Skall köpa en bil....

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Esquire skrev:
Så högt som upp till 30-40kmh... Wow... :kär
Med andra ord så kan alla som köper en AWD för att fyrhjulsdriften ökar säkerheten på vintern känna sig seriöst knullade?


Mja... De flesta överskattar 4wd-systemen i sina bilar. Bara för att det kanske känns mindre halt så betyder inte det att det blir mindre halt. Att köra fortare i en kurva än man annars skulle ha gjort innebär bara att när det väl släpper så sitter man ännu längre ut i diket. Likaså förbättras inte bromsverkan av fyrhjulsdrift.

Efter 30-40km/h fungerar den som de gamla haldexsystemet. Det är även en markant skillnad även på tort väglag i kurvtagningsförmåga mellan en awd och en fwd Volvo. Awd har man dock störst nytta av vid rödljusen när det är halt... hehe

DN testar det gamla Haldexsystemet
 
Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
SSB skrev:
Kolla kamremsbytet väääldigt noga om du köper en begagnad Santa Fe.

Dom bytte nämligen serviceintervallet från 9000 mil till 6500 mil (tror jag, minns inte exakt). Detta informerade dom inte så väldigt tydligt om vilket resulterade i motorhaveri för en bekant. 50'000 spänn i kostnad för ny motor är inte så kul.

Just, hade jag glömt. Vi blåste en kammrem på polarens SantaFagan i LA. Dock så räckte det med byta av remmen = ca $500
 

-Freddy-

Guest
Esquire skrev:
Så högt som upp till 30-40kmh... Wow... :kär
Med andra ord så kan alla som köper en AWD för att fyrhjulsdriften ökar säkerheten på vintern känna sig seriöst knullade?

På vilket sätt ökar säkerheten i +40km/h?
 

-Freddy-

Guest
Esquire skrev:
Va? :va

Förklara dig.

På vilket sätt ökar säkerheten om jag kör fyrtio kilometer i timmen eller mer, med en fyrhjulsdriven bil gentemot en framhjulsdriven bil?
 
Last edited:

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Freddy82 skrev:
:hördu På vilket sätt ökar säkerheten om jag kör fyrtio kilometer i timmen eller mer, med en fyrhjulsdriven bil gentemot en framhjulsdriven bil?


:tungan

Du har 4-hjulsdrift...

Allvarligt talat så är det kört om du får sladd under vinterväglag i 100km/h med vilklen bil som helst. Dock så är de flesta jeepar iaf tyngre än andra bilar och chansen är inte lika stor att du får sladd med en sådan bil p.g.a. 4-hjulsdriften. Men som sagt. You're fucked either ways.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Freddy82 skrev:
På vilket sätt ökar säkerheten om jag kör fyrtio kilometer i timmen eller mer, med en fyrhjulsdriven bil gentemot en framhjulsdriven bil?
Du förstod nog inte riktigt hur jag menade.

Det jag menade var att de flesta köper en fyrhjulsdriven bil för att de är mycket "säkrare" på vintern. Men då tror iaf jag att de menar att de ska kunna blåsa på i 110kmh precis som om det vore sommarväglag. Då är det ju inte allt för smart med ett system för fyrhjulsdrift som bara ger fyrhjulsdrift upp till 30-40kmh.

Alltså menar jag just att säkerheten INTE ökar särskilt avsevärt med det systemet vid högre hastigheter jämfört med en vanlig "tvåhjulsdriven" bil.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Esquire skrev:
Alltså menar jag just att säkerheten INTE ökar särskilt avsevärt med det systemet vid högre hastigheter jämfört med en vanlig "tvåhjulsdriven" bil.
Men de driver igen efter att något hjul har slirat 1/7 varv, så någon nytta borde det väl göra?
Att köra som vid torrt väglag med en fyrhjulsdriven bil är lika dumt som att köra som vid torrt väglag bara för man har vinterdäck.
 
Last edited:

-Freddy-

Guest
M.G.F skrev:
Du har 4-hjulsdrift...

Allvarligt talat så är det kört om du får sladd under vinterväglag i 100km/h med vilklen bil som helst. Dock så är de flesta jeepar iaf tyngre än andra bilar och chansen är inte lika stor att du får sladd med en sådan bil p.g.a. 4-hjulsdriften. Men som sagt. You're fucked either ways.

Man är nog dum om man köper en 4wd som "säker vinterbil" visst i isiga korsningar med mycket trafik kommer man in på vägen snabbt men den hjälper ju inte om du är en dålig förare, folk borde leka mer med bilen mer, då lär man sig hur en bil uppträder och vad man själv kan göra i vissa situationer och underlag etc. Sen köpa riktiga däck, med mycket dubb.
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
GuW skrev:
Nu spelar liksom inte allt det här någon roll för dom allra flesta, som aldrig ens kommer att köra sin bil på en fuktig gräsmatta ens, men då har jag svårt att förstå varför man köper en bil med sämre komfort och högre bränsleförbrukning än en vanlig personbil.
Tja, vissa köper SUV därför att de är bra dragbilar t ex.
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
Dr.Bike skrev:
De är livsfarliga på alla sätt.Inte minst för hojåkare, då man inte ser över dem.
Alla bilar är livsfarliga på alla sätt, men OK - i vissa situationer är SUVar farligare än andra bilar. Å andra sidan - en Nissan Micra eller liknande småbil blir mos oavsett vad den krockar med som är större än den. Då kan man fråga sig - ska vi ha små livsfarliga bilar?

At bilen INTE är en SPORT-bil missar de flesta.
Dessa ses fara på europavägar, ja alla vägar med dessa övergödda klonsar som om de VORE sportbilar.
Ja, vaffan det står ju ett "sport" i beteckningen ju!
Nja, tror faktiskt inte att SUV-ägare tror att de har en sportbil. Det går dock att köra ganska fort med en SUV också om man så vill.

Nä, bladfjädrar, dålig vägållning och hög tyngdpunkt gör dessa fordon DIREKT olämpliga för de som bara har B-kort samt aldrig kört terräng.
Bilarna körs som om de vore personbilar, för tyvärr (måste man säga) har de lite FÖR bra komfort, som maskerar bort hur de ormar sig egentligen.
De bra SUVarna har inte dålig väghållning, men fortfarande sämre än en personbil eftersom bilen är skapt som den är skapt och man får rätta körstilen efter det om man har vett i huvudet. Varför är bilen olämplig för personer som bara har B-kort?

Man behöver inte köra i terräng för att ha nytta av en SUV. Den som behöver/vill köra i terräng på riktigt väljer en modell med riktigt bra fyrhjulsdrift, diffspärr och hela kitet, t ex Land Rover Discovery/Defender, och inte en Santa Fe, RAV4, CRV etc.

Attdet i 90% av fallen är tjänstebilar där DU och jag betalar bränslet är än mer stötande, särskilt som vi lever i en tid då bensinslukande dinosaurier borde varit passe´av rena etiska skäl.
Nej, många SUVar är inte tjänstebilar, möjligen förmånsbilar, och det är inte samma sak.

Nu är det inte så att jag är en fanatisk anhängare av SUV, men vill ha lite mera nyans i diskussionen. Och visst, det finns många som har SUV som inte behöver det. För tillfället är jag en sådan med de förutsättningar jag har nu jämfört med vad jag hade när jag köpte SUVen. Återstår att se om jag byter ut den mot en personbil så småningom.

Esquire skrev:
Det jag menade var att de flesta köper en fyrhjulsdriven bil för att de är mycket "säkrare" på vintern. Men då tror iaf jag att de menar att de ska kunna blåsa på i 110kmh precis som om det vore sommarväglag. Då är det ju inte allt för smart med ett system för fyrhjulsdrift som bara ger fyrhjulsdrift upp till 30-40kmh.

Alltså menar jag just att säkerheten INTE ökar särskilt avsevärt med det systemet vid högre hastigheter jämfört med en vanlig "tvåhjulsdriven" bil.
Nä, har man en bil där fyrhjulsdriften ska gå i automatiskt när det blir slirigt bör man inte räkna med större säkerhet än med en tvåhjulsdriven. Om bilen däremot är fyrhjulsdriven permanent blir den lite säkrare som vinterbil, men problemet att bromsa på blankis t ex kvarstår oavsett drivning.
 
Last edited:

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Vi har haft en Santa Fé i familjen men den sålde vi fort som attan! Jag kan ärligt talat inte hitta något bra med den modellen...satsa på något annat. Motorerna är rena löjan, klena som satan och 4-hjulsdriften ÄR ett skämt! Köp en beg. Jeep istället :tummenupp det är rediga grejer...om än lite törstiga (har sj. den absolut törstigaste versionen av Grand Cherokeen och ja ler jämt när jag kör, förutom när ja ska tanka...)
 

Dr.Bike

Guest
Håller med dig fullt ut, jag ställer bara saker på sin spets för att öka argumentets värde och dra upp kontrastratten lite. Rätt eller fel. Jag kommenterar vidare i din text :)
(Kan vi hålla reda på detta korskommenterande? Hehe)



Maran skrev:
Alla bilar är livsfarliga på alla sätt, men OK - i vissa situationer är SUVar farligare än andra bilar. Å andra sidan - en Nissan Micra eller liknande småbil blir mos oavsett vad den krockar med som är större än den. Då kan man fråga sig - ska vi ha små livsfarliga bilar?
Mkt bra fråga. Kan ett mellanting vara en bra kompromiss? SUVar mosar ju ALLT.


Nja, tror faktiskt inte att SUV-ägare tror att de har en sportbil. Det går dock att köra ganska fort med en SUV också om man så vill.
Jodå. Kan kan man väl (köra fort alltså), men MÅNGA tror de har en sportbil iaf. De FLESTA bilar jag blir omkörd av på väg till jobbet är SUV:ar. Och jag ligger själv i "skylten+moms"


De bra SUVarna har inte dålig väghållning, men fortfarande sämre än en personbil eftersom bilen är skapt som den är skapt och man får rätta körstilen efter det om man har vett i huvudet. Men det gör alltså inte de flesta.
Varför är bilen olämplig för personer som bara har B-kort?
För att fordonstypen "nästan" är en lätt lastbil. Både till vikt och i många fall (nej inte ALLA fall) konstruktion. De skall alltså framföras på ett ANNAT sätt än en personbil, som till sin natur är mer förlåtande mot förarmisstag i de hastigheter vi talar om. Alltså en körstil som mer lutar åt lastbil, med de hänsynen som krävs (högt rollcenter, lastfall o.s.v)
Se bara på Försvaret: De har insett detta, och trots att de allra flesta officerare har förarbevis för tunga fordon, så satsar man på särskild förarutbildning/utveckling för ALLA som kör deras inhyrda minibussar. (Minns olyckorna under senaste åren där halva fotbollslag dött i tragiska olyckor) Jag vill hävda att SUVAR har mycket gemensamt med just minibussar. Mer än vad de har med personbilar iaf.


Man behöver inte köra i terräng för att ha nytta av en SUV. HELT SANT!. Men detta hör nog till undantagen tror jag bland landets SUV-flotta att de köps för sitt verkliga/tänkta nyttoområde. Den som behöver/vill köra i terräng på riktigt väljer en modell med riktigt bra fyrhjulsdrift, diffspärr och hela kitet, t ex Land Rover Discovery/Defender, och inte en Santa Fe, RAV4, CRV etc. Om man har råd ja. Eller om man har ett verkligt behov av terrängåka köper man en valp el.terr.bil 11 eller motsv.Sanningen är att de dugliga SUV:arna och jeeparna är så dyra att en vanlig lönearbetare troligtvis landar in en "frisörjeep" (om uttrycket tillåts?)


Nej, många SUVar är inte tjänstebilar, möjligen förmånsbilar, och det är inte samma sak. Det där har jag ingen koll på.

Nu är det inte så att jag är en fanatisk anhängare av SUV, men vill ha lite mera nyans i diskussionen. Och visst, det finns många som har SUV som inte behöver det. För tillfället är jag en sådan med de förutsättningar jag har nu jämfört med vad jag hade när jag köpte SUVen. Återstår att se om jag byter ut den mot en personbil så småningom. Låt höra hur du resonerade och motiverade ditt SUV-köp! *s*


Nä, har man en bil där fyrhjulsdriften ska gå i automatiskt när det blir slirigt bör man inte räkna med större säkerhet än med en tvåhjulsdriven. Om bilen däremot är fyrhjulsdriven permanent blir den lite säkrare som vinterbil, men problemet att bromsa på blankis t ex kvarstår oavsett drivning.
Jepp! Men det ju just HÄR som de flesta misstag begås av "vanligt*" folk, som
a: inte inser att Newtons lagar gäller TROTS 4wd.
b: tar ut den ökade säkerheten** i ökad hastighet.


*vanligt folk: Den breda massan. Människor utan vidareutbildning i drivsystemets funktionssätt, och utan fortbildning i hanterandet av ett tyngre fordon med allt vad det innebär.

**säkerheten: Den imaginära säkerhetskänsla som erhålls genom ökat väggrepp vad avser DRIVNING (och i viss mån sidgrepp då drivkraften fördelas på fler hjul, vilket i sin tur leder till att hjulen inte spinner loss lika lätt. Ett hjul som spinner har ju INGET sidgrepp, men det vet ju alla här.
Att man inte bromsar bättre, eller att det totala sidgreppet, när det överskrids, iaf gör att bilen går i diket, är begrepp som om inte ignoreras, så iaf allt som oftast bagatelliseras av dem som kör 4wd.
"man gasar sig ur problemen" säger de, och det är till del sant.
Så länge det FINNS friktion kvar.
 
Last edited:

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag tror jag vet vad en firmabil och vad en tjänstebil är, men vad är en förmånsbil?
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
Dr.Bike skrev:
(Kan vi hålla reda på detta korskommenterande? Hehe)
Du lyckades så då försöker jag också. :)

Då kan man fråga sig - ska vi ha små livsfarliga bilar?
Mkt bra fråga. Kan ett mellanting vara en bra kompromiss? SUVar mosar ju ALLT.
Ja, jag tror att mellanklassbilar är en bra kompromiss för "Svensson".
FYI: SUVar blir helt klart mos vid närkontakt med t ex en långtradare.

Kan kan man väl (köra fort alltså), men MÅNGA tror de har en sportbil iaf. De FLESTA bilar jag blir omkörd av på väg till jobbet är SUV:ar. Och jag ligger själv i "skylten+moms"
Hm, och de flesta bilar jag blir omkörd av är V70, 9-5 osv, men sällan av SUV och då håller jag normalt "skylten+lite moms".

De bra SUVarna har inte dålig väghållning, men fortfarande sämre än en personbil eftersom bilen är skapt som den är skapt och man får rätta körstilen efter det om man har vett i huvudet. Men det gör alltså inte de flesta.
Tja, de flesta jag har sett/träffat som kör SUV kör inte som idioter, så vi har väl olika referensramar här.

Varför är bilen olämplig för personer som bara har B-kort?
För att fordonstypen "nästan" är en lätt lastbil. Både till vikt och i många fall (nej inte ALLA fall) konstruktion. De skall alltså framföras på ett ANNAT sätt än en personbil, som till sin natur är mer förlåtande mot förarmisstag i de hastigheter vi talar om. Alltså en körstil som mer lutar åt lastbil, med de hänsynen som krävs (högt rollcenter, lastfall o.s.v)
Nja, det är skillnad på SUV och SUV i vikt och köregenskaper. De små asiatiska SUVarna typ RAV4 och CRV har tjänstevikter som ligger på ca 1500 kg och alltså lägre än t ex V70, 9-5. Däremot är XC90, Land Cruiser, Range Rover osv riktiga elefanter. Men visst, körstilen i en SUV blir mera av lastbilstyp eftersom tyngdpunkten är högre osv, men jag tyckte inte att det var svårt att anpassa mig till det. Jag har bara B-kort (ska bli ett A också), men många år och mil bakom ratten i personbil och är en ganska försiktig förare, så det inverkar kanske.

Se bara på Försvaret: De har insett detta, och trots att de allra flesta officerare har förarbevis för tunga fordon, så satsar man på särskild förarutbildning/utveckling för ALLA som kör deras inhyrda minibussar. (Minns olyckorna under senaste åren där halva fotbollslag dött i tragiska olyckor) Jag vill hävda att SUVAR har mycket gemensamt med just minibussar. Mer än vad de har med personbilar iaf.
Klokt av Försvaret. Dock tror jag att SUVar generellt sett har bättre väghållning än minibussar, men jag har för lite erfarenhet av minibussar för att påstå att det är så. Om jag minns rätt från tidningar/TV-program så klarar de flesta moderna SUVarna t ex älgtestet utan problem. Jag är inte lika säker på att en minibuss gör det.

Men detta hör nog till undantagen tror jag bland landets SUV-flotta att de köps för sitt verkliga/tänkta nyttoområde.
Som jag uppfattar det är ordinära SUVarna (stadsjeeparna = frisörjeep?) inte tänkta till att vara terrängfordon. Däremot ger den högre markfrigången och fyrhjulsdriften en bättre framkomlighet på sämre underlag.

Om man har råd ja. Eller om man har ett verkligt behov av terrängåka köper man en valp el.terr.bil 11 eller motsv.Sanningen är att de dugliga SUV:arna och jeeparna är så dyra att en vanlig lönearbetare troligtvis landar in en "frisörjeep" (om uttrycket tillåts?)
Ja, jag håller med dig om att de terrängdugliga SUVarna är dyra. Den vanlige lönearbetaren som vill köra i terräng, t ex jägare, köper kanske en pickup istället som andra bil istället för en RAV4.

Låt höra hur du resonerade och motiverade ditt SUV-köp! *s*
Så gärna så. Jag hade en mellanklassbil (Mitsubishi Galant 92:a) som det var hög tid att byta ut. Eftersom jag körde med släp (häst) minst 1 gång/vecka, vintertid upp till 3 ggr/v, ville jag ha en bil som var större, starkare och bättre som dragbil än Galanten. Var först inne på t ex V70 eller Passatkombi, men började sedan kolla på små SUVar också. Jag fick en fräschare bil för pengarna om jag köpte t ex en Honda CRV än om jag köpte en V70. De är jämförbara när det gäller vikt och bränsleförbrukning, men SUVens bättre egenskaper som dragbil och möjligheten till 4-hjulsdrift avgjorde, så det blev en bättre begagnad Honda CRV. Jag trivs bra med CRV:n, men det är en personbil i jeepkostym så jag skulle inte drömma om att köra i terräng med den. Däremot duger den bra till att t ex dra släp på bucklig grusväg, lerig stallplan, hala småvägar osv, har bra köregenskaper i vinterväglag, är kul på grusväg, men halvtrist på motorväg och man får inte ha alltför bråttom i tvära kurvor.

Elgasen skrev:
Jag tror jag vet vad en firmabil och vad en tjänstebil är, men vad är en förmånsbil?
En firmabil ägs av företaget och används endast i tjänsten.

När det gäller vad som är tjänste- resp. förmånsbil så kan det säkert variera mellan olika företag. Hos exempelvis min arbetsgivare har vi både tjänstebilar och förmånsbilar. Tjänstebilarna kan "kvitteras ut" av vilken anställd som helst som kör >1000 mil/år i tjänsten och bilen ska i första hand användas för tjänstekörning. Bilen inkl. utrustning får hos oss kosta max 6,5 basbelopp. Förmånsbilarna är kopplade till en del tjänster (läs: vissa chefer) och får vara dyrare, max 8 basbelopp. Här krävs inte att bilinnehavaren kör en viss sträcka i tjänsten utan bilen är en löneförmån.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Maran skrev:
När det gäller vad som är tjänste- resp. förmånsbil så...

Oki,då vet jag.
På vissa företag finns det endast firmabilar och tjänstebilar. Firmabilarna används enbart i tjänsten medans tjänstebilarna används både i tjänst och privat. På vissa av dessa företag får man även välja vilken tjänstebil som helst av ett specifikt märke/märken. Kostnaden blir ju självklart dock högre för den anställde ju dyrare bil den väljer. Det är väl samma skatteteckniskt angående tjänstebil och förmånsbil?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Då kör vi igen! :)

Maran skrev:
Du lyckades så då försöker jag också. :)
Mina svar i rött denna gång. Svarar f.ö för att näbbas lite, då jag tycker att dina och mina fakta redan är rätt samstämmiga :) Icke förty är ju DEBATTEN rolig!


Ja, jag tror att mellanklassbilar är en bra kompromiss för "Svensson".
FYI: SUVar blir helt klart mos vid närkontakt med t ex en långtradare.
Jaja! Du tar då exempel på ytterkanten! (men jag gjorde ju likadant tidigare...) *s* Ska man kontra på den, så mosar ju en micra en humla! (eller löser airbagen ut?)


Hm, och de flesta bilar jag blir omkörd av är V70, 9-5 osv, men sällan av SUV och då håller jag normalt "skylten+lite moms". Jag bor i ett SUV-träsk!


Tja, de flesta jag har sett/träffat som kör SUV kör inte som idioter, så vi har väl olika referensramar här. Det gör de säkert inte heller, men ja mina referenser är just mina. Rättvisande eller inte.


Nja, det är skillnad på SUV och SUV i vikt och köregenskaper. De små asiatiska SUVarna typ RAV4 och CRV har tjänstevikter som ligger på ca 1500 kg och alltså lägre än t ex V70, 9-5. Däremot är XC90, Land Cruiser, Range Rover osv riktiga elefanter. Men visst, körstilen i en SUV blir mera av lastbilstyp eftersom tyngdpunkten är högre osv, men jag tyckte inte att det var svårt att anpassa mig till det. Jag har bara B-kort (ska bli ett A också), men många år och mil bakom ratten i personbil och är en ganska försiktig förare, så det inverkar kanske. Absolut! Och förare som du klarar detta galant (du hade haft en va? :) ) Men trots allt ligger man närmare marginalen i vanliga farter med en suv än eljest med en personbil.


