Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011


  • Antal röstningar
    0

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tycker SMC känns vettigare att stödja än Motormännen. Någon som säger emot?

Finns det överhuvudtaget en vits med Motormännen?
Ok, på 80-talet när folk trodde dom kunde påverka bensinpriset, men nu?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GUW, jag kör sporthoj i Umeå och arbetar så mycket jag kan ideellt (gratis) för att du och alla andra i västerbotten skall få det drägligare. Tyvärr kom du vare sig till årsmötet eller någon av de infoträffar vi ordnat.
Hoppas du har möjlighet att träffa oss en annan gång, och jag lovar att jag inte kommer ha en reflexväst och predika moralkakor för dig!

/J

Eftersom jag inte är medlem så fick jag ingen kallelse till något av mötena, och trots att jag har lusläst alla 16 inlägg i år på SMC västerbottens forum (där du har skrivit hälften) så ser jag inga andra aktiviteter än bankurser? (vilka jag INTE är intresserad av)

När och var hölls till exempel årets avrostning i Umeå?

På hemsidan för västerbotten uppdaterades "Nyheter" 2010-04-07 ???

Så här ser det ut nu under nyheter:

(2010-04-07)
Anmäl e-post och få nyhetsbrev – tipsa andra

Läs mer

(2010-03-16)
Efterlysning
Tipsa oss om din favoritväg
Läs mer

(2010-03-16)
SMC Region Norr
Samarbete mellan de fyra nordligaste länen
Läs mer

(2008-11-22)
Meddela din e-post adress till kansliet!

Läs mer

(2006-12-01)
Skyddsutrustning till SMC-pris

FEM NYHETER SEDAN 2006!!!!!
Varav två är uppmaningar att ange sin e-postadress
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Visar klart och tydligt att det behövs fler människor som engagerar sig i Västerbotten. Om du kunde hjälpa Syster-Tysk med att engagera dig och skriva lite nyheter på SMC forumet istället för att alltid gnälla här på SH så hade det blivit f-n så mycket mer drag på forumet, eller hur?

Är du inte medlem i en förening så skall du naturligtvis inte ha någon kallelse heller, det är ju sjävlklart. Om du fick för dig att du var intresserad av att börja träna tennis så skulle du få vänta ganska länge innan en tennisklubb skickade en inbjudan, eller så kan man ju kolla upp själv när det är infoträffar eller andra aktiviteter?

Om du skiter i SMC och tycker att SMC är skit och inte har åstadkommit nånting på 40 år så är det ju även det helt okej, du har rätt till en åsikt, men jag hade ju personligen tagit reda på en MASSA fakta först innan jag öppnat brödinkastet och låtit okunskapen flöda...

Dessutom hade det varit VÄLDIGT trevligt om du kunde ha en lite mindre raljant ton gentemot människor som SysterTysk och andra som faktiskt engagerar sig och jobbar gratis för att både du och jag skall få fortsätta att köra hoj... vi är väl iallafall vuxna människor som borde kunna föra en saklig debatt utan att pissa på människor som faktiskt bryr sig och inte bara åker räkmacka på andras slit...




Eftersom jag inte är medlem så fick jag ingen kallelse till något av mötena, och trots att jag har lusläst alla 16 inlägg i år på SMC västerbottens forum (där du har skrivit hälften) så ser jag inga andra aktiviteter än bankurser? (vilka jag INTE är intresserad av)

När och var hölls till exempel årets avrostning i Umeå?

På hemsidan för västerbotten uppdaterades "Nyheter" 2010-04-07 ???

Så här ser det ut nu under nyheter:

(2010-04-07)
Anmäl e-post och få nyhetsbrev – tipsa andra

Läs mer

(2010-03-16)
Efterlysning
Tipsa oss om din favoritväg
Läs mer

(2010-03-16)
SMC Region Norr
Samarbete mellan de fyra nordligaste länen
Läs mer

(2008-11-22)
Meddela din e-post adress till kansliet!

Läs mer

(2006-12-01)
Skyddsutrustning till SMC-pris

FEM NYHETER SEDAN 2006!!!!!
Varav två är uppmaningar att ange sin e-postadress
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om inte SMC har någon beslutanderätt så kan dom knappast ha stoppat något heller?

Dom kanske har lobbat emot saker, kanske till och med framgångsrikt, men i fallet med införandet av A-begränsad som är i praktiken samma sak som att ingen under 20 får köra hojar över 600cc verkar dom ha lobbat emot förgäves, eller kanske till och med lobbat för förslaget, det var inte med i listan med viktiga årtal!

Jag är inte alls emot A-begränsad, tvärtom, så länge det med tiden övergår till ett vanligt A, utan extra kostnader, så tycker jag att det är ett bra sätt att få unga förare att få körvana innan dom grenslar dom värsta raketerna.

Jag hade IOFS hellre sett en fast begränsning av vikt/effekt/cylindervolym än dagen system som tillåter strypning av hojar, då det är uppenbart att det fuskas med pappersstrypningar, men det är bagateller.

Max 400cc upp till 20 år kanske, eller max 50hk, inga strypta hojar godkänns, låter kusligt likt förslaget SMC påstås ha stoppat en gång i tiden, och det systemet skulle ha fungerat.

Visst kan någon sätta på bigborekit på en 400cc, eller våldtrimma en hoj som hade 50hk från fabrik, men det blir inte en fyrdubbling av den tänkta effekten som det blir när man avstryper en literklubba som har 25kw på papperet...

Mycket av körkortsreglerna är saker som bestäms på EU-nivå numera, så där har Sverige bara en röst bland alla andra EU-länderna.

I det nya körkortsdirektivet som skall införas senast i januari 2013, där finns en ny mellanklass gräns på 35 KW och 0,2 kw/kg. Det finns även ett nytt villkor att mellanklasshojen max får ha 70 Kw som orginal. Så det blir inte möjligt att strypa en R1 till mellanklasshoj med dom ny reglerna
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visar klart och tydligt att det behövs fler människor som engagerar sig i Västerbotten. Om du kunde hjälpa Syster-Tysk med att engagera dig och skriva lite nyheter på SMC forumet istället för att alltid gnälla här på SH så hade det blivit f-n så mycket mer drag på forumet, eller hur?

Är du inte medlem i en förening så skall du naturligtvis inte ha någon kallelse heller, det är ju sjävlklart. Om du fick för dig att du var intresserad av att börja träna tennis så skulle du få vänta ganska länge innan en tennisklubb skickade en inbjudan, eller så kan man ju kolla upp själv när det är infoträffar eller andra aktiviteter?

Om du skiter i SMC och tycker att SMC är skit och inte har åstadkommit nånting på 40 år så är det ju även det helt okej, du har rätt till en åsikt, men jag hade ju personligen tagit reda på en MASSA fakta först innan jag öppnat brödinkastet och låtit okunskapen flöda...

Dessutom hade det varit VÄLDIGT trevligt om du kunde ha en lite mindre raljant ton gentemot människor som SysterTysk och andra som faktiskt engagerar sig och jobbar gratis för att både du och jag skall få fortsätta att köra hoj... vi är väl iallafall vuxna människor som borde kunna föra en saklig debatt utan att pissa på människor som faktiskt bryr sig och inte bara åker räkmacka på andras slit...

FÖR DET FÖRSTA:
Det var han som skrev "Tyvärr kom du vare sig till årsmötet eller någon av de infoträffar vi ordnat."

Hur ska jag kunna komma till möten och infoträffar som jag inte vet om?

Jag har själv AKTIVT besökt både forumet och SMC-Västerbottens hemsida och sökt information, men DET FINNS INGEN!

Visst, dom har säkert jobbat stenhårt med en massa saker, ideellt och oavlönat, jag skulle hemskt gärna ge dom cred för det, men vad har dom jobbat med, DET FINNS INGEN INFORMATION

I dagsläget vet jag mer om vad pingstvännerna i västerbotten sysslar med, utan att vara medlem där...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
FÖR DET FÖRSTA:
Det var han som skrev "Tyvärr kom du vare sig till årsmötet eller någon av de infoträffar vi ordnat."

Hur ska jag kunna komma till möten och infoträffar som jag inte vet om?

Jag har själv AKTIVT besökt både forumet och SMC-Västerbottens hemsida och sökt information, men DET FINNS INGEN!

Visst, dom har säkert jobbat stenhårt med en massa saker, ideellt och oavlönat, jag skulle hemskt gärna ge dom cred för det, men vad har dom jobbat med, DET FINNS INGEN INFORMATION

I dagsläget vet jag mer om vad pingstvännerna i västerbotten sysslar med, utan att vara medlem där...

Men ta kontakt med styrelsen då och tala om att det saknas info, eller erbjud dig att lägga in infon själv? Gnäll inte på SH forumet, gnäll på svmc.com/Västerbotten istället så kanske det gör någon nytta?
Det enda du hittade var ju uppmaningar om att lämna din mailadress, gör det då och se till att det händer saker...

Å andra sidan så snackar vi om Västerbotten, det händer ju inte sådär värst mycket här överhuvudtaget så det kanske inte finns något att skriva om...:)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Om inte SMC har någon beslutanderätt så kan dom knappast ha stoppat något heller?

Dom kanske har lobbat emot saker, kanske till och med framgångsrikt, men i fallet med införandet av A-begränsad som är i praktiken samma sak som att ingen under 20 får köra hojar över 600cc verkar dom ha lobbat emot förgäves, eller kanske till och med lobbat för förslaget, det var inte med i listan med viktiga årtal!

Jag är inte alls emot A-begränsad, tvärtom, så länge det med tiden övergår till ett vanligt A, utan extra kostnader, så tycker jag att det är ett bra sätt att få unga förare att få körvana innan dom grenslar dom värsta raketerna.

Jag hade IOFS hellre sett en fast begränsning av vikt/effekt/cylindervolym än dagen system som tillåter strypning av hojar, då det är uppenbart att det fuskas med pappersstrypningar, men det är bagateller.

Max 400cc upp till 20 år kanske, eller max 50hk, inga strypta hojar godkänns, låter kusligt likt förslaget SMC påstås ha stoppat en gång i tiden, och det systemet skulle ha fungerat.

Visst kan någon sätta på bigborekit på en 400cc, eller våldtrimma en hoj som hade 50hk från fabrik, men det blir inte en fyrdubbling av den tänkta effekten som det blir när man avstryper en literklubba som har 25kw på papperet...

Någon annan hade redan svarat-
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Så länge jag får hem den gudomligt bra tidningen MC-Folket så fortsätter jag att betala.
Blider på gubbar som skakar hand och delar ut blombuketter till varandra, intervjuer med stofiler som varit på 125årsmöten i rad och tips på hur man sätter upp en verktygstavla i garaget. Helt fantastiskt roligt! För övrigt är bilden på som sätter upp verktygstavlan (något nummer i våras) tamejtusan den bästa bilden alla kategorier någonsin.
Bara den är värd medlemsavgiften.

Sedan så tycker jag att det är rätt bra att kunna tillgå lite juristhjälp och generell lobbying FÖR MC är inte heller fel.

Edit: Hade ordförande för SMC (körde en grymt läcker Moto Guzzi!) som instruktör på en Knix för några veckor sedan så engagemanget verkar det inte vara något fel på.
 
Last edited:

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Tänker fortsätta va medlem och jobba ideellt å aktivt med smc-instruktörerna i skåne på Lockarps gokartbana, det har gett mej väldigt många timmar av nöje när jag kört en knix-kurs likväl som det har gett mej tillfredsställelse att se glöden hos en ny deltagare som insett vad hans/hennes hoj är kapabel till med rätt handlag.

Jag kör en knix sen står jag som flaggvakt två knixar, man lär sej massor av att stå och kolla vad andra gör för missar el så ser man hur man ska göra för att bli bättre. Och som andra sagt tidigare, SMC kör utbildning/kurser inte bankörning dock sker det på bana med fullt gällande försäkring (kan intyga detta då jag klota på Lockarp 090905)

mina fem öre/Lex
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
// klipp //

När och var hölls till exempel årets avrostning i Umeå?

//
I år så hade BMW klubben tagit på sig att anordna årets avrostning. Den blev tyvärr inställd på grund av för få deltagare.

Jag tar åt mig av kritiken och för den vidare till styrelsen och de som ansvarar för att uppdatera hemsidan.

Har du för övrigt något förslag om vad du tycker SMC skall jobba för i Västerbotten?

Du säger att du inte är intresserad av vår kursverksamhet. Det kanske finns nåt annat du tycker vi borde engagera oss i?

Skicka mig ett mail om du kommer på något. Eller vill du bara ha information eller liknande, hör av dig så bjuder jag på en kopp kaffe medans vi surrar! ;)
Jonascs@hotmail.com

/J
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Är en aktiv medlem i SMC-Skånes styrelse.
Jag kommer att vara medlem även efter jag slutar åka hoj (yae, right. Som det skulle hända).
Jag tycker det är kul att läsa alla positiva uttalanden även negativa, men framförallt de positiva.
Det finns nog inte någon organisation som är perfekt och inte behöver förbättras.
Om man har något förslag på förbättring så försök kontakta ditt distrikt, går inte det så kontakta kansliet. www.svmc.se (bara till att klicka runt).

I detta land finns någonstans runt 350 000 hojar, smc har ca 65 000 medlemmar (visst ett antal har säkert flera hojar) men sen är det familjemedlemmar också då är det barn som är medlemmar också (och de har ingen hoj).

