Ska man begära pengarna tillbaka?

Jesse

Junior
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Honda cbr600f -99 *SÅLD*
Servade min hoj nyligen och när jag lämnade in hojen på verkstan sa jag att han inte skulle byta olja och filter för det hade jag redan gjort. Igår hämtade jag hem hojen och när jag kom hem läste jag på kvittot att han ändå hade bytt olja och filter... Det är väl en kostnad på runt 700 spänn... Vad tycker ni att jag ska göra? Begära pengar tillbaka eller?


//Jens
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
700Pix ska du åtmindstånde få som tillgodokvitto
men de skulle du kollat direkt.. :eek:
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Är det en bra firma som du vill fortsätta anlita får du pengarna tillbaka, eller kanske ett tillgodokvitto, eller nått. Olja och filter går ju inte att byta tillbaka igen som något annat tillbehör, så där kan man kanske diskutera sig fram till något som båda parter blir nöjda med.

Är det en klåparfirma får du inget igen, lev då rövare med dom och kom aldrig mer tillbaka.

Sålunda: Klaga, du har inget att förlora eller hur? Vill du inte klaga för du vill inte stöda dig med verkstan gick du till fel firma från början.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Anledningen till att du lämnade in den på service och inte gjorde den själv var väl rimligen att du ville ha en stämpel i serviceboken för att få behålla garanti osv?
Om du inte är jäkligt bra polare med meken så att han VET att du verkligen skött bytet på ett korrekt sätt (hur svårt kan det vara iofs) så kan han ju inte sätta sin stämpel i din servicebok och därmed gå i god för att servicen skötts på ett korrekt sätt.

Tror inte du kan begära pengarna tillbaka, om du däremot vill byta oftare än vad serviceintervallet föreskriver så är det ju upp till dig.

//Anders.
 

Jesse

Junior
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Honda cbr600f -99 *SÅLD*
UnderDOG skrev:
Anledningen till att du lämnade in den på service och inte gjorde den själv var väl rimligen att du ville ha en stämpel i serviceboken för att få behålla garanti osv?
Om du inte är jäkligt bra polare med meken så att han VET att du verkligen skött bytet på ett korrekt sätt (hur svårt kan det vara iofs) så kan han ju inte sätta sin stämpel i din servicebok och därmed gå i god för att servicen skötts på ett korrekt sätt.

Tror inte du kan begära pengarna tillbaka, om du däremot vill byta oftare än vad serviceintervallet föreskriver så är det ju upp till dig.

//Anders.

Men när jag sa att han inte behövde byta sa han att han höll med... "Det är ju onödigt att lägga i dyr olja när du nyss gjort det och det är så kort tid kvar på säsongen, då är det bättre att spara det till våren" sa han...

Det är en -99, dvs igen garanti kvar... 2400 mila servicen...
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Ok, ursäkta, klart du ska begära pengarna tillbaka.
Lurendrejare :(

Kanske inte var just den meken som gjorde det?

//Anders.
 

SVBABE

flyttgalen!!
Gick med
12 Aug 2003
Ort
LInköping
Hoj
sv 650-02
visst kan man få stämpel i boken utan att verkstan byter olja!
se till att få tillgodo för att de inte lyssnade på vad du sagt!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jesse skrev:
Men när jag sa att han inte behövde byta sa han att han höll med... "Det är ju onödigt att lägga i dyr olja när du nyss gjort det och det är så kort tid kvar på säsongen, då är det bättre att spara det till våren" sa han...

Det är en -99, dvs igen garanti kvar... 2400 mila servicen...

Låter ju helt och hållet som en miss från verkstadens sida, han har väl helt enklt glömt dina önske mål och "gjort som han brukar"

En rimlig kompensation är väl att du får en ny dunk olja + filter eller ett tillgodokvitto på olja & filter tills det är dax för nästa service. Tveksam att du får tillbaka pengar när du redan betalt!

Förklara lugnt och sansat hur det ligger till för firma och se vad dom har att säga. Åk helst dit och snacka med dom, det brukar vara bättre än att ta det över telefon! Vägrar dom och kommer med dåliga ursäkter så ställ till en scen och anlita dom aldrig mer! :mad:

Lycka till! :tummenupp
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tyvärr så har jag hört många som varit missnöjda med servicen där, synd då dom annars verkar ha en bra inställning till sina kunder.
 

Jesse

Junior
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Honda cbr600f -99 *SÅLD*
Ringde ner å pratade med han på verkstan nyss. Han sa att han inte hade bytt men skrivit in det av bara farten, så jag ska få tillbaka pengarna... det är ju bra... Men det hade varit lite surt om jag inte hade upptäckt det...
 

Croft

Sporthoj?
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Åland
Hoj
Suzuki AN 650
Ännu värre! Fakturerat för jobb som inte gjorts ens, vad i h-e? Tur att du märkte det.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Bra att du skriver vilken firma det var :tummenupp Sådant kan kanske få alla mc verksäder runt om i Sverige att skärpa sig :mad:
 
Last edited:

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
In med en tråd om dom i Handlare/Verkstäder bland hjälpforumen här på Sporthoj!

Det här är ju ett misstag som bara inte får hända! Har firman verkligen gjort det av misstag tycker jag nästan synd om dom. :(

Inte annars :mad:
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
hmm, man fakturerar väl för tusan inte av bara farten?
Tänk om du inte noterat felet, då hade de tjänat 700 spänn på dig.
Då kan man ju undra vad de gjort och vad de bara fakturerat i farten egentligen?
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jesse skrev:
Servade min hoj nyligen och när jag lämnade in hojen på verkstan sa jag att han inte skulle byta olja och filter för det hade jag redan gjort. Igår hämtade jag hem hojen och när jag kom hem läste jag på kvittot att han ändå hade bytt olja och filter... Det är väl en kostnad på runt 700 spänn... Vad tycker ni att jag ska göra? Begära pengar tillbaka eller?


//Jens

Enligt konsumentköplagen behöver du inte betala för något som han gjort utan överrenskommelse. Eftersom han inte har sagt till innan utan gjort det utan att du ville det så ska du inte betala för det.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag bytte själv tändstift innan en service och sa ifrån om att detta inte skulle göras, men när jag hämtade så hade de bytt ändå (kollade och det var verkligen nya stift).
Jag behövde aldrig bråka utan efter bara ett litet påpekande så gav de sig direkt. Jag slapp betala och de lät de ännu nyare stiften sitta kvar då de hade slängt bort mina nya.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top