Skambud?

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Tjingeling,

Vad är ett skambud? Vad tycker ni? Min frågan är alltså rent hypotetisk och gissar att det finns lika många svar som det finns säljare och köpare. Så jag bara undrar vad ett skambud är för dig som läser detta.
Min undran dök upp då jag ofta ser annonser där folk undanber sig skambud men jag har aldrig sett någon vara så vänlig att skriva ut var deras gräns går för skambud. :rolleyes:
Det roligaste är ju när personen inte ens kan skriva ut priset dom hade tänkt för prylen men ändå vill slippa skambud. Det hade ju kunnat va en liten hint iaf. :)
Jag testade att göra en sökning på blocket nu och fick upp 1768 träffar på "skambud".

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det finns väl ingen klar gräns för var ett lågt bud blir ett skambud....
Skambud är väl sådana som är bortom rimlighetens gräns...
Säljer du en hoj för 50' så är det nog ganska uppenbart att 25' är ett skambud.

...om någon däremot erbjuder 40' och kan avsluta affären inom en timme är möjligen ett för lågt bud men jag skulle inte se det som ett skambud...

Merovingian

Guest
En beprövad klassiker i dumhet är de som skriver "Inga skambud!" utan ha ett satt pris.
Det är ganska knepigt att lägga ett skambud om man inte har ett pris att bjuda under.

Men det är klart, lägger NASA ut en Saturn 5-raket utan satt pris och man bjuder 800 kr och en platta öl, då skulle jag säga att det var ett skambud.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Av denna anledningen har jag alltid ett fast pris på mina grejer. Är köparen trevlig och krångelfri brukar jag sänka priset själv nån tusing just för att jag hatar folk som ska krångla hela jävla tiden vid köp.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
om man lägger ut fordon på blocket så bör mannästan räkna med 10-20 prutmån på sina prylar själv lägger jag någon tusing över marknadspris o skriver att priset är diskutabelt

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Jag irriterar mig på folk som inte sätter något pris i en annons. Bud? Ja hur ska jag veta vad du tycker den är värd?
Har märkt att dom som oftast gör det har ett "fantasi" pris i sitt huvud iaf...

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Om jag hittar något som jag egentligen inte behöver akut, men som skulle kunna vara br att ha och jag har pengar liggandes brukar jag maila ett så kallat "skambud" och påpeka att om han inte får varan såld kommer jag och hämtar den på direkten om han går med på priset.
Såvida de inte skrivit "POK" "Inga skambud" "Är inte i behov av pengar" eller liknande, såklart.

Det funkar ytterst sällan, men när det väl gör det kan man få riktiga klipp.

Skambud i min värld är ett pris som är uppenbart för lågt, men kan tänkas övervägas av någon som är i akut behov av pengar eller helt enkelt lessnat på skiten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Halva priset är oftast ett skambud, men ofta tänker säljaren "Den är värd 35 tusen (fast det är han ensam i världen om att tycka), jag sätter ut den till 50 och ser om jag får det, annars säker jag den till 40 efter en vecka, för köparna ska ändå pruta lite"

Då är inte 25 tusen ett skambud, det är ett lågt bud

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Bjuder man under 70% av priset över mail utan att ha sett varan så tycker jag att det är ett skam bud.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ey sissta pris kompis va?

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Det finns väl ingen klar gräns för var ett lågt bud blir ett skambud....
Skambud är väl sådana som är bortom rimlighetens gräns...
Säljer du en hoj för 50' så är det nog ganska uppenbart att 25' är ett skambud.

...om någon däremot erbjuder 40' och kan avsluta affären inom en timme är möjligen ett för lågt bud men jag skulle inte se det som ett skambud...

öhhh, skambudet börjar när man skäms. Precis som att man brukar säga "ta till du skäms" när det gäller mat.. Skam = Skäms..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ey sissta pris kompis va?

En annan typ av skambud är när de försöker slippa huvuddelen av priset genom att sticka in något djävla skit man inte behöver.
- Nej, jag byter min hoj mot pengar eller postväxlar, inte mattor eller din gamla köksinredning. Hade jag velat ha sånt hade jag lagt annonsen under "bytes".

öhhh, skambudet börjar när man skäms. Precis som att man brukar säga "ta till du skäms" när det gäller mat.. Skam = Skäms..

Problemet med skambudare är väl snarare att de saknar skam i kroppen och alltså aldrig når dit. De tar alltså enbart upp tid.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Problemet med skambudare är väl snarare att de saknar skam i kroppen och alltså aldrig når dit. De tar alltså enbart upp tid.[/QUOTE]

öhhh, SÅ skamliga kan dem inte vara.. Är väl född i fel tid och uppfostrad till att hålla mig inom ramarna..
Men du har nog rätt..

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Åh jo... Fråga valfri chey som besökt en dejtingsajt om hur lågt folk kan sjunka! ...eller valfri chey här på SH.

Öhhh, du syftar bland annat på "ligga" kan jag tänka, hehe!
Ja och det är väl bara det vi får se, det försigår väl en del hemliga spel på PM sidan som vi aldrig får se.. Eller så är det inte värre än vad vi kan se i trådarna.. Vad tror du?

I övrigt så är det väl som man brukar säga att en bra affär e när både säljare och köpare är nöjda, skambuden är väl bara att bortse ifrån, eller?
Själv svarar jag inte på dessa, i alla fall inte dem som kommer på mail

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker inte skambud är nåt problem, det är väl bara att ignorera. Jag tycker det är lite av en rättighet inom en fri marknad, vill du inte betala säljarens pris, föreslå ett eget. Vill säljaren inte gå med på det, fine, då får inte jag köpa den. Är det nåt jag verkligen vill ha, ja då får jag väl öppna plånboken lite till.

Jag ser inte problemet. Om jag däremot skriver 'bytes ej' och folk vill byta, då tycker jag de kan skämmas.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...