Skaffa orm!?

Linkan_85

Guest
Hej!

Tänkte höra mig för om det är några här inne på SH som har orm o kan ge mig lite nyttig info man bör veta o tänka på.

Den jag tänkte skaffa är en 2 årig kungspyton. Allt ingår när jag köper han som värme terrarium o uv-lampa med mera...

Men är det en bra om att ha? kan man ta ut e leka med den? lr ligger den o sover?

Tack på förhand:tummenupp

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Du kan defenitivt ta ut den och leka med den, gör det dock inte inom de närmaste dagarna/veckan efter den har käkat, då får du en väldigt illaluktande present i terariumet.

EDIT: Leka med = Låta den klättra omkring på dig, soffan etc etc. Kom ihåg dock att den vill ha värme så ha den inte ute hela dagen.

Linkan_85

Guest
Oki tack!

Hmm låter som en tjej det där!!!.... Bara vissa veckor man får leka, med andra ord:D

Du kan defenitivt ta ut den och leka med den, gör det dock inte inom de närmaste dagarna/veckan efter den har käkat, då får du en väldigt illaluktande present i terariumet.

EDIT: Leka med = Låta den klättra omkring på dig, soffan etc etc. Kom ihåg dock att den vill ha värme så ha den inte ute hela dagen.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Oki tack!

Hmm låter som en tjej det där!!!.... Bara vissa veckor man får leka, med andra ord:D

Hehe precis :tungan
Våra ormar spydde upp en halvt omsatt råtta ett par gånger, det luktar verkligen inte gott.
När kungspythonen blir stor kan du mata den med kaniner :yoparty
Våra kungsboor käkade stora råttor i slutet, kom aldrig så långt så vi behövde ge dom kaniner, dom var ca 2-2.5m när de såldes innan vi flyttade.
Kungspythonen är dock en orm som jag väldigt gärna skulle vilja ha, dom är så fruktansvärt fina att se på, dock kollar jag på lite mer.... exklusiva? än dom ordinarie, de ska vara en speciell täckning på dom, albino t.ex. är sjukt fina.

Gabor

Guest
Kan man ta ut e leka med den? lr ligger den o sover?

Tack på förhand

Alltså, det låter mer som att det är byxormen du snackar om nu eller ?? :D

Det är annars en orm som är lättskött, och de flesta tjejer gillar just den lilla rackarn som reptil.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Du är född 85, medlem på sporthoj.com, äger en KTM 640... du verkar vara en smart nisse, varför skaffa en orm!? :D

Visserligen bor du i (närheten av?) stockholm... Im not surprised :tungan ;)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
ormen kommer aldrig gilla dig. Den klänger bara på dig för att du är varm och rummet är svinkallt.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
När kungspythonen blir stor kan du mata den med kaniner :yoparty
Våra kungsboor käkade stora råttor i slutet, kom aldrig så långt så vi behövde ge dom kaniner, dom var ca 2-2.5m när de såldes innan vi flyttade.fina.

En kungspyton blir ca 90-120 cm i längd. Har svårt att tänka mig att du kan mata dom med kaniner. Möss och råttor är den vanligaste födan man ger dom.

Kungspytonen är ganska lätthanterlig. Vissa har tendens att surna till men dom biter sällan. Det är nog den bästa pytonormen att skaffa då den inte blir så stor. Det händer ibland att kungspyton kan blir lite kinkiga med maten men det brukar gå över.
Hade själv 2 st tigerpyton tidigare. När jag blev tvungen att sälja dom vägde dom 30 kg och då var dom långt från färdigväxta.
Hade jag skaffat orm igen hade jag satsat på kungspyton just för att dom inte blir så stora. Lättare att hantera, äter inte så mycket och skiter dessutom inte lika mycket som en rottweiler.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
En kungspyton blir ca 90-120 cm i längd. Har svårt att tänka mig att du kan mata dom med kaniner. Möss och råttor är den vanligaste födan man ger dom.

Kungspytonen är ganska lätthanterlig. Vissa har tendens att surna till men dom biter sällan. Det är nog den bästa pytonormen att skaffa då den inte blir så stor. Det händer ibland att kungspyton kan blir lite kinkiga med maten men det brukar gå över.
Hade själv 2 st tigerpyton tidigare. När jag blev tvungen att sälja dom vägde dom 30 kg och då var dom långt från färdigväxta.
Hade jag skaffat orm igen hade jag satsat på kungspyton just för att dom inte blir så stora. Lättare att hantera, äter inte så mycket och skiter dessutom inte lika mycket som en rottweiler.

Jag har sett dem äta kaniner.

"Kungspyton är en dvärgpytonorm och blir sällan över 150 cm, honor kan bli upp till 180 cm men det hör inte till det man ser varje dag. Vanligast är nog en hona mellan 120- 140 cm och hanen på ca 100-120 cm, men om du har ormen hela ormens liv kan du nog få se en stor kungspyton om du tar hand om den rätt."

Jag menar ju inte fullvuxna harar till middag utan en liten kanin. Det finns ju faktiskt väldigt stora råttor också att få tag på som man bara lägger i frysen och plockar fram vid behov, tror detta alternativet är lämpligare när du börjar få en stor orm.
Och kom ihåg att man inte får mata med levande föda har jag för mig.
Utifall ormen inte äter när du lägger in en död råtta, ta en grilltång eller nånting och rör på råttan lite, brukar kunna vara lite spännande när dom lägger sig i S-position och hugger, dom är starkare än vad man tror.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP

"Kungspyton är en dvärgpytonorm och blir sällan över 150 cm, honor kan bli upp till 180 cm men det hör inte till det man ser varje dag. Vanligast är nog en hona mellan 120- 140 cm och hanen på ca 100-120 cm, men om du har ormen hela ormens liv kan du nog få se en stor kungspyton om du tar hand om den rätt."

Jag menar ju inte fullvuxna harar till middag utan en liten kanin. Det finns ju faktiskt väldigt stora råttor också att få tag på som man bara lägger i frysen och plockar fram vid behov, tror detta alternativet är lämpligare när du börjar få en stor orm.
Utifall ormen inte äter när du lägger in en död råtta, ta en grilltång eller nånting och rör på råttan lite, brukar kunna vara lite spännande när dom lägger sig i S-position och hugger, dom är starkare än vad man tror.

180 cm är extremt ovanligt. Blir dom över 120 är även det ovanligt.
Får man inte mata med levande föda? Är du säker på det. Det gjorde jag ofta när jag hade min mjölksnok samt mina båda tigerpyton. Blev biten en gång av min ena tigerpyton under matning. Det var allt annat än behagligt.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
hahahhah detta kan bli en intressant tråd!

ang ormar, pratade med en som hade ormar och va rätt kunnig. jag var ute efter en mer "snyggare" orm, dvs grön eller kanske albino. han sa att dom gröna är mer aggresiva och griniga än dom vanliga. ni som kan ormar, stämmer det?

är osså jävligt sugen på en orm. :D :D

Linkan_85

Guest
Den nuvarande ägaren matar den med levande möss varannan vecka... så det blir väll att man får fortsätta med det..

Ska kolla på den i helgen... men känner ingen som kan ormar o kan kolla om den har parasiter o ser frisk ut. Skulle behöva nån som kan o kunde följa med. Det är i Tumba.

O tjejer nu menar jag inte min orm:tungan :tuttar

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Ormar är sååå WT i klass med kamphundar och tribaltatueringar. Vad är vitsen med att ha djur som grannar och besökare är livrädda för? :va

Linkan_85

Guest
Jag e rädd för fula ungar o äkliga tanter... men inte utrotar vi dom för det...:pannkyss

Ormar är sååå WT i klass med kamphundar och tribaltatueringar. Vad är vitsen med att ha djur som grannar och besökare är livrädda för? :va

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...