Ska köpa R1 vad ska man titta på?

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Hej. Har inte gjort många inlägg här på forumet och har aldrig ägt en hoj iheller men snart haft kortet över ett år och nu är det dags. Ska köpa mig en R1'a årsmodell -01. som gått 2400 mil. Något särskilt man bör titta extra på dessa cyklar? Cykeln jag tittat på är kittat med slipon, öhlins dämpare. Resten är väll mer eller mindra original. Som sagt är ny inom motorcykel branchen men någon har kanske några tips?

Tack på förhand!

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
2400 mil för en 10 år gammal hoj låter lite. 240 mil kör man ju på en vecka...
Har haft en -00 men var några år sen och jag upptäckte inte något konstigt med den, men finns säkert många som har några tips på vad du ska titta efter. Viktigaste känns ju som att få en servicebok med för att se att det är ärliga mil.

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Är mer eller mindre fullt medveten om att det är snor dyrt med försäkring, men det får man ta. Cykeln är nyservad när jag köper den, en bekant som ska sälja den. Ska kolla upp det med milen, tyckte också det var lite skumt.

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
CBR 600 1996
Är ingen expert men det ryktas om att gamla R1 har klena växellådor. Se till att dra ur den på växlarna och kolla att ingen hoppar.

Leta rätt på en allmän checklista.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ta med dig någon van plastpilot som kan dra ur den ordentligt genom växlarna, speciellt 2:an men även 6:an delar väl lite kuggar med 2:an tror jag. Kolla att packboxarna inte är sönderslangade/uttorkade.

Kolla bromsslangar, säkert läge att byta.

Kolla att bromsarna tar jämnt så att det inte är någon bromsskiva som dött bromsskivelåsdöden.

Kolla skicket på de vanliga slitdelarna som däck, drivpaket och lager, på en så gammal hoj så kostar ju byte av däck och drivpaket en rätt stor andel av vad man får pröjsa för hojen. Var extra noga med däcken, jag köpte min R1 2001:a av någon som pga familj låtit den stå orörd flera år, den hade väl gått en 1300 mil när jag köpte den för tre år sedan. Kan ju säga att dom däcken dög inte ens att åka till jobbet på.

Ventilkoll är ju 4000 mil på dessa, men skall man vara petig så tror jag det är en tidsperiod för detta också.

Jag skulle se till att få oljan bytt i framgaffeln, den är säkert lika gammal som hojen.

Är du petig så kör hojen som den skall köras i 40 mil och se hur mycket olja du får hälla i sedan. Då vet du om du skall köpa biltemas 1-litersflaskor eller slå till på en 5-litersdunk på en gång.

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Tackar för alla tips, framdäcket är bytt förra året och bakdäcket bytt i år så tror det håller nån säsong iaf. Tack för all nyttig info psxcare!

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Även om det är svårt att se vid ett köp så är oljedrickandet en punkt. Gamla rettor dricker gärna mycket olja.

Har en 10 år gammal hoj bara gått 2400 mil är det en posörhoj i mitt tycke. Iaf kan man med de milen kräva en fullstämplad servicebok. Finns inte det skulle jag vända iaf.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Försäkringar på gammelrettor är inte alls så farlig, betalar med för min bruksbil än jag gjorde för mina rettor. Milen enligt mig saknar betydelse, går att slakta en moppe väldigt fort.
Haft 5 st -00/-01 och varannan har druckit en del olja. Se till att lådan är kry, speciellt 2an.
Annars är de som vilken sportmoppe som helst.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Även om det är svårt att se vid ett köp så är oljedrickandet en punkt. Gamla rettor dricker gärna mycket olja.

Har en 10 år gammal hoj bara gått 2400 mil är det en posörhoj i mitt tycke. Iaf kan man med de milen kräva en fullstämplad servicebok. Finns inte det skulle jag vända iaf.

Ähh dom tål mer än vad man tror de gamla rettorna. Kan ju vara läge att kolla om stiften är bytta, om inte så är det dags vid 2400 mil. Annars är det ju mest oljebyten och sånt gör man ju hellre själv.

Har den helsystem så se till att köpa yamaha original oljefilter, dom är 5mm kortare än det filter jag fick på när jag lät en hojfirma serva åt mig. Det blir trångt nog ändå med Akras grenrör. Sitter det fortfarande original "tunna som sugrör" grenrör så är det löjligt enkelt att komma åt.

Just det, om den fortfarande har avgasventil EXUP monterad, kolla att den är justerad och smord.

Last edited:

NordFrost

Jag Vet
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 2013
Jag betalar 500kr i månaden trafikförsäkring på Folksam. Länsförsäkringar skulle ha 1700kr i månaden för trafikförsäkring. bilsport mc försäkring ville inte ens försäkra den. Jag har en r1a 00a kolla typ drivpaket brukar synas på svingen och runt om typ bakdrev å allt baktill om den gått långt.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Kom på en sak till, varvräknaren fungerar som felindikator på r1:an, så far den runt och visar alla möjliga varvtal så kollar man i instruktionsboken för att se vad varvräknaren försöker säga...

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
finns denna instruktionsbok att få tag i på internet? För han nämnde nått om att varvräknaren bettede sig konstigt typ att den gick baklänges och han trodde det var givaren det var fel på...

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Tack! Han säger dock att den bara går baklänges, några ideér på vad som kan vara galet?

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping