Skambudare som lyckas?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Tanken slog mig när jag för 3 veckor sedan satte ut min hoj på blocket, som nu lyckligtvis är såld till någon som betalade bra.

Men under denna tid så fick jag en massa mail och samtal från riktigt dryga jävlar :D med skambud som var lägre än lägst ju längre tiden gick desto mer sjönk buden :kär.

Funkar verkligen denna koncept med att buda 25-30 papp under utsatt pris? Givetvis måste ju priset vara satt rimligt från början. Det måste ju finnas en hel del skambudare på detta forum som kan ge lite tips :D Har ni lyckats göra grymma köp med att bara skriva typ " du får 55.000kr jag kommer direkt o hämtar den? När hojen är utsatt för 80.000kr?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har sålt en del bilar och motorcyklar under min tid och det har ibland varit folk som gett väldigt dåliga bud med tanke på det satta ursprungliga priset om objektet legat ute en tid i en förmodad tro på att man skulle sälja för dessa bud vilket jag inte gjort om budet varit alltför avlägset från det först satta priset.Allt är ju också en fråga om hur mycket säljaren vill bli av med objektet eller om han / hon kan ha det ståendes i väntan på ett nytt försök på att rätt köpare ska se annonsen vilket ju då gör att dessa ibland skambudare lägger ner en massa tid på något som aldrig ger resultat.

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Det är väl helt enkelt en chansning. Går det så går det, då kan de göra sig en hacka på att sälja den vidare, går det inte så har de ju bara fått ett nej. De vet ju inte varför du säljer den (det finns inget som säger att anledningen du skrivit i annonsen stämmer) och är du i ett skriande behov av pengar så kanske du är okej med att ta deras 50k istället för de 75 du egentligen vill ha, bara för att komma undan fogden, kunna flytta iväg utomlands, betala för nästa hoj eller vad fasen som helst egentligen.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Svar: ja.

Min förra CBR prutade jag ner från 55k till 35k har jag för mig att der var. Han råkade nämna att han behövde pengar akut för att åka ner till Italien och begrava sin pappa. Vilken sucker!

Skickat från min A0001 via Tapatalk

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Chansen är lite å lyckas me skambud om säljaren inte är i behov av pengar....

Jag brukar tackla skambud me dräpande svars mail...

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Har lyckats med ett rejält skambud på en bil en gång. Tror inte säljaren var i akut behov av pengar men när man lägger fram kontanter så tappar vissa personer all självbehärskning...

Grundregel är väl att dyka upp och inte krångla. Förklara att du betalar X kronor nu direkt och sen hör du aldrig av dig igen. Säljaren ska välja en smidig affär till förmån för ett högre pris, svårare än så är det inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har skambudat på grejor ibland, även om det bär mig emot.

Senast en bil som jag skambjöd på, jag behövde inte bilen så jag la ett bud rejält under vad den var värd.

Det gick en vecka så ringde säljaren upp och accepterade, jag lät väl inte så sugen så då sockrade han budet med att skicka med en massa delar också.

Jag har fått högre bud på delarna än vad jag gav för bilen.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
De som säljer vill ju ha så mycket som möjligt, chansar och sätter ibland ett överpris. De som köper vill betala så lite som möjligt och lägger ett skambud. De möts någonstans i mitten och upplever båda att de gjort årets sämsta affär.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag har testat acceptera några riktiga skambud via mejl, där jag ställt några krav från köparens sida, bland annat att de måste komma väldigt fort och på obekväma tider för att få köpa objektet men än så länge är det ingen som har accepterat mina krav :(

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har testat acceptera några riktiga skambud via mejl, där jag ställt några krav från köparens sida, bland annat att de måste komma väldigt fort och på obekväma tider för att få köpa objektet men än så länge är det ingen som har accepterat mina krav :(

:D Ibland har jag fått skambud från spekulanter över 100 mil bort som lovar att komma och hämta samma dag. Vissa orkar inte ens kolla på kartan innan de skickar sina bud.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Inbillar mig att det är ungefär samma sak som när man raggar på riktigt låg nivå ute på krogen.
Det är få som nappar på dåliga one-liners, men testar du på tillräckligt många så kommer du till slut att få sällskap hem.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inbillar mig att det är ungefär samma sak som när man raggar på riktigt låg nivå ute på krogen.
Det är få som nappar på dåliga one-liners, men testar du på tillräckligt många så kommer du till slut att få sällskap hem.

Skulle precis skriva exakt detsamma.... :)

Bara bortse från de som säljare, tja, om man inte vill då.... :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Fast precis som på krogen ska man nog formulera sig lite bättre än med roliga raggningsfraser som man googlat fram.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Fast precis som på krogen ska man nog formulera sig lite bättre än med roliga raggningsfraser som man googlat fram.
Absolut, men testar du en taskig fras på tillräckligt många så får du napp till slut.
Du får kanske inte med dig en riktig cougar hem, men nog fan får du med dig något hem :rofl

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Sen beror det naturligtvis på hur man framstår, "sista priset kompis" från pojkarna med kontoret på fickan har väl ungefär aldrig fungerat särskilt bra och undanbes kanske lika ofta i annonser som det förekommer. Deras kanal in är istället egna annonsen = "Vi betalar svindåligt men köper allt" där de desperata istället kan vända sig Till utan kostnad och mindre ansträngning än egen annons.

Det finns även en annan aspekt som kanske är till skambudarnas fördel vilket är alla strulpellar som ska ha produkten i fråga men när det väl kommer till kritan så.. "Mormor har brutit benet, är det ok om jag kommer den 26:e då hon mår säkert bättre då", "Öhaaee det är grabben som ska ha den men han ligger sjuk efter en tenta, ehh alltså..", "Nä alltså.. råka köpa en tattartermos istället så jag får inte plats med en båt på gatan, också".

Om man nu istället är normalbegåvad och inte lägger bud halv två på fyllan utan istället presenterar..:

Hej, bjuder 20-30% under utsatt pris. Hör av dig om du vill sälja. Vänligen //Köparen"

..finns det ändå en chans att det fungerar lite bättre =)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle hellre köra upp fordonet jag säljer till en bilskrot och se till att inte en enda detalj går att återanvända med förtjänst än att acceptera ett skambud.

Om ni sett James Bondfilmen Goldfinger när de kör bilen till en bilskrot med ett lik i bagageutrymmet så förstår ni min andemening.

Det är bara desperata säljare som tar skambud och har man försatt sig i den situationen prutar man nog ner sig själv redan från början utan hjälp från spekulanter. Varför ens anstränga sig som köpare?

Lägger man fram ett sakligt bud som är lägre än det som är utannonserat baserat på fakta. Då är det något annat än ett skambud.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Försöka duger..
Det kan bara bli nej..

Skulle för nåt år sen köpa en "äldre"-mc..
Slutade med att jag fick den...gratis.

(mot vissa förbehåll..)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Försöka duger..
Det kan bara bli nej..

Skulle för nåt år sen köpa en "äldre"-mc..
Slutade med att jag fick den...gratis.

(mot vissa förbehåll..)

Var det så att ägaren såg att hojen hade hamnat i rätta händer? Där avgörande inte var priset i sig. Så hade jag tänkt om jag hade sålt något gammalt som inte betingar något större ekonomiskt värde där skicket är så pass bra att de flesta bara hade kört ner den totalt. Då hade jag hellre skänkt bort den gratis till någon som förstår vad det handlar om.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Är det inte så att man på blocket lägger på lite extra för att kunna pruta när folk börjar höra av sig?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA