Hejsan!
Har en fundering kring min allt mer vibrerande hoj. I början var det inte farligt men när man bromsade kom felet tillbaka, detta blev värre och värre. Nu när man kör skakar det så mycket att maxgränsen är 140 km/h om man vill vara säker på att inte vibrera av. Har kollat på verkstad om skivan är skev, men det var den inte. Har balanserat hjulet (det är ju då framhjulet för den som undrar). Idag när jag var nere i garaget slog det mig att den blivit väldigt trög att putta, tänkte då på hjullagret. Men att det skulle vara bara hjullagret känns konstigt. När jag sen började vårskurva hojen såg jag att det sitter en pil på bromskivorna, som pekar mot hjulets rullning, alltså fel håll. Började fundera och kom fram till att polaren lånade hojen för ett bra tag sen, efter det är den inte körd just för att det skakar. Han fick punka på den och lämnade in den på vianor. Tänk om dom satte tillbaka fälgen fast felvänd, men däcket åt rätt håll, om ni förstår vad jag menar. Vibrationerna kom ju först bara när jag bromsade, hjullagret kan ju tagit stryk av vibrationerna och nu är både skivor, fälg och hjullager felet? Vet att man på cyklar inte får vända skivan fel, men hittar inget på nätet om motorcyklar, men det borde vara samma sak? Eller är jag helt ute och cyklar?
Har en fundering kring min allt mer vibrerande hoj. I början var det inte farligt men när man bromsade kom felet tillbaka, detta blev värre och värre. Nu när man kör skakar det så mycket att maxgränsen är 140 km/h om man vill vara säker på att inte vibrera av. Har kollat på verkstad om skivan är skev, men det var den inte. Har balanserat hjulet (det är ju då framhjulet för den som undrar). Idag när jag var nere i garaget slog det mig att den blivit väldigt trög att putta, tänkte då på hjullagret. Men att det skulle vara bara hjullagret känns konstigt. När jag sen började vårskurva hojen såg jag att det sitter en pil på bromskivorna, som pekar mot hjulets rullning, alltså fel håll. Började fundera och kom fram till att polaren lånade hojen för ett bra tag sen, efter det är den inte körd just för att det skakar. Han fick punka på den och lämnade in den på vianor. Tänk om dom satte tillbaka fälgen fast felvänd, men däcket åt rätt håll, om ni förstår vad jag menar. Vibrationerna kom ju först bara när jag bromsade, hjullagret kan ju tagit stryk av vibrationerna och nu är både skivor, fälg och hjullager felet? Vet att man på cyklar inte får vända skivan fel, men hittar inget på nätet om motorcyklar, men det borde vara samma sak? Eller är jag helt ute och cyklar?