Ska jag byta däck nu, eller i början av nästa säsong?

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Mina däck börjar bli lite slitna ... (ser bättre ut på bilden än i verkligheten faktiskt, särskilt framdäcket)

fram
front_tyre.jpg

bak
back_tyre.jpg

Bor i södra norrland och säsongen håller på med att ta slut :huvet

Funderar på om jag skulle bytt däck nu, så är det gjort inför nästa säsong. Jag kanske kan få ett bättre pris, och så slipper jag göra det nästa vår.

Å andra sidan ...... om jag byter nu, så hinner jag inte "köra in" däcken speciellt mycket. - Om det nu behövs, men har hört att ny däck kan vara lite halkiga? Och hur kommer det att kännas, minns att när de bytte däck på ena körskolahojen, så kändes det hur äckligt som helst ... :död Och så vill jag inte att hojen ska stå en hel vinter på nya däck - vi brukar försöka flytta på hojarna någon gång eller två under vintern så de inte står på samma däckyta hela vintern, men ändå.

Vad tycker ni, ska jag försöka göra bort det nu inom en-två veckor, eller vänta tills våren?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade bytt nu. Det tar bara någon mil eller två att skrubba in nya däck, så det är ingen fara. Att ha dem på hojen över vintern är inte heller någon fara.
Och även om du inte skulle kunna köra en meter efter däckbytet så spelar det ingen roll heller. Ta det bara lite lugnt första milen.

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
OK, tack för svaren :) Jag har 8 mil enkelväg till staden där jag hade tänkt lämna in hojen, så då är det problemet löst :)

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Byt hojen istället, däcken indikerar att din hoj har gått minst 700 mil, alltså ingenting att ha. Var inte dumsnål, hur mycket är ditt liv värt? Alla vet att hojar som har passerat 700 mil är en säkerhetsfara. Tänk om du är ute och åker nån dag och en häst dyker upp och säger prtjooo, du kan inte bromsa för att dina bromsar är slitna, ditt styre laggar och din tuta kärvar. Tänk på det...
Den här hojen har mycket bra däck och bromsar http://www.blocket.se/alvsborg/Ducati_Panigale_R_Forarutbildning_ingar_Bike_50630062.htm?ca=6&w=3

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Kör du bara rakt fram? Det är ju massor med gummi kvar på de roliga sidorna... :7peta

Byt nu så är det klart när du väl blir sugen på att köra igen. Det vore ju trist att bli stående när vårsolen kommer för att du väntar på tid att byta däck...

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag hade bytt på våren, får ju några månader färskare däck på så vis ;) och så hinner man köra hojen ett par gånger med de plattslitna däcken för att sen uppleva den enorma skillnaden med nya runda ostar :D

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Lika många förslag som inlägg.
Kolla in vilka däck som du vill ha / passar, köp hem via någon däck försäljnings sida.
Montera av ett hjul i taget under vinter och byt ut däcket hos någon däck krängare som fixar MC däck.
Passa på att polera rent fälgen medans den är av, så finns det ett perfekt vinter pyssel.
När våren drycker upp är allt klar. Bara ut att åka.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Lika bra att vänta till mellandagarna, då brukar det vara hjulrea juh:fakta

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Byt hojen istället, däcken indikerar att din hoj har gått minst 700 mil, alltså ingenting att ha. Var inte dumsnål, hur mycket är ditt liv värt? Alla vet att hojar som har passerat 700 mil är en säkerhetsfara. Tänk om du är ute och åker nån dag och en häst dyker upp och säger prtjooo, du kan inte bromsa för att dina bromsar är slitna, ditt styre laggar och din tuta kärvar. Tänk på det...
Den här hojen har mycket bra däck och bromsar http://www.blocket.se/alvsborg/Ducati_Panigale_R_Forarutbildning_ingar_Bike_50630062.htm?ca=6&w=3

Haha ja varför inte, min hoj har ju gått över 2000 mil nu, så den är väl pensionär :hihi:hihi

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Kör du bara rakt fram? Det är ju massor med gummi kvar på de roliga sidorna... :7peta

Byt nu så är det klart när du väl blir sugen på att köra igen. Det vore ju trist att bli stående när vårsolen kommer för att du väntar på tid att byta däck...

Jag vet :3freak :3freak Däcken är ju helfräscha på sidorna :hihi Snacka om fel :gnisslakörstil :huvet Jag har faktiskt börjat köra lite mer aktivt eller vad man nu ska kalla det för, sedan jag fick kortet i Aug men har mycket kvar att lära mig ...

Vägarna hare blivit luriga nu så jag vet inte om det blir något mer i år, hade ju tänkt fara in och göra bort det förra helgen men det har varit en del trafikolyckor häruppe de senaste dagarna trots uppemot +10, pga blöta vägar (skuggiga partier där is ligger kvar). Men ska nog spana in däck så att man har de tills nästa säsong. Och ja även till och med byta dem en åt gången under vintern så det blir bortgjort.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har kört runt med väl synlig stålväv så du kan nog plocka ur några mil till innan byte.Däcken är inte billigare nu än till våren så om du väljer att lägga ut pengarna nu eller senare är ju upp till dig själv.Eller gör du som de där mc åkarna som häller i ny olja innan vinterförvaringen och sedan byter den igen på våren att du helt riktigt lägger på nya däck nu och sedan byter igen på våren ... LOL. :crash

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20

Det här... :fakta

Man vill inte vänta på att få på nya sulor när vårsolen tittar fram. Priset lär vara detsamma men när tror du det är längst kö för däckbyte?

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha