Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Jag har en BMW med CANBUS, och matningen till både GPS och USB-uttag styrs av tändningen, hempulat med relän, säkringar och hela klabbet. Det är ju trots allt inte raketforskning, men visst, har du ingen susning om vad du håller på med så ska du ju hålla avbitaren borta.Tror dom flesta avstår från att gå in och pilla i BMWs Canbus system utan kopplar extra tillbehör direkt till batteriet. Vi hade diskuterat om han skulle sätta en vanlig brytare mellan batteri och USB uttag men nått hade gått snett.
Vad det gäller att allt utom LARM ska brytas av tändningslåset så drar ju LARM så mycket ström (har i varje fall gjort det, jag tror jag sett 50mA #) så lämna en hoj med LARM aktivt i garaget utan underhållsladdning 1 månad, ja då är det kört.
Vad det gäller att allt bryts så är det en sak som gjorde det mig riktigt förbannad över att när jag gjorde kundbesök så kunde jag inte lämna mobilen på laddning i hyrbilen samtidigt.
För 12 Volt uttaget var inte aktivt utan tändningsnyckeln i .......jag kan bli sur för mindre....
# Hittade den här texten 5mA för Larm så det har väl blivit bättre.
https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...rcycle-alarms-more-hassle-than-they-are-worth
Men det är lite mer än vad jag mätt på USB uttag omkring 3mA tomgångsström.
Min hoj har ett litium-batteri på 48Wh och pga jobb, familj mm så blev hojen stående från slutet av september till förra veckan, och trots larm så hoppade hojen glatt igång på första försöket.
Självklart har min bil både uttag som går direkt på batteriet och som styrs av tändningen, så att man kan ladda mobilen när man går iväg, men GPS mm somnar in när man drar ur nyckeln