Ska vi tillåta trådar om hur man stjäl hojar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Kanske lite tillspetsat ämne, men innebörden är ju den iaf. Då och då dyker det upp trådar från folk som har tappat bort nyckklara mm, och vill ha hjälp att komma in i cutsen, öppna tanklocket eller tjuvkoppla hojen. Skulle någon jag känner fråga i en tråd så kan man ju svara i PM, men om någon helt okänd frågar hur man tjuvkopplar en hoj så har jag ingen aning om ifall det verkligen är pga att han/hon ska bygga banracer av sin legalt köpta hoj, tappat nycklarna 137 mil hemifrån eller om den helt enkelt bara är stulen. Om det är det sista fallet så bidrar ju SH till att underlätta för tjuvarna att både stjäla hojar, och använda stöldgodset. Är det något vi vill ställa upp på? :va Eller ska såna frågor förbjudas, precis som GR-diskussioner är det, och tas bort?
Nackdelen är ju att vi inte hjälper dom som ärligt behöver hjälp. Jag skulle tex vilja ha hjälp att ta bort tändlåset om jag köper en hoj å ska bygga racer av den, men jag vill å andra sidan inte att nån ska hjälpa tjuven att tjuvkoppla min gathoj om den blir stulen.
Vad tycker ni? Vad väger tyngst, nackdelarna eller fördelarna?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Låter sunt ditt resonemang!
Dock så kan nog tyvärr tjuvar redan sådant... : (
Så jag tycker trådarna kan vara kvar.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Har väldigt svårt att tro att någon som är sugen på att stjäla en hoj skulle fråga hur man gör på ett öppet forum som detta.
Tycker gott trådarna kan vara kvar. Smidigt för de som (liksom mig själv) behöver få info.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag har väldigt svårt att tro att de som stjäl hojar sätter sig här för att ta reda på hur man gör. Det finns bättre forum för det om man nu behöver ta internet till hjälp. Det är fullt möjligt att det någon gång har hänt att en fjunig sextonårig moppepojke har läst här han kan stjäla en hoj men jag tror att det är en ytterst liten del av de hojar som blir stulna. Jag tror att fördelarna uppväger nackdelarna men jag kanske skulle vara lite mer återhållsam i mitt svar till en medlem som reggade sig samma månad. Jag tror ingen blir medlem här för att ta reda på hur man snor en hoj och sedan vänta ett år med att få ut den informationen.
Dessutom är det så enkelt att stjäla en hoj så jag tror ytterst få behöver få hjälp här.

edit: men jag tycker att detta är en viktig frågeställning som helt klart bör diskuteras.

mickelin

Guest
Ja och nej! Rent allmänt håller jag med redander, oftast kan dom sådana saker via ungdomsåtgärder och sociala konstellationer. Tror möjligheten att lära sig konstiga saker är större på andra håll, flashback osv....
Min blygsamma och kanske lite naiva förhoppning är att sporthoj är någorlunda "rent" från bus. Jag vill däremot gärna hjälpa andra människor som sitter illa till.

Det bästa är väl om personen som behöver hjälp kan få det av någon som åker över till den "behövande" efter att ha fått kontakt via sporthoj?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Moppefuckona skulle nog inte fråga här pga den generella attityden till den gruppen här! Dom ska även kunna sammanställa en mening utan uttrycken:eyyy, typ, liksom osv. vilket framstår som omöjligt!

Dom tjuvarna som t.ex snodde min förra hoj var inga såna utan hade både mål och medel(lyftes in i en bil) och denna kategori behöver inte fråga!

Jag tror trådarna lugnt kan ligga kvar då man bör vara hyggligt dum för att fråga här om sådant! Skulle ev vara tveksam om någon som reggat sig nyligen frågade!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om hojen är hederliga så kan ju alltid ägaren ta hojen till närmaste verkstad.

Trådar för kutsen och tanklocket tycker jag är helt ok, för det är knappast tjuvar som bryr sig om sånt.
Men tjuvkoppla är jag mera tveksam till. Skulle någon av stammisarna här fråga skulle jag kunna svara via PM om jag visste svaret men annars tycker jag sån information inte ska spridas i onödan.

En tråd med öppet svar skulle ju rent av kunna leda till att nåt måppefucko kommer på att han ska stjäla sin första MC.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Min blygsamma och kanske lite naiva förhoppning är att sporthoj är någorlunda "rent" från bus. Jag vill däremot gärna hjälpa andra människor som sitter illa till.

Tror att du blir besviken på verkligheten....
Här finns nog både bus, ordningsmakt, försäkringsbolag och vanliga svensson.

Å andra sidan så tror jag inte att det fungerar som ett upplärningsforum för småbus som vill lära sig... all sådan info finns redan på nätet, vi sitter ju inte på några hemligheter direkt.
Tror vi kan hjälpa varandra utan att känna att vi utbildar kriminella.

Men det är ju bara min cyniska inställning:rolleyes:

Last edited:

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Känner mig något träffad då jag skrivit 2 trådar om hur jag ska få upp tank och sadellås, tändningen fixade jag själv.

Jag förstår helt och hållet ditt resonemang, jag tror dock inte det gör varken till eller från om någon skriver hur man får upp lås här.
Vist kanske det finns några moppeungar som hänger här som vill lära sig men det är mer troligt att de öppet ställer frågan "hur själ jag grannens hoj" på tex flashback lr liknnde där de kan göra det öppet??

Den hjälpen jag har fått här sparade jag ca 1700:- på nu när jag kan byta alla lås själv, det är mycket pengar för mig!!

Så ja, låt trådarna vara kvar. De som vill lära sig sno hojar gör det iaf!

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Proffsen som snor vet hur dom ska göra. Så de bara obegåvade kriminella klantarslen som skulle ställa frågor på SH, antar att de e sådana stöldskador som man kan se att dom haft sönder halva hojen för att få upp styrlås å tanklock.
Å frågan e om dom ens klara att följa en instruktion av nån här på SH??

En relevant fråga kan vara hur olika FB ställer sig till information om detta på SH. Så att inte FB kan försöka misskreditera SH som oseriösa å så.... Eller e vi sånna här inne?? :D :D

Dubbelmoralisten har talat, ok att köra för fort, men inte att sno polarns hoj typ :D :D

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Bra att informera hur tjuvar går tillväga så det går att göra lite förebyggande arbete. Många tror ju att låsa hojen med skivbromslås och styrlås gör att hojen är stöldsäker :rolleyes:

Vet några fall där tjuvarna ställt hojens framhjul på en skateboard och kan på så vis enkelt gå iväg med hojen. Inbyggd styring tack vare skateboarden. Sen kan tjuvarna i lung och ro slänga in hojen i en skåpbil på en annan plats alt knäcka låsen.

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Känns tryckt..

Det finns många typer här på SH. De allra flesta är antagligen Ok.
Men det finns ju också Id** k**skallar med mera.
Nu tycker väl jag att det är bra koll på SH..
Lägger någon upp en fråga så brukar han/ hon få svaret de förtjänar..
Och talar man om för någon som :brinnerup reggade upp sig på SH igår hur man Tex tjuvkopplar en hoj så bli inte förvånad om ditt garage är tomt till helgen..

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Googlar man på "stjäla mc" så ligger denna tråd som 8:e länk...

Man behöver inte känna till SH för att få reda på hur man gör om man inte kan tjuvkoppla en hoj. Det räcker med att söka på nätet...och då är det lite dumt om hojåkarna själva beskriver hur man gör!

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Givetvis skall vi inte tillåta trådar om hur man stjäler hojar.
ganska solklart.

Men vi kan inte heller veta vilka som är ute i olagliga syften och vilka som inte är det. Vem och hur skulle man fastställa något sådant.
om vi nu väljer att vi skall fälla istället för att fria så kommer en hel massa frågor upp om hur detta skall hanteras.
skall trådar tas bort ?
skall trådar vara sökbara ?
straff för sådant ?
publika anklagelser ?
allt annat som är olagligt såsom rödljuskörning köra för fort osv osv osv.

Vad skall isåfall göras med köp o sälj ?
skall varje del unikt kunna identifieras hela vägen till tillverkning med tillhörande pappersarbete för att kunna få läggas upp till försäljning ?
skall köparen visa varför han/hon vill ha delen ?

Nej tycker jag.
Det får finnas en gräns där moderatorerna helt enkelt får ta sitt moderators ansvar och ta bort det som är uppenbart skumt och vi som är i forumet får leva med att det ibland blir fel åt båda hållen, men att riktlinjerna måste vara fria inte fälla.
tycker man det verkar skumt så skit i att svara.
Att stjäla en mc är inte svårt, man får vara bra korkad för att misslyckas med det. Det är tyvärr den verkligheten vi lever i.

som ett redigerat tillägg kan man se det såhär.
vet man vad tjuvarna har tänkt eller hur de funderar på att göra så kan man kontra det osv. så det är ett tveeggat svärd att dela med sig av kunskapen.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...