDTAGET skall finnas kvar sporthojar om några mycket få år...

En sak ska du ha jävligt klart för dig. Jag betalar hellre en extra bandag för att ha kul samtidigt som jag sponsrar min klubb, än att betala för ett gäng fackanslutna.

Känner jag inte av effekten, så betalar jag inte för det.

Är du medlem i SVEMO? För nyfikenhetens skull...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väl bra jävla korkat i så fall med tanke på att vi utgör kanske 10% av hojåkar-Sverige?
Hur ska du nu kunna ge svar till de 90% procenten som åker touringhojar eller andra glidarmaskiner, att de fortfarande ska vara med och betala till folk "som bryr sig mest om sporthojar"?

Återigen, största inkomsten kommer från glidarna, och enligt dig läggs krutet på 10% av hojåkarna (sporthojarna). Kanske ännu färre som faktiskt är med och betalar till SMC? Och varför skulle glidarna bry sig om sporthojarna? Vi hälsar ju inte ens på varandra?

Då jag endast kör bana, tillhör jag inte dem som kraschar i trafiken. Och nu vill jag verkligen ha svar på en fråga; Varför lägger SMC så mycket resurser som du säger, på en kategori som konsekvent missköter sig?

Kul att du väljer att citera just mig när jag var duktig puck-trea i den frågan.

En sak ska du ha jävligt klart för dig. Jag betalar hellre en extra bandag för att ha kul samtidigt som jag sponsrar min klubb, än att betala för ett gäng fackanslutna.

Känner jag inte av effekten, så betalar jag inte för det.

Är du medlem i SVEMO? För nyfikenhetens skull...

Jag tänkte göra ett kollektivsvar på dina frågor:)

Varför funderar SMC på sporthojar? Tja, kanske för att sporthojarna är problemet just. Glidarna är inget problem så varför fundera på dessa?
SMC jobbar ju för alla motorcyklister, varför skulle de INTE fundera på sporthojsägare?

Jag brukar ofta hälsa på customåkare, jag tycker om flera stycken av dem. Är de sämre människor bara för att de kör gynstol?
Jag tycker vi alla skall kramas i trafiken:D

En orsak till att vara med i SMC även som du som uteslutande banåkare skulle ju kunna vara för att SMC slåss för att inte en massa banor skall läggas ner pga av buller och miljöskäl? SMC är den absolut största bokaren av bandagar i Sverige idag för sina kurser, skulle inte SMC finnas så skulle förmodligen flera banor packa ihop pga av allt tjafs från miljömup... jag menar människor som "tänker" på miljön.

Jag kör också i 99,99% bara bana men om jag resonerar som du att jag hellre kör en extra bandag så resonerar du som fiskarna i Kalixälven. (fiskarna som fiskar, inte fiskarna som simmar...:))

"-Sorry, nu är fisken slut så ni får inte fiska mer..."
"-Jamen vi lever ju på fisket så vi måste fiska..."
"-Ja, men fisken är tyvärr slut, ni har fiskat upp den..."
"-Jamen vi lever ju på fisket så vi måste fiska..."
"-ja, men..."

osv...

Utan gatsporthojar och utan SH-förare så kommer det på sikt inte att finnas varken banor eller rejsförare, eller hojar att rejsa med heller för den delen, allting hänger ihop.
Om du inte känner av effekten så skall du naturligtvis inte betala, bli bara inte förvånad om det händer saker i "din" värld också...

Svemo har jag varit medlem i flera gånger i mitt liv, jag har haft både enduro, funktionärs och RR-licens i omgångar. Just för tillfället så hinner jag inte med det också men jag kommer säkerligen att vara medlem där igen så småningom. Vad har en tävlingsarrangör med detta att göra?
 

Smagatusk

Guest
Jag tänkte göra ett kollektivsvar på dina frågor:)

Varför funderar SMC på sporthojar? Tja, kanske för att sporthojarna är problemet just. Glidarna är inget problem så varför fundera på dessa?
SMC jobbar ju för alla motorcyklister, varför skulle de INTE fundera på sporthojsägare?

Jag brukar ofta hälsa på customåkare, jag tycker om flera stycken av dem. Är de sämre människor bara för att de kör gynstol?
Jag tycker vi alla skall kramas i trafiken:D

En orsak till att vara med i SMC även som du som uteslutande banåkare skulle ju kunna vara för att SMC slåss för att inte en massa banor skall läggas ner pga av buller och miljöskäl? SMC är den absolut största bokaren av bandagar i Sverige idag för sina kurser, skulle inte SMC finnas så skulle förmodligen flera banor packa ihop pga av allt tjafs från miljömup... jag menar människor som "tänker" på miljön.

Jag kör också i 99,99% bara bana men om jag resonerar som du att jag hellre kör en extra bandag så resonerar du som fiskarna i Kalixälven. (fiskarna som fiskar, inte fiskarna som simmar...:))

"-Sorry, nu är fisken slut så ni får inte fiska mer..."
"-Jamen vi lever ju på fisket så vi måste fiska..."
"-Ja, men fisken är tyvärr slut, ni har fiskat upp den..."
"-Jamen vi lever ju på fisket så vi måste fiska..."
"-ja, men..."

osv...

Utan gatsporthojar och utan SH-förare så kommer det på sikt inte att finnas varken banor eller rejsförare, eller hojar att rejsa med heller för den delen, allting hänger ihop.
Om du inte känner av effekten så skall du naturligtvis inte betala, bli bara inte förvånad om det händer saker i "din" värld också...

Svemo har jag varit medlem i flera gånger i mitt liv, jag har haft både enduro, funktionärs och RR-licens i omgångar. Just för tillfället så hinner jag inte med det också men jag kommer säkerligen att vara medlem där igen så småningom. Vad har en tävlingsarrangör med detta att göra?

Men att sporthojarna utgör ett problem är väl inte motorcykeln i sig, utan föraren? SMC lägger säkert mycket tid på att arrangera kurser, men det betalas väl inte av medlemsavgiften? Att glidarna inte är ett problem borde väl innebära att inga pengar överhuvudtaget går till glidarna och varför i hela friden ska de vara med och betala då?

Och glidarna är absolut inte sämre människor för att de kör glidare, men cirka 50% tyckte att JAG var det på den tiden jag körde gata.

Att banorna skulle läggas ner är bara rent nonsens. Så länge STCC väljer att köra sina kortegetävlingar så lär det inte vara några banor som läggs ner. (Ifall du inte visste det så hyr banägarna ut till andra fordon också.)

När du säger att SMC är den störste banbokaren tror jag att du läser statistiken som fan läser bibeln. Sammantaget sett kanske det är så, men inte sett per bana och banuthyrare. Tro inte att Knutstorp skulle bli en rapsåker utan SMC.

Varför skulle sporthojarna försvinna utan SMC? Har SMC nå´t att säga till om även vid nyförsäljning? I så fall hittade jag en ny anledning till att inte vara med och betala, för så jävla förmånligt är det inte att köpa en ny sporthoj idag.

Angående SVEMO så vill jag tro, och hoppas, att de har minst lika mycket -om inte mer- att säga till om vad det gäller bullernivån. Därav frågan om du sponsrar dem också.


Ja, jag vet... Jag glömde smileysen.

Tyckte det var en rolig formulering. That´s all.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Smagatusk:
Är du bitter?
Vad har dragit igång det hela?
Inte fan blir man så där bara av åsikter.

Är det nån på smc som tagit en tjej av dig eller vad fan är det frågan om?
 

Smagatusk

Guest
Smagatusk:
Är du bitter?
Vad har dragit igång det hela?
Inte fan blir man så där bara av åsikter.

Är det nån på smc som tagit en tjej av dig eller vad fan är det frågan om?

Ange specifikt vad du tycker är fel så ska jag bemöta det.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Vill du inte så måste du inte se några fördelar med SMC. Ingen har påstått att SMC BARA ägnar sig åt sporthojsfrågan så läs inte in att inget görs för andra hojslag. Just sporthojen ett tacksamt objekt för motståndare att skjuta in sig på. Sedan kommer detta användas mot alla hojtyper. Så det hojåkningens förutsättningar det handlar om. Det står klart och tydligt att läsa om man bara VILL ta in det. Du ignorerar klartext och "missförstår" sådant som är uppenbart bara för att vara på tvären. Snygg retorik!:tummenupp

Det är en försvinnande liten del av alla hojåkare som BARA kör bana och är helt ointresserade av MC-åkningens förutsättningar i övrigt, så dina vridna argument där allt är vassle som rör världen utanför banan, har ju ingen bäring för närapå alla andra - de som även vill använda hojen till mer än banåkning. De flesta andra hojar är sedan inte customhojar, som du tycks hängt upp dig på f ö.

Niklas påpekade att din banvärld hotas av miljömuppar. Men det är inte sant. Den hotas av mycket mer. Av störda centerpartister, sossar, moderater, folkpartister med sommarstuga och allsköns folk som bara ser problem med DIG och DIN MC-åkning. Du stör och skitar ner på banan. Du tar onödiga risker om du kör i trafiken på två hjul. Detta kostar pengar och resurser när det realiseras i olyckor, usel bränsleekonomi och onödiga föroreningar.


Även detta tuggar SMC mot. Du tror dig kanske om mycket mer - men i politiska sammanhang har en sammanhållen organisation på 65000 pers och 400 MC-klubbar LITE mer chans att bli lyssnad på. Man får låna beslutsfattarnas öra ett par minuter mer. Dessutom slipper jag leta reda på beslutsfattaren som vill höja bullerkraven på min motorbana. Det gör någonannan åt mig.

Du har kanske nyss kommit hem från en annan del av universum - men det är tyvärr inte självklart att hojar med extrem prestanda kommer finnas i framtiden. Det är inte skrämselpropaganda utan klart uttalade åsikter i politiken. Dina banhojar blir knappast billigare i inköp om gatmodellen försvinner. Men du har ju sparat några hundringar på att skippa SMC varje år - så det är ju en bit på väg iaf.

Lycka till!

Och du: Fucka tugget om SMC som något "fackförbund". Det är inte politisk färg, arbetsvillkor och samhällsmodell som det handlar om. Det handlar om värnande av ideella intressen.

"Stöd inget som inte ger minst lika mycket tillbaka omgående. Ta innan du ger och undvik att jobba för annat än ditt eget intresse."

Även med det tänket har jag svårt att inte vara med i SMC. :hördu

@Niklasinorr: Seskaröfolk är oxå människor sägs det.. Vem behöver vildlaxbestånd när det finns fisk i affären? :tungan
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Och varför skulle glidarna bry sig om sporthojarna? Vi hälsar ju inte ens på varandra?
Det var ju bara ytterligare ett b-shit argument att lägga i högen som inte heller stämmer.
Men det kanske var så för dig när du fortfarande körde gata? Kan inte förstå varför. :ironi
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Varför skulle sporthojarna försvinna utan SMC? Har SMC nå´t att säga till om även vid nyförsäljning? I så fall hittade jag en ny anledning till att inte vara med och betala, för så jävla förmånligt är det inte att köpa en ny sporthoj idag.

Ledsen men med din inställning och ditt "faktasökande" så kommer du alltid att hitta någon orsak till att inte vara medlem, så var nöjd med att inte vara det.

Själv är jag stolt medlem och numera även aktivt engagerad i SMC då de gör något jag tror på och vill vara en del av.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
@Niklasinorr: Seskaröfolk är oxå människor sägs det.. Vem behöver vildlaxbestånd när det finns fisk i affären? :tungan

Åh, f-n, då får jag väl börja hälsa på dem också...:)
 

Smagatusk

Guest
Och du: Fucka tugget om SMC som något "fackförbund". Det är inte politisk färg, arbetsvillkor och samhällsmodell som det handlar om. Det handlar om värnande av ideella intressen.

Jag jämförde endast några av inläggen tidigare med hur det kan låta på mitt jobb när facket diskuteras.

"Betalar du inte är du en free-loader". Tja... Då är jag väl det nu också då.

Angående mina "fakta" så har jag endast läst inläggen i denna tråden, och relaterar till dem. Har jag fel, är det fritt fram att rätta dem också.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Känner jag inte av effekten, så betalar jag inte för det.

:huvet

Du har förstås all rätt att tycka och betala eller inte betala för precis vad du vill.. men det där argumentet känns så jävla typiskt för en del folk. Och tyvärr så verkar många av dem vara just sporthojsåkare.

Om man även läser lite på smc's sidor ibland så ser man ju rätt tydligt att de har många politiska "uppdrag".. en lobbyorganisation helt enkelt.
En sådan organisation gynnas alltid av flera medlemmar.

Nu kanske du inte bryr dig alls om gatåkande, det har jag ingen aning om. Men jag är ganska övertygad om att många här inne precis som dig inte betalar för att de "inte får ut nåt av det".. Samma personer kommer sen sitta och grina och undra vad f*n som hände när sporthojar förbjuds, varenda väg är räfflad på alla olika ledder osv.. och tycka att "någon" borde göra nåt..

Sen tycker jag fortf. att det är konstigt att man har råd att äga en sporthoj men inte kan avvara 400:- eller vad det nu är på ett år för en god sak.. vafan, det är ju inte ens en halv kväll på krogen rent ekonomiskt..
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Har redan lämnat SMC bakom mig...

Det säger ju inte så mycket...både du & jag har ju framtiden bakom oss, så att säga:D

SMC gör mycket jag inte känner till.. men jag körde med SMC på storbana & Arlanda under 2010... Är grymt imponerad av upplägget, kunskapen hos alla inom SMC och framför allt en imponerande vilja att lära ut och hjälpa alla.
Oavsett hur duktig förare du är, är det GULD värt att ha någon som kör bakom och "petar" på små eller stora misstag.

Det var nån däckkrängare som som sa till mig att testa SMC, "för det finns alltid nått nytt att lära"... Det blev en riktig Wahhaa upplevelse.
Å jag har ändå kört hoj sedan 1972...

Bully... Bli medlem eller inte, men häng med på en kurs. (vi kan ju samåka)
Jag VET att du inte blir besviken. :yoparty
//
B
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men att sporthojarna utgör ett problem är väl inte motorcykeln i sig, utan föraren?

"Guns don't kill people, people do."

Visst är finns det en sanning i det, men vad är då enklare? Att ta bort beteendet eller att förbjuda sporthojen? Givetvis är det enklare att förbjuda "tillhygget". :rolleyes:
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top