Ska ett framhjul snurra enkelt?

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Det är ju ett slutet system med en inkompressibel vätska, mao blir det mindre plats för vätska i ett ok så måste det ta vägen någon annanstans...

Vätskenivån är där den var förut, både fram och bak. Om det inte är oken, finns det möjlighet att en för hårt spänd framaxel trycker ihop hjulet och dödar frigången?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är ju ett slutet system med en inkompressibel vätska, mao blir det mindre plats för vätska i ett ok så måste det ta vägen någon annanstans...

Men är det verkligen möjligt?

Först måste det väl upp genom returen i pumpen ner i bromskoppen, att det därifrån skulle lyckas leta sig ner igen och trycka på kolvarna på andra sidan :va?

Annars är ju returen paj och då är problemet större än en kärvande kolv.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vätskenivån är där den var förut, både fram och bak. Om det inte är oken, finns det möjlighet att en för hårt spänd framaxel trycker ihop hjulet och dödar frigången?
Nej, eftersom du har en distans mellan lagren i framhjulet. Men har någon tagit bort den distansen, då har du problem dock!

Men är det verkligen möjligt?

Först måste det väl upp genom returen i pumpen ner i bromskoppen, att det därifrån skulle lyckas leta sig ner igen och trycka på kolvarna på andra sidan :va?

Annars är ju returen paj och då är problemet större än en kärvande kolv.
Mina hojar har haft en banjobult med båda slangarna på, alternativt en Y-koppling nånstans halvvägs mellan pumpen och oken. Varför skulle bromsvätskan behöva gå genom pumpen på väg mellan oken? :va Det är ju inte så att pumpen bara flyttar bromsvätska mellan oken, den bygger ju upp tryck i bägge samtidigt.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Nej, eftersom du har en distans mellan lagren i framhjulet. Men har någon tagit bort den distansen, då har du problem dock!

Mina hojar har haft en banjobult med båda slangarna på, alternativt en Y-koppling nånstans halvvägs mellan pumpen och oken. Varför skulle bromsvätskan behöva gå genom pumpen på väg mellan oken? :va Det är ju inte så att pumpen bara flyttar bromsvätska mellan oken, den bygger ju upp tryck i bägge samtidigt.

Pressar man in kolvar i ett ok går väl vätskan tillbaka till behållaren? Det sitter ju liksom ingen "backventil" som käftar emot så fort det blir retur. Då skulle ju bromsarna aldrig släppa efter en inbromsning.... Visst, vätskan pressar ju ut kolvarna i andra oket lite men inte med mer kraft än motsvarande motstånd för vätskan att gå upp till behållaren.

Eller har jag totalmissat något på hojbromsar? Dessutom, det går ju att pressa ihop kolvarna på system med bara ett ok...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Jag kom på det sekunden efter jag postade förra inlägget..

Men non the less så ska ju vätskan upp i koppen.. Och vad ska du flytta vätskan mellan oken för? Verkar märkligt.

Men du har ju givetvis rätt.. Jag förutsatt dock att ena oket satt på plats, och då kan inte vätskan ta den vägen då beläggen redan ligger emot, och DÅ går det upp i koppen!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Pressar man in kolvar i ett ok går väl vätskan tillbaka till behållaren? Det sitter ju liksom ingen "backventil" som käftar emot så fort det blir retur. Då skulle ju bromsarna aldrig släppa efter en inbromsning.... Visst, vätskan pressar ju ut kolvarna i andra oket lite men inte med mer kraft än motsvarande motstånd för vätskan att gå upp till behållaren.

Eller har jag totalmissat något på hojbromsar? Dessutom, det går ju att pressa ihop kolvarna på system med bara ett ok...
Helt korrekt så ska vätskan pressas tillbaka upp i bromsvätskebehållaren, men förr eller senare blir den full, och då tar det antingen stopp eller så flyttar något annat på sig. Det är ju inte helt ovanligt att folk har bromsvätska vid övre strecket med kronslut belägg, sätter dit nya belägg och har bromsar som ligger åt...

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad menas med "övre" belägget (i första inlägget)?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Det menas precis som det står, beläggen som sitter över det undre :tungan Min modell har dubbla ok med fyra kolvar och fyra klossar.
Jag fattar inte...

Höger och vänster ok, fyra kolvar i varje ok där två kolvar trycker på yttre och två på inre belägget, men övre..?

Ursäkta om jag är lite trög...

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Jag fattar inte...

Höger och vänster ok, fyra kolvar i varje ok där två kolvar trycker på yttre och två på inre belägget, men övre..?

Ursäkta om jag är lite trög...

Där är fyra belägg/klossar totalt per ok, inte bara två. Dom är separerade så var kolv trycker på var sitt belägg. Jag kan ha fel men sprängskissen samt specarna visar så iaf.

Alltså, ett inre undre, ett inre övre, ett yttre undre och ett yttre övre belägg.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Där är fyra belägg/klossar totalt per ok, inte bara två. Dom är separerade så var kolv trycker på var sitt belägg. Jag kan ha fel men sprängskissen samt specarna visar så iaf.

Alltså, ett inre undre, ett inre övre, ett yttre undre och ett yttre övre belägg.
Naturligtvis!

Mådärna hojar har ju på det viset, borde vetat!
Har inte kört hoj på fem år vettu, så jag ligger lite efter, sorry!

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Naturligtvis!

Mådärna hojar har ju på det viset, borde vetat!
Har inte kört hoj på fem år vettu, så jag ligger lite efter, sorry!

Haha ingen fara, jag är själv supvernovis på det här så jag står oftast som ett frågetecken när jag läser teknikforumet :tungan

Men nu kan vi det båda två! :D

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Helt korrekt så ska vätskan pressas tillbaka upp i bromsvätskebehållaren, men förr eller senare blir den full, och då tar det antingen stopp eller så flyttar något annat på sig. Det är ju inte helt ovanligt att folk har bromsvätska vid övre strecket med kronslut belägg, sätter dit nya belägg och har bromsar som ligger åt...

Ja det har du förstås rätt i ;)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

däremot spänner man ju ihop hela axelpaketet på ena sidan av gaffeln, och tills man dragit axellåsbultarna på varje gaffelben så kan man skjuta det fria benet några milliter innåt och utåt, detta skulle kanske kunna resultera i at tex oket tar i skivan.

enligt min manul ska man pumpa gaffeln med bromsar anlagda och axellåsbultarna fria så allt sätter sig rätt, sen dra dom till angivet moment och kolla att det är 0,7mm frigång mellan oken och skivan på varje sida.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
På min triple får jag anliggande broms om jag inte centerar vänsterbenet med hjälp av gungning.
Gunga hojen fram lite grann innan du spänner axellåsbultarna precis som ulfij säger.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring