newberger skrev:
1.Som rubriken lyder, vart ska man börja?
Börja med att skaffa körkortstillstånd (Om du inte redan har det).
Kolla på
www.korkortsportalen.se
Bl.a här:
Ansökan
Blanketter och e-tjänster
newberger skrev:
3.Men sen då? Bör man köpa en hoj på en gång så man har något att övningsköra på, eller väntar man med det?
Beror på...
Ska du köra all övningskörning på körskola? I så fall kan du lika gärna vänta.
Ska du köra privat så är det möjligt att antingen både eleven och läraren kör på samma hoj eller på varsin. Ska du köra privat med varsin hoj så är det inte så många som har en extra hoj att låna ut, så då får du antagligen köpa en egen. Ska ni vara båda på samma så kanske du kan köra på din körlärares hoj om han/hon går med på det. Annars får du skaffa en egen.
newberger skrev:
4.Kläder och skydd, väntar man tills man har kortet och lånar fram till dess eller är det lika bra att investera på en gång?
7.Räcker det att köpa bättre begagnat, när det kommer till utrustning, eller är det nytt som gäller?
Om du du kör med körskola så får du låna hjälm och mc kläder där. Du får naturligtvis ha med egen utrustning om du vill, kan vara trevligare att ha hjälm och kläder som inte alla andra haft, men det enklaste är att låna där.
Om du kör privat och har råd att investera i allt nytt på en gång så är det lika bra. Annars går det bra med begagnat (kan vara en bra ide att köpa ny hjälm).
newberger skrev:
8.När det gäller hoj, hur viktigt är ABS?
ABS underlättar såklart bromsövningarna. Men, speciellt på torr asfalt så bör du klara av dessa övningar utan problem (med lite övning) utan ABS.
Du behöver definitivt inte ABS. Är nog t.o.m. bättre att du får öva på att köra utan.
Men om du vill köpa din drömhoj direkt (kan vara en bra ide att köra med en lite billigare hoj första året/åren) och den har ABS så ska du naturligtvis inte avstå enbart för att den har ABS. Det är en bra funktion att ha, men det är bra om man klarar att köra utan också.
Om man ska köpa nån gammal övningshoj, vad bör man sikta på för kraft/kubik?
Alltså är det stor skillnad på att lära sig på en 1000cc gentemot en 500cc?
Hur gammal är du?
Om du är över 21 och ska ta för A obegränsad (tung) direkt så måste den vara på minst 700cc om du ska köra upp med den. Annars så räcker en 600cc alldeles utmärkt. En modern sporthojs 600:a har över 100 hästar. En mindre sportig 600:a kanske har runt 60-80 hästar, men det räcker definitivt att börja med.
> är det stor skillnad på att lära sig på en 1000cc gentemot en 500cc?
Egentligen inte. Hur snabbt den går beror på hur mycket du gasar. Så med mer motor får du helt enkelt gasa mindre. I så fall har det större betydelse hur smidig hojen är, men där är det inte enbart kubiken som avgör.
Men är det värt att sätta igång med grunderna nu i höst eller kommer man glömma etc. så man lika gärna kan vänta till våren?
Du kanske tillfälligt glömmer/känns ovant/etc i början om du har ett längre uppehåll, men du kommer snabbt in i det igen.
Det där med ställ, kan man inte ha skinn när det regnar?
En kortare tur i duggregn är inga problem. En lång tur i kraftigt regn skulle jag undvika. Men, det går att dra på sig regnkläder utanpå skinnställ. Lite bökigare med mer att ta på/av sig. Men fungerar utmärkt.
Bör jag köpa en gammal hoj så man kan köra på veteran försäkring?
Kolla upp försäkringskostnader och bestäm dig för hur mycket du vill lägga.