Skall jag köpa en Ducati 999s?

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Funderar på att eventuellt byta hoj inför säsongen.
Har idag en ZX12R som bara gått 1400 mil som jag är nöjd med.

Blev dock lite sugen på nedan hoj. Läcker som fan.
Är det ett bra köp? Har inte riktigt koll på priserna, men den verkar ju fin i alla fall. Hur ligger de i försäkring jämfört med en Supersport (R1, mm)?

Är 190 cm lång så jag vill ju gärna sitta någorlunda på hojen. Jag kör sällan några längre repor, så det kvittar om den är halvobekväm, men inte för obekväm. Finns det några andra bättre modeller, typ 1098 eller 1198?

Vad står S:et i 999S?

[url]http://www.blocket.se/kronoberg/Ducati_999s_Monoposto_32329383.htm?ca=23_11&w=3[/URL]

Bifogat

• 3214512247.jpg
    3214512247.jpg
    41 KB · Visningar: 116
  • 3240082204.jpg
    3240082204.jpg
    74.6 KB · Visningar: 158
  • 3288942290.jpg
    3288942290.jpg
    75.1 KB · Visningar: 138
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
999an är supersport...men bör ligga lite mer sansat i försäkringspremie.

Bekväma som en sträckbänk är de, japsarna är rena touringmaskinerna i jämförelse. :hihi

Men har man en gång fastnat för kopplingsskramlet och den underbara motorn, så är man rökt för all framtid, jag försöker intala mig själv att det är för dyrt för det lilla man åker...lönlöst. :rofl

Do it, såg fin ut, är du nära 100' skulle jag kanske snegla på 1098an - S är mest tshirts och dekaler, ingen dödlig klarar ett blindtest öhlinare eller showa, etc.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
999an är supersport...men bör ligga lite mer sansat i försäkringspremie.

Bekväma som en sträckbänk är de, japsarna är rena touringmaskinerna i jämförelse. :hihi

Men har man en gång fastnat för kopplingsskramlet och den underbara motorn, så är man rökt för all framtid, jag försöker intala mig själv att det är för dyrt för det lilla man åker...lönlöst. :rofl

Do it, såg fin ut, är du nära 100' skulle jag kanske snegla på 1098an - S är mest tshirts och dekaler, ingen dödlig klarar ett blindtest öhlinare eller showa, etc.

Hur är servicekostnaderna jämfört med en japs? Är det längre väntetid för reservdelar? Hur är kvaliteten?

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Kolla priset... köp 1098, knappt någon prisskillnad men du får en 3 gånger snyggare och mycket mer brutal hoj?!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hur är servicekostnaderna jämfört med en japs? Är det längre väntetid för reservdelar? Hur är kvaliteten?

Hittills tycker jag det är mycket billigare än japs...oväntat nog.
Men det hänger lite på hur många mil man bränner av - ventilspel är milberoende, kamremmarna är ålder.

...och jag har förmånen att ha nära till Italia Bike Center i Arboga som förmodligen är svedalas bästa handlare att ha att göra med. :yoparty

Kvaliteten har jag inget att orda om, hon är för underbar den lilla långbenta italienskan. :tuttar

Om du behöver fråga har du inte råd ;)

TJÖÖÖP! S står för att den har lite extra runk som Öhlins och att du blir sssssnabb sssssom sssssatan!

S är bra att ha vid fiket om man har liten balle och har svårt att få brudar. :D (Tittar man på en 1198 så är det bra skit dock, man får antispinnsystemet, som jag aldrig saknat dock, men det är säkert bra skit).

Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Utan att ha kunskap om priserna så säger jag köp en 1098a :)

999 är tyvärr enligt mig den minst snygga ducatin pga lysena. Sittställningen är det inget fel på alls, tycker däremot att man sitter bekvämare på ducatin än andra sporthojar just pga den sportiga körställningen :)

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Utan att ha kunskap om priserna så säger jag köp en 1098a :)

999 är tyvärr enligt mig den minst snygga ducatin pga lysena. Sittställningen är det inget fel på alls, tycker däremot att man sitter bekvämare på ducatin än andra sporthojar just pga den sportiga körställningen :)

Jo, jag är tyvärr inte helt insnöad på framlysena.
Från sidan och bakifrån tycker jag den är mer än OK dock.

Får se om det blir något.
Den står ju inte i närheten (Malmö-Växjö), så det blir nog inte något.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Just den hojen du har länkat in är det min granne som äger. Hade jag haft pengar hade jag lätt köpt den själv. Låter underbart, läcker design och just denna är så nära NYSKICK det går att komma och väldigt få mil!
Köper du den och inte sköter den så blir jag förbannad!!! :D

Delade garage med honom innan jag fick eget och den hojen har mestadels stått väl konserverad i garaget.

//KaliZ

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hur gick det............

Hamnade Duccen i ditt garage.... eller!

Eller är den osåld månne?:gnissla

Jag skulle vilja ha en 999R, men de e så mycket man vill!:confused:Tony

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Även om 1098/1198 är fantastiskt fina, så knäcker ändå 999an dem med hästlängder i mina ögon.

De är liksom för bra, för.... japanska.

999an skramlar och låter, ser sådär funktionellt ful ut att den bara MÅSTE gå utav bara *svordom* och andas liksom racing redan på garageuppfarten.

Den är ju så snabb, att affishen på den i garaget fladdrar även när dörren är stängd.
Jag vill ha en.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
999 förvånade mig när den kom. Tillbaks till en massa bängelmek. Inte minst att den saknar enkelsving, men också vad gäller åtkomlighet runt motorn

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA