Ska vi ha olyckstrådar?

Ska vi ha olyckstrådar?


  • Antal röstningar
    0

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
oFFkeFF skrev:
För egen del så ändrade inte jag mitt beteende när kompisar till mig dog, inte ens när jag själv nästan dog.. När jag var yngre, så var jag väl medveten om att jag var dödlig, men sket i det.. Vet fortfarande att jag är dödlig, men en vilja om att kanske bli lite äldre, därav ändrat beteendet, lite grann iaf.

Att vara "lite rädd" på hojen och tänka efter, är nog i mångt och mycket en mognadsgrej. Jag känner igen mig i ditt resonemang. Jag tänkte aldrig att det som hände andra på något sätt kunde ha med mig själv att göra så jag körde vidare som vanligt.

Det som fått mig att ändra tankesätt är dels ett "close call" som fick mig att fundera, samt ett antal års livserfarenhet som får en att tänka annorlunda. Jag är tveksam till att "skrämselpropaganda" skulle hjälpt mig när jag var 20. Men vi är alla olika så det finns säkert någon som kan ta till sig det. Kanske det ökande antalet tjejer klarar det t.ex. Dom brukar inte vara lika "adrenalinstinna" som många unga män är, generellt sett, fast undantag till den regeln har man ju sett också. :rolleyes:
 

Dragon

Hell was full so i came back..
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Malmö
Hoj
Cbr 929 RR Fireblade
Kjelle skrev:
Vet också att anhöriga till killen som körde ihjäl sig fick ta del av alla RIP-texter som följde inlägget, och att man uppskattade det mycket.
.

Håller med och tycker verkligen att vi kan ta upp saker som inträffar folk som varit aktiva här på forumet..folk behöver lite kontakt med verkligheten ibland
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Relapse skrev:
Att vara "lite rädd" på hojen och tänka efter, är nog i mångt och mycket en mognadsgrej. Jag känner igen mig i ditt resonemang. Jag tänkte aldrig att det som hände andra på något sätt kunde ha med mig själv att göra så jag körde vidare som vanligt.

Det som fått mig att ändra tankesätt är dels ett "close call" som fick mig att fundera, samt ett antal års livserfarenhet som får en att tänka annorlunda. Jag är tveksam till att "skrämselpropaganda" skulle hjälpt mig när jag var 20. Men vi är alla olika så det finns säkert någon som kan ta till sig det. Kanske det ökande antalet tjejer klarar det t.ex. Dom brukar inte vara lika "adrenalinstinna" som många unga män är, generellt sett, fast undantag till den regeln har man ju sett också. :rolleyes:

Men då kommer man ju tillbaka till punkt ett. Varför man kör hoj egentligen?
Skulle sätta min högra lilltå på att de flesta som kör klass7-hojar gör det för "rushens" skull, oavsett om de är erfarna eller inte. Det vill säga en del är medvetna om riskerna, en del blundar för dem, andra skiter i dem, en del utmanar dem, men ytterst få köper en gsxr1000 för att köra mälaren runt tillsammans med allt om mc och touringspegeln..
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
När jag skriver ett RIP så menar jag det, Vila i Frid, oavsett jag känner personen eller ej. Och jag blir faktiskt påverkad av det, på ett bra sätt, det får mig att tänka mig för en extra gång innan jag vrider på.

Bra skrivet, så känner jag med!
Det finns ett ställe mellan Finspång & Norrköping som en kille körde ihjäl sig på, varje gång man åker förbi, så får man en tankestälare!

//Gumpa
 

HanneZ

Guest
Jag röstade nej, men tänkte mig inte riktigt för.

Om någon här på forumet dör så tycker jag att någon nära ska skriva en tråd, vare sig om medlemen dog på mc eller ej. De som har t.ex. nätkontakt med medlemen i fråga måste ju få reda på det på något sätt. Där tycker jag dock att man ska sätta gränsen, för om man ska länka till aftonbladet om alla olyckor kanske vi ska länka till amerikanska mc olyckor också? Om aftonbladets länkar får oss att köra lugnare så kanske cnn's länkar får oss att köra ännu lugnare?

Och de som ogillar dessa trådar o känner olust... Om tråden som får dig och 100 till att känna olust räddar 1 liv så är det värt de!

Bara mina synpunkter!

/ Hannes
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
oFFkeFF skrev:
Men då kommer man ju tillbaka till punkt ett. Varför man kör hoj egentligen?
Skulle sätta min högra lilltå på att de flesta som kör klass7-hojar gör det för "rushens" skull, oavsett om de är erfarna eller inte. Det vill säga en del är medvetna om riskerna, en del blundar för dem, andra skiter i dem, en del utmanar dem, men ytterst få köper en gsxr1000 för att köra mälaren runt tillsammans med allt om mc och touringspegeln..

Nog så borde man kunna få en "rush" utan att köra ihjäl sig väl? Och det är det vi alla vill åstadkomma genom att få folk att tänka sig för eller hur? Så tricket är att ha kul utan att förolyckas. Men om man känner att man vill testa gränser hela tiden så tycker jag vi ska se till att vederbörande börjar köra RR istället. :) Man kan argumentera att det är upp till den enskilda personen om han/hon vill ta risker, men dels av ren medmänsklighet och dels därför att riskerna tas i allmän trafik, så tycker jag att en viss propaganda är OK.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Relapse skrev:
Nog så borde man kunna få en "rush" utan att köra ihjäl sig väl? Och det är det vi alla vill åstadkomma genom att få folk att tänka sig för eller hur? Så tricket är att ha kul utan att förolyckas. Men om man känner att man vill testa gränser hela tiden så tycker jag vi ska se till att vederbörande börjar köra RR istället. :) Man kan argumentera att det är upp till den enskilda personen om han/hon vill ta risker, men dels av ren medmänsklighet och dels därför att riskerna tas i allmän trafik, så tycker jag att en viss propaganda är OK.

Hehe, ja du vet ju vart jag hamnade iaf...
Finns det någon som inte vridit fullt på sin sporthoj? Det är oftast då det händer, korta impulser som är svårstyrda.
Förutom de rena otursolyckorna, där agda inte ser hojen som kommer från vänster. Folk som är omedvetna bör göras medvetna, sen är det ändå upp till dem själva om de vill köra hoj eller inte, eller om de vill försöka kontrollera sina impulser.
Men kombinationen extrema sporthojar och måttlighet är liksom något som inte riktigt går hand i hand..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tycker de e bra bland annat för att hålla ner ens eget tempo å tänka efter några gånger extra innan man gör något. (inte för att låta kall)
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
oFFkeFF skrev:
Folk som är omedvetna bör göras medvetna, sen är det ändå upp till dem själva om de vill köra hoj eller inte, eller om de vill försöka kontrollera sina impulser.
Men kombinationen extrema sporthojar och måttlighet är liksom något som inte riktigt går hand i hand..

Hur man kör är inte upp till den enskilde så länge man kör bland andra människor. Om man klantar till det så finns risken att man förstör någon annans liv förutom sitt eget och det är inte något man ska acceptera.

Man behöver inte vara måttlig bara för att man kör med huvudet, utan man väljer tillfälle när/var man ska ösa på. Det finns gott om ställen där man kan få en "rush" utan att "Tant Agda" kan komma ut från vänster i en korsning.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Är det nån på forumet så: JA
Är det inte nån på forumet så tycker jag man kan läsa om det i tidningarna som alla andra.
Blir så dystert annars.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Relapse skrev:
Hur man kör är inte upp till den enskilde så länge man kör bland andra människor. Om man klantar till det så finns risken att man förstör någon annans liv förutom sitt eget och det är inte något man ska acceptera.

Man behöver inte vara måttlig bara för att man kör med huvudet, utan man väljer tillfälle när/var man ska ösa på. Det finns gott om ställen där man kan få en "rush" utan att "Tant Agda" kan komma ut från vänster i en korsning.

Du kan helt omöjligt reka av ett vägavsnitt så du är helt säker på att det är avfolkat.. Du kan visserligen göra en rekning att sannolikheten är väldigt liten att du ska stöta på andra människor, men säker kan du aldrig vara.
70-vägar är oftast 70-vägar för att det finns skymda utfarter/krön etc. Motorvägar är väl i sådant fall _enda_ stället man kan vara relativt säker, då helst mitt i natten för att inte stöta på andra trafikanter.
Med otursolycka menar jag en sådan olycka där faktiskt hojföraren kör lagligt, men ändå inte kan undvika en krasch på grund av olyckliga skäl, exempelvis en bilist som blir bländad etc.

