Ska vi acceptera mobbning?

Gabor

Guest
HönaPower skrev:
2659713 Läste denna artikel på Aftonbladet, och kokar av ilska....detta läser man om oftare & oftare tycker jag...det är så jävla sorgligt att det får fortsätta!
Hur ska samhället agera för att sätta ditt mobbarna i tid..?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,954289,00.html

8 bast & nästan STRYPT på skolgården :mad: ...man finner ju inte ord!

Å skolans rektor skyller ifrånsig som vanligt.....

Det har alltid funnits å komer alltid att finnas både mobboffer och mobbare.

I alla åldrar, finns många som sysslar med sånt även på arbetsplatser tyvärr.

där brukar det dock oftare vara av psykisk natur, kränkande särbehandling.

Ytfrysning, skitsnack bakom ryggen, mm

Har du patentlösning på detta med mobbning, är jag idel öra...

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Kan vi inte införa en standardiserad "aftonbladspoll" med alternativen:
1. NakCsckått
2. Kastera den jeveln
3. Det är han som är offret, han behöver vård!
4. Vart är sverige på väg?1!
5. Släng ut han/hon/dom/det
6. Hade JAG vart där, då jävlar!
7. Alla ovanstående.
8. Är du dum på riktigt LR?
4, 6

/SSB

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag är mer intresserad av hur ni som har barn i skolålderna ser på detta fenomen, hur tacklar skolan sånt?

Efter en sån här alvarlig händelse, vad händer? blir det några möten med föräldrar?
Kan bara inte fatta hur sånt får hända, för att sedan glömmas bort...:confused:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Svaret på din fråga är självklart "Nej", vi kan inte gärna acceptera mobbning.

Däremot kräver det att lärarna på skolan har den tid som behövs för att hålla koll på läget. Men när barnen har rast så är väl de flesta lärare i fikarummet eller förbereder nästa lektion.

Tidigare läste jag en artikel om en skola som haft problem med mycket stök på rasterna. Den skolan hade anställt(?) 2 handbollsproffs som rastvakter. Handbollsspelarna hade ju gott om tid eftersom dom inte jobbade som vanligt folk.

Så en möjlig lösning är rastvakter. De som mobbas behöver få känna trygghet, de som mobbar behöver få lära sig lite om rätt och fel.

Sen kan man fundera kring vilka som blir de mobbade. Det verkar som de redan från början har en ganska dålig självkänsla vilket gör att flocken vittrar blod. Hade till exempel den mobbade svarat med att skalla näsbenet av mobbaren vid första tråkningen hade mobbaren säkert valt ett annat offer. (Nu förordar jag inte så pass grovt våld, men ville förtydliga genom ett exempel).

Då faller vi in på det där med att den mobbade får "skylla sig själv". Självklart är det fel att säga att någon får skylla sig själv för att de blir mobbade, men eftersom vi lever i verkligheten vill jag påstå att vissa barn riskerar att mobbas mer än andra.

Som föräldrer får man väl försöka lära barn att stå upp för sig själva, att slå tillbaka, inte låta sig tryckas ned och om sitt egenvärde. Man behöver absolut tala om att "vända andra kinden till" också, men till mina barn skulle jag nog säga "Retas någon med dig så ge igen tills du vunnit". Nu får jag nog SH maffian på mig, men barnen kommer mår bra i skolan och det är viktigare :)

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
SSB skrev:
2659762 Som föräldrer får man väl försöka lära barn att stå upp för sig själva, att slå tillbaka, inte låta sig tryckas ned och om sitt egenvärde. Man behöver absolut tala om att "vända andra kinden till" också, men till mina barn skulle jag nog säga "Retas någon med dig så ge igen tills du vunnit". Nu får jag nog SH maffian på mig, men barnen kommer mår bra i skolan och det är viktigare :)

Tror eg. inte ens dom behöver "vinna", bara det faktum att dom bevisar att dom inte bara tar emot räcker..

Sen är det ju givetvis fel att barn ska behöva tänka på detta sätt, det är ju barn för helvete!!!

Gabor

Guest
SSB skrev:
2659762 Svaret på din fråga är självklart "Nej", vi kan inte gärna acceptera mobbning.

Som föräldrer får man väl försöka lära barn att stå upp för sig själva, att slå tillbaka, inte låta sig tryckas ned och om sitt egenvärde. Man behöver absolut tala om att "vända andra kinden till" också, men till mina barn skulle jag nog säga "Retas någon med dig så ge igen tills du vunnit". Nu får jag nog SH maffian på mig, men barnen kommer mår bra i skolan och det är viktigare :)

Som förälder till tre grabbar så har man någon gång hört problemet.

Det hjälper att ha koll på hur dom mår, vilka dom umgås med, hur deras kompisar snackar, har man problem med skolan, direkt konfrontera lärare, rektor, klasskompisar, det behöver inte vara mobbning som gör att en elev inte kan var i skolan, det finns andra aspekter på sånt.

Mobbning är något jag snackar ofta om med mina barn, hur dom ska göra om dom blir utsatta eller om dom ser om någon blir mobbad.

... att försöka gå eller prata sig ur ev mobbning är inte så lätt, det räcker inte alltid....

.... om det inte hjälper, tja JAG behövde inte ta diskusionen om det....
Fick höra från äldsta grabbens kompisar som sett å hört det hela..

Han gick i 2an, 8 år, hade blivit trängd en gång men det hade han löst på egenhand visade det sig. Han klev bakåt ett steg , å när antagonisten som gick då i 4an följde efter så klev grabben fram med en höger, träff på näsan...:näsblod .

Han hade tydligen utan min vetskap, ironiskt nog, undersportlovet, lärt sig boxningens grunder av "farfar"...fd welterviktsboxare, med ett antal militära mästartitlar bakom sig från ungern..... bra skola.:rolleyes: ...så löstes det problemet av sig själv...

Jag ställer mig bakom, mobbarna ska bort från skolan, inte mobboffren....:tummenupp .

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
HönaPower skrev:
2659713 Läste denna artikel på Aftonbladet, och kokar av ilska....detta läser man om oftare & oftare tycker jag...det är så jävla sorgligt att det får fortsätta!
Hur ska samhället agera för att sätta ditt mobbarna i tid..?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,954289,00.html

8 bast & nästan STRYPT på skolgården :mad: ...man finner ju inte ord!

Och du tycker att det är bra när Aftonbladets journalister sticker upp bandspelaren framför ett barn vars bästa vän precis blivit brutalt mördad och sedan blåser upp en helsidesbild på barnet mitt i all sorg? Det är resultatet av Aftonbladets sensationsjournalistik och att någon använder Aftonbladet för att läsa om mobbing är ju direkt jäkla skrattretande.

Nej, att det finns människor som läser kvällstidningarna kan vi nog inte komma ifrån precis som att mobbare alltid kommer finnas osv. Men varför kan inte dessa människor hålla det för sig själva? Varför ska de länka till kvällstidningarna och hjälpa till att stödja sensationsjournalistiken? Det kan inte ha undgått någon att kvällstidningarna säljer reklam på sina sajter beroende på hur många besökare de får. Och de tjänar förbannat mycket på reklamen. Varje besök genererar pengar och hjälper kvällstidningarna till att fortsätta och utvidga sina svinerier.

Läser man kvällstidningar - och dessutom har mage att hänvisa andra dit - då ska man inte komma och klaga på att ett barn mobbas eller något annat problem i samhället.

Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Blå R1 skrev:
2659808 Tror eg. inte ens dom behöver "vinna", bara det faktum att dom bevisar att dom inte bara tar emot räcker..

Sen är det ju givetvis fel att barn ska behöva tänka på detta sätt, det är ju barn för helvete!!!
Du har rätt. Det blev lite olyckligt när jag skrev "vunnit". Jag menade mest att man helt enkelt måste visa att man inte låter någon trampa på en. Får man en knuff så får man knuffa tillbaka istället för att försöka smyga undan, för då blir det bara värre.

Jäkligt sorgligt att det skall behöva vara så men men.

En annan viktig sak att hålla koll på är också det faktum att ens egna barn inte alltid är några änglar heller.

Gabor skrev:
Han gick i 2an, 8 år, hade blivit trängd en gång men det hade han löst på egenhand visade det sig. Han klev bakåt ett steg , å när antagonisten som gick då i 4an följde efter så klev grabben fram med en höger, träff på näsan... .
Precis som jag skulle förespråka :)

Även om det blir ett litet slagsmål efteråt så har han visat att "mig kan ni fan inte behandla hur som helst utan att det gör lite ont tillbaka"! Enligt minsta motståndets lag ger dom sig på någon annan stackare nästa gång, som inte slog tillbaka.

Jag förstår att det låter som att jag förespråkar våld, men det gör jag egentligen inte i vanliga fall. Det är bättre att lösa konflikter via diplomati när det är möjligt. Men en mobbare lyssnar knappast på någon som säger "Kan vi inte prata istället?" Då måste man (tyvärr) agera lite mer...primitivt.

Vi som är vuxna och möter någon nolla på krogen kan ju bara gå till något annat hak. Men barnen måste gå tillbaka till sin skola dag ut och dag in, ofta i flera år. Då fungerar det inte alla gånger att backa sig ur en konflikt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
SSB skrev:
Sen kan man fundera kring vilka som blir de mobbade. [plus massa text om deras dåliga självkänsla och hur dom behöver förändras]

Sen kan man fundera kring vilka som blir mobbare...

eller(?), meningen att lösa dessa konflikter är väl ändå att få mobbaren att inse att h*n gör fel, inte få den mobbade att ändra på sig

men visst förstår jag ditt inlägg, ofta "beror det på den mobbade" också, verkligheten kommer man aldrig undan - men ska man vara politiskt korrekt så är det ju mobbaren man "ska ge sig på" för att lösa situationen.

(usch vilket knepigt och skumt försök till en diskussion det här blev hehe)

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
3-barnsfar här, 1 på dagis 2 i skola.
Jag blir så arg och ledsen så tårara rinner när jag ser sånt här!

Det är VÅRT förb***ade ansvar som vuxna att se till att våra och andras barn är trygga i dom miljöer dom ska vistas i, från hemmet till lekplatsen till skolan!

Det är VÅRT ansvar att se till att dom som arbetar i skolan har regler, tid och mandat att få stopp på sånt här så fort som möjligt när det väl händer!
(det kommer nämligen alltid att finnas mobbare)

Släpp aldrig det ansvaret till barnen själva, typ "slå tillbaka så slutar dom..." Visst, det kanske funkar för tillfället, men vad har vi i vår vuxna "visdom" fört över till barnet? Våld löser problemet...

Gå på lärare, rektorer, kommun och inte minst mobbarens föräldrar!
Det kommer att bli jobbigt, otrevligt och många försvarstal "mitt barn gör aldrig sånt", "vår personal kan inte vara överallt och se allt"... etc.

Det är BARA undanflykter för att slippa ta tag i det själv, för tar man tag i det så får man ansvaret... det vill fega stackare inte ha!

Ja, det är dom och vi som är ansvariga för miljön, föräldrar ska ta mig f-n fatta att inga barn är änglar hela tiden, skolpersonal måste ställa sig upp och kräva dom verktyg dom behöver för att kunna ta sitt ansvar. Kommuner och politiker måste ge både ansvar, mandat och medel för att skapa miljöer där allas barn är trygga!

Och ja, att ta en unge i nackskinnet och ställa dom i skamvrån med en dumstrut på huvudet är inte psykisk misshandel, det är en läxa som man lär sig av, ingen vill skämmas offentligt!

Skolans möjligheter att ta kraftfullt tag i saker när dom händer är så försvagat nu, ta ett barn i armen och dra bort den när dom precis ska hugga kompisen med pennan så kommer föräldrarna och anmäler läraren för övervåld?!?!?!?
Skulle min grabb göra något sånt och sen ha mage att komma hem och klaga på en dum lärare så skulle jag tacka läraren!

/Danne

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
DmS skrev:
Skulle min grabb göra något sånt och sen ha mage att komma hem och klaga på en dum lärare så skulle jag tacka läraren!

/Danne

Skulle du inte randat din son hehe?

Vad gör du för att se till att skolan motverkar mobbning?

Bara undrar, jag är inte förälder så jag är inte ett dugg insatt vad man kan göra på sitt barns skola och inte.

På min tid fick vi kvarsittning om vi hade dummat oss på låg- och mellanstadiet. Sen ljög man när man kom hem och så var det bra med det.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
vart själv mobbad i grundskolan .. Från första klass till 7 nånstans när jag slängde ner en av dom värsta för en trappa..Då slutade folk ge sig på mig och letade andra offer... Det mesta av mobbingen har följt mig hela livet och gett mig dålig självkänsla etc etc.. Mobbning är förjävligt

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Plast skrev:
2660014 vart själv mobbad i grundskolan .. Från första klass till 7 nånstans när jag slängde ner en av dom värsta för en trappa..Då slutade folk ge sig på mig och letade andra offer... Det mesta av mobbingen har följt mig hela livet och gett mig dålig självkänsla etc etc.. Mobbning är förjävligt

Ja och desvärre har nästan garanterat flertalet av dem som skriver i den här tråden mobbat själva någon gång.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Werizon skrev:
Sen kan man fundera kring vilka som blir mobbare...

eller(?), meningen att lösa dessa konflikter är väl ändå att få mobbaren att inse att h*n gör fel, inte få den mobbade att ändra på sig
Absolut, politiskt korrekt är att säga att mobbarna är dumma och att dom skall sluta. Men vi vet ju att barn kan vara jävligt elaka. Troligtvis för att dom inte har full koll på empati än (små barn).

Världsmästare på psykiskt terror är antagligen tonårstejer som vet att dom är elaka men gör det ändå. Rädslan för att själv bli nästa offer gör att de veka spelar med medans det nog ofta bara är en eller två som verkligen driver på.

De pådrivande har nog någon form av problem när de har sånt behov av att vara elaka. De andra som följer med har nog ofta bara riktigt dålig självkänsla.

Starka individer behöver inte mobba någon för att må bra och är nog tillräckligt starka för att slippa bli offer också.

Werizon skrev:
men visst förstår jag ditt inlägg, ofta "beror det på den mobbade" också, verkligheten kommer man aldrig undan - men ska man vara politiskt korrekt så är det ju mobbaren man "ska ge sig på" för att lösa situationen.
Helt rätt. De som mobbas behöver tillrättavisas. Men eftersom jag inte har något förtroende för att skolan skulle upptäcka om mitt barn skulle mobbas så får jag se till att försöka ge mitt barn de verktyg som behövs för att inte bli ett offer.

Jag såg frågan ur ett föräldraperspektiv och då är det svårt för mig att omforma mobbarna. Det måste skolan som är närmast problemet göra. Det är lätt att säga att vi som föräldrar har ansvar, men eftersom vi i 9 fall av 10 är på jobbet när mobbingen händer så är det lättare sagt än gjort. (Särskilt om skolan har så dålig koll att dom inte ens vet att någonting har hänt).

Sen måste man ju vara beredd på att faktiskt få höra att det är ens eget barn som varit elak, och vad man skall göra då. Många föräldrar lever ju tyvärr i vaneföreställningen att deras barn ALDRIG skulle göra någon illa, tjuvröka, palla äpplen, vara den som började ett bråk osv osv.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vi har gott om mobbare här på sporthoj.com....många som verkar ha så grymt tråkiga liv att de måste lätta ångesten de känner genom att trycka ner någon annan, eller på annat sätt göra sig lustig över personens utseende osv.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Fyfan, jag vill att en skola ska anställa mig som bodyguard och lekkramrat när jag ser sånt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
SSB skrev:
2659762
Då faller vi in på det där med att den mobbade får "skylla sig själv". Självklart är det fel att säga att någon får skylla sig själv för att de blir mobbade, men eftersom vi lever i verkligheten vill jag påstå att vissa barn riskerar att mobbas mer än andra.

Det där är klart, de mobbade är nästan alltid tacksamma offer som inte vågar freda sig, jag tror de flesta någon gång deltagit i mobbing på ett eller annat sätt när man var i grundskoleåldern och det var ju aldrig de stora starka pojkarna med feta "combat records" som utsattes för detta, utan små, svaga, gärna yngre elever.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Blip skrev:
2660015 Ja och desvärre har nästan garanterat flertalet av dem som skriver i den här tråden mobbat själva någon gång.

Nix inte jag:p Men däremot är jag en jäkel på att små retas med min polare men det är ju inget alvarligt.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Blip skrev:
2660015 Ja och desvärre har nästan garanterat flertalet av dem som skriver i den här tråden mobbat själva någon gång.
Nope mobbad iaf enligt rektorn på min skola, personligen tycker jag hennes samtal va värre mobbing.

Hon lät intelegens testa en kompis till mig för att han va tystlåten å då trode hon han va skit korkad. Tillsaken hör att han är den smartaste person jag känner, när vi gick i nian hade han ett iq på 135 enligt mensa test.

En annan kompis fick stödsamtal med kuratorn för att han lyssna på metalica när han gick i 3:an och då måste han ju ha det svårt hemma eftersom han gillar så destruktiv musik och lyssnar på låtar som "djävuls dansen" (Devils dance)

Allt detta hade hon lärrt sig på en antimobnings kurs. För att citera hennes mest korkade uttalande så:

"Ibland ringer föreldrar förtvivlade till mig och säger att deras barn är mobbade, efter ett par minuter kan jag lugna dom med att det inte är mobbning" Nehe?! Om barnet blir retat å det inte är mobbing är det okej då eller?!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy