att vara chef är suveränt, men det beror mycket på dig som person.
tycker du det låter jobbigt att styra 25pers i teorin så blir det antagligen 100ggr jobbigare i verkligheten.
om du har jobbat 20år på stället så bör du ha ganska bra koll på vad som kommer krävas av dig för att få det att funka, tycker jag..?
lönen vetefan, det skiljer mycket från fall till fall speciellt i dagens ekonomi, men kolla på
www.ledarna.se om du kan snika till dig nån info från nån av alla deras undersökningar.
Nja,tror nog jag fixar den biten ,men den den nya chefen är ganska ny på företaget och helt ny på avdelningen så man vet ju inte så mycket om honom,eller vad han har för krav.
Jo har ju lite erfarenhet från golvet och har varit försteman i några år så helt grön är man väl inte.
Vad är det som är bra med att vara chef tycker du?
Lönen är väl lite vad man kan förhandla sig till men ska kolla länken .
Tack för snabba svar.
/robin
När du lärt dig vad det är för skillnad mellan chefskap och ledarskap så kommer det nog gå bra.
Trodde de två gick hand i hand.
exakt vad är de båda om jag får din syn på saken?
/robin
+1.
Ta chansen och se om det är något för dig? Det är ju enda sättet att verkligen veta.
Ja kanske ,har inte bestämt mig än,men jag har ju velat gjort något annat ett tag men sen kom lågkonjukturen så det var inte läge att börja om från början med noll år på ett annat företag.
Men som sagt man kan väl testa annars lär man väl undra om man gjorde rätt senare i livet,och i värsta fall så går det väl att gå tillbaka med den gamla karriären .
snabba svar men ingen fler som har erfarenhet av den här frågan?
Har inte funderat på ett chefs kontors jobb förut men nån gång ska väl vara den första
/robin
Det beror lite på vilket förhållande du redan har till dem du blir chef över. Är ni bra kompisar så kommer du att hamna i jobbiga situationer där du måste gå in som chef och reda ut t ex drogproblem. Du lär även få ge gamla kompisar sparken. Alltså, man får vara beredd på jobbiga situationer, och att förhållandet till gamla kompisar förändras.
Annars kan det ju vara kul att testa.
Jo jag är fullt medveten om att det kan skära sig rejält om man har otur,men tror trots allt att det beror många gånger på hur man framför kritiken,men visst jag kommer kanske bli mindre populär hos vissa den svenska avundsjukan finns ju hos oss också,var samma sak när jag blev försteman,mycket gliringar i början men nu har folk fattat att det kanske inte var så dumt för då har de någon att fråga och de har ryggen fri om jag sagt en sak.
Många målar fan på väggen direkt,men det bör väl finnas några fördelar också?
Sen kan man inte bli älskad av alla det är bara så,tyvärr.
Frågan är väl om jag har den kompetens som krävs?
Men jag blev ju tillfrågad i alla fall så nåt bra har man väl gjort då.
/robin
Att vara chef är inte positivt i någon bemärkelse.
Jo förresten. Om du inte redan upptäckt hur värdelös folk, rent generellt, är så lär du upptäcka det då.
Jaså? men allt är väl inte dåligt?
Även chefen har väl en chef,men har man inte uppbackning ovanifrån så förstår jag att det kan vara knepigt.
Jo jag har upptäck att en del vill bara slöa på jobbet,känner väl att man skiter snart i det själv bara för att det inte händer något och nån med jävlar anamma tar tag i vissa saker.
Antingen lallar jag med men känns väl sådär,vill lära mig nya grejor.
Eller byter jobb/företag men känns lite sådär det med.
Eller testar att vara chef.
Ja jag får fundera litet på det.
/robin
Tycker du ska jobba kvar med samma sak som du gjort de senaste 20 åren, är säkrast och tryggast så. Att ledningen på företaget anser just dig som mest kompetent och erbjuder just dig chefsjobbet skulle jag inte lyssna till.
Varför prova något nytt och utvecklande när man kan fortsätta i samma bana utan att någonsin behöva ta några chanser/risker och därigenom nöja sig med ett ständigt status quo...
Du måste börja tro lite mer på dig själv och din kompetens.
Kött på bena verkar inte vara ett problem i detta fall,
så är du strukturerad, ansvarsfull och lyhörd så ska det nog gå bra.
Klokt av dig att fundera igenom detta ordentligt innan du tackar ja,
men oklokt av dig att tacka nej endast pga rädsla för att misslyckas.
Vilja att lyckas måste vara starkare.
Lycka till med allt.
Jag vill ju prova nåt nytt,men samtidigt är jag ingen pappersvändare och det kommer ju även innebära lite sånt med i så fall.
Jag vet vad jag kan och vad jag inte kan,men det är inget förmans jobb det handlar om så det är ett ganska stort steg.
Men får försöka att prata med folk som känner den nya chefen bättre än mig,han är på en annan avdelning nu,samt har en släkting i företaget som jobbar som skiftgående förman,man kanske kan snacka litet med honom.
Jag dör ju inte av att testa men man vill ju fortsätta att trivas på jobbet,även om det har varit si och så på de sista två åren.
/robin