Ska man acceptera böjd fälgkant vid däckbyte?

Niklas.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
R6-02 DR 600S-86 KTM 640 SM-05
Jag refererar till tidigare trådar i ämnet. Inte riktat till dig, eller TS. Den som vill känna sig träffad är dock välkommen att göra det.

Jag håller f.ö helt med dig, precis som jag deklarerade i mitt inlägg.

Tog de inte personligt. skrev bara vad jag tycker. Är jävligt trött på klåpare som ska hjälpa till me allt men som inte kan något. Egen erfarenhet.

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Street Triple R '14
Vem skruvade av och på hjulet? Du eller verkstaden?

Verkstaden. Hjulet var dessutom av/på minst tre gånger då de samtidigt fixade ett mystiskt fel på ABS:en. (En intressant historia i sig. Teorin är att bromsskivan blivit magnetiserad, vilket störde ABS-sensorn.)

Var på verkstaden nu. De tog på sig hacken i centrum direkt men menade att skadan på kanten inte ska kunna ske med deras däckmaskin. De tog några bilder och ska återkomma.

Svårt läge för mig. Det är klart att jag inte kan vara 100% på att den stukade kanten är ny. Är den inte det vill jag verkligen inte felaktigt anklaga dem.

Anledningen till att däcken byttes var inte för att de var slut utan för att slitbanan separerat på framdäcket. När jag upptäckte det gick jag igenom bakdäcket centimeter för centimeter för att se om det hänt något liknande där. Att jag då ska ha missat skadan på fälgen känns helt osannolikt. Men som sagt, hur ska jag kunna vara 100%?

Nästa gång blir det att spela in en video på skicket före verkstadsbesöket.

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Kräv ny fälg. Skicka gärna ett PM till mig med vilka det är så man vet vilka klåpare man ska hålla sig borta ifrån.

PS E1M2 är bäst! DS

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja jag är tyvärr inne lite på krängarens sida... En däckmaskin böjer inte en fälg och man lossar ju inte fälgen mer när man väl spännt upp den bort med däcket o sen dit med det nya direkt så hur man ska tappa fälgen vid själva krängningen är i så fall en gåta.

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ja jag är tyvärr inne lite på krängarens sida... En däckmaskin böjer inte en fälg och man lossar ju inte fälgen mer när man väl spännt upp den bort med däcket o sen dit med det nya direkt så hur man ska tappa fälgen vid själva krängningen är i så fall en gåta.

Däckjärnet som bänder upp däckkanten som sen hängs över "haken" som sitter på maskinen gör det. Är man slarvig med järnet kan du säkert böja en alukant som i detta fall.

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Har det har något samband med ditt förra problem -Bula-på-
framdäck
?

Jag tror att däcket och fälgen har träffat någon hård, typ kantsten eller annat djävelskap eftersom det finns skador både på fälg o däck

\S

kinta

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Hoj
Ducati
Fick min bakfälg repad vid förra bytet, påpekade det direkt när jag hämta den och då slutade det med omlackering av båda fälgarna (för att få matchande färg):D

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Street Triple R '14
Har det har något samband med ditt förra problem -Bula-på-
framdäck
?

Jag tror att däcket och fälgen har träffat någon hård, typ kantsten eller annat djävelskap eftersom det finns skador både på fälg o däck

Det är ju en teori förstås. Men torde inte det varit en ganska dramatisk upplevelse som jag därför kommit ihåg? Bulan var anledningen till att däcken byttes nu.

Bulan satt på höger sida på framdäcket och fälgen bak är stukad på vänster sida. (Vilket inte bevisar någonting, jag vet.)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Verkstaden. Hjulet var dessutom av/på minst tre gånger då de samtidigt fixade ett mystiskt fel på ABS:en. (En intressant historia i sig. Teorin är att bromsskivan blivit magnetiserad, vilket störde ABS-sensorn.)

Var på verkstaden nu. De tog på sig hacken i centrum direkt men menade att skadan på kanten inte ska kunna ske med deras däckmaskin. De tog några bilder och ska återkomma.

Svårt läge för mig. Det är klart att jag inte kan vara 100% på att den stukade kanten är ny. Är den inte det vill jag verkligen inte felaktigt anklaga dem.

Anledningen till att däcken byttes var inte för att de var slut utan för att slitbanan separerat på framdäcket. När jag upptäckte det gick jag igenom bakdäcket centimeter för centimeter för att se om det hänt något liknande där. Att jag då ska ha missat skadan på fälgen känns helt osannolikt. Men som sagt, hur ska jag kunna vara 100%?

Nästa gång blir det att spela in en video på skicket före verkstadsbesöket.

Ja, jag tror de har rätt. Skadan nere vid navet är nog gjord på nåt klantigt vis med kedjan vid montering. Därav min fråga.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju en teori förstås. Men torde inte det varit en ganska dramatisk upplevelse som jag därför kommit ihåg? Bulan var anledningen till att däcken byttes nu.

Bulan satt på höger sida på framdäcket och fälgen bak är stukad på vänster sida. (Vilket inte bevisar någonting, jag vet.)

En trottoarkant i för hög fart, eller en onödigt stor sten eller potthål. Stenen eller potthålet hade nog definitivt varit lite spännande och något man minns, men trottoarkant är väl inte nödvändigtvis något man lägger på minnet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år