skakningar i styret/frampartiet

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Hej
Jag har bytt hjul/styr lager och lämnade min WP gaffel på koll hos springzz men nu när jag har skruvat ihop allt nåt verkar galet.
värst är det runt farter mellan 50-70 km/t då känns det som att minsta ojämnhet i asfalten transporteras hela vägen upp till styret (det känns att allt skakar gaffel/krona/lykta/styre) ju ojämnare väg värre skakningar men när jag kommer upp i hastighet då är allt frid o fröjd.
Jag har testat med ändra hårdhet och retur på dämparna men ingenting tycks funka, och det var inte så innan.
Jag har kollat att alla bultar sitter riktigt åt.
Har nån råkat ut för nåt liknande? har jag sabbat nåt lager under bytet?
Har springzz glömt sätta in alla delar i gaffeln?
Är tacksam för alla tips.

MVH
Albert
 
Last edited:

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
Albert skrev:
2231780 Hej
Jag har bytt hjul/styr lager och lämnade min WP gaffel på koll hos springzz men nu när jag har skruvat ihop allt nåt verkar galet.
värst är det runt farter mellan 50-70 km/t då känns det som att minsta ojämnhet i asfalten transporteras hela vägen upp till styret (det känns att allt skakar gaffel/krona/lykta/styre) ju ojämnare väg värre skakningar men när jag kommer upp i hastighet då är allt frid o fröjd.
Jag har testat med ändra hårdhet och retur på dämparna men ingenting tycks funka, och det var inte så innan.
Jag har kollat att alla bultar sitter riktigt åt.
Har nån råkat ut för nåt liknande? har jag sabbat nåt lager under bytet?
Har springzz glömt sätta in alla delar i gaffeln?
Är tacksam för alla tips.

MVH
Albert

Har också precis bytt hjullager och lagren till bältesspännaren samt bytt gaffelolja. Har lite samma fenomen, i mitt fall tror jag det mest är att hojen är lite mer "exakt" än den var tidigare. Känsligare liksom. Funderar på att minska preloaden en aning och höja compression ett uns.. Måste byta däck också.
Aja, kände igen mig men i mitt fall tror jag inte att något är fel annat än eventuellt det jag ska testa att ändra med dämparna.
 

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSW125
Fjädrar den mjukt å fint om du står still och "gungar" på den?
Hur hårt drog du kronorna då? De skall inte dras så värst hårt, då ka du nypa åt "innehållet" i gaffelbenen...
Är det skillnad om du lägger an bromsen lätt?
Rullar hjulet fritt?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Man ska dra åt gaffelkrona och framaxel i viss ordning för att inte benen ska hamna i spänn sas.
Är dessutom justering av styrlagret inblandad så kan mer gå fel.

Lätta på axel, överfall o kronan. Kolla/justera styrlagret. Dra sen axel, överfall och krona med
nedtryckningar av gaffeln emellan. Sen borde iaf gaffeln gå mjukt.

Går styrlagret mjukt och fint utan glapp ?

Men jag fattar inte om du känner stötar pga vägen eller mer skak/vobbel sas. Eller båda.
/u
 
Last edited:

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Hej på er
nån mek sa till mig att gaffeln ska gå upp snabbt och ha långsam retur, jag testade det men det hjälpte inte, sen släpte jag på returen för att det ska gå snabbt tillbaka och det var samma symptom.

Det är inte som vobbel mer upp och ner, observera bara när väglaget är dåligit är det fint väglag då slår den inte (tänk er att minsta gupp och det transporteras hela vägen upp till styret.

styret går mjukt, jag gick efter ett tips från en gaffel mek, att man drar åt så pass att det ska gå trögt att slå om styret (när framvagn är i luften utan framhjul) sedan skulle jag släppa på muttern en anning och det var vad jag gjorde.

OBS: Jag kom och tänka på en grej eftersom det var 1a gången jag bytte lagerbana i styrethuvudet och jag inte hade nån verktyg för att dra in lagerbanorna i styrhuvudet gjorde jag det klassiska att använa gamla lagerbanorna som dorn och slå in dem nya (utan och ha dem i frysen först och värma upp styrhuvudet ni vet metallens egenskaper).

jag fick dit banorna men den undre gick inte att får in hela vägen upp till stoppet och kanske om den nu sitter lite snett med nån grad så att den inte är i samma vinkel (lutning) som styrhuvudet eller mitt lager inte har exakt samma kontakt yta med banan runt om (om det nu överhuvud taget är möjligt att får dit banan snett) att en sån sak kan förorsaka en sån fenomen!!!!

Jag ska börja med det enklaste att lämna in fram hjul för balansering, men nånstans misstänker jag att en liten vinkel skillnad skulle kunna ge sånna symptom (tyvärr var jag borta på den lektionen oxå).

Jag återkommer med besked, kommer ni på nån lösning får ni gärna höra av er.

MVH
Albert
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Låter som nåt med gaffeln/stötdämpningen.
Går gaffeln mjukt o fint om du gungar stillastående ? Om inte, lätta på framaxel o överfall (så benen inte sitter i spänn).
Nån skillnad ?

Eller åk förbi Springzz o be dom kolla.
/u
 
Last edited:

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Hej Ulf
Gaffeln går lätt om jag jag står still och gungar, självklart om jag inte ställt gaffeln så att den är i hårdaste laget, när jag drar åt hjul axel så drar jag ihop gaffeln en anning inte mycket kanske ett par milimeter kan det orsaka mina problem tro.

Newbee: Jag har dragit åt kronorna gamska hårt (orolig om jag inte drar hårt åker gaffeln genom kronorna) men innerbenen går väl inte ända upp till kronan? fjädrarna tar oxå plats eller hur?

Ska plocka ner framhjul i helgen för balansering, det jag är rädd för nu är att om jag kör med hojen så sabbar jag nåt, därför tyvärr få pärlan stå i garaget tills jag fått bukt på problemet.

snackade med mc varuhuset dem var väldigt osäkra på vad det kan var eftersom det inte är original grejor säger dem, lämna in hojen men vi lovar inte kunna fixa felet, jag fattar inte är man mek så borde det väl inte spela roll om det är original gaffel eller inte, hmmm

Ha det
/A
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Går gaffeln lätt o mjukt, utan stor startfriktion, även när axeln är dragen så borde inte 'benen i spänn' vara orsaken.

Skillnaden i dämpning vid stå-still-gung och körning kan vara stor. Det är stor skillnad på hastigheten
gaffeln trycks ihop med, så den behöver inte kännas likadan i båda lägena.

Men Springzz borde veta.
/u
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Det lustiga är när jag snackade med springzz så tycks inte han veta mer, eller så vill han inte hjälpa till.
men efter balansering om det inte har löst sig (vilket jag tror knappast) så kommer jag åka till han iallafall.
jag ska försöka och kolla med olika verkstäder oxå.
Kan du Ulf tänka dig och kolla på hojen en kortis om jag kommer förbi dig?
/A
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Visst. Fast jag har aldrig känt på en v-max förut...
Vad gjorde springzz med den ? Nån moddning eller bara renovering ?
/u
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Hej /U
Tack för lör.
nej tyvärr det känns likadant, men idag ska jag lämna in hjulet för balansering, men när jag plockade ner hjulet igår plockade jag ner gaffeln oxå och kännde på dem och ena verkade lite skumt, om man snurrade på innerbenet så känndes som att fjädern skrapade i gaffelens innervägg på nåt sätt att det känndes i hela gaffel benet (lite svårt och förklara) nåt som det andra gaffelbenet inte gjorde, så det blir återbesök hos springgz med.
det blir väl till helgen igen jag hinner och skruva, när det är gjort återkommer jag med resultat.
Ha det och tack igen
/A
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Hej
Lämnat hjul på balancering (det var ingen obalans), ingen skillnad, lämnade gaffel till springgz och han tyckte det var OK, skruvade tillbaks samma problem.
mätte gaffel hur mycket den skjunker ihop från obelastad och när hojen står på backen det visade sig var för mycket, skillnaden ska var mellan 25-40 mm (beroende på gaffel och hoj) min gick ihop 60mm har plockat ner den igen ska till springgz imorgon.
en sak är säker aldrig mer springgz.
Återkommer när jag skruvat tillbaks allt till helgen.
MVH/A
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top