Skadad insexskalle

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den där ser faktiskt ut som den skulle funka, bara den greppar ordentligt ytterst.

Du får ÄNNU bättre grepp med en sån här, påstår jag i alla fall, och du lär ha nytta av den fler gånger. Jag fick loss en skruv i vintras som var helt rund ( som din ) som satt riktigt riktigt hårt.



 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag använder Tänger från Neji saurus, bra till skadade Insexskruvar och Stjärnskruvar.
Det finns även Insexnycklar för skadade Insexskruvar, kommer inte ihåg vad de heter.
Men jag köpte dem på Briklas.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag skulle nog hellre använda en fast muttertång än en polygrip, men det är bara för att jag haft polygriper som inte håller ihop där man ändrar storlek. Nyper man åt rapplar det över och så klämmer man sig.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
K rauta säljer Irionside Insexnycklar för skadade Insexskruvar
Ks tools har också.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Borra brukade jag göra. Då släpper anspänningen. Fast det beror på hur det ser ut just på din hoj. Svetstänger är underskattade åxå
?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag skulle börja med att ge den en rejäl smocka med en hammare för att knäcka oxid/ärg och sedan värma med en gaslåga. Sen skulle jag prova med något av de förslag på verktyg du redan har fått.

Mvh,
Ingvar
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Ok, så här får det bli :giggle: :
1. Papegojtång
2. Jack på sidan av fläns, och försöka knacka runt
3. Skruvutdragare
4. Gråta lite
5. Borra
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag brukar använda en vass körnare och knackar en grop först rakt in i ytterkanten och sen vinklar körnaren och driver runt skruven. Funkar inte det svetsar jag på något jag kan greppa med tång. Ibland har jag saknat nya skruvar att ersätta med så då har jag återanvänt dom med den metoden.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Är det på MC så skulle jag akta mig på förslag om att knacka, ett tunt aluminiumblock är inte så knackvänligt.
mina fem varianter är.
1. Torxnyckel
2. om det går att komma åt med rörtång.
3. svetsa på en mutter.
4. borra två hål och dra lös med haknyckel.
5 slipa bort två sidor med en dremel så du får ett nyckelgrepp....här måste man vara försiktig så man inte nuddar blocket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det går komma åt ....
Vinkelslipen rakt in på mitten så det blir ett spår för en stor skruvmejsel.
Eller en lagom bred plåtbit som sedan kan greppas med valfritt verktyg, tex skiftnyckel.
Och använder man en (eller vid behov två #) Tredoringar / Gummistålbrickor så blir det vanligen tätt med 15 - 20 Nm med 14 mm skruv. Här kanske ännu mindre gänga = lägre moment?
# Är oljeskruven inte gängad hela vägen som på Triumph Sprint RS behövs två Tredoringar.
Finns också i mm storlekar.
Finns också på Hydroscand.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är det på MC så skulle jag akta mig på förslag om att knacka, ett tunt aluminiumblock är inte så knackvänligt.
mina fem varianter är.
1. Torxnyckel
Hur hårt brukar du banka då? Mitt förslag med körnare kräver inte speciellt hårda slag, då är torx och slagmejsel mycket mer våldsamma metoder. Sitter dom så hårt att den metoden inte funkar så kommer skallen deformeras av körnaren långt innan man risker slå sönder blocket så det är nog lugnt om man inte är helt galen och saknar känsla med verktygen. Så funkar inte körnaren så kan man gå på nästa metod och för mig är det nästan alltid svetsen då värmen kan hjälpa till.

Tog ur hälften av skruvarna i kopplingen med körnare och dessa pinnar brukar ofta vara avbrutna och ha sönderdragna skruvskallar.
IMG_20190201_005403.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
K rauta säljer Irionside Insexnycklar för skadade Insexskruvar
Ks tools har också.
Och sådana har jag, Ironside. Funkat svindåligt hittills. Eftersom de är vanliga vinklade nycklar är det väldigt svårt att få press nedåt/inåt skruvskallen, vilket gör att de bara glider ur. Insex är ju inte så väldigt djupa, och ännu mindre så om skruvskallen är mördad redan.

Jag hade hoppat dem!
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hur hårt brukar du banka då? Mitt förslag med körnare kräver inte speciellt hårda slag, då är torx och slagmejsel mycket mer våldsamma metoder.
Slagmejsel var inte något jag föreslog heller eftersom att det innefattar bankande.
Torx lär knappast vara en våldsam metod, idén bygger ju på att hitta en dimension som är något tightare än insex.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att knacka av den simpla anledningen att ditt råd kommer användas av någon som startat en tråd för att lossa något,
det finns en överhängande risk att en sån TS kan orsaka rätt mycket skada av ett feltolkat råd.
Hade det varit någon med stor erfarenhet hade tråden aldrig skapats.
 

oliven

Sporthojsnörd
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-78 + -91, Yamaha SR 500
Såg ett inlägg om denna tång för längesedan….

Dock har jag ingen egen erfarenhet av tången.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top