Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011


  • Antal röstningar
    0

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jodå det är en bana. Men ingen roadracingbana.
Den håller inte tävlings eller träningsklass för att träna rr.
Det är däremot en ypperlig bana för smcs fortbildningsverksamhet.
Precis som kurserna på rr-banorna som smc bedriver så är innehållet kopplat till trafiken. Den största skillnaden är att det kommer vara betydligt lättare att se/förstå sambanden på Arlanda TT.

När vi startade sporthojsprojketet 2004 så var det inte alls självklart att man var tvungen att hålla en kurs på en bana. Man skulle mycket väl kunna hålla den på en vanlig gata. Tex slingerbulten.
Det kan man fortfarande! Det kanske skulle vara mer givande då.. och mindre snack om att vi håller på med dold rr-träning.

...förutsatt att ingen kör av. Den förste som gör det och gör sig illa på riktigt - då är diskussioner om "dold rr-träning" rätt irrelevanta. Då hade man säkert föredragit att ha vurpan på storbana med lekakulor istället för diken/träd i tangentens riktning.

Nybörjare låser lätt blicken och fryser, det vurpas ju rätt friskt i de lugnare grupperna om man skall se krasst på't...största anledningen lär vara att man (ovana nybörjare) upplever att man kommer för fort in och låser.


Så...ni kan argumentera er blåa för ATT, det trollar inte bort att de som behöver det SMC lär ut...gör bäst i att göra det i så säker miljö som möjligt, och där är storbanorna svårslagna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
...förutsatt att ingen kör av. Den förste som gör det och gör sig illa på riktigt - då är diskussioner om "dold rr-träning" rätt irrelevanta. Då hade man säkert föredragit att ha vurpan på storbana med lekakulor istället för diken/träd i tangentens riktning.

Nybörjare låser lätt blicken och fryser, det vurpas ju rätt friskt i de lugnare grupperna om man skall se krasst på't...största anledningen lär vara att man (ovana nybörjare) upplever att man kommer för fort in och låser.


Så...ni kan argumentera er blåa för ATT, det trollar inte bort att de som behöver det SMC lär ut...gör bäst i att göra det i så säker miljö som möjligt, och där är storbanorna svårslagna.

Nu skall inte det här bli en tråd om ATT men skall man se på det rent krasst så är det väl inte så ofta någon i de lugnare grupperna ens kommer utanför asfalten på storbanorna?
De ggr jag varit på bana och det varit olyckor så har det oftast skett i snabb grupp och de i lugn grupp som varit har mest varit lowsiders som blir kvar på stället de la ned på.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Eftersom ATT inte är helt färdig, och 1 av SMC's uppgifter med träningsdagen var att ge feedback, så kan vi nog faktiskt anta att detta kommer åtgärdas.
Det måste ju finnas plats för misstag eller maskinfel.

Jag hoppas och tror att de värsta sakerna är åtgärdade innan kurserna om några veckor.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu skall inte det här bli en tråd om ATT men skall man se på det rent krasst så är det väl inte så ofta någon i de lugnare grupperna ens kommer utanför asfalten på storbanorna?
De ggr jag varit på bana och det varit olyckor så har det oftast skett i snabb grupp och de i lugn grupp som varit har mest varit lowsiders som blir kvar på stället de la ned på.
Tänkte precis på samma sak. Så då måste det ju vara så. :)
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Klart man är med i SMC! Har tom betalat avgiften de få år jag varit hojlös.
Inga pengar att snacka om i sammanhanget.
Utan SMC skulle det säkert vara olagligt att köra landsväg på en sporthoj vid det här laget.
Kanske det som inte är med i SMC vill?
Tänk om tänk rätt!
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag kör aldrig bana och jag får ingen rabatt på försäkringen, men är självklart ändå medlem i SMC. Är man intreserad av motorcycklar och dess framtid är det en självklarhet att vara medlem. Det är den enda organisitionen som står på vår sida. Vem skulle annars kämpa för oss när politikerna vill lagstadga skyltar fram på hojar och liknande problem
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Standard att betala SMC:s årsavgift. :tummenupp

Tack ni eldsjälar i SMC för att ni finns och kämpar (gratis) för även oss som vill ha massor utan att ge mer än fjuttiga 225kr. Ni jobbar ju även för dem som inte är medlemmar.
Många gnäller och så kommer det alltid att vara och det är tyvärr gnällspikarna som hörs. Tack och lov så är majoriteten nöjda men vi hörs inte lika mycket. :(

Till er som bara klagar på SMC:
Passar det inte, se till att komma med bra feedback och gör något istället. Ditt gnäll gör ingen nytta utan slukar bara energi. Lägg energin på kul hojåkande istället för att vara neggo mot dem som aktivt hjälper till/drar sitt strå till stacken om du inte vill vara med och hjälpa till i SMC.
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Vore det inte en bra ide med en organisation som bara består av motorcyklister!

En organisation som med flera tusen medlemmar kunde stå upp emot politiker som exempelvis vill sätta regskyltar fram på våra hojar!

En organisation som då med t.ex 65000 medlemmar kunde få rabatter på färjor, försäkring kaffe med dopp... ja vad som helst!

Denna organisation borde vara helt demokratisk och varje medlem ha en röst så att det blir medlemmarna som bestämmer hur det skall vara!

En sån organisation vore nåt!!!

... men vänta nu... ...allt det där är ju SMC!

GUW, jag kör sporthoj i Umeå och arbetar så mycket jag kan ideellt (gratis) för att du och alla andra i västerbotten skall få det drägligare. Tyvärr kom du vare sig till årsmötet eller någon av de infoträffar vi ordnat.
Hoppas du har möjlighet att träffa oss en annan gång, och jag lovar att jag inte kommer ha en reflexväst och predika moralkakor för dig!

/J
 

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Globen ser mig
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Självklart är man med i SMC om man kör hoj.
Är inte själv engagerad men min bästa insats var när jag ifrågasatte någon i Gävleforumet varför han klagade på SMC och sa åt han att prata med styrelsen. Efter ett år så återkom han och sa att han gått med i styrelsen och kört igång med gokart-kurser mm :tummenupp
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nåja, åsikterna är tydligen rätt starka och ljudliga på den "SMC-kritiska" sidan men
att döma av pollen så är trots allt knappt 87% positiva till SMC-medlemskap.
Ett rätt kraftfullt stöd trots allt...
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jesper: (Galne dansken), kan du inte göra en skärmdump på ditt organisationsschema och lägga upp som en bild här. Det säger allt!

/HW
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
De som klagar på att SMC inte gagnar dem personligen kanske borde ta reda på vad SMC faktiskt åstadkommit och stoppat, precis som andra har skrivit här i tråden. Oavsett vilken hoj du kör eller på vilket sätt så har SMC i det förflutna förmodligen varit ansvarigt för att din hobby inte är totalförbjuden. Att inte vara med och stödja SMC enbart för att den misslyckade sporhojsförsäkringen lades ned eller för att bankurser blev fulla, är som att rösta på alliansen för att man just för tillfället har ett jobb och inte är sjuk.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag varken gnäller eller säger att man inte ska vara med, utan tycker det är en låg medlemsavgift men stod och velade pågrund av några punkter.

Ang. detta med 10% rabatten kommer jag ta upp igen nästa säsong då hojen ska försäkras igen för betalar så pass mycket att 10% är ändå 10%.

Sedan detta med gokart banorna är jag jävligt besviken på ändå, om intresset är så stort varför inte ha körningar fler dagar eller åtminstone nån dag i månaden då man kan förboka sig. Varit allt från 1½ -2½ timmar tidigare på plats men ändå inte fått köra, ska man behöva campa en halv dag innan för att komma med? Som vuxen har man massor att stå i, speciellt om man har vänner, familj, andra hobbyn m.m. Så åka dit 3 timmar innan sedan ett par timmars körning är mer eller mindre halva ens vakna tid, ska det behöva ta upp så mycket av ens tid?

Inte kommit med ett par ggr, men det som var droppen var när det var morsdag och hela familjen skulle vara samlade, jag var på plats hos familjen men kände att jag bara måste få köra lite och eftersom det är så sällan får man passa på när det väl händer. Åker till järfälla 1timma innan men kommer ändå inte med, tror ni det kändes kul?
Nu råkade det vara morsdag, en annan gång är det nåt annat. Tror ni man ens lägger ner energi på att släppa vad det nu är för att ta sig till en sådan körning?

Sedan ser man några där varenda gång, är man där 1 timma innan, så spelar det ingen roll de är 2timmar innan, är man där 2timmar innan så är de där 3 timmar innan. Detta gör att alla inte får tillfälle att gå denna kurs och tröttnar, och tillslut kör de i rödgrupp och av deras snabbhet så finns det inte ens möjlighet för nybörjare att hoppa upp i den grupp för deras grupp är full. Då jag inte kommit med ett par ggr har jag stannat kvar och kollat på deras körning, och just denna skara pysslar knappast med utbildning utan kör mer som om det vore tävling.

Efter alla svar här kommer jag fortsätta vara medlem i SMC
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Det här med att få plats på knix-kurserna vet jag fler som har diskuterat. Iom att det i år kostar 200 kr istället för 100 kr som föregående år så har kötiden minskat oerhört. Jag har varit där ungefär 1 ½ timme före de gånger jag har åkt i år och har varit bland de 10 första alla gånger, kanske är ren tur. Att tillägga är att det har varit kanonväder alla dagarna, semestertider, söndagar etc..Visst t ex gul grupp på rörken är nästan alltid full men om man kör i gul och inte får plats och känner att man kör för sakta för att åka i blå så kör grön istället för att sitta här och beklaga, något får man alltid ut av det ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Folksam 10% tar jag senare...

Mycket kö till gokartbanorna...

Det med folksam tycker jag att du skall ringa och ta med dem på en gång, vad jag förstått så får du rabatten mitt i försäkringsperioden... speciellt då du även varit medlem längre än försäkringsperioden.

Vad gäller kön till gokartbanorna så förstår jag vad du menar, även om du kanske inte skall trycka så hårt på att det krockar med så mycket annat i ditt liv och du vill ha plats när det passar dig. ;)
Men bokning hade varit trevligt, de hade gärna fått ta lite extra betalt för det... men saken är den att det finns många viljor och inte så många resurser så jag tror nog att SMC gör så gott de kan av vad de har.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Betalar självklart. Behövs en organisation som för vår talan. Sedan gillar jag kurserna deras kurser också. Till sist så är det en vinstaffär tack vare 10% rabatt hos Folksam :tummenupp
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Sedan detta med gokart banorna är jag jävligt besviken på ändå, om intresset är så stort varför inte ha körningar fler dagar eller åtminstone nån dag i månaden då man kan förboka sig.

Flera saker som spelar in.
Fler körningar kräver fler instruktörer, vi har också jobb, familj och andra saker som gör att vi inte kan vara på plats jämt. Precis som du beskriver att du har i ditt inlägg.
Att få hyra banan fler gånger är inte alltid möjligt. Träningar, tävlingar och hyrkart är deras primära användning.
Förhandsbokning har provats, det blev ont om tid innan körningarna började. Förhandsbokade kom sent och drop-in deltagare fick stå och vänta och hoppas att folk inte kom, kom för sent så de får plats.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Smc införde inget. Smc har inte beslutanderätt.
Så du kanske kan vidareutveckla ditt påstående?

Om inte SMC har någon beslutanderätt så kan dom knappast ha stoppat något heller?

Dom kanske har lobbat emot saker, kanske till och med framgångsrikt, men i fallet med införandet av A-begränsad som är i praktiken samma sak som att ingen under 20 får köra hojar över 600cc verkar dom ha lobbat emot förgäves, eller kanske till och med lobbat för förslaget, det var inte med i listan med viktiga årtal!

Jag är inte alls emot A-begränsad, tvärtom, så länge det med tiden övergår till ett vanligt A, utan extra kostnader, så tycker jag att det är ett bra sätt att få unga förare att få körvana innan dom grenslar dom värsta raketerna.

Jag hade IOFS hellre sett en fast begränsning av vikt/effekt/cylindervolym än dagen system som tillåter strypning av hojar, då det är uppenbart att det fuskas med pappersstrypningar, men det är bagateller.

Max 400cc upp till 20 år kanske, eller max 50hk, inga strypta hojar godkänns, låter kusligt likt förslaget SMC påstås ha stoppat en gång i tiden, och det systemet skulle ha fungerat.

Visst kan någon sätta på bigborekit på en 400cc, eller våldtrimma en hoj som hade 50hk från fabrik, men det blir inte en fyrdubbling av den tänkta effekten som det blir när man avstryper en literklubba som har 25kw på papperet...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nej,jag tänker inte vara med i SMC nästa år(heller).
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top