Ska på testkörning med lätt MC imorgon - tips?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Testlektionen är endast till för att trafikskolan ska kunna bedöma din nuvarande kunskapsnivå för att på så sätt kunna avgöra hur din utbildning bör se ut. Är du redan en konung på att runda koner i onödigt låg hastighet så kan kraft läggas på annat.
Många får nöta djävulen på just lågfarten eftersom det ofta är det svåraste momentet på uppkörningen men det finns naturbegåvningar också. Du kommer säkert uppleva motgångar och att du inte kommer nånvart, det gäller då att envist fortsätta nöta och öva det momentet. Det lossnar alltid förr eller senare.

Oavsett, i fram- och motgångar - glöm aldrig att ha kul och ta vara på chansen att bli en bra MC-förare och att trafikläraren är där för att du ska lära dig köra hoj och alla knep och trix. Du kommer garanterat få ditt körkort, din tidplan låter dock lite väl optimistisk. För att kunna göra kunskapsprovet måste du ha gjort både risk 1 och 2-utbildningen. Med tanke på att MC-säsongen realistiskt sett kan vara slut om ca 2-3 veckor i Stockholm samt att risk 2 kräver att du kan hantera motorcykeln så börjar du få väldigt bråttom om du ska hinna med detta innan vintern. Men kör hårt och välkommen i klubben :tummenupp

Koskinen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Ska köpa A1
Tack alla! Första lektionen gick väl helt okej, då jag endast haft erfarenhet från en automatisk moppe som sagt.

Att växla, eller ännu mer kopplingen, var helt nytt för mig och det tog kanske en kvart. Annars var det inte några större förändringar från moped. Mest teori idag eller vad man ska säga och innan jag får köra ute i trafiken ska jag göra några körlektioner. Redan bokat tre stycken faktiskt som äger rum denna vecka/nästa.

Även fast jag endast fick köra i knappt gåfart så var det faktiskt otroligt kul att få testköra och jag ska nu satsa hårt på att komma så långt som möjligt innan höstsäsongen lägger av. Målet är i alla fall att avklara båda riskutbildningar, så jag kan få skriva teorin redan i vintern.

Tack alla!!

Tjita1

Guest
Jag knep en plats på sista uppkörningen i Ängelholm när jag tog mitt förra året, och det var 1:a oktober. Och just nu är det 4 grader ute.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Får man fråga vilken trafikskola du valt?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Välkommen i gänget!
Mitt enda råd (förutom vikten av att ha skoj) är att försöka skapa möjligheter till privat övningskörning. Då kan du skaffa dig rutin (körning i allmänhet) samt överinlärning (manöverproven).
Och du: Jag har fixat kortet så självklart kan du med!

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Tack alla! Första lektionen gick väl helt okej, då jag endast haft erfarenhet från en automatisk moppe som sagt.

Att växla, eller ännu mer kopplingen, var helt nytt för mig och det tog kanske en kvart. Annars var det inte några större förändringar från moped. Mest teori idag eller vad man ska säga och innan jag får köra ute i trafiken ska jag göra några körlektioner. Redan bokat tre stycken faktiskt som äger rum denna vecka/nästa.

Även fast jag endast fick köra i knappt gåfart så var det faktiskt otroligt kul att få testköra och jag ska nu satsa hårt på att komma så långt som möjligt innan höstsäsongen lägger av. Målet är i alla fall att avklara båda riskutbildningar, så jag kan få skriva teorin redan i vintern.

Tack alla!!

Välkommen och lycka till.

Men lite tips på vägen.
Man måste göra ett godkänt körprov inom två månader efter godkänt teoriprov. Det kanske är bättre att lägga krutet nästa vår, spara pengarna på de lektioner du bokat. Kan vara bra att ha allt så färskt som möjligt, men jag förstår att du är sugen såklart. Vill inte vara negativ, men ha inte för stora förhoppningar att få till riskttvåan i år. Men som sagt lycka till :tummenupp

Koskinen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Ska köpa A1

Men lite tips på vägen.
Man måste göra ett godkänt körprov inom två månader efter godkänt teoriprov. Det kanske är bättre att lägga krutet nästa vår, spara pengarna på de lektioner du bokat. Kan vara bra att ha allt så färskt som möjligt, men jag förstår att du är sugen såklart. Vill inte vara negativ, men ha inte för stora förhoppningar att få till riskttvåan i år. Men som sagt lycka till :tummenupp
Okej, det visste jag inte. Ja, teorin får bli att vänta till nästa år. Men ska "hålla igång" under vintenr med att köra MC hos en snäll person som familjen känner. Så förhoppningsvis ska jag inte vara ringrostig i vår - OM nu allt går som det är tänkt! För det krävs ett hårt arbete innan jag ens är nära att få ett kort, men jag presterar alltid bäst när jag är målmedveten och även sätter lite press på mig själv! ;)

Tack G.L och Lentomannen!

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
Teoriprovet är giltigt i 1 år för mc (2månader endast för bil), så hinner du med risk 1an o 2an så gör teorin omgående. Då har du bara uppkörningen att fokusera på till våren.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Men lite tips på vägen.

Nu måste jag kolla upp detta men jag har föööööör mig att det bara gäller bil (änsålänge) och att mc fortfarande har 12 månader. Vänta ska jag kolla...

Japp. Ett år gäller kunskapsprovet för mc men bara 2 månader för bil.

Edit: Jaha lite långsam här visst.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Tack alla!!

Ja, så förbaskat svårt är det inte att hjälpligt framföra en mc, och en 125a är rätt nära moped, en rocket III hade nog varit en smärre chock för dig däremot. ;)
Och det bästa med mc? Du kommer bara tycka det är roligare och roligare! :tummenupp

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/ en hemsida där en kille har dokumenterat sin utbildning

https://www.youtube.com/watch?v=7X_SlFeWFnw en film om hur man bromsar

https://www.youtube.com/watch?v=w23SLLiAsHc del 2

https://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc en film om hur man svänger en tvåhjuling

här finns mycket tips om vad som behöver tränas på

"så jag undrar helt enkelt om ni har några dyrbara tips som kan vara värda att tänka på imorgon"

bli duktig på krypkörning , så sakta du kan utan att tappa balansen , typ 5-8 km/h , rakt fram , 10 meter på minst 20 sekunder , och i en 8a

bli duktig på att bromsa med båda bromsarna.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Nu måste jag kolla upp detta men jag har föööööör mig att det bara gäller bil (änsålänge) och att mc fortfarande har 12 månader. Vänta ska jag kolla...

Japp. Ett år gäller kunskapsprovet för mc men bara 2 månader för bil.

Edit: Jaha lite långsam här visst.
Japp i stand corrected. Fast jag tog körkort förra året så blandade jag ihop detta.:huvet Jag tar tillbaka det uttalandet. :glömdet

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO