sportbike
Guest
Voila!
Va fiiint
Fast jag vet inte, ägg kanske e överskattat
Voila!
Va fiiint
Fast jag vet inte, ägg kanske e överskattat
Förr fanns det att köpa färdigkokt ägg på metervara, finns inte det längre?
En detalj jag lagt märke till vad det gäller äggen är att om man direkt efter kokning lägger dem i kallvattenbad och låter dem ligga däri blir de mycket lättare att skala än om de bara kyls ner och ligger i luften.
Alltså, kallvatten är ju för att äggen inte ska bli mer färdiga än vad det är tänkt. Får de ligga framme kokheta så fortsätter kokprocessen.
Jag har sen jag såg kock-Niklas göra påskägg för ett år sen börjat lägga ner äggen i kokande vatten just för att ha koll på tiden. Mitt bästa tips just nu är att låta vattnet koka upp, i med äggen med sked så de inte går sönder och dra ner plattan på 3:an så det bara sjuder lite lätt. Låta äggen "gå" prick 9 minuter. Då blir de nästan hårdkokta men med krämig gula = grymt goda. Gillar inte när de är så hårdkokta så gulan blir helt torr. Gillar annars löskokta men det går så dåligt att skiva om man ska ha dem på macka.
Kock-Niklas körde lite olika påskägg i programmet jag såg. Bara sex minuter i vatten så gulan blir rinnig och lite sparris och nån sås till.
Stekt ägg är ju också förjäkligt gott på macka. Fick det ofta när jag var i Norge en vecka i småskolan. Svenskare är ju såna mackor man får på riktiga taxifik: tekaka med stekt ägg och falukorv eller pannbiff. Ruggigt gott!
Gubbvarning på inlägget men det bjuder jag på
Tradarmacka rockar.
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |