Skandal med Service!

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Davve84 skrev:
2149626 Som jag skrev ! Visst de låter mkt med 2 timmar för detta , Men de kostar o köpa kunskap ! som andra skriver lämnar man in en hoj för att byta olja och Fotpinne så får de kosta lite ! Du är nog ganska ensam att reagera över detta , För de som lämnar in sin hojj på sådana jobb brukar skita i vad de kostar ! , :tuttar

Det är INTE deras kunskap elr debitering jag reagerar över!.. Det är tiden det tar för att utföra ett jobb!. Tror med alla säkerhet att killen är en duktig mekaniker men frågan är ju om han är effektiv i sitt sätt att jobba. Tur att jag inte är verkstadsansv ialf, eller synd kanske :pannkyss

Lämnar man in bil/mc elr likn så självklart är man beredd på att det kostar arbetskostnad men man skall för den sakens skull inte känna sig "lurad" !!

Har ju varit flera tv-programm om just detta ( Bilrep ), o varför skulle detta inte kunna hända inom mc-verkstäder ??.

Min högst personliga åsikt såklart!

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
MILKY skrev:
2149627Man kan inte behöva två timmar för att byta olja o montering av fotpinnar, punkt slut.
Han ville ju få stämpeln i boken.
Detta innebär att dom måste göra fullständig service, annars blir uppgifterna i serviceboken oriktiga.
Om 2 timmar är skälig debitering för aktuell service, är en helt annan fråga, som bara kan besvaras av den som vet exakt vad som skall ingå i aktuell service. Jag har då svårt att tänka mig att ett oljybyte skulle vara den enda punkten på serviceschemat.
Som kund kan man knappast begära att de skall stämpla för utförd service om det inte är det som de har utfört.

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
NoPinky skrev:
2149667 Han ville ju få stämpeln i boken.
Detta innebär att dom måste göra fullständig service, annars blir uppgifterna i serviceboken oriktiga.
Om 2 timmar är skälig debitering för aktuell service, är en helt annan fråga, som bara kan besvaras av den som vet exakt vad som skall ingå i aktuell service. Jag har då svårt att tänka mig att ett oljybyte skulle vara den enda punkten på serviceschemat.
Som kund kan man knappast begära att de skall stämpla för utförd service om det inte är det som de har utfört.

Som jag tidigare skrev så var det endast oljebyte o inget annat!. O som jag också skrev så ifrågasätter jag inte deras debitering utan den tiden dom behövt för att utföra jobbet!

Självklart är det upp till var o en om man lämnar in sig hoj för service o likn. Det skiter jag personligen blanka fan i, men då skall firman utföra det jobb man betalar för. Jag tror inte att ngn är sugen på att betala för mer än vad man får elr?.

Jag kan bara se till en "polare" som driver en egen verkstad o där går det fan undan o det är ngt han kräver av sina mekaniker.

Men jag tror att alla kan vara överens om att 2-timmar för ENBART oljebyte o montering av fotpinnar är en lite för lång tid!.

PhastBoi

Ingen skit...
Gick med
18 May 2004
Hoj
TL1000S -97
Hej.
En hoj mek som tjänar 150 i timmen tjänar BRA!

och så länge min chef låtsas att jag har bra lön...

så låtsas jag att jag har mycket att göra...

det kan va så enkelt :näsblod

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
PhastBoi skrev:
2149733 Hej.
En hoj mek som tjänar 150 i timmen tjänar BRA!

och så länge min chef låtsas att jag har bra lön...

så låtsas jag att jag har mycket att göra...

det kan va så enkelt :näsblod

<flamebait>
Vilka nöjda kunder ni måste ha då.... Gissa var lönen kommer ifrån? Inte är det företaget iaf...
</flamebait>

"Rask"

Guest
Summa jobb blev 1,500:- för byte av OLJA/FOTPINNAR , helt brutalt alltså. Detta hade tagit mig MAX 30-minuter att fixa ( o då tar jag i )!!!!....

Vet inte om jag missförstått dig MEN om 1500kr är inkl. matrial så är det väl inte så mycket att gnälla om. Tycker det låter ganska överkomligt och har svårt att tro att de har debiterat 2 timmar på den summan. Sen så kan man ju alltid fråga innan vad det kommer att kosta så slipper man otrevliga överraskningar. Sen verkar folk tro, att de, är de ända kunderna som är där. Som man brukar säga "Vissa väntar här och vissa väntar hemma" Jobbet tar ju inte mindre tid bara för att kunden väntar på plats. Sen vill man ju gärna ha sin fika/lunch fast man har ett jobb som väntar. Men du kanske hoppar över dina raster då du har arbete att utföra.

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Rask skrev:
2149996 Summa jobb blev 1,500:- för byte av OLJA/FOTPINNAR , helt brutalt alltså. Detta hade tagit mig MAX 30-minuter att fixa ( o då tar jag i )!!!!....

Vet inte om jag missförstått dig MEN om 1500kr är inkl. matrial så är det väl inte så mycket att gnälla om. Tycker det låter ganska överkomligt och har svårt att tro att de har debiterat 2 timmar på den summan. Sen så kan man ju alltid fråga innan vad det kommer att kosta så slipper man otrevliga överraskningar. Sen verkar folk tro, att de, är de ända kunderna som är där. Som man brukar säga "Vissa väntar här och vissa väntar hemma" Jobbet tar ju inte mindre tid bara för att kunden väntar på plats. Sen vill man ju gärna ha sin fika/lunch fast man har ett jobb som väntar. Men du kanske hoppar över dina raster då du har arbete att utföra.

Fikar INTE på jobbet, det skall jobbas o inget annat!. Fika kan man göra hemma!...

Lunch 1-timme det räcker!.

1500:- för endast arbete

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jompas skrev:
2149491 Jag var in till en firma i stan igår och skulle serva mina 10.a! Dom börja med att svara:
1.har inte tid på 10dagar.
2.ska du köra varje dag eller kan du lämna den så tar vi den när vi har tid.

Jag frågar: vad är det som ska göras på 600mil serv då?
1. Byte olja filter
2. kolla alla skruvar
3. Överblick av hela hojen

Vad skulle det kosta?
* nja 1500 - 2200:-

Hur gjorde jag?
Svar: Köpte olja, filter & åkte hem och bytte på 15min... summa 650Kr

Service boken . ja inte vet jag jag litar mer på mig själv än på en stämpel..

/Jompas
Tro om det är samma firma som jag ska serva min GSX1400 på? I så fall var jag in i måndags och beställde tid för 100mila. Nu på fredag ska jag in med den. 10 dagars väntetid är ju inga oceaner av tid det heller, jag har varit med om värre. :tungan

Anledningen till att jag servar på firma är inte för att det är så avancerat att göra det själv. Utan det är för att man måste ha alla stämplarna i serviceboken för att garantierna ska gälla. Dessutom från en auktoriserad verkstad. Och är det då fem års "trygghetsgaranti" så... :död

"Rask"

Guest
MILKY skrev:
2150023 Fikar INTE på jobbet, det skall jobbas o inget annat!. Fika kan man göra hemma!...

Lunch 1-timme det räcker!.

1500:- för endast arbete

Om det enda jobbet som var utfört var oljebyte och montering av fotpinnar så håller jag med dig att 1500 är dyrt.
Sen så är det inte ovanligt med chemalagda fikaraster på verkstäder... :banana

Scopeman

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda VF1000F
Dyrt med verkstad

Hej!

Känner mig lite ambivalent.. det är klart att det suger att behöva betala för nåt som man själv tycker att man skulle kunna fixa MEN saker å ting kostar mycket idag...

Säg till exempel en frisör... Jag klipper mig oftast kort, det tar ca 20 min och kostar ungefär 200-250 kronor beroende på vem man går till, det blir 600- 750 kr i timmen, service utförd av fackman KOSTAR!!

