Ska en femåring säga knulla?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Så fort man är gammal nog att ha kompisar så vet man väl innebörden av dom flesta fula ord. Knappast det minsta förvånande eller ovanligt, men däremot tycker jag ju en tillsägelse är på sin plats när sånt språk används.
Ja, det är skumt det där! Allt som är förbjudet/farligt/obra är jävligt lättlärt! :va

Som 5-åring så är man väl dels i en av trotsåldrarna, och dels på upptäcksfärd genom livet, så att olika ord/ageranden osv testas är nog inget konstigt. Men å andra sidan så är det ju viktigt så att det inte spårar ur, utan hålls på en vettig nivå iaf. Det finns alldeles för många småglin som går runt å skriker hora mm åt varandra :mad:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I ett (ytterst) litet samhälle i närheten av min bostadsort tog moralens väktare tag i normupplösningen.
Barn och ungdummar samlades i missionshuset och fick en lektion i språkbruk och respekt för medmänniskorna, av en lokal kyrkoprofil.
Nästa dag var föreläsarens nya Kabehusvagn pyntad med meddelandet "RÖVKNULL" i stora, svarta bokstäver.
Projektet lades på is.

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Själv har man ju en 9 årig lillebror som kan allt de där med svordomar enligt han själv. Knulla, fitta, kuk och bög som man själv inte visste vad de var förrän 12 års ålder är nu ganska vanligt bland barnen. Mkt har han lärt sig av sina bröder när de är förbannade men han stänger ju aldrig öronen, plockar upp allt man säger och gör.:mad:

T.ex. när jag lirade GTA IV så tittade han på och dagen efter hade han lärt sig köpa horor. Mamma var överlycklig över hans nya kunskaper. Sedan var han ficktjuv enligt han själv först, men egentligen gick han bara runt och sköt alla hela tiden. Som 18ring är detta hur kul som helst :D men vi får la se hur framtiden ser ut.:D

Hans första ramsa var "Kalle balle negerskalle, hip hop negersnopp"(Vill bara säga att det inte är något rasistiskt menat) och hans första engelska ord var "What's up, my nigger" (från en replik av Carter i Rush Hour"). Detta sades friskt i barnstolen och var ganska uppskattat faktiskt av de flesta:tungan. Mer smile än arga miner.

Han är verkligen ingen skitunge som de framstår nu utan då jag coachar 9 åringar i innebandy och allmänt runt barnen så märker man hur vanligt det är. Internet och tvspel samt "roliga storebröder" är nog största anledningar.

Frågan är hur de kmr utvecklas i framtiden och barnen om 10 år och deras beteende.:brinnerup
Stavfel bjuder jag på.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Själv har man ju en 9 årig lillebror som kan allt de där med svordomar enligt han själv. Knulla, fitta, kuk och bög som man själv inte visste vad de var förrän 12 års ålder är nu ganska vanligt bland barnen.

Antingen är du döv eller hemskolad och uppväxt i en källare.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Är det förövrigt någon i Sverige som någonsin gett eller hört "snacket"? Tycker det känns som nån jävla nymodighet från USA precis som "bus eller godis" och att man ska börja dricksa varenda sopa som kommer med kött som man redan betalar alldeles för mycket pengar för. Sånt där lär sig ju ungarna automatiskt genom porr, kompisar eller en halvtimma framför tvn utan uppsikt.

Jag vet förövrigt en kompis som satt i knät på sin farmor och gungade fram och tillbaks och sa: "Titta farmor, vi knullar". Undrar om det var en bekväm situation. :tummenupp
Antingen är du döv eller hemskolad och uppväxt i en källare.
2ZHQpQoeXmymyylxvo2fJNNuo1_400.jpg

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Va du en gör, förklara det inte genom en p-rulle, det kan förstöra en halft i många år.
Jag är inte nöjd hur mitt lågstadie artade sig bara för en sådan sak. Jag har en total blackout över denna period och jag vill inte igentligen veta. Tur att de gick upp ett sken så de arta sig, annars vet man inte hur man skulle vara idag :brinnerup

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
snacket e det detta?

Du ska veta en sak min son.
-Jaså om vaddå far?
Om blommor och bin..
-Men pappa det där vet jag redan.
Jo men jag vill bara att du ska veta en sak dom inte lär ut i skolan, att de gifter sig aldrig..

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Honda cbr600F
Jag kan förstå din tankegång..
Fast samtidigt är barn smarta, får de veta att de absolut inte får använda ett ord förstår de också den enorma makten i just det ordet och då kommer det bli ännu intressantare för dem att änvända.

Hon kan ju knappast förstå innerbörden så därför kommer hon inte känna någon direkt skam när hon springer omkring och skriker "knulla, knulla, knulla",för henne kommer det bara bli en ännu roligare lek om det blir ett "förbjudet ord", då märker hon vilken uppmärksamhet det sprider när hon yttrar detta ordet och tycka det är blir ännu festligare.
Tyvärr..

det kan bli så men på mig har det nog funkat med en tillägelse..jag får fortf dåligt samvete när jag svär i mina föräldrars närhet än idag...:)

Min dotter gick och skrek BÖG när hon var 4-5 år,,,, jag bara låg på golvet och vred mig av skratt:hihi:hihi ,,,, hur ska man då förklara att så min dotter så får du inte säga? :confused:

ja, då har du satt dig i svår situation....då skulle du hållt skrattet inne från början och sen sagt att så får man inte säga....:gnissla
jag kommer inte tillåta att mina barn säger så..

(och när dem är så stora att dem insett vad det betyder, då kan dem oxå anse att så säger man inte....en tanke.):va

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ja, då har du satt dig i svår situation....då skulle du hållt skrattet inne från början och sen sagt att så får man inte säga....:gnissla

(och när dem är så stora att dem insett vad det betyder, då kan dem oxå anse att så säger man inte....en tanke.):va
Hur är vädret i Fantasia?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

Ja lycka till med den uppgiften, du får ett garanterat IG. Först ska du förklara för barnet vad BÖG är ( 4-5 åring ) och sen då tala om för barnet att så får man inte säga,,,,,,,,, :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja lycka till med den uppgiften, du får ett garanterat IG. Först ska du förklara för barnet vad BÖG är ( 4-5 åring ) och sen då tala om för barnet att så får man inte säga,,,,,,,,, :tummenupp

När jag var liten var vi på semester på en camping (jura/krita perioden ungefär), en bit bort på campingen stod det en husvagn där det försigick konstiga saker, så min kompis föräldrar skulle "varna" oss barn.
(i ungefärligen 5-7 års ålder)

Dom började med en lång och krånglig förklaring om vad det var för sorts människa som bodde i husvagnen, och när dom hade harklat sig för hundrade gången och snurrat in sig själv i konstiga förklaringar så sken vi barn upp och någon sa: Jasså, en fikus?

Diskutionen var över efter det.

Vi hade sett "Lödder" på tv :D

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kanske läge att snacka med dagispersonalen?
Exakt. Så är det. En femåring som går på ett dagis där barnen säger ”knulla” verkar inte ha hamnat i den bästa av miljöer. Trist.

det kan bli så men på mig har det nog funkat med en tillägelse..jag får fortf dåligt samvete när jag svär i mina föräldrars närhet än idag...:)
Dåligt samvete? :va

Last edited:
Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...