Ska Jag Köpa?? Talar Han Sanning? Hjälp Tack

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Ruaro skrev:
2045973 Jag ska ringa killen igen kl 13.00 något jag ska fråga??

konfrontera lite.
säg: "varför sa du inte att den varit inlöst av trygg hansa eftersom den varit krockad innan du köpte den (innan den förra ägaren köpte den)"

se hur han reagerar. man hör ganska väl på han om han försöker ljuga ihop något.
fin cykel för övrigt.

sen kan man ringa trygg hansa och fråga om hojjen förekommer som punkt i deras skaderegister. asså om den någon gång varit ärende för en försäkringsfråga? dom ser ju om dom haft hojjen inne tidigare i sin historia.

lycka till man! :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Japps skrev:
2045957 Kan man inte göra M-test på hoj som man kan göra på bilar?


Det går (gick förra året i allafall) att M testa hojar i Helsingborg. Var på prov förra året, jag vet itne hur det föll ut, men kan inte see varför de skulle sluta med en sådan fin service nu när de redan har kunskapen.


Ang. att en TL med Leo Vince inte går igenom en besiktning.
Duh... Besiktning av TLR = Orginal system.
Alt, Hel/Slipon med bra dB killers. (det var så jag gjorde, funkade fint, men låter fortfarande snudd på gränsen)
Se till att få med orginal dämparna.

Så, det kan vara en sådan enkel sak, men, mitt råd är precis som alla andras, gör en nogran kontroll.

Ram etc kommer inte att vara sned efter den första smällen, då hade den inte klarat besiktningen 2003.


Sedan, om du nu köper en TLR. :)
Så har vi TL-Tråden här på Sporthoj.
Det som inte dess "medlemar" kan om TL är knappt värt att veta. :)

Och det de inte vet vet TL zone :yes

:hej
 

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
Nope
Ang besiktning så tolkar jag det som att den inte är gjord 2005 då han enligt utsago inte haft den påställd under året som gick (besiktning senast 2005-05-31)... eller är jag ute och cyklar!?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
MestHemlig skrev:
2046003 konfrontera lite.
säg: "varför sa du inte att den varit inlöst av trygg hansa eftersom den varit krockad innan du köpte den (innan den förra ägaren köpte den)"

se hur han reagerar. man hör ganska väl på han om han försöker ljuga ihop något.
fin cykel för övrigt.

sen kan man ringa trygg hansa och fråga om hojjen förekommer som punkt i deras skaderegister. asså om den någon gång varit ärende för en försäkringsfråga? dom ser ju om dom haft hojjen inne tidigare i sin historia.

lycka till man! :tummenupp


Försäkringsbolagen är jävligt hemliga, jag kunde inte ens som ägare få den infon av dem, dock fick jag det sen via en annan handläggare..

-Jag får egentligen inte berätta att den har varit föremål för inlösen..Öhh

Jaja, det är iaf inte så självklart att den lämnar ut info.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag hade ringt firman som fixat den och frågat dom om dom har nåt minne av hojen.
Hade jag varit nöjd efter det så hade jag provkört och bestämt ett pris med ägaren. Sen hade jag krävt att han som har hojen betalar besiktning och att du får vara med när den besiktas. På besiktningen kan du säga till besiktningsgubben att den varit omkull och att du eventuellt ska köpa den om besiktningen går bra. Då kan han säga vad han tycker och om allt är ok sen så är det bara att köpa. Lite krångel, men hellre det än att köpa en hoj som inte går igenom besiktningen.

Och säljaren har ju själv sagt att han inte har bråttom.

Går såhär alltså: Åk dit och provkör. Verkar allt ok så berätta på plats att du vill ha den men att du vill att han ska proja besiktningen och att du vill vara med. Sen är det bara att köpa. Har han inget att dölja så går han med på det. (Du betalar alltså EFTER besiktningen.)

Lycka till!
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tycker 57000 låter prutbart, speciellt om den har varit i TH:s ägo.

Sen vet jag inte om jag håller med honom om däcken, du kör inte en säsong till på dom däcken.
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Lite info!

Besiktning/teknik Yrk./Efterlys Deb Skatt Försäkring



Regnr: RFG907 SUZUKI TL1000R Ursprungsorsak:
Ursprungskod: INFÖRT
Urspr. regdat: 2000-02-23





Längd: Skyltformat, fram:
Bredd: Skyltformat, bak: EU-MC
Antal passagerare: 1 st Kaross: (01) Motorcykel





Inträtt körförbud: Ja Utgånget föreläggande: Nej
Meddelat körförbud: Nej
Meddelat körförb dat: 2005-06-01





Senaste besutfall: GODK Regbesiktning (första): 2000-02-21
Senaste godk kbes: 2003-05-19
Registreringstyp: TYP
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Ok när jag ringer han vid 13.00 så frågar jag altså

Trygg hansa har ägt hojjen varför?

varför gick den inte igenom besiktningen sist?

däcken 500 mil och en sesong till??

och hur ycket ska man pruta.. jag tycker iof det är ett ganska rimligt pris om den nu är felfri som det står i blocket annonsen.
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Ruaro skrev:
2046055 Ok när jag ringer han vid 13.00 så frågar jag altså

Trygg hansa har ägt hojjen varför?

varför gick den inte igenom besiktningen sist?

däcken 500 mil och en sesong till??

och hur ycket ska man pruta.. jag tycker iof det är ett ganska rimligt pris om den nu är felfri som det står i blocket annonsen.
Du kan ju ringa mc firman först så du vet vad dom gjort.. då märker du hur mycket killen försöker slingra sig..
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Ok!

Senast den var på SBP så blev den godkännd. Varför det är körförbud vet jag ej. Om den är avställd blir det inte aut körförbud då? :confused:
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ruaro skrev:
2045905 Tjenare jag tänkte köpa mig min första tunga motorcykel till helgen. jag vet att många inte tycker att man ska börja med en TL1000R men det är redan bestämt. jag såg denna annons på blocket

http://www.blocket.se/vi/7695304.htm?ca=13_s

någon som vet något om den. jag har prata med killen och sagt att jag ska ha den (nästan iaf) ska åka och kolla på den på sön.

nu e det så att jag inte är så jätte bra på sport hoj än sålänge. och han säger att det inte finns någon service bok. vilket gjorde mig misstänksam. jag skrev till honom och fick detta mail tillbaka.

Hojen är i fint skick.
Skavank finns. När jag åkte för att ställa in hojen för vinterförvaring i höstas blåste cutsen av för att den inte var ordentligt låst. Det blev då några skrapmärken på den på den sida som är mot häcken på den som kör. Det är det enda.

Hela 2005 var hojen avställd förutom när jag hämtade hem den till mig och körde tillbaka den i höstas. Jag studerade förra året och hade därför inte råd att köra. Den gick alltså bara typ 7 mil 2005.

2004 la jag ner hojen i en kurva när jag vejade för en hare. Det var i låg hastighet och jag och hojen hasade ut i en grässlänt. Det som hände då var att allt utstickande och kåpor fick bytas på vänster sida. Ljuddämparen på vänster sida fick fula märken och därför byttes båda ut till nya Leo Vince. Inga skador på ram, tank, sving eller styrkronor uppstod.

Det finns ingen servicebok. Den är svensksåld. Reg.nr. RFG907

Jag köpte den i maj 2003 och den har gått ca 500mil på tre säsonger. Den som jag köpte av jobbade på MC Sevice i Norrköping och han gick igenom allt nödvändigt 2003 precis innan jag tog över den. Dock är inget dokumenterat.

Däcken var sprillans 2003, Michellin Pilot Sport, och alltså rullat 500mil. De klarar lugnt en säsong till. Skitbra däck, bästa sportdäcket tycker jag.

Jag bifogar utdraget ur fordonsregistret.

Det är lika bra att vara ärlig och tala om allt som är viktigt. Många blir skitnödiga när dom får höra att hojen blivit nerlagd, men så länge det bara är plast och utbytbara delar som pajar är det ingen fara. Hojen går ju lika bra för det.

Underbar hoj. Jag kommer att sakna den. Anledningen till att jag säljer är att min flickvän och mina barn inte gillar att jag kör. Jag börjar bli för gammal helt enkelt, 38 bast snart. Har skadat nyckelben, knän och handleder genom åren jag kört hoj, och inser sakta att det är dags att lugna ner mig.

Priset är något förhandlingsbart om det är bråttom. Jag har inte bråttom. Och sen kanske det är bra om du kan provköra den, vilket vädret kanske inte tillåter än.

Skriv gärna hur det än blir / Tomas


>>>> i fordonsregisret stog det att det hade varit 4 ägare.
och något som jag tyckte var konstigt var att det stod

senast besiktning 2005-05-31
senast godkända besiktning 2003-05-19

Någon som vet något om denna hoj?

Det är ju 2 års intervall, han körde ju så lite förra året, så han sket väl i att besiktiga då det närmade sig besiktiningen så antingen ställde han av den alt att det blev körförbud för han inte besiktigade, inget konstigt alls.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag hade inte köpt iaf.

Du kommer att ha samma frågetecken/problem när du säljer sen.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du gör nog ett misstag som snöar in dig på en hoj. Jag personligen skulle aldrig köpa en hoj som jag visste varit inlöst pga totalskada. Stöld, kanske, men bara med full dokumentation av vad som hänt och gjorts.

Kraven från försäkringsbolagen för att sälja en hoj som varit utsatt för totalskada är att verkstaden måste laga upp den för att klara av en registreringsbesiktning. Många verkstäder lagar det som är nödvändigt, men inte allt alternativt lagar det bristfälligt.

När man har denna hojens historia i bakhuvudet och samtidigt vet att den inte har någon servicebok (och 1400 mil??) skulle jag dra öronen åt mig och köpa en annan hoj helt enkelt.

Om du rannsakar dig själv och ser dig själv som bilköpare. Hade du köpt bilen utan servicebok som varit totalsmälld i ett träd eller bilen med servicebok som är dokumenterat oskadad?

Förhasta dig inte i affärer.

//jaG
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Zee skrev:
2046086 Jag hade inte köpt iaf.

Du kommer att ha samma frågetecken/problem när du säljer sen.
Han köper ju en TL, den säljer han aldrig...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Zeb_Macahan skrev:
2046098

Om du rannsakar dig själv och ser dig själv som bilköpare. Hade du köpt bilen utan servicebok som varit totalsmälld i ett träd eller bilen med servicebok som är dokumenterat oskadad?

//jaG[/QUOT

Beror inte det på priset?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Biturbo skrev:
Beror inte det på priset?


Inte nödvändigtvis. Vad spelar det för roll om du får den sketabilligt om den kanske

1) går i sönder med DYRA rep-kostnader?

2) skitsvår att sälja?

Det finns fler fiskar i sjön.
 

purjo84

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
hemma
Hoj
nejj
N.Blomqvist skrev:
2045958 -Det är exakt det jag har gjort. :D

www.vv.se

Nu stod ju regnr i säljarens mail, men om man inte har det och vill kolla upp hojen. Går det nånstans att söka på ägaren och på så vis få fram regnummer?
:va
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top