Jag respekterar åsikterna här, samtidigt som jag anser att man nationellt borde accelerera introduktionen av ny teknik.
Plockade fram senaste hälsokontrollen för att ser vilka biomarkörer som kollades (se nedan). Då är alltså detta i ett land med en statligt finansierad sjukvård, liknande upplägget i Sverige.
Visst är det så.
Men det är inte fullt så enkelt när det gäller screening i allmänhet.
Ingen provtagning ger 100% korrekt resultat. Man har falskt positiva och falskt negativa också.
Och sådana saker måste man också väga in då det leder till att en viss andel av de provtagna kommer att få ett falskt positivt resultat och därmed tro att de är sjuka och en viss andel kommer att få ett falskt negativt resultat och då felaktigt tror att de inte är sjuka vilket istället kan senarelägga tidpunkten då dom till slut uppsöker vården.
Tittar man specifikt på exempelvis prostatacancer och PSA screening så finns det ett antal problemställningar.
Dels är det så att ca 75% av de som vid screening visar högt PSA faktiskt inte har någon tumör. Endast 25% har fatkiskt en tumör.
Av de 25% som faktiskt har en tumör så har den absoluta majoriteten små tumörer som är långsamtväxande och inte hinner ge symtom under patientens livstid.
Dvs det finns en överhängande risk att allmän screening med PSA leder till en kraftig överbehandling av tumörer i prostata. en behandling som har som relativt vanlig bieffekt att man får problem med potens eller inkontinens.
Rent statistiskt så är det så att om man tittar på 80 åriga män så har ca 80% små tumörer i prostata som dom inte har några problem av och dom kommer att dö av andra orsaker utan att någonsin ha fått några symtom. Endast en liten andel av de som har tumörer i prostata har så kallade snabbväxande tumörer som dom sedan blir sjuka av.
Och det är också så att de studier som gjorts på området visar på att allmän PSA screening endast skulle påverka dödligheten ytterst marginellt trots att man då skulle orsaka betydande biverkningar pga behandlingar hos en relativt stor andel.
Enligt Amerikanska United States Preventive Task Force så har man kommit fram till följande resultat om man screenar 1000 män i åldern 55-69 år.
1,3 dödsfall i prostatacancer skulle förhindras.
3 män skulle undkomma metastaserande cancer
5 män skulle dö av prostatacancer trots screening.
240 män skulle visa på högt PSA varav majoriteten vid efterföljande biopsi skulle visa sig vara falskt alarm. Många av dessa skulle få komplikationer av provtagningen i form av blödning, smärta eller infektion. 2 av dessa skulle behöva läggas in på sjukhus för detta.
100 män skulle konstateras ha tumörer i prostata varav 80 skulle få behandling. En stor andel av dessa skulle få behandling i onödan då man inte är kapabel att avgöra om det är en långsamtväxande (ofarlig) eller snabbväxande (farlig) tumör. ca 50% av de som fått behandling skulle få potensproblem och 15% skulle få inkontinensproblem.
200 män skulle dö av andra orsaker än prostatacancer.
Dvs allmän screening skulle leda till att vi felaktigt behandlar män för tumörer som är ofarliga med en behandling som leder till ganska jobbiga biverkningar samtidigt som det skulle få en högst marginell påverkan på dördligheten i prostatacancer.
Ett flertal stora studier har visat på att överlevnaden är i stort sett oförändrad med eller utan screening med PSA.
Men den stora käppen i hjulet för att ha sådan allmän screening (förutom att många kommer att få ett felaktigt sjukdomsbesked) är att kunna differentiera mellan farliga och ofarliga tumörer så man inte i onödan behandlar och gör patienterna impotenta. Alternativt att man förbättrar behandlingarna så att komplikationerna minskar väldigt kraftigt.
Så det är en rejäl djävla gråzon vi pratar om när man pratar om allmän screening.
Finns det tillförlitliga disgnosmetoder och säkra behandlingar så är det ofta ett enkelt val men verkligheten är sällan så enkel.
Visst. Jag skulle själv gärna vilja veta och få behandling om jag hade en farlig tumör i pårostata. Men å andra sidan är jag inte ett dugg sugen på att bli screenad och få behandling med efterföljande impotens för resten av livet för en tumör som jag annars inte märkt något av innan jag dör av andra orsaker.