Sedan kan man som sagt var diskutera tiden... för vad jag har hört gällande bilverkstäder så kan man inte gå å drälla, man måste hålla rätt högt tempo på skruvandet...

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Enlingt den erfarenhet jag har av dessa verkstadsbesök så har dom en liten fin lathund som dom tittar i hur långtid det tar att utföra dessa arbeten.
Och dom tar även betalt enligt denna även om dom är färdiga 30min tidigare, så får du betala för den fulla tiden.

Dock tycker jag 1500:- är mycket för oljebyte + montering av 2 fotpinnar.
Verkar vara en rejält saltad räkning. :huvet

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Detta hos Ava i Stockholm

Min räkning vart verkligen salt och bitter :mad: , lämnade in min sv1000 för 2400 mila service + drivpaketsbyte 6.930 kr, dom debiterade 6,5 timmar arbete :mad:
Kan denna service med drivpaketsbyte verkligen ta 6.5 timmar :confused:
Detta hos Ava i Stockholm, undrar vad detta kostar på ett billigare ställe :confused:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
sv1k skrev:
2152774 Min räkning vart verkligen salt och bitter :mad: , lämnade in min sv1000 för 2400 mila service + drivpaketsbyte 6.930 kr, dom debiterade 6,5 timmar arbete :mad:
Detta hos Ava i Stockholm, undrar vad detta kostar på ett billigare ställe :confused:

ventiljustering på en v twin kan säkert ta lite tid, även att byta drivpaket kan dra ut på tiden så jag tror inte att 6h är för mycket..

isbjörnen

isbjörnen
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
en sån med två hjul och styre
alla har inte en jävla massa pengar att slänga ut bara sådär så man tänker gärna på vad det kostar.

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
sv1k skrev:
2152774 Min räkning vart verkligen salt och bitter :mad: , lämnade in min sv1000 för 2400 mila service + drivpaketsbyte 6.930 kr, dom debiterade 6,5 timmar arbete :mad:

En sak som jag undrar över efter att ha läst tråden är.......frågar ingen innan vad saker och ting kostar?????

Jag skulle aldrig lämna in min hoj utan att först ha gått igenom noga med verkstadschefen/mekanikern vad som ska göras så att man är överens om det. Sen begär jag att dom lämnar ett pris på vad det ska kosta så vet man redan innan om man tycker att det är värt det eller om man alternativt vill ringa vidare eller göra det själv.

isbjörnen

isbjörnen
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
en sån med två hjul och styre
Davve84 skrev:
2149626 Som jag skrev ! Visst de låter mkt med 2 timmar för detta , Men de kostar o köpa kunskap ! som andra skriver lämnar man in en hoj för att byta olja och Fotpinne så får de kosta lite ! Du är nog ganska ensam att reagera över detta , För de som lämnar in sin hojj på sådana jobb brukar skita i vad de kostar ! , :tuttar
alla har inte en jävla massa pengar liggande , så man tänker gärna över vad saker och ting kostar, det ska ju inte vara orimligt dyrt att lämna in hojen :huvet :fakta

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Scopeman skrev:
2150077 Hej!

Känner mig lite ambivalent.. det är klart att det suger att behöva betala för nåt som man själv tycker att man skulle kunna fixa MEN saker å ting kostar mycket idag...

Säg till exempel en frisör... Jag klipper mig oftast kort, det tar ca 20 min och kostar ungefär 200-250 kronor beroende på vem man går till, det blir 600- 750 kr i timmen, service utförd av fackman KOSTAR!!

Sedan kan man som sagt var diskutera tiden... för vad jag har hört gällande bilverkstäder så kan man inte gå å drälla, man måste hålla rätt högt tempo på skruvandet...

Det är inte timdebiteringen som jag ifrågasätter eller har synpunkter på!. Läs tidigare inlägg!.

Dom får ta 1500:-/tim spelar liksom ingen roll, det är helt ok!.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Är folk tröga eller? Hjulet snurrar, men hamstern är död...
Han klagar inte på priset, utan tiden det påstods ta!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln