Ska Jag Köpa?? Talar Han Sanning? Hjälp Tack

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Biturbo skrev:
2046108
Zeb_Macahan skrev:
2046098

Om du rannsakar dig själv och ser dig själv som bilköpare. Hade du köpt bilen utan servicebok som varit totalsmälld i ett träd eller bilen med servicebok som är dokumenterat oskadad?

//jaG[/QUOT

Beror inte det på priset?

Ärligt talat så nej. I detta fallet är ju inte heller priset satt efter förutsättningarna.

Jag är hellre 5000 fattigare och har en bil/MC som är dels lättare att sälja och dels utsatt för mindre pill.

//jaG

Här är en till, kanske den är ett bättre ex?

http://www.blocket.se/vi/7671360.htm?ca=17_s

//jaG
 

SJÖSSE

Inte bara vi som tar av oss "skinnet"!!!
Gick med
3 May 2005
Ort
Lilla London, söder om Peking
Hoj
ZX12R -00, RÖD,FIN & SNABB
Tyvärr kan du inte ringa till MC-service i Norrköping då firman inte finns kvar.

Däremot kan jag ringa till han som hade firman och höra om det finns kvar någon info om hojar som de har haft inne.

Återkommer när jag fått tag på han.
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
SJÖSSE skrev:
2046136 Tyvärr kan du inte ringa till MC-service i Norrköping då firman inte finns kvar.

Däremot kan jag ringa till han som hade firman och höra om det finns kvar någon info om hojar som de har haft inne.

Återkommer när jag fått tag på han.


tackar det uppskattas..ska även ringa och kolla lite på den andra hojjen
 

lois

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
stockholm
Hoj
R1-02
undrar hur man kan få reda på att den har blivit totallkvadad m,m :va
stor det på faxet som man kan få för mera info eller det står väll bara vem som ägde hojen eller har jag felll
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Jag hörde mig för om den andra hojjen den hade reg nr RCP 802


den skulle vara i väldigt bra skick (utan cuts) men ALDRIG varit besiktigad . service bok fanns och alla orginaldelar fanns. enligt han aldrig vält bara lite märken från stövlar och dyl.

någon som vet något om den.. e den att föredra före den andra??
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
Ruaro skrev:
2045905 Tjenare jag tänkte köpa mig min första tunga motorcykel till helgen. jag vet att många inte tycker att man ska börja med en TL1000R men det är redan bestämt. jag såg denna annons på blocket

http://www.blocket.se/vi/7695304.htm?ca=13_s

någon som vet något om den. jag har prata med killen och sagt att jag ska ha den (nästan iaf) ska åka och kolla på den på sön.

nu e det så att jag inte är så jätte bra på sport hoj än sålänge. och han säger att det inte finns någon service bok. vilket gjorde mig misstänksam. jag skrev till honom och fick detta mail tillbaka.

Hojen är i fint skick.
Skavank finns. När jag åkte för att ställa in hojen för vinterförvaring i höstas blåste cutsen av för att den inte var ordentligt låst. Det blev då några skrapmärken på den på den sida som är mot häcken på den som kör. Det är det enda.

Hela 2005 var hojen avställd förutom när jag hämtade hem den till mig och körde tillbaka den i höstas. Jag studerade förra året och hade därför inte råd att köra. Den gick alltså bara typ 7 mil 2005.

2004 la jag ner hojen i en kurva när jag vejade för en hare. Det var i låg hastighet och jag och hojen hasade ut i en grässlänt. Det som hände då var att allt utstickande och kåpor fick bytas på vänster sida. Ljuddämparen på vänster sida fick fula märken och därför byttes båda ut till nya Leo Vince. Inga skador på ram, tank, sving eller styrkronor uppstod.

Det finns ingen servicebok. Den är svensksåld. Reg.nr. RFG907

Jag köpte den i maj 2003 och den har gått ca 500mil på tre säsonger. Den som jag köpte av jobbade på MC Sevice i Norrköping och han gick igenom allt nödvändigt 2003 precis innan jag tog över den. Dock är inget dokumenterat.

Däcken var sprillans 2003, Michellin Pilot Sport, och alltså rullat 500mil. De klarar lugnt en säsong till. Skitbra däck, bästa sportdäcket tycker jag.

Jag bifogar utdraget ur fordonsregistret.

Det är lika bra att vara ärlig och tala om allt som är viktigt. Många blir skitnödiga när dom får höra att hojen blivit nerlagd, men så länge det bara är plast och utbytbara delar som pajar är det ingen fara. Hojen går ju lika bra för det.

Underbar hoj. Jag kommer att sakna den. Anledningen till att jag säljer är att min flickvän och mina barn inte gillar att jag kör. Jag börjar bli för gammal helt enkelt, 38 bast snart. Har skadat nyckelben, knän och handleder genom åren jag kört hoj, och inser sakta att det är dags att lugna ner mig.

Priset är något förhandlingsbart om det är bråttom. Jag har inte bråttom. Och sen kanske det är bra om du kan provköra den, vilket vädret kanske inte tillåter än.

Skriv gärna hur det än blir / Tomas


>>>> i fordonsregisret stog det att det hade varit 4 ägare.
och något som jag tyckte var konstigt var att det stod

senast besiktning 2005-05-31
senast godkända besiktning 2003-05-19

Någon som vet något om denna hoj?


Lät ruskigt likt min gamla hoj..Ska försöka kolla vad det va för regnummer på den. Är det den så kan jag informera dig om att den har varit i backen ordentligt. Jag återkommer (Hoppas jag inte skrämde upp dig nu). :tummenupp
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Valrog skrev:
2046166 Lät ruskigt likt min gamla hoj..Ska försöka kolla vad det va för regnummer på den. Är det den så kan jag informera dig om att den har varit i backen ordentligt. Jag återkommer (Hoppas jag inte skrämde upp dig nu). :tummenupp

snälla återkom innan kl 13.00 :D
 

SJÖSSE

Inte bara vi som tar av oss "skinnet"!!!
Gick med
3 May 2005
Ort
Lilla London, söder om Peking
Hoj
ZX12R -00, RÖD,FIN & SNABB
Valrog skrev:
2046166 Lät ruskigt likt min gamla hoj..Ska försöka kolla vad det va för regnummer på den. Är det den så kan jag informera dig om att den har varit i backen ordentligt. Jag återkommer (Hoppas jag inte skrämde upp dig nu). :tummenupp

Regnr står i texten RFG907
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Det är fasligt vad rädda alla är för fordon som varit inlösta av försbolag.
Att ett fordon är inlöst behöver inte betyda ''Totalkvaddad'' ofta behövs det inte så stora skador för att inlösen ska bli aktuellt finns flera skäl till att inlösen blir aktuellt.
Köper man som verkstad in ett fordon för reparation så köper man ju såklart inte in skit som inte borde repareras.

Och föresten så är ju var och varannan begagnad bil och mc lagad på verkstad pga trafikskada utan att varit inlöst.
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Hehe jag har blivit mer osäker än jag var innan denna tråd :D.

Själv verkar det som han är en ärlig och väldigt trevlig kille.

även om det nu är så att den har varit totalkvaddad(finns ingen uppgift om) så har han ju kört på den i 3 år och den sägs vara i fint skick. om jag åker och kollar på den och ramen och dyl är som det ska varför ska jag då ite köpa den??

tycker ni att det är värt att åka 15-20 mil och kolla på den iaf? eller ska jag börja leta ny hoj? tex den andra jag skrev om förut?
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
Ruaro skrev:
2046223 Hehe jag har blivit mer osäker än jag var innan denna tråd :D.

Själv verkar det som han är en ärlig och väldigt trevlig kille.

även om det nu är så att den har varit totalkvaddad(finns ingen uppgift om) så har han ju kört på den i 3 år och den sägs vara i fint skick. om jag åker och kollar på den och ramen och dyl är som det ska varför ska jag då ite köpa den??

tycker ni att det är värt att åka 15-20 mil och kolla på den iaf? eller ska jag börja leta ny hoj? tex den andra jag skrev om förut?
Som sagt tidigare av andra... du kan få problem när du en dag vill sälja den, och speciellt om den har varit lagd så kan det bli problem längre fram med reparationer och annat skit. Skulle lita på min instinkt i ditt läge. Känner du dig minsta lilla osäker ( som det känns att du är) skit i det, de görs och säljs nya hojar varje dag.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Zeb_Macahan skrev:
2046098 Du gör nog ett misstag som snöar in dig på en hoj. Jag personligen skulle aldrig köpa en hoj som jag visste varit inlöst pga totalskada. Stöld, kanske, men bara med full dokumentation av vad som hänt och gjorts.

Kraven från försäkringsbolagen för att sälja en hoj som varit utsatt för totalskada är att verkstaden måste laga upp den för att klara av en registreringsbesiktning. Många verkstäder lagar det som är nödvändigt, men inte allt alternativt lagar det bristfälligt.

När man har denna hojens historia i bakhuvudet och samtidigt vet att den inte har någon servicebok (och 1400 mil??) skulle jag dra öronen åt mig och köpa en annan hoj helt enkelt.

Om du rannsakar dig själv och ser dig själv som bilköpare. Hade du köpt bilen utan servicebok som varit totalsmälld i ett träd eller bilen med servicebok som är dokumenterat oskadad?

Förhasta dig inte i affärer.

//jaG


Jag Håller med Zeb.

Det finns andra Tillers att köpa.

Jag tror inte säljaren är oärlig eller så, men hojen är inte tip top.
Och som ricken säger, du kör inte 1000 mil på ett bakdäck med en TLR, om det inte är backelit däck som sitter på...
Jag är nöjd när mina håller 400 mil...

:hej

Köp den andra Zeb visade :)
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag skulle då aldrig i livet köpa ett fordon utan servicebok.
Dessutom skulle jag nog titta på ett antal likadana hojar innan jag kikade på den "suspekta" hojen, så jag hade lite att jämföra med.
Tyckte jag sedan att den hojen som tråden handlar om var den jag ville ha så skulle jag pruta avsevärt efter att denna information har framkommit.

Som någon sade så behöver inte hojen vara sämre efter en totalskada.
Det är ju sant, men PRISET ska vara avsevärt lägre!
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
ok jag ringde han nyss. han sa att han bara visste om 2 ägare och att han kände killen på mc service som han köpte den av. så han skulle ringa honom och fråga varför trygg hansa har ägt den och även varför det inte finns någon service bok. sen skulle jag ringa han imorgon igen.
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Jag skulle aldrig köpt den... även om det inte behöver vara något fel så är det för många frågeteckan som kommer innebära jätte problem om du vill sälja den, erbjud honom 45.000 eller leta efter en annan.
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
PutteLiten skrev:
2046245 Jag Håller med Zeb.

Det finns andra Tillers att köpa.

Jag tror inte säljaren är oärlig eller så, men hojen är inte tip top.
Och som ricken säger, du kör inte 1000 mil på ett bakdäck med en TLR, om det inte är backelit däck som sitter på...
Jag är nöjd när mina håller 400 mil...

:hej

Köp den andra Zeb visade :)

men den har aldrig någonsin varit besiktigad. du har ingen info om den? RCP 802
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
N.Blomqvist skrev:
2046246 Jag skulle då aldrig i livet köpa ett fordon utan servicebok.
Dessutom skulle jag nog titta på ett antal likadana hojar innan jag kikade på den "suspekta" hojen, så jag hade lite att jämföra med.
Tyckte jag sedan att den hojen som tråden handlar om var den jag ville ha så skulle jag pruta avsevärt efter att denna information har framkommit.

Som någon sade så behöver inte hojen vara sämre efter en totalskada.
Det är ju sant, men PRISET ska vara avsevärt lägre!


Jag tycker att serviceboken bara har betydelse om det finns garanti på hojen, boken har man för att säkerställa garatin.

Efter att garantitiden gått ut är det dagsskick som gäller.

Jag har aldrig lämnat in något fordon på service, litar tusen gånger mer på mig själv än på en ackordsmekaniker.

Att den har varit med om något men blivit repararad behöver inte vara till det sämre, jag skulle inte gråta om jag köpte en hoj årsmodell 2000 och det satt gaffel och motor från 2003 på den.

Att den inte varit besiktad betyder ingenting, han om ägde den hade väl inte "snutnoja" helt enkelt.

Men det är förstås bara mina åsikter.

Kan tillägga att jag haft en TL1000S-97, och 97'or var bara skrot och apa, det sa alla, men eftersom alla garantiåttaganden var gjorda så tyckte i allafall jag att det var en kul och trevlig motorcykel.
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Men varför ens bry sig?!? :fatta!

Den ena hojen är till 99% säkerhet kraschad, den andra är inte besiktad en enda gång...

Varför göra det så jävla svårt för sig? Leta upp en som har servicebok, som har full dokumentation, som är inreggad och schysst... :fakta

Det är ju knappast någon super-special-samlarhoj det diskuteras om, utan en hoj som det faktiskt finns fler exemplar än två av... :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top