Ska köpa ny dator, men vad?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
McFille skrev:
wonderwizard - Du kanske skall läsa på lite innan...att AMD skulle vara sämre rent kvalitetmässigt än Intel är en gammal myt, de håller MINST lika bra. I dagsläget går faktiskt de snabbaste AMD prollarna mkt svalare än Intels energislukande motsvarigheter...

Vadå myt ? skulle inte tro det va ? jag har flertalet polare som fått byta både moderkort & processorer eftersom AMD inte hållt måttet...
jag känner inte en enda som haft problem med sin Intel.

men jag håller fortfarande med om att AMD e bättre/snabbare/billigare när det gäller spel.

jag har haft samma P4 1500 sedan 2003-02 & den har stått på dygnet runt sedan jag köte den... bara en IBM hårddisk som lagt av.. det e fan det enda strulet jag haft..

Last edited:

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
wonderwizard skrev:
Vadå myt ? skulle inte tro det va ? jag har flertalet polare som fått byta både moderkort & processorer eftersom AMD inte hållt måttet...
jag känner inte en enda som haft problem med sin Intel.

men jag håller fortfarande med om att AMD e bättre/snabbare/billigare när det gäller spel.

jag har haft samma P4 1500 sedan 2003-02 & den har stått på dygnet runt sedan jag köte den... bara en IBM hårddisk som lagt av.. det e fan det enda strulet jag haft..

Att de fått byta moderkort har ingenting med AMD att göra. AMD producerar inga moderkort.
Visst, jag kan hålla med om att förr när AMD kom som ny konkurrent mot Intel så låg de snäppet under kvalitetmässigt, men i dagsläget är det en helt annat sak...

Yeye, enåff om det, det var ju faktiskt en tråd om ett nytt datorköp, inte AMD vs Intel...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
McFille skrev:
Att de fått byta moderkort har ingenting med AMD att göra.

Jodå. Om professorn brinner upp, brinner oftast moderkortet också upp. Sen spelar det ingen roll att det inte är AMDs moderkortet, de andra märkena brinner lika bra.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skalman skrev:
Nejdå, finns 19" tft med 16x12. Fast nu var ju också 2x6600U/SLI med i diskussionen varför 16x12 lär funka alldeles utmärkt IMO. Även med ett ensamt x850 av värsta sorten lär fungera utmärkt i 16x12 med fsaa och hela skiten.

Har hört svaga rykten om någon 19" tft med 16x12, har dock ALDRIG sett en...visa mig den 19" som kan köra 16x12...

Antar att du menar 6800U/SLI, så jag tänker inte ens påpeka det...ooops, redan gjort! :tungan

Okay, håller med att 6800U i SLI kan köra de senaste spelen maxade i 1600x1200, men med tanke på att det inte finns någon vettig spelskärm som kan köra 1600x1200 så kvittar det...dessutom, vem behöver mer än 1280x1024 EGENTLIGEN? :hihi

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skalman skrev:
Jodå. Om professorn brinner upp, brinner oftast moderkortet också upp. Sen spelar det ingen roll att det inte är AMDs moderkortet, de andra märkena brinner lika bra.

Jo, det iof. Du var mig en envis rackare! :fatta! :pannkyss

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag har en 20.1"-TFT och kör 1600x1200 om det spelar någon roll...

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kaZmur skrev:
Jag har en 20.1"-TFT och kör 1600x1200 om det spelar någon roll...

Ja, det är det jag menar. Man måste upp på 20"+ innan det blir tal om högre upplösningar än 1280x1024 på TFT skärmar...

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Hyundaiskärmen blev det .. tillsammans med ett fett Dell Dimension 8400 paket, smetade dit deras färglaser också (i nätverksutförande). Tror och hoppas jag blir nöjd .. skärmen är den enda "okända" komponenten i paketet men med tanke på rekommendationen här OCH Toms Hardware Guide kändes det riskfritt .. plus att jag behåller min 19" Dell CRT .. tänkte köra tripplescreen med TFT, CRT och TV .. någon som testat det?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
The-PatriX skrev:
BRA!

Att AMD är snabba, tåliga, hållbara och prisvärda kan man inte förneka!. Eller vad säger ni "Vi dyrkar Intels P4´or även fast de ej kan komma över 3,8Ghz i massproducerad verision, endast överklockad med meha kylning" ? :tungan

Jag har hört talas om folk här på forumet som har både en och två brända AMD-processorer liggandes...... Det enda AMD-processorer duger till är att göra nyckelringar av.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hyundai-skärmen verkar ju grymt stabil, min gamla CRT-skärm hemma sjunger på sista versen, kanske skulle jag ta och slå till och byta ut den.. Har Webhallen bäst pris på den?

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
Datorbutiken hmhmhm
Har ett ärende där sen sep 04 och den reklamationen är inte ännu färdig ..
Jag har snart fyllt en Pärm på alla brev som skickats dit och tillbaka .

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sgtpepper skrev:
Hyundai-skärmen verkar ju grymt stabil, min gamla CRT-skärm hemma sjunger på sista versen, kanske skulle jag ta och slå till och byta ut den.. Har Webhallen bäst pris på den?

Jep, Webhallen har bäst pris, tillsammans med Datorbutiken.com nu, som också har börjat sälja den!
Bara å köp, du kommer inte bli besviken... :tummenupp

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Har fått hem skärmen nu, gillar pivotfunktionen som faaan! Kör med "stående" skärm nu, ska jag kolla film så blir det iaf i TV'n som står bredvid. Sen när Dell'en kommer så tänkte jag köra trippelskärm med 19"crt'n också. Någon som testat det?

BTW, enda gången tidigare som jag sett en skärm med pivotfunktion var på Mac, och när man snurrade den så byttes skärmläget automagiskt till stående. Finns inte den funktionen till den här skärmen? Manualen var tragisk, kan det verkligen vara så jäkla dyrt att trycka upp den som de slänger med på cd?

Hur många "döda pixlar" måste man acceptera innan man får den utbytt, har 1 trasig pixel från start?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Smeddie skrev:
Hur många "döda pixlar" måste man acceptera innan man får den utbytt, har 1 trasig pixel från start?

Jag har en Samsung med en död pixel på. Gick tillbaka med skärmen (det var -99), men enl. Samsung krävs det iaf tre döda pixlar för att man ska få byta. Du vänjer dig.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Mycket skitsnack om AMD verkar det som. Har jag haft tur, andra otur eller vet inte folk vad dom pysslar med? Har en XP2200+ som rullat felfritt i 2,5 år, en XP2800+ som snurrat lika bra 1,5 år. En polare har t ex en Athlon 950 som jag tror är iaf 3 år gammal.

Skulle vara kul att veta hur dessa AMD gått sönder. Ihjälklockade? Överhettade pga annan anledning än överklockning? För mycket kylpasta? Förstörd kärna (Athlon XP) vid montering av fläns?

Det skulle också vara kul att veta hur många av dessa som pajat i moderkort från MSI. Har nämligen mycket dåliga erfarenheter deras produkter. 3 trasiga grafikkort, 2st identiska GF3, 1 st GF4 och ett moderkort som tydligen led av ett konstruktionsfel. Moderkortet hade BX-chipset så det hade iaf inget med AMD att göra. Grafikkorten satt inte i samma maskin när dom pajade, det första GF3 var lite överklockat.

OsiS

Brinnande VTR
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå VFR 800
Har en Athlon 1000, köpt hösten 2000 (kan det stämma? ev 2001)
Har funkat klockrent, den var även klockad till 1100 i 6mån eller någe.
Rullar än... (dock omstartad såklart)

MikkE

Guest
Har en AMD 64bit 3000+ i min dator. Har aldrig varit någta problem. Inte med de datorerna jag hade innan heller.

Smeddie: Jag skulle själv köpa en färdig dator från DELL eller FujitsuSiemens. Bra grejjer :)

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
MikkE skrev:
Har en AMD 64bit 3000+ i min dator. Har aldrig varit någta problem. Inte med de datorerna jag hade innan heller.

Smeddie: Jag skulle själv köpa en färdig dator från DELL eller FujitsuSiemens. Bra grejjer :)

Jupp, håller med. Så därför bidde det följande paket;

1 Dimension 8400 P4 processor 550 with HT technology (3.40GHz, 800fsb, 1MB cache)
1 1024MB Dual Channel DDR2 400MHz Memory (2x512)
1 160GB (7200rpm) SATA Hard Drive
1 48X DVD/CDRW Combo Drive
1 256MB ATI Radeon X850XT Platinum
1 Dell 3100cn Laser Printer (Ordered with System)
1 USB Printer Cable

Beställde även (på annat ställe);

1 Hyundai L90D+ 19" TFT 8ms
1 D-Link 624 (108mbps) +2 trådlösa nätverkskort

Har sedan tidigare som jag tänkte flytta över till nya burken:

1 Turtle Beach Santa Cruz ljudkort
1 Altec Lansing 4.1 Speakers
1 BenQ DVD-RW x16
1 Floppy
1 Firewire kort

Tror det blir bra .. nu är det bara de förbaskade UPS jag väntar på "THE PACKAGE IS DELAYED DUE TO CIRCUMSTANCES BEYOND UPS' CONTROL" ... suck .. .dubbelsuck .. fan vad det är jobbigt att vänta .. :4skrika

MikkE

Guest
Smeddie: Fasiken vilken pärla du har skaffat dig nu :tummenupp

Jag har själv använt DELL (far min har den fortfarande) innan. Har alltid varit stabil och fungerar som den ska göra.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning