Skaffa kort & hoj, vart börjar man?

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än...
1.Som rubriken lyder, vart ska man börja?

2.Min ända tanke jag har en så länge är att ha teorin avklarad till våren.

3.Men sen då? Bör man köpa en hoj på en gång så man har något att övningsköra på, eller väntar man med det?

4.Kläder och skydd, väntar man tills man har kortet och lånar fram till dess eller är det lika bra att investera på en gång?

5.Hur kan man bäst förbereda sig med åkningen? Är det att köra sicksack på parkeringsplatser och lära sig dragläge, eller vad är en bra grund?

6.Är det läge att fynda grejer off season, eller brukar de inte skilja sig nämnvärt?

7.Räcker det att köpa bättre begagnat, när det kommer till utrustning, eller är det nytt som gäller?

8.När det gäller hoj, hur viktigt är ABS?

Jag numrerar upp frågorna om ni inte orkar svara på alla!

Tack på förhand
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
skaffa en gammal lättkörd hoj och egna kläder, sen är det bara att köra, köra, köra och återigen köra (läs träna).

du skall definitivt kolla på kläder redan nu när det inte är säsong. jag köpte ett ställ nyss som kostar ord: 14000.- men fick det för 10500.- ditt behöver absolut inte vara så dyrt.

skit i ABS sålänge, det kan du ha när du fått KK och sålt din övningshoj.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
1. Skaffa nån att övningsköra med eller skriv in dig på en bra körskola.

2. Teorin fixar du lätt själv, man kommer långt med vanliga "bil teorin" men skadar inte att skumma igenom en mc-bok eller datorprogram.

3. Beror på valet i fråga1.

4. Beror på valet i fråga1.

5. Börja träna på konbanorna, finns en högfartsbana och en lågfart (krypkörning). hur det ska gå till står på transportstyrelsens hemsida.

6. rea på utgående modeller, men inga jätteskillnader och inte nåt man måste tänka på.

7. Beror på budget och eventuell basillskräck, svettas ju lite varma sommardagar på hojen ;)

8. ABS är ju bra men lär dig köra och bromsa på en vanlig hoj då risken är stor att du nån dag kommer köra nåt utan abs
 

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än...
Okej, så körskola på en gång alltså? Jag som tänkte att man kunde klara av det grundligaste grundliga själv. Alltså typ åka på parkering och dragläge osv.

Om man ska köpa nån gammal övningshoj, vad bör man sikta på för kraft/kubik?
Alltså är det stor skillnad på att lära sig på en 1000cc gentemot en 500cc?
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
tror det är bäst att du lär dig riktigt från grunden av en körskolelärare om du inte kört ens moppe innan. Att köpa en gammal billig hoj att övningsköra på blir nog lika dyrt som om du kör allt på skola, dessutom får du ju låna kläder och annat där.
 

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än...
Det har du ju rätt i iofs.
Har ju kört en del moppe. Växlat en del, även om mestadelen av milen gick på scooter.

Men är det värt att sätta igång med grunderna nu i höst eller kommer man glömma etc. så man lika gärna kan vänta till våren?
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Fixa papper från länsstyrelsen så du är redo, sedan skriver du in dig på körskola och tar en lektion på våren, då får du en bra fingervisning om hur du bör göra. Tycker tidigare svar är bra på övriga punkter.

Lycka till:tummenupp

Det har du ju rätt i iofs.
Har ju kört en del moppe. Växlat en del, även om mestadelen av milen gick på scooter.

Men är det värt att sätta igång med grunderna nu i höst eller kommer man glömma etc. så man lika gärna kan vänta till våren?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du kommer inte glömma allt, så har du möjlighet är det lika bra att börja nu. Men jag skulle ändå börja köra privat om man ser ekonomiskt på det då det är satans så dyrt med körskola och känner man någon som kan köra så lär du dig grunderna på en dag.
Jag har lärt ut "konsten att köra" och det är inte så jävla svårt även om du aldrig har suttit på en cykel ens en gång.
Köp en billig hoj, fixa nån som kan hjälpa dig med grunderna och sen börjar du köra på en parkering då det är bästa övningen att börja med. Efter en stund kan du börja med lättare stadstrafik och snart kan du det hela och då kan du ta några lektioner på en körskola så ser de om du är mogen för att köra upp eller ej.
Hojen du köper säljer du sen för samma pengar, håller du dig runt 20 000:- vid inköp så brukar de stå sig rätt bra, eller åtminstone inte tappa mer än vad 2 dubbellektioner på körskola kostar.
Kläder köper du begagnat till att börja med, ett goretex-ställ får du för 1500-2000 med begagnade stövlar, hjälm köper du ny och där köper du en bra som du ska ha ett tag.
Så skulle jag göra och så har jag rekommenderat flera och det har gått bra. Framför allt sparar du pengar som fan...
 

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än...
hmm.. knepigt. Både körskoleförslaget och privatförslaget har ju sina fördelar...

Det får bli till att fundera lite antar jag. En fördel med körskola är ju att man slipper punga ut med 20-30 loppor på en sväng då man måste köpa både utrustning och hoj.

Men men.
Ni ska ha tack allihopa. Känner mig faktiskt redan lite mer insatt=)
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
hmm.. knepigt. Både körskoleförslaget och privatförslaget har ju sina fördelar...

Det får bli till att fundera lite antar jag. En fördel med körskola är ju att man slipper punga ut med 20-30 loppor på en sväng då man måste köpa både utrustning och hoj.

Men men.
Ni ska ha tack allihopa. Känner mig faktiskt redan lite mer insatt=)

Bästa är ju att kombinera privat och skola.
Utrustning kommer du ändå behöva köpa, kan ju vara värt att kolla i lite affärer nu när rean börjar.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
1.Som rubriken lyder, vart ska man börja?

Beror på hur mycket pengar du vill lägga på din körning. Blir billigare om du lär dig grunderna själv och sen vänder dig till körskolan så du slipper betala 2-3k för att lära dig dragläget.



För min del köpte jag en hoj jag ville ha, men denna kunde jag inte köra upp med så där får du ta ett beslut om du vill ha köraupphoj eller köra övrigtidhoj alt hittar du en hoj med båda egenskaperna är det optimalt.

Kläder tycker jag att du köper med en gång (samband med hoj), och mitt tips är att köpa det man vill ha direkt annars slutar det med att man köper det senare iaf.
Beggade prylar funkar men jag tycker att generellt så vill folk ha överpriser för sina sunka gamla astar stövlar som de "bara" kört med i 5 säsonger.
Hjälmen bör du däremot köpa ny.

Tänk på att många säljare rear ut fjolårets utr och där kan man hitta fina klipp tex lindstrands sepnag gick för 4500 i år och 8-9k året innan.
Säljare kan (bör annars går du vidare till nästa som är villig att ge dig det) ge dig ganska bra rabatter om du köper hela utr hos dem så tveka inte att be om det.


Fråga 5 ÖVA ÖVA ÖVA, låg o högfartsbanan finns att hämta på VV hemsida sen är det bara o lägga upp pantflaskor eller koner. Om möjligheten finns fixa en handledare så du kan nöta riktiga mil också.


ABS är bra i alla lägen om man inte heter rossi i efternamn men jag har för mig att de stänger av den på uppkörningen så du måste lära dig bromsa utan.
 
Last edited:

mxnissen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Landskrona
Hoj
cbr 954 2003?
Tänk på att du kan inte ta lektioner efter 1 nov, då måste du vänta tills 1 april tror jag det var!?
Fick jag lära mig idag :p
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja. Skaffa hoj eller inte på direkten är väl mest en fråga om du kommer att övningsköra privat. Har du någon som kan vara handledare så skaffa en hoj och övningskör privat så får du mängdträning där.
Då slipper du ta så många lektioner på körskola.
Köpa kläder kan du nästan göra ganska omgående. Dom brukar ofta ha lite reor för att bli av med gammal utrustning inför dom ska ta in den nya kollektionen. Dock brukar det vara ganska mycket udda storlekar så det är inte säkert att du sparar så mycket pengar på det ändå. Dock ska du alltid se till att få dom att göra något på priset. Det går nästan alltid att få bort några procent om du köper en komplett utrustning.
Innan du köper så fundera på hur du kommer att köra hoj.
Kommer du bara att ta några nöjesturer när det är soligt och tycker att image är viktigt så köp ett skinnställ.
Kommer du att köra mest hela tiden oavsett det regnar och vill slippa fundera över om det kommer att bli regn när du ska åka hem så köper du ett juste allvädersställ.
Begagnat eller nytt är upp till dig men MC-ställ är ju oftast ganska rejält insvettade och dom blir inte så fräscha. Hjälm ska absolut vara nytt. Den formar sig efter huvudet plus att du inte vet hur den tidigare ägaren hanterat den.

Om du tänker köpa en hoj som du ska övningsköra på så kan jag rekommendera att köpa någon av dom typiska körskolehojarna. Honda CB750, Kawa z750, Suzuki GSX750. Det är hyfsat lättmanövrerade och tillräckligt motorstarka för att räcka till för uppkörningen. (Minst 750 kubik och minst 35kW är kravet för obegränsat).
Vill du inte köpa någon av dom hojarna så välj annan valfri hoj som inte tillhör dom riktiga sporthojarna. Dom är inte lämpliga för manöverbanan pga svängradie.
Tänker du övningsköra lite med körskola och köra upp genom dom så köp valfri hoj som du vill ha. Det behöver inte vara någon som du kan använda på uppkörningen då.
ABS gör det såklart lättare att bromsa hårt men det finns inte på äldre hojar så då blir det en del pengar för en hoj i så fall. En billigare hoj är bättre för övningskörning då risken finns att du tappar den eller välter den på något sätt i samband med övning krypkörning eller bromsträning. 200+ kg som vill lägga sig ner är tungt. Det är tråkigare att repa en helt repfri hoj för 60000 än det är att göra detsamma med en hoj som redan har några skavanker och kostar 15000.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
jag köpte hoj på blocket och ett par konor på team sportia.
ställde upp konbanan och nötte den själv rätt mkt.

första körskolelektionen så ströks hela krypkörningsmomentet från utbildningen. många sköna tusenlappar som sparas där. :tummenupp

(tänk dock på att om du köper en dyr hoj, och INTE har möjlighet att övningsköra privat så försvinner pengarna fort. Då kan det bli billigare att ta lektioner istället för att få lappen).
 

newberger

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än...
tror jag borde hitta någon att övningsköra med.. Alla äldre hade ju lyxen att få A körkort på köpet!

Det där med ställ, kan man inte ha skinn när det regnar?
Vad jag har hört/läst så skyddar skinn avsevärt bättre än allväder!

Kan man köpa grejer på nätet om man vet sin storlek eller hur viktigt är det att man provar?
Olika märken kanske sitter annorlunda etc.
Någon som har några tips på schyssta webshoppar och/eller bra butiker i Sthlms området?

Bör jag köpa en gammal hoj så man kan köra på veteran försäkring?
Eller är det lika bra att köpa en som man spanat in som man vill köra när lappen är fixad?
Om vi bortser från att plånboken kan stoppa en...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
newberger skrev:
1.Som rubriken lyder, vart ska man börja?

Börja med att skaffa körkortstillstånd (Om du inte redan har det).
Kolla på www.korkortsportalen.se
Bl.a här:
Ansökan
Blanketter och e-tjänster


newberger skrev:
3.Men sen då? Bör man köpa en hoj på en gång så man har något att övningsköra på, eller väntar man med det?

Beror på...
Ska du köra all övningskörning på körskola? I så fall kan du lika gärna vänta.

Ska du köra privat så är det möjligt att antingen både eleven och läraren kör på samma hoj eller på varsin. Ska du köra privat med varsin hoj så är det inte så många som har en extra hoj att låna ut, så då får du antagligen köpa en egen. Ska ni vara båda på samma så kanske du kan köra på din körlärares hoj om han/hon går med på det. Annars får du skaffa en egen.

newberger skrev:
4.Kläder och skydd, väntar man tills man har kortet och lånar fram till dess eller är det lika bra att investera på en gång?

7.Räcker det att köpa bättre begagnat, när det kommer till utrustning, eller är det nytt som gäller?

Om du du kör med körskola så får du låna hjälm och mc kläder där. Du får naturligtvis ha med egen utrustning om du vill, kan vara trevligare att ha hjälm och kläder som inte alla andra haft, men det enklaste är att låna där.

Om du kör privat och har råd att investera i allt nytt på en gång så är det lika bra. Annars går det bra med begagnat (kan vara en bra ide att köpa ny hjälm).


newberger skrev:
8.När det gäller hoj, hur viktigt är ABS?

ABS underlättar såklart bromsövningarna. Men, speciellt på torr asfalt så bör du klara av dessa övningar utan problem (med lite övning) utan ABS.
Du behöver definitivt inte ABS. Är nog t.o.m. bättre att du får öva på att köra utan.
Men om du vill köpa din drömhoj direkt (kan vara en bra ide att köra med en lite billigare hoj första året/åren) och den har ABS så ska du naturligtvis inte avstå enbart för att den har ABS. Det är en bra funktion att ha, men det är bra om man klarar att köra utan också.


Om man ska köpa nån gammal övningshoj, vad bör man sikta på för kraft/kubik?
Alltså är det stor skillnad på att lära sig på en 1000cc gentemot en 500cc?

Hur gammal är du?
Om du är över 21 och ska ta för A obegränsad (tung) direkt så måste den vara på minst 700cc om du ska köra upp med den. Annars så räcker en 600cc alldeles utmärkt. En modern sporthojs 600:a har över 100 hästar. En mindre sportig 600:a kanske har runt 60-80 hästar, men det räcker definitivt att börja med.

> är det stor skillnad på att lära sig på en 1000cc gentemot en 500cc?
Egentligen inte. Hur snabbt den går beror på hur mycket du gasar. Så med mer motor får du helt enkelt gasa mindre. I så fall har det större betydelse hur smidig hojen är, men där är det inte enbart kubiken som avgör.


Men är det värt att sätta igång med grunderna nu i höst eller kommer man glömma etc. så man lika gärna kan vänta till våren?

Du kanske tillfälligt glömmer/känns ovant/etc i början om du har ett längre uppehåll, men du kommer snabbt in i det igen.


Det där med ställ, kan man inte ha skinn när det regnar?

En kortare tur i duggregn är inga problem. En lång tur i kraftigt regn skulle jag undvika. Men, det går att dra på sig regnkläder utanpå skinnställ. Lite bökigare med mer att ta på/av sig. Men fungerar utmärkt.


Bör jag köpa en gammal hoj så man kan köra på veteran försäkring?

Kolla upp försäkringskostnader och bestäm dig för hur mycket du vill lägga.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top