Ska man bli bedömd som en bra förälder innan man får skaffa barn?

Ska man bedömas som passande som förälder innan man får skaffa barn?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
I storleksordningen miljonen svenskar har varit i kontakt med alkoholism inom familjen under uppväxten. Troligtvis finns inget motstycke till denna folksjukdom, om man ska se till de stora faktorerna i samhället som gör att barn far illa.

Den här tråden luktar dock "inför genast kombinerad kastrering och lobotomering av packet/dom (tm)" lång väg. Den typ av ohumana födelsekontroll som 55 % av de som hittills röstat förespråkar, lindrar möjligtvis symptomen, men knappast orsakerna. Trygghet skapas inte med fascistiska metoder, utan snarare med förebyggande arbete.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Fy fan...jag mår illa när jag ser hur folk röstar....

Fascismtendenser bör krossas med alla till buds stående medel, det är min åsikt....

RacerDave

gillar nyponsoppa
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Suzuki sv650s
Själv skulle jag vilja veta hur det skulle gå till, ska man bli tvungen att ansöka om tillstånd hoss någon myndighet först innan man har samlag där man skriver på att man lovar att inte skaffa barn och om nu det skulle misslyckas så tillfaller barnet staten?

jag håller med om att vissa inte skulle få skaffa barn men jag tror att man ska bli bedömd som förälder är fel lösning på det hela och dessutom svårt att realisera, varför inte steriliserar dom som blir dömda för för saker som kan vara opassande som typ mord och våldtäckt på en gång istället.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
RacerDave skrev:
jag håller med om att vissa inte skulle få skaffa barn men jag tror att man ska bli bedömd som förälder är fel lösning på det hela och dessutom svårt att realisera, varför inte steriliserar dom som blir dömda för för saker som kan vara opassande som typ mord och våldtäckt på en gång istället.

Ur Nordisk Familjebok:
Rasbiologiska institutet (Statens institut för rasbiologi), upprättadt 1922, har tillkommit på statsmakternas eget initiativ och är det första i sitt slag i världen. I England och Amerika finns ett par liknande forskningsanstalter, ehuru med mera begränsadt arbetsprogram; dessa ha kommit till stånd genom enskilda donationer. Det svenska institutet, förlagdt till Uppsala, är fullt själfständigt. Institutets chef är [H. Lundborg]; dessutom äro anställda 1 statistiker (och souschef), 1 biträdande rasbiolog, 1 antropolog, 1 genealog samt 2 reseassistenter. Institutet har till arbetsuppgift att rasbiologiskt genomforska Sverige genom att studera olika släkters och andra befolkningsgruppers lifsbetingelser och utvecklingsmöjligheter, att klarlägga såväl det biologiska arfvets som miljöns betydelse för individer, släkter och folk, samt att utreda sjukdomars och normala mänskliga egenskapers ärftlighet?sförhållanden. Endast genom dylika, på lång sikt drifna forskningar kunna de djupare liggande orsakerna till brottslighet?, vanart, alkoholism, sinnessjukdom och annan undermålighet bringas i dagen och en fast teoretisk grundval läggas för en exakt rashygien och en rationell befolkningspolitik. Genom resor i olika delar af landet insamlas undan för undan ett rikhaltigt primärmaterial, som sedan vetenskapligt bearbetas med hjälp af medcinska, biologiska, statistiska, antropologiska och genealogiska arbetsmetoder. 1926 kommer institutets första större arbete om svenska folkets rasbeskaffenhet att publiceras. -- Litt.: "Meddelanden från Statens institut för rasbiologi"

RacerDave, vi har redan provat det. Steriliseringarna pågick mellan åren 1934 och avskaffades formelt först 1975. Förutom Nazityskland så var Sverige piggast i världen på att karva äggstockar och sädesledare. Det gav inte effekt då, det ger inte effekt idag.
Faktiskt så är dettas ett av de allra ypperligaste exemplen på att vi har något att lära av historien.

gladh

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...