Klokt av Försvaret. Dock tror jag att SUVar generellt sett har bättre väghållning än minibussar, men jag har för lite erfarenhet av minibussar för att påstå att det är så. Om jag minns rätt från tidningar/TV-program så klarar de flesta moderna SUVarna t ex älgtestet utan problem. Jag är inte lika säker på att en minibuss gör det. Kanske inte.


Som jag uppfattar det är ordinära SUVarna (stadsjeeparna = frisörjeep?) inte tänkta till att vara terrängfordon. Däremot ger den högre markfrigången och fyrhjulsdriften en bättre framkomlighet på sämre underlag. JOdå, men för vem? Köps de av "ickebehovsmänniskor" kommer denna egenskap aldrig spela nån roll. Det är som att elda för kråkorna. Kasta pärlor till svinen eller vad du vill. Däremot de som utnyttjar detta: Grattis! (kan tänka mig att just hästtransport är tacksamt)


Ja, jag håller med dig om att de terrängdugliga SUVarna är dyra. Den vanlige lönearbetaren som vill köra i terräng, t ex jägare, köper kanske en pickup istället som andra bil istället för en RAV4. Troligen. Eller en terrränggående 4-hjuling som älgskotare.


Så gärna så. Jag hade en mellanklassbil (Mitsubishi Galant 92:a) som det var hög tid att byta ut. Eftersom jag körde med släp (häst) minst 1 gång/vecka, vintertid upp till 3 ggr/v, ville jag ha en bil som var större, starkare och bättre som dragbil än Galanten. Var först inne på t ex V70 eller Passatkombi, men började sedan kolla på små SUVar också. Jag fick en fräschare bil för pengarna om jag köpte t ex en Honda CRV än om jag köpte en V70. De är jämförbara när det gäller vikt och bränsleförbrukning, men SUVens bättre egenskaper som dragbil och möjligheten till 4-hjulsdrift avgjorde, så det blev en bättre begagnad Honda CRV. Jag trivs bra med CRV:n, men det är en personbil i jeepkostym så jag skulle inte drömma om att köra i terräng med den. Däremot duger den bra till att t ex dra släp på bucklig grusväg, lerig stallplan, hala småvägar osv, har bra köregenskaper i vinterväglag, är kul på grusväg, men halvtrist på motorväg och man får inte ha alltför bråttom i tvära kurvor. Du är en mönsterelev i SUV-träsket! :krama


En firmabil ägs av företaget och används endast i tjänsten.

När det gäller vad som är tjänste- resp. förmånsbil så kan det säkert variera mellan olika företag. Hos exempelvis min arbetsgivare har vi både tjänstebilar och förmånsbilar. Tjänstebilarna kan "kvitteras ut" av vilken anställd som helst som kör >1000 mil/år i tjänsten och bilen ska i första hand användas för tjänstekörning. Bilen inkl. utrustning får hos oss kosta max 6,5 basbelopp. Förmånsbilarna är kopplade till en del tjänster (läs: vissa chefer) och får vara dyrare, max 8 basbelopp. Här krävs inte att bilinnehavaren kör en viss sträcka i tjänsten utan bilen är en löneförmån.
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Dr.Bike skrev:
Hy-jonn-dajj!

Bara namnet väcker... ja väcker det nåt öht?

Santa Fe är ju inte bara FUL, det är ju inte ens en stadsjeep. Bara stor törstig och överviktig. Precis som ett av fyllona nere vid ICA.

Nä, har du verkligen behov av ett TERRÄNG-fordon, köp ett riktigt.
Ska du bara glassa på asfaltsvägar är nästan ALLA andra bilar ett bättre val.
Bort med de fjantiga SUV:arna säger jag.

Tack och ÅTER TACK!!!! Äntligen! Det är bara ngt skit med stads-SUVS... vad är poängen?? För att alla kärringar skall kunna sitta högre och se all annan trafik, ANSTRÄNG ER! Så svårt är det inte att se annan trafik. Annars finns det INGA argument, dricker mer och rymmer mindre, VARFÖR vill man ha en sån, förutom om man har machobehov?

/F
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top