ska jag ta ett chefsjobb?

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Nej det är inte ironi, man ska ta de chanser som kommer.
Jag har tagit alla och det har hittills gått bra.
Men det där med 25 som direktrapporterande låter som sagt rubbat om det är så. Ingen står ut med 25.

Jag hade 40 direktrapporterande för ett antal år sedan. Det fungerade sådär... 8 är optimalt.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Nej det är inte ironi, man ska ta de chanser som kommer.
Jag har tagit alla och det har hittills gått bra.
Men det där med 25 som direktrapporterande låter som sagt rubbat om det är så. Ingen står ut med 25.
Om man blir kvar på samma skiftlag så känner jag de flesta innan och vet vad de går för osv,men tillkommer lite dagtidare och sådär,är nog mer 20 personer än 25 men eftersom the masterplan is to expandera så vet jag ju inte om säg 5 år hur det ser ut då kanske det är 25 eller fler att basa över.
Nej då uppfattade jag det rätt no ironimode on.
Har inte ens tänkt i de här banorna förut så därav tråden och behov av bra synpunkter,bra som dåliga.
Det jag har minst lust med ärv äl att som pensionär ångra att jag inte gjorde si eller så.
Har ett praktexempel på det på jobbet,rik som jag vet inte vad,ingen vet väl riktigt....jobbar hur mycket som helst unnar sig inget snål som en gam,undrar vad han kommer att tänka när han är 82 och vibrerar sönder på nåt hem?
Jo han hade en stroke för några år sedan,men han kör nu som vanligt,vet att jag inte kommer bli som han men ändå.
Vill jag göra samma sak i 25 år till? njaeee...
/robin
Kan tillägga att nuvarande arbetsledare har hundra st under sig så 25 borde ju gå tycker man.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man blir kvar på samma skiftlag så känner jag de flesta innan och vet vad de går för osv,men tillkommer lite dagtidare och sådär,är nog mer 20 personer än 25 men eftersom the masterplan is to expandera så vet jag ju inte om säg 5 år hur det ser ut då kanske det är 25 eller fler att basa över.
Nej då uppfattade jag det rätt no ironimode on.
Har inte ens tänkt i de här banorna förut så därav tråden och behov av bra synpunkter,bra som dåliga.
Det jag har minst lust med ärv äl att som pensionär ångra att jag inte gjorde si eller så.
Har ett praktexempel på det på jobbet,rik som jag vet inte vad,ingen vet väl riktigt....jobbar hur mycket som helst unnar sig inget snål som en gam,undrar vad han kommer att tänka när han är 82 och vibrerar sönder på nåt hem?
Jo han hade en stroke för några år sedan,men han kör nu som vanligt,vet att jag inte kommer bli som han men ändå.
Vill jag göra samma sak i 25 år till? njaeee...
/robin
Kan tillägga att nuvarande arbetsledare har hundra st under sig så 25 borde ju gå tycker man.

Jag tror du vet att du kommer tacka ja, du behöver få bekräftat att det är en bra idé - och det är det. :)

Går det åt helvete efter ett år eller så, då har du ändå en miljon ggr lättare att få tillbaka motsvarande ditt gamla jobb fast någon annanstans jämfört med om du vill byta som det är nu.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Jag tror du vet att du kommer tacka ja, du behöver få bekräftat att det är en bra idé - och det är det. :)

Går det åt helvete efter ett år eller så, då har du ändå en miljon ggr lättare att få tillbaka motsvarande ditt gamla jobb fast någon annanstans jämfört med om du vill byta som det är nu.
haha! Nej det är inte självklart att jag kommer tacka ja,men det är väl inte lika självklart att jag kommer tacka nej.
Visst med all positiv respons blir man ju lite mer benägen men kommer ändå kolla upp vissa saker innan jag bestämmer mig.
Men ibland behövs det en utomstående för att se klart,man ser inte skogen för alla trän,så att säga.
ös på mera,skitbra med alla åsikter
/robin

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ta jobbet.

Jag skulle inte vara orolig över att det är 25 direkt under dig. Det kan du ju faktiskt påverka när du varit i rollen ett tag. Tillsätt gruppledare, osv.
Personligen så trivs jag bättre när jag har en större inverkan på hur ett företag drivs och i ditt fall så är detta helt klart ett steg i den riktningen.

Dessutom så bör du ha i åtanke vad chefsgruppen har för tankar om dig om du tackar nej... Tyvärr är det oftast så att du då anses som icke drivkraftig, mållös, etc.

Jag tackade själv ja till en ny tjänst idag. Nervöst som attan såklart, men vill man utvecklas så måste man våga ta steget. Ser jag tillbaka på min karriär så har jag inte ångrat mina beslut att byta jobb en enda gång. Det tror jag inte att du heller kommer göra.

Bottomline: Tar du jobbet så finns det alltid en möjlighet att gå tillbaka till ett jobb liknande det du har idag om du inte trivs. Tackar du däremot nej så kommer du alltid undra hur det hade kännts att ha det jobbet istället...

Lycka till!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som flera redan har påpekat så finns det alltid en möjlighet att gå tillbaka om man inte trivs. Klart du ska ta chansen nu när du får den. Det finns såklart nackdelar men fördelarna överväger.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Stor det handlar om hur du varit på golvet, har du ibland latat dig tagit långa raset och så, kommer det bli ett helvette att få någon att lyssna på dem att de ska jobba, inte kunna vara lediga för då kommer du bara få höra att du varit likadan själv.
Har du dock haft arbetsmoral och kan förklara för dina "gamla kompisar" hur det ligger till så kommer det funka kalas.
Dock är väldigt många på golvet hatiska mot kontorsfolk.

Dock har du fördel hur flödet går till och hur allt fungerar, så tror du att du kan leverera så blir det nog kalas.

Min chef ligger runt 500k har ca 20-25 under sig, jobbar endast dagtid då vi inte har chefer på andra tider än dagtid.

Ingen på mitt jobb som lyckats bra med att bli en bra chef, antingen skiter de i allt eller ska leka gestapo utan anledning.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Stor det handlar om hur du varit på golvet, har du ibland latat dig tagit långa raset och så, kommer det bli ett helvette att få någon att lyssna på dem att de ska jobba, inte kunna vara lediga för då kommer du bara få höra att du varit likadan själv.
Har du dock haft arbetsmoral och kan förklara för dina "gamla kompisar" hur det ligger till så kommer det funka kalas.
Dock är väldigt många på golvet hatiska mot kontorsfolk.

Dock har du fördel hur flödet går till och hur allt fungerar, så tror du att du kan leverera så blir det nog kalas.

Min chef ligger runt 500k har ca 20-25 under sig, jobbar endast dagtid då vi inte har chefer på andra tider än dagtid.

Ingen på mitt jobb som lyckats bra med att bli en bra chef, antingen skiter de i allt eller ska leka gestapo utan anledning.
är väl inte nån av de värsta syndarna på golvet nu ,men visst kommer nog få skit kastat på mig i så fall.
Gäller väl att hitta ett mellanting i så fall
/robin

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har du varit 20år på samma ställe är det verkligen dags att förändra något! Bästa vore att byta jobb helt och få lite nya utmaningar.

Ta chefsjobbet och begär att få ha din gamla tjänst vilande så i fall det inte var något för dig gå tillbaka till ditt gamla.

Tro inte att det kan vara som vanligt i fikarummet med jobbarpolarna efter du tagit chefsjobbet bara.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Har du varit 20år på samma ställe är det verkligen dags att förändra något! Bästa vore att byta jobb helt och få lite nya utmaningar.

eeh va? om han varit på samma ställe i 20år så är det uppenbarligen pga 2 saker 1; han trivs och 2; jobbsäkerheten är skyhög

2 extremt ovanliga saker i dagens arbetsklimat, håll hårt i det jobbet, ta chefpositionen! :tummenupp

alla chefer får skit från golvet (det är lite av en tradition, spelar ingen roll hur bra du är som chef) och den gamla kamratskapen med gubbarna där blir inte riktigt samma men det är det värt, i många lägen är det sjukt skönt att vara den som får ta besluten (detta är ju oxå en högst personlig åsikt, kan tänka att många tycker rakt tvärsemot).

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
eeh va? om han varit på samma ställe i 20år så är det uppenbarligen pga 2 saker 1; han trivs och 2; jobbsäkerheten är skyhög

2 extremt ovanliga saker i dagens arbetsklimat, håll hårt i det jobbet, ta chefpositionen! :tummenupp

Ja det är väl bra att ha haft samma jobb i 20år men jag tror lite förändring gör susen också. Men det har nog lite med att göra hur man är som person och vilken utveckling man vill ha i livet.

Man kan ha samma jobb av andra anledningar också.
-Orkar inte byta jobb och det är rätt okej
-Vet ju inte vad jag får om jag byter
-osv osv

Men stanna kvar och prova att chefa lite det är ju en utmaning:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
25 personer är inget problem.
Låter som ett jobb liknande mitt.
Erfarenheter av det:
Glöm ledarskapskurser.
Var ärlig.
Det är lättare att göra karriär genom att slicka röv och hitta syndabockar.
Men det är inte värt det.
Naturligtvis måste man ibland vara obekväm, både uppåt och neråt.
Men håller man sig bara lugn, talar om vad man tycker och ser till att reda upp oförätter så delar man snart upp personalen i sådana som gillar en, sådana som tolererar en och sådana som söker nytt jobb.

Betänk att företagsstrukturer är som ett träd fullt med apor.
Tittar man neråt ser man glada ansikten.
Tittar man uppåt ser man rövhål.

Undviker man att vara "chef" och inser (samt visar) att man har "ett annat jobb" så slipper man mycket kukviftande och prestigejakt.

Det är ganska lätt.

Lönemässigt så skall du se till att hamna på samma som personer med liknande befattning har.
Inte bra att ha vare sig för mycket eller för lite betalt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tog chansen efter 19 år i kollektivet på samma arbetsplats, JA JAG TRIVS!!När en arbetsledare/chefstjänst söktes och en lång exter rekrytering i flera steg och tester som tog månader så fick jag chansen att tillträda en av de utlysta tjänsterna som provanställning i 6 månader först både för min och för företagets skull, med återgående rätt på mitt gamla job. Jag tycker du skall ta chansen, jag har haft förmånen att min chef skickade mig på en 14 dagars utbildning vilket har varit otroligt utvecklande och som gör att man får "kött på benen" i kniviga situatiuoner som man förr aldrig drabbats av och det tog även upp hur en bra ledare är på alla sätt som man även har nytta av hela livet både privat och i arbetsliv.
Folk är individer kommer du isåfall upptäcka och kanske kommer bete sig "annorlunda" än vad du är van vid, vissa mer motiverade och lätta att styra än andra. Har själv ansvar för straxt över 20 personer idagsläget. Nu när jag jobbat i snart 8 månader och jag tycker det fungerar så vill inte jag byta tillbaka ialla fall! Man ställs inför nya och andra problem men även inför nya glädjeämnen och man växer som människa:)

Några goda råd från mig, som någon nämde i tråden, MORAL!! Det är viktigt att man haft det när man går in i tjänsten, det kan nog underlätta väsentligt då DU blir en drivande kraft i ditt företag, glöm känslor med, folk kommer försöka "spela" ut dig, gå inte på lätta trix.. Man represtenterar företaget så styr med hjärnan istället för hjärtat, och var konsekvent i ditt handlande! Psykologi får man använda sig av mkt, använd den som ett hjälpmedel i ditt styrande! Var med på "lyxgnäll" oxå..ex att folk gnäller när de får utföra arbetsuppgifter och de vill få dig att skicka någon annan att göra det obekväma arbetet, vad du än gör KÖP inte det!!

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Jag tog chansen efter 19 år i kollektivet när en arbetsledare/chefstjänst söktes och en lång exter rekrytering i flera steg och tester tog månader så fick jag en av de utlysta tjänsterna , tycker du skall ta chansen, jag har haft förmånen att min chef skickade mig på en 14 dagars utbildning vilket har varit otroligt utvecklande och som gör att man får "kött på benen" i kniviga situatiuoner som man förr aldrig drabbats av och det tog även upp hur en bra ledare är på alla sätt som man även har nytta av hela livet både privat och i arbetsliv.
Folk är individer kommer du isåfall upptäcka och kanske kommer bete sig "annorlunda" än vad du är van vid, vissa mer motiverade och lätta att styra än andra. Har själv ansvar för straxt över 20 personer idagsläget. Nu när jag jobbat i snart 8 månader och jag tycker det fungerar så vill inte jag byta tillbaka ialla fall! Man ställs inför nya och andra problem men även inför nya glädjeämnen och man växer som människa:)

Några goda råd från mig, som någon nämde i tråden, MORAL!! Det är viktigt att man haft det när man går in i tjänsten, det kan nog underlätta väsentligt då DU blir en drivande kraft i ditt företag, glöm känslor med, folk kommer försöka "spela" ut dig, gå inte på lätta trix.. Man represtenterar företaget så styr med hjärnan istället för hjärtat, och var konsekvent i ditt handlande!
kanon mycket bra info här på sh,de flesta är positiva med.
Min kollega är nere på intervju nu,han kollar den här tråden han med stort intresse.
/robin

25 personer är inget problem.
Låter som ett jobb liknande mitt.
Erfarenheter av det:
Glöm ledarskapskurser.
Var ärlig.
Det är lättare att göra karriär genom att slicka röv och hitta syndabockar.
Men det är inte värt det.
Naturligtvis måste man ibland vara obekväm, både uppåt och neråt.
Men håller man sig bara lugn, talar om vad man tycker och ser till att reda upp oförätter så delar man snart upp personalen i sådana som gillar en, sådana som tolererar en och sådana som söker nytt jobb.

Betänk att företagsstrukturer är som ett träd fullt med apor.
Tittar man neråt ser man glada ansikten.
Tittar man uppåt ser man rövhål.

Undviker man att vara "chef" och inser (samt visar) att man har "ett annat jobb" så slipper man mycket kukviftande och prestigejakt.

Det är ganska lätt.

Lönemässigt så skall du se till att hamna på samma som personer med liknande befattning har.
Inte bra att ha vare sig för mycket eller för lite betalt.
Lön är ju superhemligt att tala om i svedala,vad är rimligt 500 k om året?
/robin

Ja det är väl bra att ha haft samma jobb i 20år men jag tror lite förändring gör susen också. Men det har nog lite med att göra hur man är som person och vilken utveckling man vill ha i livet.

Man kan ha samma jobb av andra anledningar också.
-Orkar inte byta jobb och det är rätt okej
-Vet ju inte vad jag får om jag byter
-osv osv

Men stanna kvar och prova att chefa lite det är ju en utmaning:tummenupp
har trivts ganska bra men känner att det är dags att flytta på sig,jag kan mitt nuvarande jobb och lär mig inget mer.
Ja funderar fortfarande men jag har väl nån vecka på mig att bestämma mig.
/robin

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
kanon mycket bra info här på sh,de flesta är positiva med.
Min kollega är nere på intervju nu,han kollar den här tråden han med stort intresse.
/robin

/robin

har trivts ganska bra men känner att det är dags att flytta på sig,jag kan mitt nuvarande jobb och lär mig inget mer.
Ja funderar fortfarande men jag har väl nån vecka på mig att bestämma mig.
/robin

Framför allt som Skrotnisse säger, spring inte omkring och skrik "gör som jag säger för jag är chefen!!" Då är du snart stekt, bli inte förbannad och skrik på folk, fungerar inte alls idagsläget, bit dig hellre blodig i läppen, förklara sakligt om någon gör fel, vad du förväntar dig och inte förväntar dig av folk, framför allt var MÄNNSIKA glöm inte folk runt ikring dig, hälsa i tid och otid, ta dig tid att småprata och uppmärksamma medarbetarna, våga vara synlig i fikakupor och på matrasten, och en stund UTAN prata jobb, prata familj och fritidsintressen mm, många småråd, men jag själv känner att jag har stort förtroende både uppåt och nedåt och då har man gått in som chef över folk som man arbetat sida vid sida i 20-års tid.

När man arbetat länge på samma arbetsplats och även har sett dåliga chefer så vill jag ialla fall vara allt annat än det som man tidigare föraktat.

Lön, så förvänta dig kanske inte att få samma lön som övriga chefer har direkt, men du kan ha lättare att löneutvecklas.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
/robin
Svårt att säga.
Beror på geografiskt område, bransch, företag.
I den ordningen.
Jag ligger på sisådär 430 000 om året, men det är i ett låglöneområde i en låglönebransch på ett företag med väldigt spridd lönebild.
500 000 kan väl vara lagom att begära.
Men:
Som nybörjare på befattningen så kan det vara bättre att starta med en lägre lön och begära höjning när man kommit in i rutinerna.

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
/robin

Löneuppgifter är officiella - bara att kontakta skattemyndigheten och kolla vad nuvarande/motsvarande chef på ditt företag har.
Då får du i alla fall ett hum om vad den skall vara.

Och som sagt:
Bättre att prova och sedan om det inte fungerar - kliva tillbaka än att inte ta chansen och ångra sig sedan.

Lycka till!

//TG

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Löneuppgifter är officiella - bara att kontakta skattemyndigheten och kolla vad nuvarande/motsvarande chef på ditt företag har.
Då får du i alla fall ett hum om vad den skall vara.

Och som sagt:
Bättre att prova och sedan om det inte fungerar - kliva tillbaka än att inte ta chansen och ångra sig sedan.

Lycka till!

//TG
bra tips men nja lönen är inte allt,lutar nog att jag visar mitt intresse för första intervjun var mer en intresseanmälan.
så det är inte säkert att jag får jobbet ändå,men jag får väl reda mpå det tids nog
/robin

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...