Ska köpa R1 04-05 HJÄLP!!!!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej Jonte!!!!!!!

Eftersom du har en Lava röd R1 kan du inte berätta lite bra/dåliga grejjer bara allmänt bra att veta....

Kör just nu R1 00 stor skillnad antar jag med 05

Vad bör man göra med en R1 05???? slipon helsystem PCIII??????

Som sagt uppskattar all INFO jag kan få!!!!!!!!

Svarar lite på din fråga.

Det är stor skillnad mellan 00-05. Först & främst för att det är insprutning på -05:an & förgasare på -00:an. Plus att det är 150hk i -00 & 182hk i -05:an.

Men även körställning & chassie är helt anorlunda. -00:an upplever jag som betydligt klumpigare & bredare än -05.

Till att börja med så lär du nog inte behöva vare sig PCIII eller helsystem. Lägg hellre slantarna på slip-on & bekanta dig med den nya effektskillnaden.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag fattar det som att det i den hänvisade tråden sägs det att -07 fortfarande har gasvajrar vilket då skulle motsäga Yamahas uppgifter om att den har YCC-T = "fly by wire".

Jag har inte hittat några bilder men uppgifterna säger att det motordrivna sekundärspjäll som fanns på 04-06 har tagits bort eftersom man har YCC-T.

Ska det vara ultimat så sätter man en potentiometer direkt på gashandtaget fast det är ju möjligt att det fortfarande är ett "traditionellt" gashandtag men att vajrarna driver en potentiometer som sitter under tanken, för några spjäll påverkar de i alla fall inte längre.

Rätt eller fel?

Som sagt, det skiljer inte en skruv mellan 04-05 annat än färg & dekalsättning.

Till 2006 förlängde man svingen 30mm & förändrade offseten.
Motorn fick även 3hk mer. Utöver det så passar kåpor, avgassystem med mera rakt av mellan 2004-2006.
Lite mysko eftersom på pappret är -05an tre kilo lättare än -04an(?)
 
Last edited:

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Jag fattar det som att det i den hänvisade tråden sägs det att -07 fortfarande har gasvajrar vilket då skulle motsäga Yamahas uppgifter om att den har YCC-T = "fly by wire".

Jag har inte hittat några bilder men uppgifterna säger att det motordrivna sekundärspjäll som fanns på 04-06 har tagits bort eftersom man har YCC-T.

Ska det vara ultimat så sätter man en potentiometer direkt på gashandtaget fast det är ju möjligt att det fortfarande är ett "traditionellt" gashandtag men att vajrarna driver en potentiometer som sitter under tanken, för några spjäll påverkar de i alla fall inte längre.

Rätt eller fel?


Lite mysko eftersom på pappret är -05an tre kilo lättare än -04an(?)

den har gasvajrar, men dessa jobbar inte direkt mot trottelhuset utan mot en givare som sedan berättar för en servomotor hur mycket sprutet ska öppna/ge. fördelen ska vara om du ligger på 6:an på 2000 varv och ger fullt så normalt bluddrar det bara men skramlahan ska visst fara iväg i omloppsbana:D men vem fan kör på så låga varv:tuttar
 

semheijn

MIKE
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Hjo
Hoj
YZF R1 06
Ok

Så om jag har fattat helt rätt så Skiljer sig inte R1 04-05 nånting...Precis samma hoj....väger lika mycket...lika många kusar....osv?????

Så mycket som jag vet om dessa 2 modeller så trodde jag att 05 var nån Hk mer nått Kg lättare men det är alltså PRECIS samma hoj!!!!!!!!!


En fråga till funkar Orginal Styrdämparen bra?????eller måste man köpa en Öhlinare????

Jag är ingen roadracing förare så ha det i beaktning när ni svara på min fråga angående styrdämparen!!!!!!!!!!!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Äh jag kör roadracing med orginal styrdämpare. Kanske kommer ångra mig men du behöver inte något värre. Gyrmm hoj, bara att handla. Och trimma finns det ingen anledning till.
 

spexarn

Alzheimers light
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -01 Streetfighter
Jag fattar det som att det i den hänvisade tråden sägs det att -07 fortfarande har gasvajrar vilket då skulle motsäga Yamahas uppgifter om att den har YCC-T = "fly by wire".

Jag har inte hittat några bilder men uppgifterna säger att det motordrivna sekundärspjäll som fanns på 04-06 har tagits bort eftersom man har YCC-T.

Ska det vara ultimat så sätter man en potentiometer direkt på gashandtaget fast det är ju möjligt att det fortfarande är ett "traditionellt" gashandtag men att vajrarna driver en potentiometer som sitter under tanken, för några spjäll påverkar de i alla fall inte längre.

Rätt eller fel?


Lite mysko eftersom på pappret är -05an tre kilo lättare än -04an(?)



var det inte så att det är samma motor på r1 150hk 00-04 och 05 har 172hk?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Ok

Så om jag har fattat helt rätt så Skiljer sig inte R1 04-05 nånting...Precis samma hoj....väger lika mycket...lika många kusar....osv?????

Så mycket som jag vet om dessa 2 modeller så trodde jag att 05 var nån Hk mer nått Kg lättare men det är alltså PRECIS samma hoj!!!!!!!!!


En fråga till funkar Orginal Styrdämparen bra?????eller måste man köpa en Öhlinare????

Jag är ingen roadracing förare så ha det i beaktning när ni svara på min fråga angående styrdämparen!!!!!!!!!!!


Brukar ALDRIG nämna något om hur folk skriver eftersom det är onödigt men kan inte låta bli att påpeka att det räcker med ett ! och ett ? för att man skall förstå poängen. Det blir inte tydligare med !!!!!!! och ??????

Var inte ordningsman i skolan :)

Lycka till med köpet! R1:an är en suverän hoj, tror jag slår till på en 07:a inom kort.

/D.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
den har gasvajrar, men dessa jobbar inte direkt mot trottelhuset utan mot en givare som sedan berättar för en servomotor hur mycket sprutet ska öppna/ge. fördelen ska vara om du ligger på 6:an på 2000 varv och ger fullt så normalt bluddrar det bara men skramlahan ska visst fara iväg i omloppsbana:D men vem fan kör på så låga varv:tuttar
Okej, ja då förstår jag.

Men rent principiellt så skiljer det inte så mycket mot 04-06insprutningen.. Jo klart det skiljer lite men mindre än man kan tro.

På de äldre sitter två st trottelhus efter varandra, det nedre påverkas "som vanligt" av gasvajrarna, det övre styrs av en ställmotor som styrsystemet bestämmer över.

Rent teoretiskt skulle det vara världens enklaste grej att kasta bort primärspjällhuset, flytta upp TPSen (trottelpositionsgivaren) som i dag sitter på primärtrotteln och koppla den direkt på gashandtaget.. klart! Fly by wire:tummenupp

Fördelen med det "gamla" systemet är säkerhetsaspekten, skulle ställmotorn haka sej eller styrsystemet få fnatt så kan man fortfarande "strypa" motorn manuellt.
Troligtvis finns säkerhetssystem på -07an som bryter insprutet om det händer, men ändå, "hängslen & livrem":D

Tänker man efter så liknar det äldre systemet väldigt mycket en vacuumförgasare där "rullen" bestämmer över trottelspjället och motorns vacuum styr trotteln och det var det man "kopierade" när man byggde -04ans insprutning.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
var det inte så att det är samma motor på r1 150hk 00-04 och 05 har 172hk?
Njae, nu vet jag inte exakt men -04-06 är samma generation av R1 så motorkonstruktionen bör vara mer lika än tidigare generation som var 02-03(?) Fast grundstommen är ju fortfarande "Genesis motorn".

Jag tar tillbaka att det skulle skilja på vikten mellan -04 & -05, enl vad jag fått fram nu så vägde båda 172kilo torr.
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
var det inte så att det är samma motor på r1 150hk 00-04 och 05 har 172hk?

De har 172hk utan trycksatt luftburk o 180hk med trycksatt luftburk...

Det innebär när du åker fort så pressas in luft tack vare luftmotståndet. Även kallad luffarturbo i andra sammanhang..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top