Ska vi tycka synd om de här männen?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Enligt reportaget i Filter så blev de rekryterade av en annan svensk, en person de inte berättar vem det är. Den logiska frågan blir om denna person existerar.

Reportaget beskriver också att Filippinerna har stora problem med just sexindustrin och startade för några år sen projekt att röja upp. Det här fallet kan mycket väl användas som avskräckande exempel mot andra utlänningar som funderar på att starta verksamhet.

Tjejerna som jobbade där blev fråntagna sina pass och kördes i buss mellan "studion" och lägenheterna de bodde i när de var lediga.

De hade 16 tjejer som vittnade från början, 15 har hoppat av och försvunnit.

Hela historien är rutten. Snuten har satt mycket prestige i det hela, killarna verkar tro att alla rättsväsenden funkar som i Sverige samtidigt som de känns rätt skyldiga.

Sanningen ligger väl som vanligt nånstans mitt emellan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har heller inga som helst sympatier för de här två typerna. Jag vet ingenting om huruvida de är skyldiga eller inte. Jag försöker bara utifrån av mig kända fakta ge en objektiv - och kanske något mer nyanserad - bild av det här.

Skulle de vara huvudmän i den här härvan och hållit (minderåriga?) damer inlåsta är det ju inte mycket att snacka om, då är de skyldiga till brott. I mitt föregående inlägg är ju min utgångspunkt dock den hypotesen, att de måhända inte har känt till något om nämnda fruntimmers situation. Möjligen är livstidsstraffet samtidigt som de infödda kom lindrigare undan en indikation på att svenskarna var huvudmän i affären, men detta vet vi inte med säkerhet. Åtminstone inte jag.

Man kan väl konstatera att det skulle vara trevligt att veta vad de egentligen dömts för, och vilka förutsättningarna är för att döma till ansvar för just detta brott. Vidare behövs ju ett gärningspåstående för att kunna göra någon form av bedömning. Ingenting av detta har jag sett och då går det givetvis inte att ha någon välgrundad uppfattning om vad det hela egentligen handlar om, och om domen materiellt rimlig.

En sak kan säkert sägas; deras eventuella förehavanden inom porrindustrin tidigare, kan inte läggas till grund för någon rättslig prövning av deras skuld, åtminstone inte i Sverige.

Synd inte media anstränger sig lite mer när de ska skriva om dessa snyfthistorier där någon svensk åkt fast och dömts för ett brott utomlands. När man läste grundartikeln (tror de har ändrat den efter den publicerades) fick man ju verkligen inte mycket att gå på, mer än att det gick att läsa mellan raderna att det var något som inte stämde i den rätt ensidigt berättade historien. Lika sågade som Sverige blev med våldtäkts anklagelserna mot Assange i internationell media där det framställdes att det var illa ställt med vår rättsstat. Samma anklagelser riktar vi mot andra länder så fort någon av våra medborgare hamnar i kläm.

Det är bara en reflektion över att våra samhällen fungerar på olika sätt och har olika förhållningssätt till saker och ting. Utan mer vetskap om dessa båda fallen är det ju svårt att ha någon uppfattning om skuldfrågan. För egen del tror jag dock inte att rättsväsendet är så illa som vi gärna målar upp i bananrepublikerna. Visst finns det korruption i dessa länder, men det behöver inte nödvändigt betyda att det drabbat dessa två grabbar negativt. Assange borde varit mer försiktig med tanke på den profil han hade och samma sak gäller killarna på Filippinerna.

Jag skulle aldrig drömma om att åka till ett annat land för att testa gränser där man inte riktigt är införstådd i kulturen och spelreglerna som gäller där. Att tro att man kan bete sig hur som helst bara för att man är västerlänning och har lite pengar på fickan hjälper inte alla gånger. Det påminner om några tonåringar jag stött på genom åren. De tror att deras föräldrars status och pengar kan rädda dem ur kniviga situationer. Sedan när de väl hamnat inser de att så inte var fallet. Ett i många gånger hårt uppvaknande.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha