Ska köpa en gsx 750, men vad är det man ska kolla efter?

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
SUZUKI GSF600S
HEJ! Som rubriken lyder, så kommer jag köpa en gsx 750 inazuma (97-04). Den kommer bli min första mc som jag ska övningsköra med och ha den till senare också, och den kommer också strypas till 35 kw om den inte redan är! Nu undrar jag, om det blir så att jag hittar en som jag gillar, vad är det man ska kolla efter för fel? I och med att jag inte har mc kort heller, så kommer jag inte kunna provköra den, utan det blir mer ett ''blind'' köp. Som jag sa innan jag kommer behålla mc, då jag älskar utseendet på detta, hur gör jag, så att jag inte köper en skrothög?

MVh

Det är denna modellen!

http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GSX_750___packvaskor__tankvaska_59651592.htm?ca=23&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_750_59645271.htm?ca=23&w=3

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
kolla efter märken på ram , lackdetaljer , sving , fälgar mm , okulärt ,, kolla däck , bromsar
färg på bromsvätska , klar genomskinlig = ok
kedja + drev
ett finger som pressar upp kedjan samt dra kedjan mot dig på bakdrevet
får du glapp -spel , bör paketet bytas
framgaffel , pumpa med gaffel upp o ner , kolla efter läckage , känn på ben , okulär bes raka ?
motor . starta låt gå på tomgång , ventilknack , tick , rassel från kamkedja , varva till håll 3-4000 varv rassel från kamkedja ? spårar cykel , gå igenom service historik mm ,,, en liten fingervisningf iaf

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ta med dig nån som kan provköra åt dig. Annars är det där slitstarka och okomplicerade hojar, verkar den bra så är den sannolikt det. Kan ändå vara idé att ta med sig nån som har lite känsla eller bara vet hur man kollar de vanligaste slitdelarna.

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Bara ett heads up - GSX 750 ligger på ursprungseffekt 72kW (för hög för att strypas till A2) och en effekt/vikt-ratio på 0,3kW/kg vilket innebär att den har för hög effekt per kilo.

OBS: Kollat mot trafikverket mot en GSX 750F -97
Ursprungseffekt på fordon kan du kolla upp med regnummer här

Du kommer inte att kunna använda den hojen - kika efter någon annan modell, lämpligen en som redan är strypt i förväg så slipper du hela processen med att köpa strypning, montera och regbesikta.

Det går fint att köpa en hoj utan att provköra, så länge du gör en ordentlig säkerhetskontroll (är min uppfattning, då jag gjorde så med mitt senaste förvärv)

Bra lathund för säkerhetskontroll har du här: https://www.youtube.com/watch?v=1AABxekMzmI

Last edited:

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
SUZUKI GSF600S
Bara ett heads up - GSX 750 ligger på ursprungseffekt 72kW (för hög för att strypas till A2) och en effekt/vikt-ratio på 0,3kW/kg vilket innebär att den har för hög effekt per kilo.

OBS: Kollat mot trafikverket mot en GSX 750F -97
Ursprungseffekt på fordon kan du kolla upp med regnummer här

Du kommer inte att kunna använda den hojen - kika efter någon annan modell, lämpligen en som redan är strypt i förväg så slipper du hela processen med att köpa strypning, montera och regbesikta.

Det går fint att köpa en hoj utan att provköra, så länge du gör en ordentlig säkerhetskontroll (är min uppfattning, då jag gjorde så med mitt senaste förvärv)

Bra lathund för säkerhetskontroll har du här: https://www.youtube.com/watch?v=1AABxekMzmI

Man ska mäta vikten/kw ? Hahah alla mina drömmar krossades nyss.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Läste att den är på 63 kW original......?
Hade spetsat in mig på en till grabben ( A2-kort ).

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
SUZUKI GSF600S
Tydligen går det inte. Tar man tjänstevikten/ Kw, så blir det över 0.3kw/kg. Synd som fan. Nu får man vänta skitlänge för detta.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lycka till! Tycker dessa är snygga hojar - basic på något sätt. Fantastiskt populär model att uppgradera på här i Japan, så finns mycket godis att köpa när kassan tillåter.

Sen kan man ju alltid ta ett steg upp till den större motorn om/när man känner behovet.

Vill minnas att jag körde en sån på trafikskolan för många år sen....

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
GSX 750 "Inazuma" Overall Length: 2 175 mm (85.6 in) Overall Width: 750 mm (29.5 in) Overall Height: 1 105 mm (43.5 in) Seat Height: 785 mm (30.9 in) Wheelbase: 1 470 mm (57.9 in) Ground Clearance: 130 mm (5.1 in) Dry Weight: 201 kg (442 lbs) Engine type: Air/oil-cooled 750 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 86 hp (63 kW)/ 9.500 rpm, 67,1 Nm/ 8.500 rpm.
Alltså, ursprungseffekten är INTE 72kW, utan 63kW. Det måste vara skillnaden mellan GSXF (kåpförsedd hoj) och den nakna GSX. Förhållandet mellan vikt och effekt räknar man ut med hojen strypt. Alltså 35kW/220kg(tankad)=0.16.

EDIT: Och detta effekt/viktförhållandet ger att en 35kW:s hoj på A2 kort måste väga minst 175kg tankad och klar.

Last edited:

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
SUZUKI GSF600S
Har också läst att många av dessa har använts av körskolor! Vad tror ni är bättre att leta efter en som varit en körskolehoj eller privat! Tänkte att man vet ju att skolan har alltid tagit hand om den, servat och bytt saker i tid, medan någon som endast haft det privat, så kan man glömma etc.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Körskolehojar kan man ju räkna med ha varit lite "omilt" behandlade, tappade ett flertal gånger, kopplingsslir på lågfartsbana typ 50 % av tiden och sånt. Jag hade nog ändå inte brytt mig om det om priset var rätt.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring