Skala lök

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Är det bara jag som tamejfan håller på att spränga ögonen och får vätskebrist av allt som rinner ur ögonen när jag hackar lök?
På den tiden jag hade linser kände jag nästan inget, nu kan jag knappt se en lök utan att se ut som en sörjande Sicilienänka.

Och inte går det över i brådrasket heller, jag ser ut som ett söndergråtet litet Larsonbarn i flera timmar efteråt.

Funkade med crossbrillor, men de har jag inte här.
Blundar jag så får jag uppsöka läkare av andra skäl.

Nu är jag skitless, vad ska jag göra?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För mig så beror det lite på hur lökarna är och teknik.

Stenhårda gula lökar brukar vara bland det värsta.

Merovingian

Guest
Det där har aldrig begått mig, jag trodde i alla år att det var nåt jäkla skämt. Sedan plötsligt har det kommit med åren. Om inte det är märkligt så vet jag inte vad.

Stå under köksfläkten eller sjung och tänk på någonting annat.
Jag rekommenderar så här i sommartider Lasse Berghagen med låten En kväll i Juni.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag fick lära mig på hemskkunskapen att man ska stå bredvid kranen och ha rinnande vatten, det brukar hjälpa lite.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Lökhackare från IKEA eller Biltema löser ditt problem.

chopper.jpg

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Kruxet ligger nog faktiskt i att försöka göra det så fort man kan. Man skall inte skära bort rotsidan av löken då man börjar för då börjar den vattna ur sig.

Brukar dela löken i två. kör snitt i den 2mm från kanten så dem fortf håller ihop. Kör horisontellt 1-2 snitt beroende på hur stor den är och sen hackar man upp den, tar väl 4-5 sekunder på en relativt stor lök. Man behöver aldrig gråta då =)

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vilka bra tips!!
Seriöst, trodde inte det fanns så bra kockar på SH.
Jag blundade, så nu letar jag efter den där jävla knogen mitt i all kyckling-lök-paprikablandningen.
Tror jag bara serverar och håller käft.

Fingret sitter ihop med dasspapper och eltejp.
Har inte haft plåster hemma sen jag flyttade hemifrån.
Börjar tänka att det vore bra att ha...

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Haha färdighackad lök. den tar priset :)

Det värsta man kan göra är ju att börja metoden med två händer på kniven och hacka löken, tar ju typ 2-3 minuter, klart man får ont i ögonen då. Försök att inte "förstöra" löken för mycket utan att ha den relativt hel. Så börja med att dela den i 2. lägg snitt i den så den ser ut typ
sedan lägger jag 1-2 snitt på kanten så att det blir tärningar automatiskt, svårt att förklara men ni förstår. sen är det bara att köra kniven uppifrån och ner. Se till att vinkla ut bladet från handen, då skär man sig inte lika lätt. Och se till att ha sylvassa knivar. :)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag trodde faktiskt det här var en skröna :va
Jag vill inte bli gammal :(

Annars:
"He som int döda he härda"

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Korta tips om lökhackning

1. Kyl löken så är de svavelhaltiga ämnena inte lika lättflyktiga.
2. Använd en vass kniv så trasas mindre lökceller sönder. Då blir inte löken besk lika snabbt heller.
3. God ventilation eller drag hjälper till att få bort lökångorna.
4. Försök att inte luta dig över skärbrädan med löken.
5. Den som inte är mån om sin värdighet använder naturligtvis simglasögon.
6. Lök mixad eller skivad i matberedare blir stark och bitter.
7. Hacka lök precis före den ska användas.
8. Skölj löken med iskallt vatten, klappa torrt och täck över om du måste hacka den i förväg.
9. Skivad lök till sallader kan mildras genom att den får ligga i kallt vatten ett tag.

Saxat från nån annan sida..

Jag har läst att man kan tugga tuggummi när man hackar så ska de bli bättre.. kan nån pröva åt mig?

/en som inte lider av lökhackandet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På restaurangen där min storebror jobbar fick de en dag in en praktikant, och de satte honom genast i det hårdaste av hårda arbeten: att hacka lök. Massor av lök. Till sin hjälp fick praktikanten en av de mer erfarna kockarna, eftersom det skulle tagit honom alldeles för lång tid att hacka all löken själv, och så började de två att hacka lök. Praktikanten grät så att ögonen höll på att skrumpna ihop, men den erfarne kocken grät inte alls. Praktikanten frågade då kocken vad han hade för knep mot ögonsvidet och om det bara var något han var van vid. Kocken svarade: "Om man gnider in löksaften under ögonen så tvingar man ögonen att vänja sig fort, så det slutar mer eller mindre direkt efter att man gjort det. Titta!", och gned så en stor bit lök under båda ögonen utan att röra så mycket som en min. Praktikanten blev alldeles förtjust och satte så igång att gnida in lök under ögonen för glatta livet, och sedan grät han hela resten av dagen. Kockens egentliga knep? Kontaktlinser:D

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
På restaurangen där min storebror jobbar fick de en dag in en praktikant, och de satte honom genast i det hårdaste av hårda arbeten: att hacka lök. Massor av lök. Till sin hjälp fick praktikanten en av de mer erfarna kockarna, eftersom det skulle tagit honom alldeles för lång tid att hacka all löken själv, och så började de två att hacka lök. Praktikanten grät så att ögonen höll på att skrumpna ihop, men den erfarne kocken grät inte alls. Praktikanten frågade då kocken vad han hade för knep mot ögonsvidet och om det bara var något han var van vid. Kocken svarade: "Om man gnider in löksaften under ögonen så tvingar man ögonen att vänja sig fort, så det slutar mer eller mindre direkt efter att man gjort det. Titta!", och gned så en stor bit lök under båda ögonen utan att röra så mycket som en min. Praktikanten blev alldeles förtjust och satte så igång att gnida in lök under ögonen för glatta livet, och sedan grät han hela resten av dagen. Kockens egentliga knep? Kontaktlinser:D

:rofl

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
skala löken och ta bort toppen först den blöder mindre,den undre brukar jag ta sist,sen dras ju ett ämne i löken till vatten så ha kranen på bredvid eller ett glas vatten i närheten,visst svider det kanske lite ändå men inte lika illa åtminstone...:tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC