Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011

• Antal röstningar
    0

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja, jag tänker vara med även i fortsättningen. Känner att SMC har uträttat och kan uträtta mer för mig som motorcyklist än vad mitt fackförbund gjort/kan göra för mig som arbetstagare. Fackavgiften är då som årsavgiften till SMC fast varje månad.

Går jag ur fack/SMC så åtnjuter jag ändå alla bra saker de förhandlar fram (förutom rabatter då) men det känns inte helt rätt att stå utanför.

Sen är det ju rena bonusen att bara rabatten på försäkringen är större än årsavgiften till SMC.:tummenupp

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
SMC 10% rabatt på basförsäkringen kommer finnas kvar även 2011. Vad dom visste på Folksam iaf (ringde nyss).

Blir ytterligare ett år i SMC :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
SMC kan visa på att utökad fortbildning ger säkrare förare, då kan man inte samtidigt motverka just ett sådant förslag från STR.
Sen kanske man inte är helt nöjd med utforminingen av det men jag ser faktiskt Risk 2:an som en vinst rent kunskapsmässigt... Risk1:an är samma som för bil misstänker jag, så den får nog STR stå helt för.

Jag gick rätt nyligen riskettan, och den hade definitivt inte varit något att ha för bilister. :) Sedan misstänker jag att den blir väldigt olika med olika handledare.
Vi fick mest lite statistik om diverse saker, titta på klotad utrustning och praktiska tips för långresor och körning i grupp med MC...

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Det är ju inte ens en summa att diskutera, motsvarar väl en plankstek på krogen :D

Har inga tidigare erfarenheter av dem annat än 4mån den här säsongen.

Jag petalar iaf, de verkar ju trots allt FÖR oss motorcyklister.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tänk en stund.......

Om ingen pratar FÖR DIN SAK....men många pratar MOT DIN SAK..

Vem vinner i långa loppet....

/KentW

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Var föresten på en avrostning förra året med SMC som arrangör. Enkla övningar, bla en inbromsning i olika hastigheter.
Surt för en tjej blev det när hon vurpade i inbromsning i ca 80-90 km/h med bruten fot som följd!!:näsblod Ambulans kom...polis kom....räddningstjänst kom....Sen fick vi bara hålla 50km/h vid inbromsningar!:gnissla

Tråkigast för henne ändå, hon var övningskörare med siktet inställt att ta mc-kortet tidigt på året. Som sagt surt sa räven. Hoppas hon lärde sig något om övertro om sin egen kapacitet.

Last edited:

Smagatusk

Guest
De flesta här låter som 60-plussarna på mitt jobb.

"VA?! Är du inte med i facket? Hujedamig vad du går miste om mycket bla, bla, bla."

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur mycket är a-kassetaket på om man säljer hojen?

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
är med men kommer inte fortsätta.
försökte få hjälp att få till körning på lokal gokartbana.
fick lite instruktioner från SMC och ja kollade detta med klubben där vi skulle köra, ringde smc igen och gav svar på alla frågor men sen blev det tyst.
efter mycke påtryckningar och troligen uppfattades jag som "den där tjatiga idioten" (som bara ville ha hjälp) så fick ja till svar att det inte fanns några handledare i mitt område som va intreserade av att hålla på med körning på gokartbanor.. bara storbana.
ahapp.. så vi jobbar på att köra i egen regi istället och ställer oss utanför SMC.

lite meckigare att få till men de ska nog funka tillslut..
iår så kanske vi kan köra lite =)

så tack men nej tack.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
är med men kommer inte fortsätta.
försökte få hjälp att få till körning på lokal gokartbana.
fick lite instruktioner från SMC och ja kollade detta med klubben där vi skulle köra, ringde smc igen och gav svar på alla frågor men sen blev det tyst.
efter mycke påtryckningar och troligen uppfattades jag som "den där tjatiga idioten" (som bara ville ha hjälp) så fick ja till svar att det inte fanns några handledare i mitt område som va intreserade av att hålla på med körning på gokartbanor.. bara storbana.
ahapp.. så vi jobbar på att köra i egen regi istället och ställer oss utanför SMC.

lite meckigare att få till men de ska nog funka tillslut..
iår så kanske vi kan köra lite =)

så tack men nej tack.

...varför inte se det som ett tillfälle att starta upp kartbaneraktiviteter inom SMC? Det lär ju vara enklare att applicera deras koncept med alla dess fördelar, än att uppfinna hjulet igen på egen hand?

Släpa med ett gäng intresserade och anmäl er som aspiranter. Gört. :)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Brukar flasha SMCmedlemskortet för halv-tre-ragget och det är vinst varje gång.
Jag pröjsar vidare.

Skitbra ba!
Å man tar sig ju enkelt in på vilken överklassylta som helst! tummenupp
Kortet i ansiktet på dom ba!

Last edited:

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
...varför inte se det som ett tillfälle att starta upp kartbaneraktiviteter inom SMC? Det lär ju vara enklare att applicera deras koncept med alla dess fördelar, än att uppfinna hjulet igen på egen hand?

Släpa med ett gäng intresserade och anmäl er som aspiranter. Gört. :)

Hade nån av oss tiden att starta igång en sån verksamhet så skulle det inte vara några problem.. vi diskuterade det en hel del.
dock så har inte alla av oss gått en massa smc-utb steg bluttanplutt.
det va ett krav fick ja till svar när ja sa att dom kunde skriva upp mig och några till som "instruktörer".

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hade nån av oss tiden att starta igång en sån verksamhet så skulle det inte vara några problem.. vi diskuterade det en hel del.
det va ett krav fick ja till svar när ja sa att dom kunde skriva upp mig och några till som "instruktörer".

Det med tiden är något som är viktigt för alla och att då avsätta flera dagar i månaden varje månad på säsongen kanske inte är så lockande för instruktörer som redan har bokat in dagar på storbana.

Så det som behövs för att få till det är helt enkelt fler instruktörer i distriktet, med fler instruktörer så behöver inte alla lägga lika mycket tid på det.

Sen är det väl ganska självklart att SMC ställer lite krav på de som skall agera instruktörer i SMC´s namn och inte bara sätter upp vem som helst som instruktör.

Så jag säger som SGM, engagera er istället för att motarbeta.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vart i landet håller ni till då?
Pratade ni med ert distrikt elelr med nån på kansliet?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
De flesta här låter som 60-plussarna på mitt jobb.

"VA?! Är du inte med i facket? Hujedamig vad du går miste om mycket bla, bla, bla."

Att vara med i facket kostar per månad vad smc kostar för ett helår och jag är inte med i facket för jag inte tycker det är värt det!
Att vara med i smc tjänar jag in på 4 gokartbane-körningar och är således ekonomiskt gagnande om du gillar att köra på dessa banor!

För mig är det helt enkelt billigare att vara med i smc än inte!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Själv är jag med i SMC av den enkla anledningen att de bevakar och driver motorcykelfrågor mot de beslutande organen. Nummerskylt fram känns ju inte så snyggt på min hoj tex.
Deras ban- och gokartarrangemang jag deltagit i är mest bonus.

Hade jag varit yngling på klass 7 sporthoj hade jag känt medlemskapet som ett obligatorium. Det finns ju inget annat motorekipage i trafiken som har högre olyckstatistik än dessa, och det är den kombination av förare/fordon som det ofta ropas på förbud mot. Ibland tom från utredningar från vv/trafikverket och regering. I kombination med att dessa förare ofta är rätt oorganiserade (ej medlemmar i tex Ducati, HOG eller BMW-klubben etc) så är det så gott som bara SMC som för deras talan varje gång det tex föreligger ett lagförslag om totalförbud eller begränsningar vad gäller tex försäkringar, effekt, ålder etc.

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...