Ska kassörskan ge kvittot åt en i butiken? (i-landsproblem)

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
Hagster skrev:
En av värmlands största stormarknader med 22 000 kunder snitt i veckan.

då är jag med...mitt tyckande riktar sig främst mot klädbutiker/skor osv osv som finns i köpcentrum...där omfattas knappast du gissar jag...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
MiZou skrev:
då är jag med...mitt tyckande riktar sig främst mot klädbutiker/skor osv osv som finns i köpcentrum...där omfattas knappast du gissar jag...

I större affärer har de väl redan provisionsbaserad lön. Tex ON-OFF.

Over here har de något liknande i de flesta affärer. När man ska betala blir man ofta tillfrågad om man fick någon hjälp idag, och isf av vem.
 

alle

Aldrig för sent
Gick med
15 Nov 2005
Ort
veberöd
Hoj
gasgas 250 EC, monkeybike -79, honda xr80 -80
MiZou skrev:
jag börjar lacka ur på en brud på konsum, när jag fint nog köpt lite lösgodis och vikt min påse så ska hon alltid öppna och titta i påsen/skaka lite för att kolla att jag inte lagt ned ett paket bacon eller något annat, sedan skiter hon högaktningsfullt i att vika tillbaka påsen utan bara kör ner den, snart smäller det kan jag lova...men när det gäller kvittot är det klart att kassören/kassörskan ska ge dig ditt kvitto, det är du som betalar hans/hennes lön...

förövrigt gjorde jag ett intressant observation i helgen då jag shoppade lite vid Globen, ALLA, och jag vill betona ALLA butiker jag var inne i där det jobbade mer än 1 stycke person så stod de slöa arbetarna och snackade skit i kassan istället för att vara ute på golvet och hjälpa kunder, jag fick nästan be om ursäkt att jag ville betala för det jag köpte, det är ju så förbannat dålig service generellt sätt i detta land...vad beror det på? är det sosse-grejen med pigdebatt osv att ingen får "tjäna" någon annan utan alla lika osv?! nej provisionsbasera butiksbiträdens lön istället så de börjar jobba lite...

Vet hur det är..... jag va inne på stadium för att köpa nya boots till brädan kolla runt lite hitta ett par skor, stod snällt och vänta på att någon skulle komma och hjälpa mig MEN NEEEEEE dom stod och lekte med en basketboll istället. Sluta med att jag gick bort och fråga om man kan få hjälp eller ni kanske ska forsätta spela?? då kom dom :kocko :kocko
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
El Giganten och On Off etc är ju hopplösa att handla i. Man får förfölja säljarna för att de öht ska visa intresse för att sälja sina varor.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hagster skrev:
En av värmlands största stormarknader med 22 000 kunder snitt i veckan.
Stormarknad eller ej, du är ju korvgubbe. Du ska langa korv, inte ragga på dina praktikantkollegor.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag hatar att få kvittot.... Nekar alltid i matbutiker....
Men däremot i butiker där du kan handla färska dadlar o cos-cos så skall man alltid kräva kvitto..... För det är så kul o se om dom laddat om kvittorullen...
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Är det någon som ens svarat på frågan?
Jag lyckas inte hitta något så jag gör det.

Personen som tar betalt skall alltid erbjuda kvitto.
Enligt lag/regler som trädde i kraft under 2004 el 2005.

Jag tror inte en "frågande min" klassas som att erbjuda kvitto =)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hagster skrev:
En av värmlands största stormarknader med 22 000 kunder snitt i veckan.

Som sagt butiker som ica ikea mm med kunder som vanligtvis sköter sig själva så får man självklart fråga sig till hjälp! :tummenupp

min inställning är mer mot t ex expert eller liknande där handlandet går ut på service från en anställd!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Cervantes skrev:
min inställning är mer mot t ex expert eller liknande där handlandet går ut på service från en anställd!

Kolla in Expert i Täby Centrum, fy fan vilka rikspuckon som jobbar där. Jag var inne och kollade på BOSE systemen och ingen kom och hjälpte till så jag började mixtra själv, bytte film i DVD:n och så vidare - de hjälpte ändå inte till.
Expert i Gallerian däremot hade en riktigt trevlig kille som jobbade där, kompetent och säljig utan att vara för jobbig.
Om någon vet en BOSE-handlare med lyssningsrum som har helgöppet (Lö & Sön) skulle jag för övrigt uppskatta info om det.
 

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Ger alltid kvittot när jag jobbar i kassan. Oavsett betalmedel.

Jobbar på en stormarknad...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2fast4hjo skrev:
Elgiganten i skövde, kanonservice. :tummenupp

Men det kanske är för att http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=13867 jobbade där :yoparty
Ånej. Häromdan var jag där och skulle köpa mp3-spelare. Det va typ inga i butiken och samtliga försäljare stod o snackade med varandra, två vid kassan, två vid tv-apparaterna och två vid dator-delen. När jag tittat runt lite så fick jag till slut gå iväg o hämta en som i sin tur inte kunde nåt om mp3-spelare som fick hämta en annan. När jag ställer lite frågor så svarar hon på helt andra saker(hon kunde heller inget) men efter en stund så bestämmer jag mig för att köpa den ändå. Sen ville hon att jag skulle ange hennes namn i kassan men se de glömde jag :D
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Ånej. Häromdan var jag där och skulle köpa mp3-spelare. Det va typ inga i butiken och samtliga försäljare stod o snackade med varandra, två vid kassan, två vid tv-apparaterna och två vid dator-delen. När jag tittat runt lite så fick jag till slut gå iväg o hämta en som i sin tur inte kunde nåt om mp3-spelare som fick hämta en annan. När jag ställer lite frågor så svarar hon på helt andra saker(hon kunde heller inget) men efter en stund så bestämmer jag mig för att köpa den ändå. Sen ville hon att jag skulle ange hennes namn i kassan men se de glömde jag :D
´

Det märks att han har slutat :rofl :(
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
HanneZ skrev:
...När jag ställer lite frågor så svarar hon på helt andra saker(hon kunde heller inget)...

Det är nog därför de gömmer sig. Ungefär som när man inte gjort läxan i första klass;
- "Inte mig, iiiiiinte mig.... Snälla, snälla, fråga inte mig, då får jag ju skämmas..." :hihi
 

Jonathan

Guest
Lugn skrev:
Det är nog därför de gömmer sig. Ungefär som när man inte gjort läxan i första klass;
- "Inte mig, iiiiiinte mig.... Snälla, snälla, fråga inte mig, då får jag ju skämmas..." :hihi


Undra hur många säljare man hittar på toaletten i sådana fall :hihi
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
zoddri skrev:
Har funderat över detta länge nu..

Jag betalar alltid med kort i matvaruaffären och ungefär varannan gång så sitter personen i kassan kvar och tittar oförstående på mig när jag står kvar och väntar på att få mitt kvitto efter att kassan godkänt mitt kort.

Är jag en bortskämd och lat person som inte själv tar kvittot från skrivaren och stoppar det i fickan eller anser ni, liksom jag, att det hör till kassörskans uppgift att ge det åt en tillsammans med ett (fejkat) glatt "tack för att ni handlade här" eller liknande fras?

Betalar man kontant kommer man ju lätt undan problemet genom att de då kan ge kvittot åt en tillsammans med växelpengarna men några såna existerar ju inte i mitt fall.

Så är detta nåt jag borde acceptera eller ska jag göra denhär tråden till en långkörare med uppdateringar om hur jag förpestar kassörskors tillvaro? :gnissla


Vi (ICA Supermarket, Västanfors) har order från chefen att alltid ge kvitto till kunden. Med växelpengarna om det betalas med cash, eller enbart om kunden betalar med kort. Jag brukar komplettera med ett "tackar" eller "tack och hej" eller ibland om kunden börjat packa sina varor innan kvittot kommer "jag lägger kvittot här" (ovanpå maten så långt jag når).
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kvittot tar man själv om skrivaren sitter så man kommer åt.
Annnars står man snällt och väntar tills kassörskan lämnar över det.

Men jag stör mej på när de inte slår in halva priset på halvapriset-varor.

Och så stör jag mej på när de tar betalt för kasse när jag hade egen kasse med mej.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Markus skrev:
Om någon vet en BOSE-handlare med lyssningsrum som har helgöppet (Lö & Sön) skulle jag för övrigt uppskatta info om det.

Du har ju både Best Sound ( odenplan ) och Lars Bengtsson ( st eriksplan ) båda är stora på bose! och har duktiga säljare :tummenupp dock har nog ingen av dom söndagsöppet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Wunder skrev:
Och så stör jag mej på när de tar betalt för kasse när jag hade egen kasse med mej.

Rätt åt dig, din kommunist. :)

Cervantes skrev:
...ingen av dom söndagsöppet

Nä, och försök få hjälp på en lördag på Lars Bengtson när hela Vasastans pensionärer ska köpa platt-tv. :mad: :mad: :gamla människor
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top