ska köpa komplett mc utrsutning vad ska man leta efter?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
har precis köpt båge. och behöver ett ställ stövlar handskar hjälm.
vad ska man tänka på. finns de någon form av standard som säger att detta är säkert!
kollade på x3mseller var ju tok billigt i gämförelse mot andra ställen tummar de på säkerheten då lr är de bara den långvariga kvaliten/komforten?

vill ju ha de så säkert som möjligt för så lite pengar som möjligt:yoparty

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, standarder finns, men det ger inte samma skydd för det! :fakta
Den dagen du går omkull, eller blir påkörd, kommer du att ångra att du snålade! Det finns få saker som är så viktiga som bra utrustning, men visst, smakar det så kostar det! Min utrustning går loss på runt 19000, och då är det inga märkvärdiga grejer (Raid II, Knox-ryggskydd, Halvarsson Apex-handskar, Dainese Kirishima-ställ och A-star SM-X3 stövlar), men efter varenda vurpa har jag varit jävligt glad att jag kostade på mig vettiga grejer! :tummenupp
Sen måste du inte köpa allt nytt, beggat ställ tjänar du mycket på! Dock skulle jag INTE köpa beggad hjälm och ryggskydd, sånt slits och dessutom formar sig hjälmen efter ägarns huvud, den är alltså per definition förbrukad för dig om tex jag har "nött in den".

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1 99
grattis till bågen!:tummenupp Visst behöver d inte kosta skjortan med bra grejor, denna tidpunkt på året kan man fynda både nytt men även beg! Tror själv att man ska sattsa på kända märken som vart med ett tag i gamet då erfarenheten av sk "billiga ställ med samma kvalitet som dyra" har tendenser som att spricka i sömmar vid ev klotning....... kolla då hellre här på sh´s egen köp o sälj eller blocket typ.... O för guds skull glöm inte PLATTAN!!!!

Lycka till!:yoparty

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
fc moto måste nog gå bort känner mig inte helt ok med att beställa från utlandet särskllt inte när de kan bli fel på storlekar osv långa lev tider.

men finns de några sider från sverige där man kan få ihop en helt utrustning för 10k?
helt galet detta är www.x3mseller.com/cgi-bin/ibutik/AI...KSHADE 127-2XLr&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std är halva priset mot ett ställ från aplinstare.

Gå in på en butik nära dig och prova ett märke som fc-moto har och gå sen hem och beställ!:tummenupp Jag vet att det kan ses som ett fult knep men jag tjänade 5000 enbart på skinnstället och då är det ganska motiverat att göra så!

Angående sidan du länkat till så säger jag bara att du får det du betalar för...men det är ditt skinn:va

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Lindstrands racingställ är annars riktigt fina, bra kvalitet & hyfsat billiga.
Lelles säljer dom för 6.295kr har jag för mig. :tummenupp

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
när du prövar skinnställ så ska det sitta riktigt tajt och skydden i armbågar knäna m.m. får inte gå att vrida runt ben och armar utan ska stanna där de sitter.... Du kommer tycka det är för tajt (så tajt så du knappt får det på och av dig) men det töjer sig efter ett tag, säg cirka 10 turer? om du är i en affär så ta hjälp av personalen så det blir rätt...

Om du ska satsa på tyg ställ ( typ goretex m.m.) så köp helst ett rygg skydd som är för sig själv och inte i jackan för om du klotar kan jackan vrida sig och då ska ju helst inte ryggskyddet flytta sig från ryggraden.

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
Som de flesta redan skrivit så hade jag satsat på mer kända märken, det bästa med denna årstiden är att det börjar välla in nya saker i butikerna vilket gör att man kan göra klipp på gårdagens. Kolla runt i olika butiker och leta men en komplett utrustning för 10k torde inte vara omöjligt att hitta. Lycka till:tummenupp

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Du kan beställa från någon liten sida i sverige men inte från tyskland, frakten kostar lika mycket. Åk till en stor mc firma prova bra stövlar, handskar hjälm mm sen knappar du in fc-moto och handlar snart kommer även vinterpriset där. snåla inte din utrustning är ändå försäkrad och håller många år-

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Arlen Ness!
Testa i sverige o köp i tyskland, om du inte får nice mängd rabatt!
Kanske inte det billigaste, men så skön att du inte vill ta av dig det!:tummenupp

Bifogat

• DSC01310.jpg
    DSC01310.jpg
    116 KB · Visningar: 171

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
G/S PD, GL1500
Finns det några tester av säkerhetsutrustning som man kan ta del av?

Jag hittar lätt olika 'reviews' men de brukar uteslutande handla om komfort, passform och kvalité -- det vore trevligt att veta om den snygga, välsydda jackan i läder som känns bra funkar att kroppssurfa en asfaltsvåg på utan att slita igenom, spricka i sömmarna eller glida av... :)

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tror bike gjorde något test för inte allt för länge sedan.. fast det kanske bara var goretex?
Men dom flest skingrejjerna håller. Stadiga pjäxor, hjälm o ryggskydd är lika viktigt!
Halvarsson Track - Bästa ryggskyddet
Innersko är att föredra i stövlarna, t.ex. Alpinstars värstingar :tummenupp (Men jag gillar mina Oxtars, krashtestade 2ggr med gott resultat!)
Arai, AGV eller Shoei hjälmar har jag god erfarenhet av:tummenupp

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
hej nu har jag gått och funderat lite var även nere på den lokala mc affären och kolla lite grejer. kolla på ett aplinestar octan ställ tror jag de hette. såg jäkligt nice ut men de var nästan 2000kr dyrare där än på fc-moto, så jag blir nog tvungen att ta tillbaka mitt utalande och beställa där ifrån endå. ser ut att bli åtskilliga tusenlappar billigare.

har en lite fråga till satt och kolla på storlekar och mätte lite på mig själv. hur pass mycket töjer sig ett ställ. om ja ska komma i inom siffrorna som jag fick på bikeshop skulle jag behöva str 50 men då blir den för stor överallt utom runt bröstet. ska jag ta en 48 i stället då och hålla andan och hoppas de töjer sig.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
hej nu har jag gått och funderat lite var även nere på den lokala mc affären och kolla lite grejer. kolla på ett aplinestar octan ställ tror jag de hette. såg jäkligt nice ut men de var nästan 2000kr dyrare där än på fc-moto, så jag blir nog tvungen att ta tillbaka mitt utalande och beställa där ifrån endå. ser ut att bli åtskilliga tusenlappar billigare.

har en lite fråga till satt och kolla på storlekar och mätte lite på mig själv. hur pass mycket töjer sig ett ställ. om ja ska komma i inom siffrorna som jag fick på bikeshop skulle jag behöva str 50 men då blir den för stor överallt utom runt bröstet. ska jag ta en 48 i stället då och hålla andan och hoppas de töjer sig.

de töjer sig rejält...får man använda tre burkar vaselin för att komma i stället första gången kommer de sitta perfekt efter en vecka o kännas för stort efter en månad typ :D.. ja lite överdrivet men.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag säger bara FC-moto ! :tummenupp

Jag köppte mitt arlen ness därifrån och jag är mer än nöjd :tummenupp
Provade i en butik här hemma först så jag fick rätt storlek :tummenupp
Det kostade strax under 6000kr ink. frakt, har för mig att det kostar över 9000 kr i Sverige, bra köp :tummenupp
Hjälmen, Lazer Fiber Pro, köppte jag på mässa, "förra årets modell" kraftigt reducerat pris, 1400 kr -100 kr för det var ett provex.
Stövlarna köpte jag av min lokala mc-handlare, Oxtar T.C.S. 1990 kr, - 90 kr i rabbat för jag är så trevlig :rolleyes: :tummenupp
Ryggskydd hade jag sedan innan, UFO, 700 kr eller nått.
Handskarna, Bering, hittade jag i en vägkorsning, helt nya, bara överkörda några gånger, men det är mjuka ofodrade skinnhanskar, 0 kr. Ska investera i ett par riktiga handskar med lite mer skydd i, kolfiberknogar :yoparty Tänkte kolla på "på två hjul"mässan i vinter.

9900kr för hela min utrustning :tummenupp (fast + 500-700 spänn för nya handskar)

Ska försöka få tag i ett spegel, iridium eller mörktonat visir till hjälmen också. Någon som vet vart det finns till Lazer?
:yoparty

Bifogat

• hjälm.JPG
    hjälm.JPG
    120.6 KB · Visningar: 199
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar