ska köpa Yamaha rd men stått kanske för länge

bjure

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
kawasaki zx7r
Tja

Jag funderar att köpa en 125 å ta kör-kort mm.. men den har nämligen stått avregistrerad i 8 år.. När e det de går ut?

Den kan ju inte stå hur länge som hälst. Nån som vet hur man kollar hur länge den har stått, vart ska man ringa??

Ska betala 5000 för den.. då får ja en nästan fungerande yamaha rd men den har skurit eller nått ägaren vet inte rikitg men de e inget komp i den iallfall.. men på köpet får ja en till yamaha rd som reservdelscyckel.. Man vill ju inte köpa grisen i säcken, så att man står där när den har gått ut och har meckat ihop en hel cyckel. och behöva om registrera om den helt. Hela rd:n ser välldigt bra ut i lacken mm..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Om den är avregistrerad som du säger så måste du registrera in den för exact 2050:-. :hihi om det är avställd du menar så vet jag inte hur lång tid du har på dig innan den avregistreras.

Innan du köper cyckeln så vill jag att du kollar vad det är för fel.. ny cylinder kostar ca 3000kr.. och dom är nickasilbehandlade så dom går inte borra :död
sen är 5000kr för en RD ett ganska lagom pris för en som funkar. försök hitta nån annan hoj.

Solid snake

Guest
philsson skrev:
ny cylinder kostar ca 3000kr.. och dom är nickasilbehandlade så dom går inte borra :död .

En rd cylinder är gjutjärnsfoder eller stålfoder. :fakta

Dom går o borra.

Last edited:

bjure

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
kawasaki zx7r
philsson skrev:
Om den är avregistrerad som du säger så måste du registrera in den för exact 2050:-. :hihi om det är avställd du menar så vet jag inte hur lång tid du har på dig innan den avregistreras.

Innan du köper cyckeln så vill jag att du kollar vad det är för fel.. ny cylinder kostar ca 3000kr.. och dom är nickasilbehandlade så dom går inte borra :död
sen är 5000kr för en RD ett ganska lagom pris för en som funkar. försök hitta nån annan hoj.

Jo men ja får ju 2 stycken yamaha rd för 5 tusen.
Den ena startar inte finns ingen kolv i den, och tändplattan är kass. Fast i den cylindern är det en pytteliten repa som man känner vågrätt.

Och den andra har skurit ordentligt. Så ja får ju ihop en motorcyckel om ja köper en kolv.. Men som sagt den har stått utan att varit besiktigad på 8 år hur länge får den stå.
P.s ska ju bara ha en hoj och den andra som reservdels motorcyckel

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Den får stå hur länge som helst så länge folk betalar registerhållningsavgift.
Kolla med bilregistret, finns den reggad där så är det inga problem.

EDIT: Alltså, det gäller om den bara är avställd, inte avregistrerad.
Avregistrerad blir knepigare, men jag tror det skall gå att lösa också om man måste. Det blir ju dock lite dyrare :)

Last edited:

bjure

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
kawasaki zx7r
Tom skrev:
Den får stå hur länge som helst så länge folk betalar registerhållningsavgift.
Kolla med bilregistret, finns den reggad där så är det inga problem.

EDIT: Alltså, det gäller om den bara är avställd, inte avregistrerad.
Avregistrerad blir knepigare, men jag tror det skall gå att lösa också om man måste. Det blir ju dock lite dyrare :)

Okaay jo ja skickade ett sms och kollade nr plåten till 71456 och motorcyckeln fanns där betyder dde då att ägaren betalar registerhållningsavgiften.. de borde vara så!
hur ofta ska man betala registerhållnings avgiften då??

//mr.b

Wärniss

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Hoj
Honda CB750 -82
Om det har komigt ner fukt i motorn blir det inte kul. Min gamla maoppe hade stått länge. Fick byta alla lager och vevhus.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Köp den INTE för 5000 spänn! Räkna med nya däck och eventuellt motorrenovering. Rinner säkert iväg uppmot 10,000 (inklusive inköpspris). För 10 lök får en en RD i kanonskick.. Pruta ner den till iallafall 3k.

bjure

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
kawasaki zx7r
Wärniss skrev:
Om det har komigt ner fukt i motorn blir det inte kul. Min gamla maoppe hade stått länge. Fick byta alla lager och vevhus.

den har inte stått 8 år. den har inte varit besiktigad på 8 år.. dom som haft den på dom 8:a åren har inte haft körkort.

bjure

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
kawasaki zx7r
cRoC skrev:
Köp den INTE för 5000 spänn! Räkna med nya däck och eventuellt motorrenovering. Rinner säkert iväg uppmot 10,000 (inklusive inköpspris). För 10 lök får en en RD i kanonskick.. Pruta ner den till iallafall 3k.

jo de ja har kollat som behöver köpas är: Nytt bakdäck och kolv. Sen är de massa grejer som ja måste byta tex framgaffel mm. Fast de finns ju på den andra som ja får på köpet. Det är ju bara att mecka ihop de.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Du måste borra också, + nytt kolvbultslager + packnigar = mkt pengar. 5000 är för mkt! Om det är nåt som pajar på dom så är det tändplattan, och den var ju redan kass på ena hojen så reservdelshojen är ju typ onödig :p

bjure

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
kawasaki zx7r
Nisse Järnet skrev:
Du måste borra också, + nytt kolvbultslager + packnigar = mkt pengar. 5000 är för mkt! Om det är nåt som pajar på dom så är det tändplattan, och den var ju redan kass på ena hojen så reservdelshojen är ju typ onödig :p

äch behöver la inte nya packningar.
och vad ska behövas borra..?? Jag tror de e bara ny kolv som behövs för ja har en exstra cylinder som sitter på den andra, å den e fräch. Kolvbultslagret det är vell nållager de kostar la 100 spänn typ. eller har ja fel?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
bjure skrev:
och vad ska behövas borra..?? Jag tror de e bara ny kolv som behövs för ja har en exstra cylinder som sitter på den andra, å den e fräch. Kolvbultslagret det är vell nållager de kostar la 100 spänn typ. eller har ja fel?

Visst inte att det gick borra cylindern på RDn.. men jag råder dig värkligen INTE! att köpa en hoj med något att behöva fixa på detta vis.. spec inte i motorn.. pengarna rinner iväg snabbare än du tror.. det kan vara det dummaste du gör..
När min NS skar så fick jag renovera motorn för 6k.. :S.. känns lite surt.. så. NEJ!.. gör inte det misstaget!.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
bjure skrev:
Nehe....
Tyckte du sa att den ena skurit hårt och den andra hade en vågrät repa? Det är inte bra! Beror ju på hur det ser ut iof.
Går på 150:- tror jag.
Hur långt har dom gått?

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag var och kollade på en RD 125 för nått år sen som såg väldigt finn ut på kortet till ett bra pris :rolleyes: Men när jag väl komm på plats så såg den inte alls utt som på kortet som man kunde räknat ut i förväg.

Desutom skulle motorn varit renoverad men raslade och läckte olja.

Till saken nu motorcykeln hade varit avstäld i tolv år tror ni den hade varit stillastående! NEJ den hade varit körd under desa åren av de tidigare körkortslösa personerna det var därför som den såg ut som den gjorde. Så jag rekomenderar att du köper en Hoj som är körbar i bra skick som dels är skattad och besiktigad.

Under alla mina år med tabbar och tavlor har jag lärt mig att det kommer fler tillfälen för goda affäre om man bara kan hejda sig lite och inte ha för bråtom att köpa något, för det leder oftast till en dålig investering. (GRISEN I SÄKEN):7peta

Titta på vad de anndra skrivit och tänk över lite vad det är för kostnader och gämför gärna med vad du får betala för en som är ok på annons. Gärna en som är original med alla kåpor och övriga saker. :tummenupp

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
bjure skrev:
Okaay jo ja skickade ett sms och kollade nr plåten till 71456 och motorcyckeln fanns där betyder dde då att ägaren betalar registerhållningsavgiften.. de borde vara så!
hur ofta ska man betala registerhållnings avgiften då??

//mr.b

Den skall betalas en gång per år. Men om den finns i registret så är det ju lungt, då skall det inte vara någon fara.

wiper6

Din dröm är min vardag
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
RGV 250 & 2 Gula minis
bjure skrev:
Tja

Jag funderar att köpa en 125 å ta kör-kort mm.. men den har nämligen stått avregistrerad i 8 år.. När e det de går ut?

Den kan ju inte stå hur länge som hälst. Nån som vet hur man kollar hur länge den har stått, vart ska man ringa??

Ska betala 5000 för den.. då får ja en nästan fungerande yamaha rd men den har skurit eller nått ägaren vet inte rikitg men de e inget komp i den iallfall.. men på köpet får ja en till yamaha rd som reservdelscyckel.. Man vill ju inte köpa grisen i säcken, så att man står där när den har gått ut och har meckat ihop en hel cyckel. och behöva om registrera om den helt. Hela rd:n ser välldigt bra ut i lacken mm..

Köp mina istället finns på annons här ns 125 2 st

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...