Sedan är nästa faktum att vi motorcyklister väldigt sällan skadar/dödar andra människor än oss själva, det händer, men som sagt sällan. Givetvis måste vi ju ändå tänka på medtrafikanter ändå.
Förordar alltså ingen anarki, men det är ansvaret över hur fordonet framförs är fortfarande upp till föraren. Menar du anser dig ju kunna gasa "säkert" på vissa ställen, enligt ditt sätt och se på saken, en annan person anser det säkert att göra det på ett annat ställe, och det är bara en sak som är säker, polisen anser ni bägge har fel :D
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag tycker absolut att trådarna ska finnas. Som jag ser det så är det självklart att jag som medlem vill veta om en annan medlem dör, trots att man inte känner alla här så känner man ändå en sorts gemenskap. Det är också ett sätt för de anhöriga att veta att vi tänker på personen, oavsett hur nära denne stod oss. Sen är det dessutom något som gör att iallafall jag tänker mer på hur lätt det är att försvinna från jorden, vilket medvetet eller omedvetet gör att man tänker annorlunda när man själv är ute och kör. Dock tycker jag också att man bör undvika att gapa om hur klanigt det var att dö just där och så vidare, personen kommer bevisligen aldrig att göra om det och för de anhöriga är det ett slag i ansiktet. Man kan tycka vad man vill om olyckan men det är bättre att tala om för de som lever vilka klantar de var som gjorde si och så än att kasta det på de anhöriga. Ofta är det ju dessutom rena spekulationer från folk som inte ens var på plats utan bara sitter och gissar. Fast om de anhöriga vill berätta hur olyckan gick till så är det nog bra.
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Tror att det rent allmänt e en jävla bra påminnelse om att försöka hålla lite koll iaf på va man håller på med ute på vägarna... :rolleyes:

Låt oss säga att man läser en sån tråkig tråd på kvällen... visst är den oftast glömd nästa morgon när man sätter sig på hojen, men med tiden etsar dehär trådarna nog fast sig lite och bygger upp respekt för dödsmaskinen man sätter sig på var dag... :död :tummenupp

Tråkigt var att vi förra sommaren fick allt för många påminnelser, så ta de lugnt nu alla denna säsong... (ska jag säga...) :tungan men iaf :fakta
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag röstade Ja. Varför är av de anledningar ni själva redan tagit upp i den här tråden. Det känns skönt att skriva av sig någonstans, förutom en del RIP som för mig verkar helt onödiga..

Trots att jag själv kan känna mig lite rädd ibland på hojen, just för att själv dö så vill jag inte heller ge upp vad jag har kämpat för sålänge.
Det är farligt att köra hoj, lika farligt är det att gå utanför dörren på morgonen. Att åka buss, bil. Att andas kan vara farligt. Jag minimerar mina risker genom att köra lungt, hoppas jag. Men man kan ju aldrig lita på alla andra i trafiken.

En del trådar behövs, för att väcka eftertanke hos folk.
Och som sagt, vill man inte läsa, behöver man inte läsa.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Alltid lika tråkigt att läsa om en medlem som gått bort, ofta har man diskuterat endel med dem, endel riktigt mycket och det känns som man känner personen..
Men jag tycker ändå det är lika bra att det postas om olyckornna, så man får veta.. troligen får man ändå reda på det på ett eller annat sätt... :(
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jag tycker man ska ha det iallafall, visst är det väldigt tråkigt när någon mister livet men samtidigt bra på ett litet litet sätt för det får fartdårar här inne att tänka till lite, gör det inte så har man inga känslor. För mig gör det iallafall det, nu kör jag ju inte hoj men när det gäller annat och borde man tänka att det kan verkligen hända en själv också och man ska tänka att många här inne har väll barn, flickvänner, fru, män, pojkvänner... tänk er då hur dem känner sig, du känner väll inte så mycket av det men MÅNGA andra gör som man borde ta hänsyn till. man tar det försiktigt iallafall ett tag framöver sedan så släpper det väll efter ett tag igen och då kanske det tyvärr kommer en till och då får man samma visa igen.

( Vet om att detta kan vara lite utnyttjande av döden men jag tycker personligen det är bra att göra på detta sätt )
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, absolut.
Endast som minne för den avlidne och kanske nån form av tröst till anhöriga.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
sEiKo skrev:
Är det nån på forumet så: JA
Är det inte nån på forumet så tycker jag man kan läsa om det i tidningarna som alla andra.
Blir så dystert annars.
håller med dig jag. :tummenupp
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Det är nyttig läsning även om det är någon helt okänd. Det är bra att bli påmind om att det finns rådjur, bilister som klipper rödjus mm.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top