Skador av höga basljud, suddig syn?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är det fysiskt möjligt att höga basljud kan göra att man ser suddigt efteråt i ett par timmar?
Fick detta fenomen efter att ha hjälpt en bekant med lite billjud. Var bara på ena ögat och tänkte inte så mycket på det direkt efter inställningarna var klara utan ~5-10 min efteråt, varade ~3timmar.
Så är det fysiskt möjligt eller var det ett sammanträffande med nått annat? Att man kan få lite suddig syn vid aktivt spelande är ju inte så konstigt men att det kommer och ligger kvar efteråt var något nytt, om det nu var därför.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Åk och kolla hos ögonläkare direkt. Jag har en bekant som har någon sorts åkomma som leder till obotliga skador på synen om han utsätts för vibrationer, stötar och slag. Det har lett till att han numera inte idrottar och undviker alla situationer där han riskerar att utsättas för skakningar.
Det är dessutom en oåterkallelig process.
Han upptäckte åkomman efter symptom liknande dina.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu vet jag inte riktigt hur högt ni spelat men riktigt kraftiga basljud kan leda till näthinneavlossning vilket gör att man ser suddigt eller inte alls.
Så om du ser suddigt efter att ha utsatts för kraftiga ljud ska du genast uppsöka en ögonläkare.
Nu verkar det som om det läkte för dig men har man otur så läker det inte av sig själv och då kan man i en del fall få ett bestående problem eller att man blir helt blind fläckvis.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Oåterkallelig process.. Vill jag inte ens veta. Fast får väl knalla in om det kommer igen.

Hur högt vet jag inte, inga extrema tävlingsgrejer men bättre än volvoraggarna på ströget. Hjälper till med det praktiska att bygga in allt efter hans uträkningar o mått på ett snyggt sätt, annars är väl inte ljud högt upp på intresselistan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har haft näthinneavlossning, man ser inte suddigt då, man ser tvärtom inte alls. Om man inte uppsöker läkare pronto blir man permanent blind. Jag blev skickad med taxi omgående från Kalmar till Linköpings Universitetssjukhus när jag hade det. Taxi över natten, operation 5 på morgonen. Har en svetsskarv i synfältet kvar sedan operationen nu. Det är rent överdjävligt med konvalecensen efteråt med. :gnissla
Suddigt blir det av hornhinneproblem.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...