Ja, just folk med (sport)hojar är ju kända för att vara exemplariska, nästan paragrafryttare, i trafikenHi hi bra provocerat :tumbsup
Varför bli irriterad på trafikanter som skapar egna regler, det är ju bara töntigt !
Cykla gärna i bredd 3st istället för på led, kör långtradare tvärs över filer i skymda kurvor... det finns alltid plats för en mc....
Folk är så gnälliga!
Men hallå, är det svårare att köra om cyklister i bredd än en långtradare?
Ibland undrar man ju om en del bara vill hitta saker att irritera sig på.
"Buhuuu, cyklisterna körde inte på vägrenen så jag behövde göra en sidoförflyttning på några meter, buhuuu"
När de ligger 4-5 cyklar i bredd med gott d marginal mellan varandra, med vingelmån så blir det inte tillräckligt med plats för att passera med bil. Men du kanske förespråkar att man som bilist bara plöjer rakt över de som ligger i ytterkanten?
Personligen bryr jag mig inte hemskt mycket om det, bara påpekade att cyklister uppvisar beteende som gör att andra trafikanter tröttnar och kör utan hänsyn till andra cyklister.
Nu kanske jag läser knäppt, men har du varit med om att cyklister tagit upp två filer? Då håller jag absolut med om att den gruppen gjort rejält fel.
Många av ovanstående farliga situationer beror på mcförarna. Man åker på små 70 vägar i den dubbla hastigheten. På dessa vägar är det nästan uteslutande trafik som är blandad t.ex. hästar , cyklar, traktorer, eu mopeder och lokal biltrafik. När det då kommer folk som tror att det är en roadraceing bana, då blir det konflikter
Mc föraren blir överraskad av det långsamma fordonet och den långsamma föraren blir överraskad av den snabbt upphinnande motorcykeln.
Vid bankörning tycker man att det är opraktiskt och farligt att blanda Honda 100 med en 10 årig förare och 1000cc superbike eller låta gokart cadetti träna ihop med en växlad kz 2. Dom fartskilllnaderna som uppstår där blir läskiga för både den rutinerade elitföraren och för det oerfarna barnet. Nu bortser jag från ren utbildning av barnet där sådana kombinationer kan förekomma
Hur ska man göra med de cyklister som inte hänger med i trafikrytmen på cykelbanan?Du förespråkar alltså att de som inte hänger med i trafikrytmen förpassas till sidan av vägen? Kanske till en för avseendet lämplig körbana? Man skulle kunna kalla det en cykelbana?
Det du precis skrev är lösningen på trafikolyckorna, inte att successivt sänka alla hastighetsgränserLandsvägen - så länge det inte är motortrafikled eller motorväg - är till för alla slags trafikanter. Hästkärror, gående, cyklister, mopeder, bussar, lastbilar, motorcyklar, sparkar, bilar med och utan släpfordon, husbilar, specialtransporter, traktorer, motorredskap osv osv osv. Ingen har alltså monopol på vägen utan samtliga samsas efter bästa förmåga.
Kommer man bakifrån och ser en lastbil/hästkärra/tre cyklister i bredd/en buss med motorstopp/tant Agda 98 i en 77-as Polo på andra växeln så: Håller man UT, kör om med god marginal i lämplig hastighet anpassad till situationen och bombar sedan på utan att ställa till med något.
Vad är problemet? Egentligen?
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |