Du lyckades så då försöker jag också.
Mina svar i rött denna gång. Svarar f.ö för att näbbas lite, då jag tycker att dina och mina fakta redan är rätt samstämmiga Icke förty är ju DEBATTEN rolig!
Ja, jag tror att mellanklassbilar är en bra kompromiss för "Svensson".
FYI: SUVar blir helt klart mos vid närkontakt med t ex en långtradare.
Jaja! Du tar då exempel på ytterkanten! (men jag gjorde ju likadant tidigare...) *s* Ska man kontra på den, så mosar ju en micra en humla! (eller löser airbagen ut?)
Hm, och de flesta bilar jag blir omkörd av är V70, 9-5 osv, men sällan av SUV och då håller jag normalt "skylten+lite moms".
Jag bor i ett SUV-träsk!
Tja, de flesta jag har sett/träffat som kör SUV kör inte som idioter, så vi har väl olika referensramar här.
Det gör de säkert inte heller, men ja mina referenser är just mina. Rättvisande eller inte.
Nja, det är skillnad på SUV och SUV i vikt och köregenskaper. De små asiatiska SUVarna typ RAV4 och CRV har tjänstevikter som ligger på ca 1500 kg och alltså lägre än t ex V70, 9-5. Däremot är XC90, Land Cruiser, Range Rover osv riktiga elefanter. Men visst, körstilen i en SUV blir mera av lastbilstyp eftersom tyngdpunkten är högre osv, men jag tyckte inte att det var svårt att anpassa mig till det. Jag har bara B-kort (ska bli ett A också), men många år och mil bakom ratten i personbil och är en ganska försiktig förare, så det inverkar kanske.
Absolut! Och förare som du klarar detta galant (du hade haft en va? ) Men trots allt ligger man närmare marginalen i vanliga farter med en suv än eljest med en personbil.
Klokt av Försvaret. Dock tror jag att SUVar generellt sett har bättre väghållning än minibussar, men jag har för lite erfarenhet av minibussar för att påstå att det är så. Om jag minns rätt från tidningar/TV-program så klarar de flesta moderna SUVarna t ex älgtestet utan problem. Jag är inte lika säker på att en minibuss gör det.
Kanske inte.
Som jag uppfattar det är ordinära SUVarna (stadsjeeparna = frisörjeep?) inte tänkta till att vara terrängfordon. Däremot ger den högre markfrigången och fyrhjulsdriften en bättre framkomlighet på sämre underlag.
JOdå, men för vem? Köps de av "ickebehovsmänniskor" kommer denna egenskap aldrig spela nån roll. Det är som att elda för kråkorna. Kasta pärlor till svinen eller vad du vill. Däremot de som utnyttjar detta: Grattis! (kan tänka mig att just hästtransport är tacksamt)
Ja, jag håller med dig om att de terrängdugliga SUVarna är dyra. Den vanlige lönearbetaren som vill köra i terräng, t ex jägare, köper kanske en pickup istället som andra bil istället för en RAV4.
Troligen. Eller en terrränggående 4-hjuling som älgskotare.
Så gärna så. Jag hade en mellanklassbil (Mitsubishi Galant 92:a) som det var hög tid att byta ut. Eftersom jag körde med släp (häst) minst 1 gång/vecka, vintertid upp till 3 ggr/v, ville jag ha en bil som var större, starkare och bättre som dragbil än Galanten. Var först inne på t ex V70 eller Passatkombi, men började sedan kolla på små SUVar också. Jag fick en fräschare bil för pengarna om jag köpte t ex en Honda CRV än om jag köpte en V70. De är jämförbara när det gäller vikt och bränsleförbrukning, men SUVens bättre egenskaper som dragbil och möjligheten till 4-hjulsdrift avgjorde, så det blev en bättre begagnad Honda CRV. Jag trivs bra med CRV:n, men det är en personbil i jeepkostym så jag skulle inte drömma om att köra i terräng med den. Däremot duger den bra till att t ex dra släp på bucklig grusväg, lerig stallplan, hala småvägar osv, har bra köregenskaper i vinterväglag, är kul på grusväg, men halvtrist på motorväg och man får inte ha alltför bråttom i tvära kurvor.
Du är en mönsterelev i SUV-träsket!
En firmabil ägs av företaget och används endast i tjänsten.
När det gäller vad som är tjänste- resp. förmånsbil så kan det säkert variera mellan olika företag. Hos exempelvis min arbetsgivare har vi både tjänstebilar och förmånsbilar. Tjänstebilarna kan "kvitteras ut" av vilken anställd som helst som kör >1000 mil/år i tjänsten och bilen ska i första hand användas för tjänstekörning. Bilen inkl. utrustning får hos oss kosta max 6,5 basbelopp. Förmånsbilarna är kopplade till en del tjänster (läs: vissa chefer) och får vara dyrare, max 8 basbelopp. Här krävs inte att bilinnehavaren kör en viss sträcka i tjänsten utan bilen är en löneförmån.