Ska köpa motard/cross

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Vad är det som gäller nu egentligen? Vill ha en som jag ska vålda med i sandtagen och såna grejer men även åka lite asfalt med om det är motardhjul med den. Vad ska man ha för att den inte ska vara för trött på asfalten och för otymplig i skogen? Gärna nånting som man slipper serva varje gång man kommer hem också. Min budget kommer väl kanske vara 45-48kkr om jag får hojen såld.
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Vilken 450 som helst funkar ju...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Svårt som fan att hitta något som passar perfekt på bådeock, å dessutom är gatreggat.

Prova å känn på Husaberg 650, där har du mycke pulver för gatan, nästan "låg" vikt för skogen å bra tryck i sandlådan + att den e registrerad. Men då har du service alltjämt på den då...

Annars tänker jag på 500 tvåtakt, men då är den både oregistrerad å service alltjämt :p Du har ju även 550, eller 501an från husaberg.

Du får nog tumma på nånting. Jag skulle tumma på skogskörningen och att aldrig behöva serva å gå å köpa en husaberg.

*Edit, angående att 450 skulle vara för trött så beror det helt på vart man ska åka. Åker man mest inne i stan å 70-vägar så är den inte alls så trött, kanske helt rätt för ditt ändamål.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
OlleR skrev:
Svårt som fan att hitta något som passar perfekt på bådeock, å dessutom är gatreggat.

Prova å känn på Husaberg 650, där har du mycke pulver för gatan, nästan "låg" vikt för skogen å bra tryck i sandlådan + att den e registrerad. Men då har du service alltjämt på den då...

Annars tänker jag på 500 tvåtakt, men då är den både oregistrerad å service alltjämt :p Du har ju även 550, eller 501an från husaberg.

Du får nog tumma på nånting. Jag skulle tumma på skogskörningen och att aldrig behöva serva å gå å köpa en husaberg.

*Edit, angående att 450 skulle vara för trött så beror det helt på vart man ska åka. Åker man mest inne i stan å 70-vägar så är den inte alls så trött, kanske helt rätt för ditt ändamål.

Det viktigaste är att kunna svåla upp för sandväggarna mellan grustagen och att köra efter stigar och skogsvägar, hemma hos mor och far så har vi privat väg runt berget, en mil ungefär, tre sandtag och oändligt med skogsstigar fast det vore som roligt att kunna köra lite på asfalt också, då är det väl mest 70 vägar som ska åkas. Men 450 skulle alltså funka till det? Hur är yzf450 eller 426? Vilka ktm duger till nånting? Vad är exc, sx och dom där tilläggen på ktm?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
honkiie skrev:
Det viktigaste är att kunna svåla upp för sandväggarna mellan grustagen och att köra efter stigar och skogsvägar, hemma hos mor och far så har vi privat väg runt berget, en mil ungefär, tre sandtag och oändligt med skogsstigar fast det vore som roligt att kunna köra lite på asfalt också, då är det väl mest 70 vägar som ska åkas. Men 450 skulle alltså funka till det? Hur är yzf450 eller 426? Vilka ktm duger till nånting? Vad är exc, sx och dom där tilläggen på ktm?
Ah okay, jag trodde det var betoning på landsväg :) Då äre ju helt klart en 450 du ska ha! Om det går svåla upp för sandväggarna? http://users.gummark.nu/olle/things_to_do_on_slicks.AVI fast det går ju ännu bättre om man har mönster överhuvudtaget ;D

Angående yamaha's modeller vet jag inte, 426an är ju äldre än 450n. Angående KTM så är EXC är enduromodellen, den har väl (inte helt säker) två växlar mer men mindre krut från början. SX är crossmodellen som är tvärt om då, 4 växlar å mer puder. Jag har kört SXen på is och tyckte den var kalasrolig, men man saknar de två sista växlarna. Har kört EXCn på gokartbana och den saknar lite effektknuff... Sen är väl frågan då vad som e enklast att fixa till ;)

När det gäller Honda som jag valt så är 2003 bättre än 2002 kvalitetsmässigt (om man ska tro folk ikring på forum) och 2004 har mer botten än 2003. 2005 har mest effekt men som motard sägs 2004 vara bättre. Min 450 har funkat helt kanon, har inte behövt skruva nånting utöver oljebyte än så länge. Börjar närma mig första kolvbytet nu dock. Jag valde Hondan för att det är just en Honda och för att jag tycker den är roligast av de hojjar jag kört. Sen gillar jag Eva på e-son också ;D (som har hand om honda i stan :p)

Som alla sånna här racemaskiner så köp en som inte gått så långt, då har du mycket större chans att klara dig från haveri.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Nu kommer nog hojen ut på annons snart, återstår att se om den blir såld! Tror det blir en honda 450 faktiskt. Har som alltid gillat dom på nått sätt, ser jävligt fina ut. :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
honkiie skrev:
Nu kommer nog hojen ut på annons snart, återstår att se om den blir såld! Tror det blir en honda 450 faktiskt. Har som alltid gillat dom på nått sätt, ser jävligt fina ut. :)
Jag tycker det är bäst att du provar själv innan du väljer hoj. Men ska du köpa utan att prova själv så tycker jag du gör ett bra val ändå :) :tummenupp
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Du kanske ska kolla på Yamahas WR modeller då? 426 WR eller 450WR. Eftersom reggade YZhojjar inte är för vanligt. Jag tänker mest WR i och med att det är förreggade ifrån fabrik så slipper du köra olagligt om du skulle vilja köra asfalt.

Alternativt hondas enduromodeller men de vet jag inte vad som skiljer på enduromodellen och crossmodellen. Yammorna skiljer det kamaxelinställningar på 426:an, 450:n vet jag inte. Sedan är det annorlunda fjädring på wrmodellerna. Inga andra inställningar utan en annan fjädring. Sen är det växellådan. Det är högre utväxling på wr modellen. Det är de största skillnaderna.
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
KalleKulspruta skrev:
Du kanske ska kolla på Yamahas WR modeller då? 426 WR eller 450WR. Eftersom reggade YZhojjar inte är för vanligt. Jag tänker mest WR i och med att det är förreggade ifrån fabrik så slipper du köra olagligt om du skulle vilja köra asfalt.

Vill inte ha någon enduro modell.. Då bygger jag hellre om en helcross med lampa. Det är väl skillnad i utväxling och såna saker.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
honkiie skrev:
Vill inte ha någon enduro modell.. Då bygger jag hellre om en helcross med lampa. Det är väl skillnad i utväxling och såna saker.


Uppdaterade nyss. Så
Bara tändspolen du ska ha för lamporna kostar 4000:-.
Jag var inne på en 426:a och hade lite samma funderingar som du. Sen ska du ha bromskontakter fram, bak. Indekeringslampa för helljuset. Godkännt helljus. Sen vet jag inte hur det är med blinkers. Du kanske kan få dispens för sådant likt fabriksförreggade hojjar har.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Provsatt exc 450 idag, fy fan va lätt och smidig den verkade. Min 660 var som en stor klump i jämförelse...jag skulle gå på den!
Lycka till :tummenupp
 

MANONE

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
Honda XR 650 R
Honda ...XR.....650 RRRRRRRR om man äger en gris så äger man en gris och då tycker man om den!!!! Pulver så det räcker och den fungerar som enduro också.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Gubben kidnappar tråden lite för en moppefuckofråga:

Om man är slö och tjuvkör en liten bit på allmän väg istället för
att lasta på släpet, det kan inte vara olovlig körning om man har
tungt A-kort.
Vilken paragraf bryter man mot och vad är straffskalan?

Mest för at veta vad man säger till ivriga ynglingar men man
vet ju med sig att man är ganska slö själv också....
:hihi
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top