Skaffa a2 kort

Jesperkkarlsson

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Göteborg samt stockholm
Hoj
Crf250 -11
Hej!

Jag och några vänner är väldigt inne på att skaffa a2 kort nu och köpa sig varsin hoj.
Vi alla har bensin i blodet, kört cross sedan ung ålder och älskar allt med motorer.

Men då jag ska börja plugga m.m så kommer jag ej ha tid med att köra mer cross nu pp ett bra tag tyvärr så är jag sugen på att göra om min cross till en motard.

Jag har en Honda crf250 -2011 som är förreggad. Vilket då betyder att jag har regskylt till den samt samma typ av ägarbytes papper som används när man köper en bil. Eftersom jag bor hyfsat centralt så hade denna räckt att köra med då det blir lite leka och glida med den men ingen direkt motorvägskörning, då tar jag hellre bilen tills att jag kan ta tung mc!


Men till frågan, någon här som har lite erfarenhet av vad som behövs göras osv om man ska köra motard på a2 kort? Jag tror tyvärr inte att jag får köra en 450 på a2 då kW är för höga, samtidigt är jag LITE sugen på te x en CBR600 men då måste man strypa ner den antar jag?
Hur tog ni alla era mc kort? Jag är inne på att köra upp och Göra allt privat men man kanske inte tjänar på det?

Att ta en mc kurs ( paket-kurs ) känns lite onödigt då jag har väldigt bra kontroll på hoj, det man vill göra är att ta några lektioner ute i trafiken men att köra på inhägnat område för att lära sig manövrera hojen tycker jag inte ör värt att lägga flera tusen på, då det knappt kommer ge mig något.
Hur mycket kostade era kort inkl, allt- från början till klart. Och hur gick ni till väga?

Mvh jesper
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Du bör nog räkna lite grann...på vikt/effektförhållandet.
Även om den är "bara" en 250 så är det mycket möjligt att den iaf har mer än 0,2 kw/kg!

Vid ca 35 hk ~29,5 kw, som inte är någon osannolik effekt på sådan hoj, så passerar man gränsen redan mellan 145 och 150 kg tjänstevikt. Din hoj är nog lättare än så?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Vad står det för effekt i papperna du har?
Vad det står på Hondas hemsida spelar ingen roll.

Har den 32kW så tar du 32 och delar det med 0.2 vilket ger oss 160.
Med 32kW måste hojen alltså väga minst 160 kilo för att vara godkänd att framföra med ett A2 kort.
Killen som körde en 300cc cross med A2 kort hade antagligen hojen reggad på en väldigt låg effekt men körde en ostrypt.
KTM EXC brukar väl vara reggade på typ 9kW även om den verkliga effekten är bra mycket högre.

En CBR600 kan du inte köra på A2, det är max 70kW (~95hk) ursprunglig effekt som gäller, och den måste strypas till 35kW eller lägre beroende på vikten.

Ifall du bor i Stockholm så hade du dessutom fått en försäkringspremie som fått dig att sätta kaffet i halsen om du köpt en sporthoj.

Lycka till!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kolla upp om det ens är praktiskt möjligt att regga hojen (vilket jag gissar dte inte är), att crossen är förreggad är ju något man oftast gör för att få ett regnummer och en möjlighet att försäkra den, det betyder inte att den är landsvägsreggad.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
risk 1 ~600
risk 2 ~2500
teoriprov ~300
uppkörning ~1500 (med privat moppe)

Även om du gör allt som går att göra privat så har du dessa fasta kostnader som du ej kommer unda
 

Jesperkkarlsson

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Göteborg samt stockholm
Hoj
Crf250 -11
Kolla upp om det ens är praktiskt möjligt att regga hojen (vilket jag gissar dte inte är), att crossen är förreggad är ju något man oftast gör för att få ett regnummer och en möjlighet att försäkra den, det betyder inte att den är landsvägsreggad.

Japp ska kolla upp detta!
Dock så förreggas inga rena crossar, tror endast det är hondas 2011 som det gjordes på. Däremot finns det ju enduro och andra modeller som är till för att reggas på väg
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Japp ska kolla upp detta!
Dock så förreggas inga rena crossar, tror endast det är hondas 2011 som det gjordes på. Däremot finns det ju enduro och andra modeller som är till för att reggas på väg

Ktm förreggar mycket fordon därav en fin försäljningsstatestik.

Vissa enduro kan e reggas men det innebär att föraren skall ha endurolicena? och att fordonet bara får köras till enduroträningen.

Honda har däremot Crf 250 l / m offroad resp motard. Det är en slö sak på 22 hk. Kawasaki har klx 250 med samma effekt. Dom maskinerna är fullt gatlegala.

Det finns idag rätt mycket fordon som är anpssade för a2 från fabrik. Många av dom är riktigt trevliga stadsfordon t.ex KTM 390 duke , rc 390 , Honda CB 500 2013- . I och med att dom byggda för mellanklass så känns rätt pigga att köra trots den låga effekten.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Japp ska kolla upp detta!
Dock så förreggas inga rena crossar, tror endast det är hondas 2011 som det gjordes på. Däremot finns det ju enduro och andra modeller som är till för att reggas på väg

Jag har en gammal (1988) Kx 125 cross som är förreggad så det är inget som enbart Honda gjort.
Det går inte att få en ren cross gatlegal.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Tycker definitivt du ska köra privat. Jag tog inte en enda lektion och jag klarade uppkörningen och teorin fint. Men så hade jag nyss tagit bilkort och kört mycket hoj innan också. Att få en cross reggad verkar svårt och mycket jobb. Mycket lättare och säkert inte mycket dyrare att köpa en riktig hoj. Vad har du för budget?

http://www.blocket.se/stockholm/KTM_640_SM_25kw_62053436.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Ktm_640_62050061.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/KTM_Duke_61918393.htm?ca=20&w=3

Nu blev det mycket KTM men vill du väldigt gärna ha en "Honda sport mc" så finns ju denna... :D
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_sport_mc_LAGMIL_61973722.htm?ca=20&w=3
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hade jag varit dig så hade jag sålt Hondan och köpt en KTM EXC och krängt på motardkit, tvåtaktare är löjligt kul på gata och betydligt lättare att mecka med än sina fyrtaktade motsvarigheter.
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Lite att tänka på om du kör upp på egen hoj.
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.
Den ska ha en nettoeffekt av minst 20 kW, och högst 35 kW
en cylindervolym av minst 395 cm3*samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Saxat från körkortsportalen.
 

Jesperkkarlsson

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Göteborg samt stockholm
Hoj
Crf250 -11
Tycker definitivt du ska köra privat. Jag tog inte en enda lektion och jag klarade uppkörningen och teorin fint. Men så hade jag nyss tagit bilkort och kört mycket hoj innan också. Att få en cross reggad verkar svårt och mycket jobb. Mycket lättare och säkert inte mycket dyrare att köpa en riktig hoj. Vad har du för budget?

http://www.blocket.se/stockholm/KTM_640_SM_25kw_62053436.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Ktm_640_62050061.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/KTM_Duke_61918393.htm?ca=20&w=3

Nu blev det mycket KTM men vill du väldigt gärna ha en "Honda sport mc" så finns ju denna... :D
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_sport_mc_LAGMIL_61973722.htm?ca=20&w=3

Okej härligt! Hur mycket la du ut ungefär totalt?:) Vet ju att det kostar vad det kostar, men lite intressant att jämföra olika ställen att köra upp på osv...Ja så är det väl tyvärr... Jag kikade lite och blev "kär" i denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Ktm_Exc_450_Supermotard_61879280.htm?ca=8&w=3 men nu är detta en 450 vilket jag antagligen inte kommer att få köra, men något åt det hållet. Det man får kika efter är väl en EXC 125 eller 250cc typ.

Lite att tänka på om du kör upp på egen hoj.




Saxat från körkortsportalen.
tack!:)

Hade jag varit dig så hade jag sålt Hondan och köpt en KTM EXC och krängt på motardkit, tvåtaktare är löjligt kul på gata och betydligt lättare att mecka med än sina fyrtaktade motsvarigheter.

Ja 2takt är roliga att leka med och som du säger, roligare att meka med också... Vet ju hur det är att meka motorn på min cross...
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hojen du länkade från blocket får du nog köra beroende på vilken effekt den är registrerad på.
Som jag skrev ovan så är EXC reggade på typ 9kW från fabrik, fråga säljaren efter reg nummer och kolla upp det.
Värt att tänka på är att om du kör en hoj med mer effekt än vad den är registrerad på så gör du dig skyldig till lagbrott, och när olyckan väl är framme (det händer förr eller senare) så kan du bli utan ersättning från försäkringsbolaget och om du orsakar skador på någon annan eller på någon annans fordon kan du bli skyldig att stå för den kostnaden också.
Det kan bli jäkligt dyrt, med andra ord.
Jag körde själv ostrypt när jag hade begränsat kort men hade kvaddat några 125or innan dess och kommit till insikt med att man inte kan köra som ett ägg överallt, men där vägen och omgivningen var rätt så bombade man helvet.
 

Jesperkkarlsson

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Göteborg samt stockholm
Hoj
Crf250 -11
Hojen du länkade från blocket får du nog köra beroende på vilken effekt den är registrerad på.
Som jag skrev ovan så är EXC reggade på typ 9kW från fabrik, fråga säljaren efter reg nummer och kolla upp det.
Värt att tänka på är att om du kör en hoj med mer effekt än vad den är registrerad på så gör du dig skyldig till lagbrott, och när olyckan väl är framme (det händer förr eller senare) så kan du bli utan ersättning från försäkringsbolaget och om du orsakar skador på någon annan eller på någon annans fordon kan du bli skyldig att stå för den kostnaden också.
Det kan bli jäkligt dyrt, med andra ord.
Jag körde själv ostrypt när jag hade begränsat kort men hade kvaddat några 125or innan dess och kommit till insikt med att man inte kan köra som ett ägg överallt, men där vägen och omgivningen var rätt så bombade man helvet.

Yes ska slå han en pling och fråga i efm!
Okej vad körde du för 125a?

Haha precis, visst är man en fartfylld person men när det kommer till andras säkerhet och "fel" omgivning osv då har man hjärna i alla fall!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Började på en Yamaha WR125X som jag planterade i sidan på en bil efter 400 mil.
Lite rehab över vintern och sen blev det en Aprilia 125RS, den flög ut i diket i en rondell efter 100 mil, nerlägg kombinerat med grus resulterar sällan i något bra...
Veckan efter åkte jag iväg och hämtade en Husqvarna SMS125, helvete vad 2-taktad motard är kul!
Sålde den vid slutet av säsongen och tog begränsat kort året efter och nu står man här några år senare och undrar om man inte skulle ta och köpa sig en 125a igen...
 

Jesperkkarlsson

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Göteborg samt stockholm
Hoj
Crf250 -11
Började på en Yamaha WR125X som jag planterade i sidan på en bil efter 400 mil.
Lite rehab över vintern och sen blev det en Aprilia 125RS, den flög ut i diket i en rondell efter 100 mil, nerlägg kombinerat med grus resulterar sällan i något bra...
Veckan efter åkte jag iväg och hämtade en Husqvarna SMS125, helvete vad 2-taktad motard är kul!
Sålde den vid slutet av säsongen och tog begränsat kort året efter och nu står man här några år senare och undrar om man inte skulle ta och köpa sig en 125a igen...

Ajfan, det där med bilen lät ju inge vidare... Tur i oturen att du återhämtade dig helt ialla fall!
Har ett gäng som kör nya husqvarnas förbi huset typ varje dag, 2taktare. Ser gött som satan ut alltså!!
Men får se till att ta kortet fort så man kan köpa sig någon EXC sen ! Iofs vinter snart men ... lika bra ta kortet så de går fortare till tung MC!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top