Skaffa bil - privatleasing?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En sanning med modifikation faktiskt, there is no free lunch, som man säger. Hyreskostnaden är redan dubbelt så hög jämfört med privatleasing. Det är dessutom en förmån vilket ger högre skatt på ett annat ställe och dessutom mindre pengar till min pension.

Jag är mer intresserad av vilken summa jag får mindre att handla för varje månad. Den summan som då är min riktiga månadskostnad blir ungefär samma som privatleasing.

Detta skiljer dock mellan olika företag så ta inte min text som en absolut regel :näsblod

Nej. Det beror ju lite på vilken typ av avtal arbetsgivaren tagit fram. Ett avtal med leasing genom arbetsgivaren kan variera från riktigt fördelaktigt till ganska grisdyrt.

Den stora skillnaden brukar ofta vara om dom leasingavtalen i första hand är avsedda att vara för bilar av typen tjänstebil eller om dom faktiskt tagit fram avtalet för att man ska kunna leasa en privatbil.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jisses, jag kollade på en TV för 12000:-, den skulle kosta 22290, på 61 månader :skrämd
Ja djävlars.... Jag trodde den mänskliga evolutionen kommit längre i sin utveckling

I övrigt förstår jag inte hur ni kan blanda ihop privatleasing med leasing via sin arbetsgivare. Den sistnämnda sänker din pensionsgrundande inkomst samt ska förmånsbeskattas. Precis som "hyr-pc" gjordes på slutet innan proppen gick ur. Är det en ren förmånsbil omfattas den av helt andra skatteregler, oavsett om arbetsgivaren leasar bilen eller betalar den á la carte.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jag är inne på min andra privatleasing just nu. Leasade en Ford Ka 2011-2012 på 18månader där försäkringen bara var med de första 6 månader men service i alla fall. Den hade ngr små bucklor och stenskott när jag lämnade in den men jag behövde aldrig betala ngt då.
Min nuvarande är en Mini to go som reggades dagen innan skattereglarna ändrades och den är då fortfarande skattebefriad. Alla kostnader är ingående, jag kunde beställa en bil precis så som jag ville ha den från fabrik (de flesta andra ger inte många val) och jag kunde även välja hur många mil jag ville köra på de 3 åren jag har den.

Jag har haft många egna beggade bilar innan där vissa knappt har kostat mig ngt och andra tappat mkt värde/kostat reservdelar under den tiden jag hade de. Tröttnade på eventuella problem, behöver sälja, behöver leta efter nya gamla bilar via annonser som var för långt borta eller redan sålda osv
När jag började leasa var det för att jag har många andra hobbyn där jag även hade lite avbetalning. Att betala en fast summa varje månad funkar helt okej för mig men att betala en större utgift för en bil är för mig inte riktig möjligt och jag vill inte ens detta då jag vill använda pengarna för annat istället. Det är helt klart inte ekonomiskt men för mig var/är andra fördelar viktigare. Att kunna köra en bil som är ny, har garantier, funkar varje dag, behöver aldrig tänker på att köpa nya däck eller reservdelar osv och när det är dags lämna jag bara in bilen och fixa en ny.
För ngr år sedan tyckte jag det är kul att hålla på med bilar och alla dessa punkter hade inte varit ngt problem men nu är det en ren fortskaffningsmedel som ska funkar varje dag och inte ta upp ngt av min fritid nånsin.
För det kan jag tänka mig att betala extra.
Nackdelen jag inte gillar är att man sitter fast på ett kontrakt. På tre år kan mycket hända i ens liv och kraven på ens bil ändras radikalt.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har du möjligheten är det bättre att ta ett lån och köpa den bil du vill ha. Köper du en begagnad som redan har två-tre år på nacken så kommer den garanterat inte sjunkit lika mycket i värde på tre år som du får betala för leasingen på samma tid.
Jag skulle också våga påstå att du till och med kan köpa en riktig bensinslukare och komma billigare undan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har du möjligheten är det bättre att ta ett lån och köpa den bil du vill ha. Köper du en begagnad som redan har två-tre år på nacken så kommer den garanterat inte sjunkit lika mycket i värde på tre år som du får betala för leasingen på samma tid.
Jag skulle också våga påstå att du till och med kan köpa en riktig bensinslukare och komma billigare undan.

Det där är väldigt sant. Den största kostnaden för en ny bil är värdeminskningen. Bränslet är tvärtemot hur man gärna tänker en mindre del.
En bil som har några år på nacken har mindre värdeminskning vilket sänker den delen av kostnaden.

Jag kör själv en Sudi S6 från -95 som då är 19 år gammal.
Den är rätt törstig och vissa delar kostar skjortan. Som exempelvis bromsdetaljer.
Men den har i stort sett obefintlig värdeminskning vilket gör att efter lite uträkningar så har jag kommit fram till att jag omöjligen kan köra billigare. Så så länge den är så driftsäker som den är så har jag väldigt svårt att motivera ett byte. På dom 11 år och 20 000 mil som jag haft den så har jag blivit stående en gång pga havererad bränslepump.
Nu är ju en så gammal bil lite av ett vågspel för rätt som det är kommer det ju att börja komma en massa reparationer och haverier.
Men gör man en avvägning av vad bilen kostar att äga beroende på hur gammal den är och hur mycket man misstänker att den behöver repareras så får man göra en kompromiss så att man väljer en bil som är tillräckligt driftsäker samtidigt som tillräckligt billig att äga.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu är ju en så gammal bil lite av ett vågspel för rätt som det är kommer det ju att börja komma en massa reparationer och haverier.

En riktigt gammal bil är mycket riktigt ett vågspel, men en tre år gammal bil går sönder mindre än en helt ny, åtminstone om den inte kört extremt långt eller blivit misshandlad av tidigare ägare.

Nackdelen är avsaknad av nybilsdoft och att "någon annan" har kört och pillat på den. :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En riktigt gammal bil är mycket riktigt ett vågspel, men en tre år gammal bil går sönder mindre än en helt ny, åtminstone om den inte kört extremt långt eller blivit misshandlad av tidigare ägare.

Nackdelen är avsaknad av nybilsdoft och att "någon annan" har kört och pillat på den. :gnissla

Nej. På en 3 år gammal bil så har gissningsvis det mesta som hade fabrikationsfel blivit utbytt på garantin. Och den är fortfarande tillräckligt ny för att vara långt ifrån utsliten.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top