Ska man investera i en 125:a?

peak

Hojjlös :/
Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Jag har kört moppe i ett år nu, och nu känner jag för att få lite mer fart. Plus att man får vara laglig. De jag tänker på är alltså en lätt mc. Skulle ni som har lite erfarenhet rekommendera mig att köpa en? ;)

Är det dyrt att ha en motorcykel? då tänker jag på underhållningskostnader, försäkring, skatt etc...
Kläder är väl iaf inte nödvändigt att köpa?`

Aja, lämna gera era åsikter.. jag är idel öra...

/Tobbe

:squid

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Klart du ska köpa!! Men kläder ska du också ha.. försäkringsbolagena gillar inte att man kör utan..
jag betalar 1680:- i försäkring på Miton:n Helår, halvförsäkring..

Hoj finns mellan 6000-60 000 :p

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Vare dej som jag tipsade om SH.com när du mejlade om min NSR från blocket? :)

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Klart du ska ha hoj! Det kostar lite mer än moppe men det är väll inte så konstigt. Viktigt att tänka på är att du skaffar bra skydds kläder. Hur mycket är du bered att ge och vad vill du ha för 125a (offroad/sport)?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Att man köper 125cc för att köra lagligt funkar ju på föräldrarna, men om du tänker köpa en och ha den som 15hk så köp en som är byggt för det och inte n med strypningar(för dom KOMMER att försvinna)...

Om det är dyrt? Ja, det kommer man inte ifrån... :fakta

Utrustning? Måste man ha, och det är inget man ska snåla med :mattias

Om du tycker det är värt det är upp till dig(Jag tyckte absolut det var värt det!) :crash

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
hm

Ja, CayLe. De va dig jag snacka med :)

Men asså, angående kläder. Jag hade tänkt att ha hojen som transport fordon till skolan osv... plus att ha lite kul med. Och då känner jag inte för att ta på mig mc kläder.... fyfan va jobbigt :(

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Köp en jacka och ett par vantar och kör med. Fast på uppkörningen måste du ha komplett utrustning.

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Jo, en jacka och handskar skulle jag acceptera...
Vad får man ge för de då?

Kan man låna utrustning av körskolan?

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Re: hm

peak skrev:
Men asså, angående kläder. Jag hade tänkt att ha hojen som transport fordon till skolan osv... plus att ha lite kul med. Och då känner jag inte för att ta på mig mc kläder.... fyfan va jobbigt :(

Suck.... Det spelar väl ingen roll vad du använder hojen till eller hur långt du tänker åka när du rasar eller blir påkörd.

Hojkläder är en SJÄLVKLARHET om man ska åka, även om man "bara" ska åka en kort sväng.

Det finns ett flertal personer här på SH som kan berätta hur det känns om man är dåligt klädd

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Re: hm

peak skrev:
Och då känner jag inte för att ta på mig mc kläder.... fyfan va jobbigt :(

Som sagt, antingen är det värt det eller inte!

visst du kan vara en idiot o köra o skyddad, men kom inte o gråt här efter att du blivigt invalid/sönderskrapad!

Inom RR värden brukar man säga att det finns bara två typer av förare. De som har krachat och de som kommer att krachsa!
Gäller nästan på väg oxxå, det är iaf bra att utgå ifrån det.

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Okej, jag håller med... de låter väldigt klokt....
Men tänker ni på hela utrustningen? eller räcker det
med jacka och handskar som CayLe sa? Sen är det ju inte så att jag ska åka som en dåre.. de står ju för det mesta 90 på vägarna i sverige... och jag åkte ju moppe utan mc kläder, den gick ju lite snabbare än 30...

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
är väl upp till dig.....kör du och krascha.....kanske blir efterklok när du ligger där i sjuksängen förlamad och sönderskrapad och funderar på om det hade varit bättre att lägga ut 5000 på skinnställ och ryggskydd :fakta :fatta!

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
peak skrev:
Okej, jag håller med... de låter väldigt klokt....
Men tänker ni på hela utrustningen? eller räcker det
med jacka och handskar som CayLe sa? Sen är det ju inte så att jag ska åka som en dåre.. de står ju för det mesta 90 på vägarna i sverige... och jag åkte ju moppe utan mc kläder, den gick ju lite snabbare än 30...

Jag har trillat riktigt illa en gång och det var med en moppe, det ända skyddet jag hade var en gammal Jet hjälm. Körde max 30km/h men det tog en månad innan jag kunde börja träna som jag gjorde innan så även om man kör sakta så kan man skada sig mycket illa.

Homsen

Gillar ha kul på 2 hjul
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
cbr 600rr, kawa 500, husa 650
Kanske tror du nu att du kommer ligga i 90 på 90-vägarna men när du har 30hk mellan benen så kommer du få en helt annan uppfattning om hastighetsbegränsningar kan ja lova dig. :fakta

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja tänker säja som alla andra... att du ska ha skyddskläder... :mattias men d behöver inte kosta multum.. ja köppte mitt skinnställ för 900:- nytt.. ja hade iof en jävla dunder tur me det men iaf... de kostar runt 3000:- annars... men men...
å du.. ja han å gå ikull redan första året... oljefläci i en kurva... gick väll i 20 kanske å d gjorde ont som ffan trots skinnstället...

körkortet kostar allt mellan 1300:- å 50 000:- kanske ännu mer... det är upp tilll dig..

För hojen pröjsade jag 7000:- fat obes. å dåliga däck... efter besiktning å nytt F-däck va ja väll uppe i 8000:- på hojen...

körkortet kostade mig 7000:-

alltså...

hojen: 8000:-
körkortet: 7000:-
Hjälm: 1800:-
stövlar: 1300:-
skinnställ: 900:-

SUMMA: 19000:-
det kan ja vart ngt mer... men d är ju upp till dig hur mycke pengar du ska lägga ut... du kan ju te.x köpa en Yamaha RD för 3000-7000:- men du får ju va berädd på å göra än del själv på den då...

men lycka till me det hela... hoppas du har råd... d e värt varenda krona!!!

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Nu har jag läst igenom alla kommentarer jag fått under dagen, slutsatsen blir nog att jag fortfarande tänker köpa en hoj...
Och jag håller med på att jag var jävligt dum som tänkte åka utan skyddskläder...

Men ändå, så kommer jag nog inte köpa mer än jacka och handskar... dels för att de e dyrt och dels för att tex komma till skolan med full utrustning byta om bla bla...

Okej, de här låter väl jävligt löjligt för er veteraner.... kan tänka mig att jag kanske oxå e väldigt dum som riskerar min kropp för att jag e snål och inte orkar byta om....

Kanske inte ska säga detta, har väl egentligen inte så mycke erfarenhet.. men ifall man har skydddräkt så lär man väl kunna bryta ben ändå? skrapskador förstår jag ju verkligen att man slipper... men fast man har skinnställ så bryter väl man ett ben även om man har eller inte?? de e ju inte så att de e nån metall ram man sitter i.... eller jag vet inte... ni får gärna förklara för mig...

Men om vi lämnar det, vad ska jag ha för en hoj? hade tänkt mig en honda nsr... eller jag har väl sett mest av dom, och dom är i en lämplig prisklass... jag lägger inte mer än 15k... Annars tyckre jag aprilian e jävligt fin oxå...

/Tobbe - Mc njuub

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Just det, en fråga till...

En mc som gått ostrypt måste väl vara i sämre skick
än en som gått strypt? eller tål motorn det?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
peak skrev:
Kanske inte ska säga detta, har väl egentligen inte så mycke erfarenhet.. men ifall man har skydddräkt så lär man väl kunna bryta ben ändå? skrapskador förstår jag ju verkligen att man slipper... men fast man har skinnställ så bryter väl man ett ben även om man har eller inte?? de e ju inte så att de e nån metall ram man sitter i.... eller jag vet inte... ni får gärna förklara för mig...
/Tobbe - Mc njuub [/B]

Om du kasar med ryggen över en liten sten klarar du förhoppningsvis dig om du har ett ryggskydd. Om du inte har det kan stenen slita upp ryggraden vilket i bästa fall innebär att du blir invalid för resten av ditt liv och får sitta i rullstol (tyvärr alldeles för många fd. mc cyklister som slutat sin mc karriär på det viset).
Det är för sådant och skrapskador man har skydden. Kasar du däremot in i en stolpe eller vajer räcke så knäcker du dina ben i alla fall...

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Vastrix, tar du på dig ryggskydd varje gång du åker?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras