Ska man alltid ligga i mitten av vägen?

Efter 2010 då man går RISK2 lägger förarprövaren stort fokus på rätt kurvteknik och är väldigt hårda.

Effektiv kurvtagning, rätt placering, sänkt hastighet innan kurvan påbörjad och sen drar man på lite efter halva kurvan. Sket viktigt!
Dom iaktar ifall du sänker hastigheten i kurvad..its a big fat nono. Då underkänds man pga icke planerad körning.

På raksträcka går det bra att ligga uppe på "kullen" mellan bilarnas hjulspår, dvs mitt i körbanan.

Vilket i sig kan vara ett stort problem om man börjar svänga eller vid regn ,,,Där är det som fetast av all Olja och skit som droppar av bilar å tradare , På vissa ställen (rondellen roslagstull) är det fan livsfarligt å "gå över puckeln " i regn
Men på torr Rak väg ,,= helt OK:yoparty

Placering stor väg. Mitt förslag: där siffrorna på bilarnas regskyltar är. Du slipper köra i hjulspåren där vägen är sämst, du öppnar inte för korkade omkörningar, du kör inte där den mesta skiten ligger(mitt i mellan hjulspåren)

vill oxå LIGGA i mitten av körbanan..skulle va rätt uppkäftigt if you know what i meeenar

Det här med att skära kurvor gäller väl främst vid landsvägskörning? Det jag inte har fått något vettigt svar på än är om man kan använda sig av hela vägen eller om man ska hålla sig till sitt "körfält" även om ingen mittmarkering finns. Alltså att bara skära sitt eget körfält.

"Ligga på mittlinjen och köra om samtidigt som du möter är härligt men passa dig för snutvaggan!"

- världens coolaste morfar

Kan trösta TS med att det inte är fullt så teoretiskt när man väl kör. Placering ger sig själv.
Tex känns det helt fel att ligga till höger vid högerkurva och tvärtom.

Ligger du till vänster inför högerkurva kommer du automatiskt vilja skära kurvan lite.

Och jag fick lära mig båda sakerna. :lol De sa alltså att om det var runt 70 eller högre så skulle man ligga i höger hjulspår. Inne i stan eller vägar med lägre hastighet ska man ligga mitt i och ta upp plats så att ingen försöker köra upp brevid och tränga sig så det orsakar en olycka. Samma sak när man stannar i korsningar eller vid stoppljus.

Men sen är det också beroende på vägtyp. Att ligga i höger hjulspår är mer för vanliga landsvägar. Kör man på Essingeleden eller liknande väg med flera körfält och mycket trafik är det nog bäst att ligga mitt i och ta upp plats även om hastigheten är lite högre.

Där har jag en liten annan åsikt, just när det börjar bli mycket trafik och rörigt så kan det
vara en god idé att ligga lite off från mitten av 'mittspåret'. Detta för att om folk börjar
panikbromsa framför dig så kommer du inte att hinna stanna på samma sträcka som bilen
framför, däremot så kan du väja ut mellan bilarna om du redan så att säga är lite off åt något
håll.

Där har jag en liten annan åsikt, just när det börjar bli mycket trafik och rörigt så kan det vara en god idé att ligga lite off från mitten av 'mittspåret'. Detta för att om folk börjar panikbromsa framför dig så kommer du inte att hinna stanna på samma sträcka som bilen framför, däremot så kan du väja ut mellan bilarna om du redan så att säga är lite off åt något håll.
Det är alltid bra att ligga så att man ser flera fordon fram när det är tätare trafik så att man ser deras bromsljus och är beredd på att bromsa redan innan fordonet man ligger bakom gör det.

Ligger man däremot bakom en lastbil, buss eller större bil som gör det svårt att se längre fram så får man nog vara extra noga med att hålla ett avstånd som gör att man hinner bromsa även om fordonet framför panikbromsar.

Om bilen framför kör rakt in i baken på ett annat stillastående fordon eller något är det inte säkert att det finns utrymme att veja ut och passera på om man inte hinner bromsa.

Tänk på spårval vid kurvor på landsväg, kommer en kurva med dålig sikt så lägg dig nära mittlinje / väggren bort ifrån kurvan så du får bättre sikt in i den. Kuggade min första uppkörning på denna punkt. Hittade till och med en fin länk som illustrerar just sikt delen, dock är skissen anpassad efter bankkörning så du får ju tänka att den vänstra gröna linjen är mittlinjen på vägen.

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/hojskolan/Del%203%20-%2005.pdf

Fick lära mig precis så när jag tog kort förra året. Att man tar ut svängen åt "fel" håll. I övrigt så bör man vara placerad mitt i sin körbana. Det gäller även när man ligger i ett "svängande" körfält. Man ska ligga mitt i för att undvika att bilar tränger sig bredvid.

Vad gäller position i kurvor så är det lite så att de sällan förekommer så pass tajta eller skymda kurvor att man i laglig hastighet behöver ta ut svängen. Börjar man ta ut kurvorna även när det inte behövs så kanske kontrollanten kan tycka att man inte riktigt har koll på sin position. Tips från min körlärare...

*/ ?>
Back