Ska jag byta framdäck "se bild"

MC Doktorn

Guest
Däckkrängaren påstår att jag ALLTID ska byta fram och bak samtidigt.
Jag är tveksam mina krav är att dom ska hålla för lite mer banåkning för allmänheten.
Framdäcket har gått 350 mil varav ca 70-100 mil på bana i mycket makligt tempo har genomgått ca 35 heatcycles :rolleyes: .Däcket har i kanten en antydd blåaktig missfärgning.
Bakdäcket var kasst så de e nytt.
Döm själva.

Bifogat

• däck 2.JPG
    däck 2.JPG
    90.4 KB · Visningar: 456

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
2ono skrev:
Jag är tveksam mina krav är att dom ska hålla för lite mer banåkning för allmänheten.
Framdäcket har gått 350 mil varav ca 70-100 mil på bana i mycket makligt tempo har genomgått ca 35 heatcycles :rolleyes: .Däcket har i kanten en antydd blåaktig missfärgning.
Döm själva.

jag skulle inte byta. verkar vara ok på bilden.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Helt nytt juh ;)

Kör du på det. Ingen mening att byta!

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
2ono skrev:
Döm själva.

Varför byta?? Kan däckkrängaren motivera varför man alltid ska byta båda.
Det enda jag kan se i det, är att han tjänar kulor på ett sådand påstående. Du som konsument blir bara fattigare.

Märklig åsikt det där om alltid bla bla ljug bla snack...

Gm

MC Doktorn

Guest
Precis gildem: jag är alltid misstänksam mot däckskojare.
Ville ha lite sk second opinion från er.
Hade det varit min fru hade hon gått på det direkt. :3freak

Grazie molto corrispondersi :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Den krängaren skulle jag inte lita fullt så mkt på nästa gång han rekomenderar en däckmodell. Är det bara stålar som räknas så skiter han nog högakningsfullt i att det dyraste däcket i hans sortiment kanske inte är bäst.
Be honom förklara varför ett framdäck är slut bara för att bakdäcket är det...
Är det inget fel på fästet så finns det ingen som helst anledning att byta.
Som redan sagts så håller det säkert ett bakdäck till.
Ungefär i den takten sliter jag mina sulor, 1 fram per 2 bak.
Kör lugnt vidare med det nya gummit bak och gammla fram :tummenupp
//Tobbe

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Börna slut det :näsblod

Men ärligt, be han ta sig ett piller och fråga om han tycker att du verkligen behöver byta framdäck.

Svara han ja så byt firma.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Framdäcket kan inbland se väldigt fräscht ut om man endast ser till mönsterdjup medans det kan vara ojämt slitet, det kanske är detta som försäljaren är ute efter? Ett sådant däck blir väldigt tråkigt att åka på eftersom det blir spårkänsligt, vobbel över vita streck etc.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
frekke skrev:
Framdäcket kan inbland se väldigt fräscht ut om man endast ser till mönsterdjup medans det kan vara ojämt slitet, det kanske är detta som försäljaren är ute efter? Ett sådant däck blir väldigt tråkigt att åka på eftersom det blir spårkänsligt, vobbel över vita streck etc.
Jo det har du helt klart rätt i, men inte VARJE gång man byter baktoffla.
Ibland kan det ju se ut så, men jag fick uppfattningen att krängaren ville ha det bytt per automatik varje gång man byter bak..
//Tobbe

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
2ono skrev:
Döm själva.

haha...däckkrängaren har antingen rökt på eller så vill han tjäna mer pengar. Jag förbrukar 3 bakdäck på ett framdäck.....så det vore väldigt idiotiskt och dyrt att byta de samtigt hela tiden..

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
2ono skrev:
Döm själva.

Håller med tidigare inlägg...åk vidare med det där...det håller länge till !
Blåaktig missfärgning är inget skäl till att byta !!!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Byter man till ett annat fabrikat/modell bak så kan det ju vara idé att byta till matchande fram också annars är det väl lagom med två bak för ett fram.

Coola Ola

Guest
Neutral skrev:
Byter man till ett annat fabrikat/modell bak så kan det ju vara idé att byta till matchande fram också annars är det väl lagom med två bak för ett fram.

Varför? Så länge profilen är ungefär samma på båda däcken så ser jag ingen anledning till att märkesmatcha.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Coola Ola skrev:
Varför? Så länge profilen är ungefär samma på båda däcken så ser jag ingen anledning till att märkesmatcha.

Jag kör just nu med ett sprillans nytt Michelin Pilot Power fram och ett slitet Avon-sporttouringdäck bak och hojen känns mycket lättsvängd men stabil trots att Power-däcket är betydligt toppigare än Avon-framdäcket jag hade innan som var tänkt att matcha bakdäcket. Jag drar därför slutsatsen att det nog inte är så jäkla noga att profilmatcha däcken, i alla fall inte för oss vanliga gatåkare. Det är dock bara en egen teori än så länge. :)

MC Doktorn

Guest
Nej nej inget byte kommer att ske ,jag tror mer på notarius publicus här än han som försökte kränga framdäck.

I sin godan tro vill man ju tro att fackmän alltid vet bäst.

Han uttryckte nog att man alltid borde byta fram och bak samtidigt , eftersom slitaget på framdäcket i komb med nytt bakdäck gör att väghållningen försämrades.
Dock påpekade jag att framdäcket såg bra ut han tog fram och mätte mönsterdjupet som var 3mm och sa att det är nog på gränsen.

Klar poängseger SH VS Däckhandlarn 10-0 :tummenupp

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
handlar ju givetvis om hur mycket pengar man har.......
Gör som Rossi byt tre gånger på en timme......
givetvis funkar hojen bäst med nytt både fram och bak men jag kör också två bak på ett fram

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ameh, det har ju gått igenom för många heatcycles och tappat greppet, klart det måste bytas:lol
När det är slut bak så är det automatiskt slut fram med, det blir dyrast på det sättet.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...