Ska vi snacka lite SM-däck?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jo, jag är sugen på en liten KTM typ LC4 625/640/660 SuperMoppard men gärna med en uppsättning grusdäck också. Däremot kan jag inte ett skit om supermoppedäck, så vad är det som gäller för gatbruk?

Har sett att endel SM är utrustade med "enduro"-däck vilket är ett mellanting mellan gatdäck och grusdäck. Duger de för gatbruk? Eller ska man kolla på samma typ av däck som supersporthojar använder? Kan man använda "enduro"-däck för både gatbus och grus-smisk?

Vilka märken är det som gäller egentligen?

Tack på förhand.

Raiker

...
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
KX250 CR500
Zee skrev:
Jo, jag är sugen på en liten KTM typ LC4 625/640/660 SuperMoppard men gärna med en uppsättning grusdäck också. Däremot kan jag inte ett skit om supermoppedäck, så vad är det som gäller för gatbruk?

Har sett att endel SM är utrustade med "enduro"-däck vilket är ett mellanting mellan gatdäck och grusdäck. Duger de för gatbruk? Eller ska man kolla på samma typ av däck som supersporthojar använder? Kan man använda "enduro"-däck för både gatbus och grus-smisk?

Vilka märken är det som gäller egentligen?

Tack på förhand.
Alltså, endurodäck är för skogsbruk ungefär :). De är inte att rekommendera vid gatbruk. Det finns grusdäck som är helt ok på asfalt dock.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
På gata/asfalt bör man köra typ sporthojsdäck.

På grus cross/endurodäck.

Men visst allt går, det finns ganska ok halvcrossdäck som duger till lite gatåka också.

Men det bäst är ju att ta rätt däck till rätt underlag.

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Nån som har pejl på om det finns vettiga "regndäck" som ofta motarderna säljs med. Hade lätt kunnat tänka mig såna då dom har lite mer mönster, men dom flesta pallar väl inte värmen på torrt. :rolleyes:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Duke Gollum skrev:
Nån som har pejl på om det finns vettiga "regndäck" som ofta motarderna säljs med. Hade lätt kunnat tänka mig såna då dom har lite mer mönster, men dom flesta pallar väl inte värmen på torrt. :rolleyes:
Dom dör väldigt fort på tort väglag.

Ska du bara åka gata så kommer du inte ha några tok-nerlägg osv så då tycker jag att du kan köpa grovmönstrat, det är väl maxxis som har några special-supermoto? Kör på hårdaste gummiblandningen då!

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Olof Eriksson skrev:
Dom dör väldigt fort på tort väglag.

Ska du bara åka gata så kommer du inte ha några tok-nerlägg osv så då tycker jag att du kan köpa grovmönstrat, det är väl maxxis som har några special-supermoto? Kör på hårdaste gummiblandningen då!
Det är dom här Olle syftar på
http://www.maxxis.com/products/motorcycle/product_detail.asp?id=255
http://www.maxxis.com/products/motorcycle/product_detail.asp?id=256

Kolla med Jofrab om återförsäljare.

Jag har kört med med den hårda intermediateblandningen (vit) fram och streetblandning bak och då går det två bak på ett fram. För mig har dom funkat skitbra till allt gatåka, dom håller i riktigt bra när det svänger och går undan så inga problem med rejäla nedlägg heller.

Men, något regndäck i ett race/banperspektiv är det ju inte. Och för seriöst banåka i torrt håller dom heller inte, men en liten tur då och då funkar.

Sen skadar det ju inte att dom är relativt billiga och håller bra.

.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...