Hur ska man kunna tillgodose HELA hojkollektivet med ideela resurser? Det är en nöt att knäcka.

Vill bara redovisa lite vad Skåne försöker göra.
Skånes arbete handlar mycket om utbildning.
Avrostning - Heldags arrangemang som lockar alla möjliga hojar (offroad, trike, sporthoj, kromslädar, touring, supermotard, 125 cc, allround m.m) 250 platser
KNIX Lockarp - Heldags arrangemang. Majoriteten av förare kör sport eller touring maskiner. 6 körningar 60 platser/ dag
BKK Knutstorp - Här är det likadant som på KNIX, lite då och då ett fåtal crom-maskiner. Totalt 850 sålda platser under 2010.

Hur många eller få som får detta att rulla vet jag inte och hur många manntimmar som SMC-Skåne förbrukar totalt under ett år vill jag inte ens tänka på.
Men jag vågar påstå att det är värt det många gånger (ok, ibland vill man bara skita i det) när man snackar med deltagare till kurserna, ser bilder, filmer, mm.

Så nu har jag flummat lite och säkert inte kommit med något sammanhängande men lite info har jag i vart fall förmedlat ;)

Förresten så är det nya medlemsavgifter (har inte höjts sen 2006)
Ungdom ->25 år: 225:- (samma som tidigare)
Enskilt medlemskap: 375:-, 325:- om du är med i någon SMC ansluten klubb (350:-/300:- tidigare)
Familjemedlemskap (ALLA i hushållet på samma medlemskap, barn ->20år): 475:-, 425:- om du är med i någon SMC ansluten klubb (440:-/400:- tidigare, (inte helt hundra på dessa))

Jajaja, propaganda för SMC, jag vet.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Hur tänker du nu? Eller blandar du ihop SMC med STR?


SMC ställde sig bakom förslaget med en riskutbildning även till MC. De verkar dock inte lyckats få vara med vid utformningen av denna.

SÅ, om de inte kan påverka där det verkligen gäller, spänner jag gärna på en regskylt fram på hojen.
 

TwinFTW

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
Honda VTR 1000F
Jag är medlem och kommer att fortsätta med det. Även om det inte är solklart vad som händer i organisationen alla gånger så är det ändå bra att ha någon som jobbar för just mitt intresse. Har inte åkt på någon KNIX eller liknande än, men det skulle inte förvåna mig om jag tar mig iväg nästa år. Även med årets höjning av pris så känns det inte oresonligt dyrt direkt.


SMC ställde sig bakom förslaget med en riskutbildning även till MC. De verkar dock inte lyckats få vara med vid utformningen av denna.

SÅ, om de inte kan påverka där det verkligen gäller, spänner jag gärna på en regskylt fram på hojen.

Jag tog kort innan riskutbildningarna infördes men har hört från kamrater som gjort dem att i vilket fall Risk 2 var helt klart värd (4 timmar åka på bana och lära sig undanmanöver, skjutsa mm). Risk 1 lät lite mer tveksam om den är värd 700 SEK (eller vad den nu kostar). Det som varit problemet är väl att kurserna går för sällan på körskolorna så de som ville ta kort i somras hade problem att hitta platser.
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Ungdomsrabatt på medlemspriset, arrangemang jag vill besöka och en vettig lobbyverksamhet gör att jag tänker bli medlem.

Om man är äldre än 25, inte gillar deras arrangemang och tror att lobbyverksamheten inte behövs så kan jag förstå om man väljer att inte bli medlem.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Medlem i SMC? Självklart!

Det svåraste för en organisation som SMC, som man kan se som en lobbyorganisation för oss motorcyklister, är att kunna peka på exakt vad de åstakommit för en enskild motorcyklist. Även om de för oss som kollektiv innebär otroligt mkt.

Man märker deras insats först den dagen de inte längre gör den.

Den som tror att det bara handlar om försäkringspremier och trafiksäkerhetsövningar borde läsa på lite innan de kommenterar.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
SMC ställde sig bakom förslaget med en riskutbildning även till MC. De verkar dock inte lyckats få vara med vid utformningen av denna.

SÅ, om de inte kan påverka där det verkligen gäller, spänner jag gärna på en regskylt fram på hojen.

SMC kan visa på att utökad fortbildning ger säkrare förare, då kan man inte samtidigt motverka just ett sådant förslag från STR.
Sen kanske man inte är helt nöjd med utforminingen av det men jag ser faktiskt Risk 2:an som en vinst rent kunskapsmässigt... Risk1:an är samma som för bil misstänker jag, så den får nog STR stå helt för.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top