En kungspyton blir ca 90-120 cm i längd. Har svårt att tänka mig att du kan mata dom med kaniner. Möss och råttor är den vanligaste födan man ger dom.
Kungspytonen är ganska lätthanterlig. Vissa har tendens att surna till men dom biter sällan. Det är nog den bästa pytonormen att skaffa då den inte blir så stor. Det händer ibland att kungspyton kan blir lite kinkiga med maten men det brukar gå över.
Hade själv 2 st tigerpyton tidigare. När jag blev tvungen att sälja dom vägde dom 30 kg och då var dom långt från färdigväxta.
Hade jag skaffat orm igen hade jag satsat på kungspyton just för att dom inte blir så stora. Lättare att hantera, äter inte så mycket och skiter dessutom inte lika mycket som en rottweiler.
Jag har sett dem äta kaniner.
"Kungspyton är en dvärgpytonorm och blir sällan över 150 cm, honor kan bli upp till 180 cm men det hör inte till det man ser varje dag. Vanligast är nog en hona mellan 120- 140 cm och hanen på ca 100-120 cm, men om du har ormen hela ormens liv kan du nog få se en stor kungspyton om du tar hand om den rätt."
Jag menar ju inte fullvuxna harar till middag utan en liten kanin. Det finns ju faktiskt väldigt stora råttor också att få tag på som man bara lägger i frysen och plockar fram vid behov, tror detta alternativet är lämpligare när du börjar få en stor orm.
Och kom ihåg att man inte får mata med levande föda har jag för mig.
Utifall ormen inte äter när du lägger in en död råtta, ta en grilltång eller nånting och rör på råttan lite, brukar kunna vara lite spännande när dom lägger sig i S-position och hugger, dom är starkare än vad man tror.